Jump to content

Får ikke oljen på stokken til å "sitte"


Join

Recommended Posts

Vet ikke om andre har problemer med dette, men etter å ha oljet inn stokken og fått en blank fin finnish, så tar det ikke mange minuttene før den er matt der fingrene er. Brukte scaftol tidliger, men byttet til CCL etter tips om at Schaftol inneholdt sillikon. Det ble bedre med CCL oljen, men alikevel blir det matt / stygt. Hva kan jeg gjøre for å beholde en blank fin stokk :?: Har jeg for klamme hender :?:

Link to comment
Share on other sites

Spørs om du ikke er en klam jævel ja! :mrgreen: Nei vanskelig å si..jeg har god erfaring med Shaftol,gnir inn med håndbaken,gnir og gnir en 20min,så lar jeg den stå og tørke der noen timer før jeg tørker forsiktig av med en klut.

Link to comment
Share on other sites

Du sier ikke om hvor mange ganger du har oljet, men en blank og hard overflate får du først når du har oljet noen ganger med god tørketid i mellom.... Jeg pleier å regne en god uke tørketid på de siste finoljingene, og unngår å tafse i tørketiden....

Link to comment
Share on other sites

Med CCL oljen har jeg nå oljet den inn 4 ganger, med noen dagers mellomrom. Den har blitt bedre, men det virker ikke som om det har blitt den harde overflaten. Greit med fingermerker som kan pusses / tørkes av, men nå må jeg virkelig gnukke med en fille, og det blir liksom ikke like blankt igjen. Skal prøve et nytt oljelag i kveld, og gnukke enda lenger med filla etter at ojlen har blitt klebrig :?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har akkurat samme problemet selv. Hvilken CCL olje bruker du? Er det det settet med to flasker (polish og oil)? Har oljet minst 5 ganger, men fortsatt er den noe matt i treverket. Ser at dere benytter håndflata. I bruksanvisninga ble jeg anbefalt å bare nytte ei fille. Skal prøve håndflata å polere med. Kanskje det har noe å si (?)

 

Etter dere har påført olje med ei fille, begynner dere da å polere med håndflata med en gang etterpå?

 

EDIT: Såg innlegget ditt Hansen Deluxe litt sent... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mettet opp stokken med CCL "Red Root" olje. Så porefylte jeg stokken (etter beste evne) med oljeslipingen beskrevet av Trollmann Raudnakke.

 

Deretter, når oljen var tørket, blandet jeg Red Root olje, og oljeherder i like mengder, og smurte et tynt lag på stokken. Dette blir litt seigt etter 45 min - 1 time.

Tørk av det overflødige, og gnikk med håndbakken på overflaten 10-20 sek. Da kjenner du formelig at det herder mens du gnikker. Overflaten blir dermed glatt, blank og fin. Dersom du ikke får et vellyket resultat med en gang - gå over med polering/rensemiddel, og gjenta et tynt strøk med olje/herder.

 

Alt jeg trengte var å finne i denne boksen. :arrow:http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=79329 , inkludert en fyldig beskrivelse.

 

Resultatet ble slik, etter at stokken var ferdig tørket. (bilde tatt uten blits.)

 

IMG_1222.JPG

Link to comment
Share on other sites

kanskje litt OT, men fungerer dette likebra på en laminatkolbe? grunne til at jeg spør er at jeg startet i fjor å olje inn min bredvoldstokk med denne Schaftol, extra dunkel. Fargen ble veldig mørk og fin, men synes liksom at det blit mere og mere slik smååå sprekker/store porer litt her og litt der. VIl det fungere med det settet fra CCL, fylle porene med den porefylleren? misktenker at vannet vil trenge inn i stokken uansett hvor godt oljet den er, så lenge det er en del porer?

 

Det er kanskje stor forskjell på laminat og skikkelig trevirke...?

Link to comment
Share on other sites

vel, nå hadde det seg slik at lakken begynte bli borte her og der, så tok å siklet av all lakken, pusset ned med fint sandpapir og begynte rett på Schaftol.

