Jump to content

45 Blaser


Peacemaker

Recommended Posts

Hei!

 

Skulle gjerne hatt litt mer informasjon, tanker, erfaringer, plusser og minuser rundt dette kaliberet.

 

Har hørt at folk sub'er den som 458 Socom og at den har fått noe kritikk her på forumet, men skulle gjerne ha visst mer!

 

Har prøvd å søke, men "45" blir jo ignorert, så da måtte det bli en ny tråd.

 

 

Håper det er noen her som sitter på erfaringer eller annen informasjon som kan gjøre meg klokere!

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke overdreven erfaring med dette kaliberet ennå, men jeg har vært så heldig å få låne noen ganger. Kjenner 4 pers som har dette og det er vel de eneste som har kaliberet i norge. Etter hva norma sier.

Jeg har bestilt ett løp, men det tar litt tid å få det.

Løpene fra blaser her 1/14 snurr, men det er erfart at det samler godt med Lopez sine mesingtorpedoer i sub hastighet. Fordelen jeg ser på kaliberet er at jeg kan bygge en børse som kan brukes til sub og uten problemer gjøre den om til en storvilt rifle med masse punch på ikke alt for lange hold. Punchen er nok der, men den har en kulebane som gjør ar du får kula i panna om du skyter på lange nok hold. Da snakker vi kulefall.

Men som patron til villsvin og også rådyr er den perfekt. Store hull i liten fart er helt topp.

I forhold til 458 socomen, som er ett kalber som er helt topp til sitt bruk, har man altså full punch og ikke en spesialbørse til sub. To i en :D

Lyddemper som jeg har brukt er br reflex t12 og den har fungert helt topp. Nå som jeg har vært så heldig å vinne en a-tec, så skal den også testes ut etterhvert.

Det skal nok komme en mer om dette prosjektet etterhvert. Må bare få løpet først.

Hastigheter og samlinger kommer snart til ett forum nær deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg synes vel .45 Blaser er en av de mest idiotiske patronkonstruksjoner noen sinne. Men som det er nevnt så er det en potent patron som også duger til sub bruk fra fabrikk om du bare får gjenget pipa og har råd til hylser og diesett. Du finner både ladedata og en artikkel om patronen til Ladespesial fra Jakt for noen år tilbake som en start.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vel .45 Blaser er en av de mest idiotiske patronkonstruksjoner noen sinne. Men som det er nevnt så er det en potent patron som også duger til sub bruk fra fabrikk om du bare får gjenget pipa og har råd til hylser og diesett. Du finner både ladedata og en artikkel om patronen til Ladespesial fra Jakt for noen år tilbake som en start.

Har du lyst til å begrunne hvorfor den er så idiotisk?

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst til å begrunne hvorfor den er så idiotisk?

 

Send meg mailaddr som PM; så kan jeg scanne og sende deg/dere artikkelen.

Det har skjedd en forandring siden sist, fabrikk ammo står nå under Swiss Arms logoen og ikke fra Romey. Det borger for bedre hylser/levetid selv om prisen fortsatt er heftig.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 5 years later...

Har endelig fått lagt mine klamme hender på ei slik pipe til 93`n. :D

 

En må jo lure på hva i all verden som er motivasjonen min for å handle noe slikt?

Omtalt som en av verdens mest idiotiske patronkonstruksjon. Ukurant og ikke spesielt billig ammunisjon, hylser til hjemmelading er omtrent like vanlig som hønsetenner. Og die-setta er svinedyre hvis de er å oppdrive.

 

Heldigvis ser det ut som det kan ordne seg med hylser og die-sett, takket være god kammerånd og super hjelp fra @Gunwerks.

Dessuten har jeg nok orginal ammo med 350 grs Woodleigh til både oppskyting og jakt i år.

 

Har lenge hatt sansen for 45/70 til skaubruk på elgjakta. Men jeg har ikke blitt helt fortrolig med de riflene jeg har hatt, det er veldig ofte 93`n som blir med når jeg skal ut. Det er den rifla jeg liker best, skyter best med og det meste faller seg naturlig med den.

Mye har blitt prøvd, uten at det har blitt innvilga permanent oppholdstillatelse i våpenskapet.

 

Så hvorfor ikke prøve ei 458 kule ut fra 93`n?

300 grs TSX bør kunne skremmes opp i gode 800 m/s og det ligger også ei pakke med 525 grs blykuler i skuffen, i tilfelle jeg virkelig mener alvor. Ellers har jeg litt av hvert i mellom dette liggende etter 45/70`n.

 

Fikk pussa ut av løpskanalen i kveld, så nå blir det vel å montere en Leupold 2-7x33. Ville helst brukt min trofaste Kahles 1,5-6x42 men jeg har ikke noen 30mm montasje ledig. Så da får den duge foreløpig.

 

Da gjenstår det vel lite annet enn å komme seg på banen, mulig jeg også feiger ut å monterer kick-stoppen før det.

 

Har trua, men det har jeg forsåvidt hatt før også. Derfor hadde det vært interessant å høre om andre erfaringer/meninger.

Link to comment
Share on other sites

@Peders. Det må innrømmes at det er dine 450 Marlin prosjekter som har vært den største inspirasjonskilden. Hadde egentlig tenkt på den, men det blei både noe rimeligere og enklere å gå for 45 Blaser.

 

Kommer oppdateringer innimellom, første prosjekt er å få den klar til jakta.

Ikke helt sikker på hvilken hastighet jeg kan forvente på orginal ammoen ( WR )heller. Her er det visstnok to batcher ute å går, med vesentlig hastighetsforskjell. Får ta å kronografere noen runder når jeg skyter inn.

 

Dette blir først skikkelig artig når jeg kan lade sjøl, men jeg er ikke helt sikker på når det kan bli.

Link to comment
Share on other sites

@Peders. Det må innrømmes at det er dine 450 Marlin prosjekter som har vært den største inspirasjonskilden. Hadde egentlig tenkt på den, men det blei både noe rimeligere og enklere å gå for 45 Blaser.

 

Det var hyggelig å høre.

Da skal du få se på den vi setter opp denne sommeren :winke1:

Det blir kort grovis det med riktig klassisk stuk over seg :mrgreen:

 

Ser frem til å høre hva du kommer frem til med kaliberet. På Robsoft er det svært mange iherdige brukere av 45 blaser og der er det veldig mye nyttig info å hente :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...