Jump to content

Anbefaling av pistol til nybegynner


sp33do

Recommended Posts

Som med alt annet man driver med, er kjøp av pistol snakk om personlige preferanser, men ønsker like fullt å få noen hint og tips ift hva man bør se etter og vurdere ved kjøp av førstegangsvåpen til følgende grener:

 

1. Bane fin

2. Praktisk

3. Felt

 

Har kun skutt med klubbvåpen/tidligere tjenestevåpen (Browning/Walther/Glock etc), som har vært av ulik stand.

 

Pris er av betydning, men ikke avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

til bane

Browning Buckmark eller Ruger MK3

skal du bruke mer penger

Benelli MP 90

praktisk

her skriver du ikke i hviken kategori du ønsker å skyte, men siden du er nybegynner

CZ SP-01 shadow

passer fint i produksjon og kan brukes i standard

felt

den fin pistolen du kjøper (uansett type) passer til finfelt

S&W mod 686 til revolver og grov

CZ kan du selvfølgelig bruke til militær

eller du kan kjøpe deg en 1911 single stack i 45 acp

 

dette er min anbefaling

hilsen

Huckleberry

Link to comment
Share on other sites

Er forsåvidt vanskelig å si noe på Huckleberrys liste, den nevner i fleng gode valg i forskjellige klasser.

 

Allikevel vil jeg driste meg til å si at du bør tenke igjennom HVILKE programmer du kommer til å "satse" på og i hvilken rekkefølge du erhverver våpenene...

 

Jeg er av den sølle mening at du som nybegynner ikke har noe igjen for å bruke 14K på en superduper Matchpistol fordi "alle" mener at det er det eneste saligjørende, med mindre du allerede har bestemt deg for at NSF baneprogrammene er det du synes er morsomt.

 

Skal du som de fleste av oss, ende opp med litt lett blanding av programmer uten egentlig å "trene" er min sølle mening at du har større utbytte av å kjøpe enten en ruger eller en buckmark og legge prisdifferansen i .22 ammo, hvilket selv i disse dager betyr at du kan handle mellom 20 og 30 tusen skudd .22. Når disse er brukt opp vet du om du skal handle matchpistol og har i tillegg et veldig alright fundament å bygge videre på, sånn rent skyteteknisk... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når det gjelder finpistol er jeg en av de som ubetinget vil anbefale deg en matchpistol. Gjerne brukt. Finner du en brukt matchpistol du liker (f.eks. GSP, Pardini, Benelli, Hammerli) så er du godt rustet for alle fin-baneprogrammene )bortsett fra fripistol) pluss finfelt. Ergonomien er merkbart bedre enn en Buckmark eller Ruger. Stikkord: Siktelinje, kjernelinje, grep, avtrekk, justeringsmuligheter.

 

Er du noenlunde ivrig og ikke helt blottet for talent vil du fort nå et nivå der du har nytte av de fortrinnene en matchpistol gir. Ikke minst i feltløypa.

 

Og markedsverdien på et brukt våpen faller ikke så fryktelig mye, i tilfelle du skulle finne på å begynne med golf i stedet. Det er uansett helt unødvendig å bruke 14K på ditt første håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

 

Og markedsverdien på et brukt våpen faller ikke så fryktelig mye, i tilfelle du skulle finne på å begynne med golf i stedet. Det er uansett helt unødvendig å bruke 14K på ditt første håndvåpen.

 

Støttes!!

 

Selv om jeg aldri kjøpte meg en unique (som jeg hadde lyst på), men fortsatte å skyte med min billige russer. Jeg betalte 1700 kr for en margolin i ca 1988, og har fortsatt å bruke den. En buckmark er penere, og både buckmark og ruger er lettere å gjenge til demper enn margolinen. Men jeg tviler på at du skyter merkbart bedre med dem enn med margolin med løpsvekt.

 

Kjøp enten en billig pistol du trives med, eller en brukt match-pistol med ortopedisk (?) grep. Dette er den pistolen du kommer til å skyte flest skudd med pr år, og det er den som gir grunntreningen du trenger.

 

Jeg har sett for mange gutter som med en gang de har hatt muligheten har kjøpt en 9mm, og som med den napper så de ikke treffer helfiguren på 15 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...