 

Har liksom blitt flere og flere små sprekker her og der, liker det ikk efor å si det mildt....kan prøve få tatt bilde å lagt ut..

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har akkurat samme problemet selv. Hvilken CCL olje bruker du? Er det det settet med to flasker (polish og oil)? Har oljet minst 5 ganger, men fortsatt er den noe matt i treverket. Ser at dere benytter håndflata. I bruksanvisninga ble jeg anbefalt å bare nytte ei fille. Skal prøve håndflata å polere med. Kanskje det har noe å si (?)

Dette CCL settet med to flasker (Gunstock Polishing Kit, eller hva det nå heter) er ikke en stokkolje. Dette er et sett for "french polishing", franskpolering eller fransk politur som man sa før i tiden. Det er en teknikk hvor man ved hjelp av spritbasert skjellakk og en god porsjon håndlag får frem en blank overflate på en allerede behandlet stokk. Flasken med lys olje (rå linolje) brukes bare som smøring på filla for å hindre at polishen (brun skjellakkoppløsning) kleber fast i overflaten. Jeg har ikke hatt hell med å bruke håndflaten til franskpolering, men det er mulig andre får det til. Trikset for min del er å bruke bittesmå filler og begrense meg til et lite område av stokken om gangen. Jeg personlig vil ikke anbefale franskpolering på skjefter, kanskje med et lite unntak for hagler i streng engelsk stil, men det er nå min mening.

 

Jeg sier ikke at dette settet er ubrukelig, langt i fra, men det brukes altså til franskpolering og ikke til tradisjonell oljebehandling. Det kan gjerne brukes oppå linolje eller CCL Red Root Oil, men oljen må være skikkelig herdet. Mange vil nok oppleve at franskpolering er en teknikk som det tar litt tid å lære seg før resultatet blir pent...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker CCL conditioning oil. Virker som et fint hardt lag, men ved noen runder med de klamme hendene mine :shock: så blir det matt og rart, med en merkbar "kant"rundt det "infiserte" stedet. Som sagt lot dette seg polere litt vekk med fille, men jeg mener nå at det ikke skal være sånn. Kan jeg ha brukt et litt for tykt lag :?: Jeg la på oljen, og etterla der det trakk inn, og lot det ligge i 30-40 min. Tørket vekk det overskytende med en pusselapp og gnidde med håndbakken der jeg kunne bruke den, og fingrene ellers, som på deler av fortreet :?

Link to comment
Share on other sites

vel, nå hadde det seg slik at lakken begynte bli borte her og der, så tok å siklet av all lakken, pusset ned med fint sandpapir og begynte rett på Schaftol.

 

Har liksom blitt flere og flere små sprekker her og der, liker det ikk efor å si det mildt....kan prøve få tatt bilde å lagt ut..

Lakk den på nytt!Husk at dette er limt sammen,og da bør en ikke bruke olje..

Link to comment
Share on other sites

Johnny Boberg, som lager laminatstokker (blant annet), sier følgende om behandling av laminatstokker:

 

"Impregnering – Finish. Laminatämnen är mycket stabila, slår sig inte. Men mellan skikten suger de åt sig fukt om de inte impregneras ordentligt. Och då de är delvis korslimmade för största stabilitet suger de åt sig impregnering mycket ojämnt. Vanlig stockolja bör inte användas som grundimpregnering.

Utan de bör grundimpregneras med en hård lack, gärna epoxylack typ golv- båtlack som låser träfibrerna och mättar-tätar kolven ordentligt. Jag har använt Acraglas (bäddningsmassa) den används ofärgad och utan glasfiberpulver. Kolven penslas tills den är helt mättad och fylld, ca. 2-3 gånger. Slipas sedan ner med 180-320 korn slippapper. Kan sedan behandlas med vanlig stockolja-vax till valfri glans.

Kom ihåg att impregnera hela kolven även invändigt och under bakkappan. Ni får då en kolv nästan lika fukt-okänslig och ännu stabilare än många plastkolvar, men med träkänslan kvar.

Om så önskas kan kolven också betsas-färgas, det görs i så fall före impregneringen. Vanlig träbets kan användas."

Link to comment
Share on other sites

Johnny Boberg, som lager laminatstokker (blant annet), sier følgende om behandling av laminatstokker:

 

"Vanlig stockolja bör inte användas som grundimpregnering.

Utan de bör grundimpregneras med en hård lack, gärna epoxylack typ golv- båtlack som låser träfibrerna och mättar-tätar kolven ordentligt."

 

takker for opplysende svar! hvordan blir det da på min stokk, som har blitt satt inn med scaftol i ca 1 år nå, hvordan er det å da sette den inn med lakk igjen?

vil lakken sitte like godt på en stokk satt inn med olje?

 

om den så ikke blir 100% så pen som uten lakk får så være, om jeg forelnger levetiden lenge med det så gjør jeg det.

 

takke for svar!

Link to comment
Share on other sites

Stokken min var mettet fra før med Schaftol :( så ut ifra bruksanvisningen så skulle det greie seg med CCL condition oil. Me får freista et nytt forsøk i dag :|

Jeg har lite erfaring med Schaftol, men det er mulig at silikoninnholdet kan skape problemer ved påføring av andre oljer. Jeg tror det skal gå bra, fremgangsmåten du beskriver virker grei nok, men kanskje du ikke ventet lenge nok før du tafset på stokken? La den gjerne stå i fred i et par dager etter polering.

Link to comment
Share on other sites

Aha. Da blei eg ein del klokare. Takker for opplysningen Elgen :) Fattig student som eg er, valgte eg settet med 2 flasker og ikkje 3. Da får eg pusse ned rifla på nytt, og anskaffe meg det andre settet. Vil gjere det som må til. Har ikkje hjerte til å sjå jenta mi forfalle :lol:

Link to comment
Share on other sites

Aha. Da blei eg ein del klokare. Takker for opplysningen Elgen :) Fattig student som eg er, valgte eg settet med 2 flasker og ikkje 3. Da får eg pusse ned rifla på nytt, og anskaffe meg det andre settet. Vil gjere det som må til. Har ikkje hjerte til å sjå jenta mi forfalle :lol:

Skjellakken er løselig i sprit, og kan fjernes med en fille fuktet med rødsprit eller isopropanol. Hvis det var mye porer i stokken før du begynte behandlingen, kan det nok likevel være lurt å pusse ned slik du foreslår, for da blir polituren du har lagt på liggende igjen i porene som porefyller.

Link to comment
Share on other sites

Da la jeg på olje i går, og tok en ekstra omgang på det matte feltet som synes best. Nå får den stå i en uke, da jeg blir borte til neste fredag. Så får vi se om den ikke har herdet nok til da :wink:

 

Det som irriterte meg med Schaftol, var at når det kom noen få regndrypp så ble det lyse prikker der dråpene hadde vært. Dette ble borte med litt olje, men irriterende :evil: Tenkte kanskje det var sillikonen som gjorde dette :?:

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ble meget overrasket i dag. Som jeg tidligere har nevnt i tråden kjøpte jeg settet med to flasker (polishing an oil), noe jeg sikkert ikke burde gjort. De tidligere gangene jeg har forsøkt å olje, har jeg nytta en dråpe hver av desse flaskene samtidig og venta en god halvtime før jeg begynte å gni med ei fille.

 

I dag forsøkte jeg bare med polish flaska på bakre del av stokken. Jeg begynte å gni med håndflata nesten med en gang, og jammen blei den ikkje blank :lol: Tok resten av trestokken og nå skinner som aldri før :) Nå mistet jeg lyste på å pusse ned stokken igjen for å legge inn olje som herder...Må nesten sove på det til i morga :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg hadde mitt første stokkprosjekt for ca 10-15 år siden behandlet jeg en nøttetrestokk med CCL's 3-delers sett. Alt ble blankt og fint. Ca en ukes tid etter at jeg var ferdig med behandlingen gikk turen til Canada på svartbjørnjakt. Det var posteringsjakt og grunnet småklamme hender fikk jeg de samme lyse flekkene på pistolgrepet som du nevner. Vil med ganske god sikkerhet si at jeg hadde tatt i bruk stokken noe for tidlig. Tynne pålegg og god herdetid er essensielt her også.

 

Syntes prisen på disse CCL settene er hårreisende når en tenker på hva de inneholder. Ser nå at Elgen sier at det er rå linolje i den ene flasken. Det stemmer sikkert, men jeg har fått det til å fungere med valnøttolje også. Det står litt om det i denne tråden. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=7448

Link to comment
Share on other sites

3 månadar brukte eg på å leggja XX antal lag med CCL-stokkolje på min riflestokk.

 

Tolmod, tolmod og tid gir flid.

 

Etter det får stokken eit par strøk CCL gunstock conditiong olje når jakta er ferdig.

Så får stokken stå ei tid.....!

Link to comment
Share on other sites

Syntes prisen på disse CCL settene er hårreisende når en tenker på hva de inneholder. Ser nå at Elgen sier at det er rå linolje i den ene flasken. Det stemmer sikkert, men jeg har fått det til å fungere med valnøttolje også. Det står litt om det i denne tråden. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=7448

 

Jeg bestilte herfra: "klikkbar link" i stad. Det kom på 18,70 GBP pluss 5 GBP porto, altså 233 kroner samlet. Synes det er en finfin pris sammenliknet med det jeg har sett i Norge :) Nå skal Merkelen få en ansiktsløfting!

Link to comment
Share on other sites

35 VMR: Leste igjennom tråden din med Kragen. Utrolig vakker :shock: Skal bli spennende å se på sluttresultatet, og ikke minst presisjon.

 

Jeg har bare CCL condtion oil. Mente som sagt at stokken var mettet med Schaftol, men etter det jeg leser så er jeg ikke like sikker på det :roll: Ser ut som om det er mer en 3-4 lag som skal til med CCL, selvom det står på flaska. Ut ifra det jeg klarte å lese på instruksjonsfolderen, så kunne denne oljen også brukes fra grunnen av :?: Nå har jeg begynt, så det er vel bare og fortsette med tynne lag. Regner med at dere også oljer fortreet innvendig samtidig :?: eller trenger ikke det så mange lag :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter min erfaring trenger CCL dårlig inn i treverket. Jeg bruker Schaftöl eller rå lin olje med alkana rot i ca 2 år . Først da bruker jeg CCL til finish og vedlikehold.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt schaftol i 1 1/2 år, så det er vel egentlig en pen, hard finish jeg kunne tenke meg :?, som vannet preller av på. Får se hvordan den har blitt nå som den har stått i 2 uker. Sntes schaftol fungerte greit, bortsett fra at det ble lyse prikker når det kom regndrypp på den.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Som småbarnsförälder,har jag automatiskt dragit ned på jakten radikalt. Så de två vapen jag skulle ha,skulle vara tillförlitliga och av god kvalitet.

Rifla är en Schultz&Larsen Victory 300 Win Mag. På sitter nya Varipoint 2,5-10x50 riktm 69 i Leupold QR montage. Sätter nog på en HardCore dämpare till jul.

Hagelbössan är en Beretta 686 Silver Pigeon 12/76,71 cm løp.

Båda vapnen är helt nya,och var relativt torra då de ankom. Börjat med CCL Cond Oil på bägge vapnen. Strykte på med fingrarna,med cirkulära rörelser,väntade 30-40 min og polerade med en urvasket T-shirt. Och redan efter et strøk,er jag meget imponert,det må jag säga.

Men det beror nog på att jag varit "heldig" med forbeh av treverken på fabriken. En helt fantastisk olja som jag lovprisar :!::D

Link to comment
Share on other sites

Etter nå å ha brukt drillingen på jakt igjen, så må jeg si at CCL Cond. Oil fungerte bra. Har bare gnidd over stokken etterpå med en bomullsfille. Og den har blitt like fin igjen. Ingen lyse flekker etter regn, eller matte flater. Virket som om den ikke var herdet nok ja :? Kommer til å ta en ny runde når jakta er over i januar, og gjøre klar til neste år :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hei, låner tråden litt.

 

Jeg har kjøpt ny rifle med en nydelig stokk. Jeg har oljet den en haug av ganger, og syntes den er blitt enda bedre.

Men, det er et lite område på stokken, som blir veldig blass hver gang jeg er ute med rifla i regnvær. Det er akkurat som om stokken ikke holder på oljen på det området. Når jeg har oljet stokken så er den aldri like blank og fin der som resten.

 

Noen ideer på hva jeg kan gjøre her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar diverse oppdrag innen børsemakerfaget. Kom inn ei Baikal hagle fra tidlig sekstitall for ei tid siden. Lakk var ripet og stygg, men egentlig ikke det som primært skulle gjøres. Som bonus tok jeg biltemas lakkfjerner og strippet stokken. Farget den mørkere med woodstain fra ebay, og oljet vått I vått med halvblandig av rå linolje og terpentin til stokken ikke tok til seg mer.

Dette er ei oppskrift jeg har brukt I mange år og på dusinvis av stokker. ANBEFALES!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ser at tråden begynner å bli gammel, men her er hva jeg har gjort med min Sauer, og det har blitt vellykket:

- Tok av bakstokk og forskjefte (Sauer 202 har delt stokk), og fjernet kolbekappen

- Fjernet gammel olje med et fjerningsmiddel fra Liberon

- Pusset lett med stålull (grad "000"), deretter papir (korning 600) NB! Puss "riktig" vei i forhold til trefibrene!

- Deretter ble stokkdelene senket i en blanding av kokt linolje og terpentin (50/50) i 4 måneder (i "bad", med plastfolie på toppen for å hindre uttørking av blandingen)

- Tok opp delene og fjernet overskytende olje med egnede filler (filler som ikke loer!)

- Pusset vekk/fjernet overskytende olje i de påfølgende dager (da oljen fortsetter å "svette ut" en stund)

- Når oljen hadde sluttet å svette ut, behandlet jeg den med CCL-produkter, slik:

1. CCL Conditioning Oil

- Med en egnet fille (fille som ikke loer!), påførte jeg et MEGET tynt lag over hele stokken. Unngikk nettskjeringen i denne omgang.

- Satt stokken vekk for 1 uke (et sted der det ikke var støv i lufta)

- Påførte et MEGET tynt lag over hele stokken igjen, og satt den vekk for 1 uke

- Gjentok påføring og lagring X antall ganger (jeg la til sammen på 8 lag). Under siste påføring gikk jeg LETT over nettskjeringen helt TIL SLUTT når det var LITE/nærmest ingen olje igjen på fillen.

- Lot stokken stå 1 måned etter siste påføring

2. CCL Polish

- Med en fille, påførte et tynt lag av poleringsvoksen

- Etter ca. 5-6 minutter polerte jeg skjeftet med ny, ren fille

- Lot stokken stå i 1 uke

 

Først etter HELE denne behandlingen begynte jeg å ta på/klå på stokken, og det har ikke dukket opp "fingermerker" i form av matte felter etter fingrene. Ei heller har det dukket opp matte "prikker" etter at riflen har vært ute i regnvær.

 

Dette tok noen måneder, og for å gjennomføre dette startet jeg første juledag, og ble da akkurat ferdig til høstens jaktsesong...

 

Etter denne behandlingen har jeg edlikeholdt stokken på følgende måte (skjeftet sitter da montert på riflen):

- Før hver jakttur (reinsjakt, hjortejakt, elgjakt) har jeg polert skjeftet (CCL Polish)

- Senere i sesongen (rådyrjakta i helgene hjemme) har jeg polert avhengig av været (ved fin-vær, ikke i det hele tatt)

- Når sesongen er ferdig, oljet skjeftet 2 ganger (CCL Conditioning Oil), før riflen settes bort

 

Med slik behandling har skjeftet mitt holdt seg fint og flott i flere år nå :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...