Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dersom de som kan tenke seg en "500m"-dag på sørlandet, med skyting fra 0 til 6-700m, og avsluting med "proficiency-test", + evt skyting på papp @500m, sender meg en PM med når de kan tenke seg dette - så skal jeg prøve å få organisert det. Garanterer ingen ting foreløpig.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

[...]Nå som du har erfaring med både Kahles K624 og S&B 5-25 PMII. Hvilken er ditt personlige førstevalg om du skulle handla ny kikkert og det var kun disse to det stod om?

 

Mvh håpløs.

 

Den billigste. Begge er over min personlige grense for "god nok".

Eventuelt den kikkerten som lå rett foran meg om lommeboka var full og impulskontrollen sviktet i butikken.

 

@johnnyvang. Glimrende skutt!

Intet krav til coldbore på denne testen, det er helt urealistisk å gjøre dette på en skytebane hvor folk må køe opp. Merker allerede sent i posten.

 

@dansker - M67 måske hæve kamelåsa. Om dere vil ha god oppfølging, så er SBSK et bra sted å starte! De kan sakene sine der.

Link to comment
Share on other sites

Da kjører vi (SBSK) en runde med "LR-proficiency test" på lørdag, vi begynner 1200. PM meg for lokasjon.

Det blir også mulighet for vanlig skyting på stål fra 300 til litt over 500m.

 

50,- for å skyte, og 150,- for å skyte testen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ny demonstrasjon og presisering på gjennomføringen av ferdighetsmerke langhold:

 

ferdighetsmerke_elite.JPG

 

Interessen rundt Ferdighetsmerke Langhold har tatt av. Enkelte av henvendelsene er spørsmål om hvor langt man kan tøye regelverket og fortsatt være innafor merkekravet...

Da har man bomma før start.

Reglene for Ferdighetsmerke Langhold er å betrakte som minimumskrav. Dimensjonene på målet er absolutte, 500m avstand er minste påkrevde, tidsfristen er absolutt. Disse reglene er ufravikelige. Merket er en fysisk anerkjennelse på at du har respektert denne standarden.

Reglene om nullstilling av siktet, kolben i kontakt med bakken, kun ett skudd er bare for å sikre at et minimum av ferdighet blir fremvist av skytteren: Komme inn i skytestillingen, vurdere vinden, betjene siktet, gjøre et korrekt skudd osv. Merket er en fysisk anerkjennelse på at du har klart denne oppgaven.

Tidsfrister, vilkår for nye forsøk, tolking "ut" ved tvil, inget krav til dagens første skudd eller absolutt avstand osv er laget for at klubbene skal enkelt kunne administrere testen innafor tilgjengelig infrastruktur og skytteren skal reelt ta med seg noe læring fra prøven.

Tolking av resultatet på Ferdighetsmerke Langhold er også ufravikelig. Er det ikke soleklar treff så er det bom. Dette gjelder uansett værforhold, utstyrsfeil, patronklikk eller eksterne distraksjoner som spolerte gjennomføringen. Hvis kula ikke sitter i skiva så kan det umulig være en treff. Merket er en fysisk anerkjennelse på at du hadde en vellykket gjennomføring uten utstyrsfeil ved ditt prøveskudd.

Dette er ingen konkurranse. Dette er for deg selv som skytter. Så lenge du har minimumskravene i bunn, står du fritt til å gjøre tilpasninger som passer din skyting eller infrastruktur best. Du kan arrangere, skyte og sensurere prøven selv, men per nå tildeles 3D merket ELITE kun gjennom en klubb.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da kjører vi (SBSK) en runde med "LR-proficiency test" på lørdag, vi begynner 1200. PM meg for lokasjon.

Det blir også mulighet for vanlig skyting på stål fra 300 til litt over 500m.

 

50,- for å skyte, og 150,- for å skyte testen.

 

K

 

Hvordan gikk det med de som skulle skyte ferdighetsmerke idag?

Link to comment
Share on other sites

Får du til noe i Kongsberg eller Poacher?

 

Tror nok ikke jeg er innafor det klistremerke enda men morro og prøve!

 

 

Edit: Ell innafor burde jeg være men kanskje ikke på 1min med 1 skudd:p

 

 

 

mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke det M67 opplevde er noe unikt i idretts-Norge. Kombiner antallet "hvor kan jeg skyte langhold?" poster med antall tilgjengelige baner og at det kun er et tosifret antall ildsjeler som gjør langholdsskyting i Norge mulig... det blir et stygt regnestykke.

 

Da synes jeg det er litt merkelig at man ikke har en større tidshorisont enn de neste par timene, eller ikke ser andre sammenhenger enn en et dyrt klistremerke...

Link to comment
Share on other sites

Da er det håp:) Håper å få testa litt til helgen! Det er privat bane så det blir kun trening(nå har jeg ett konkret mål og trene mot og) men jammen skal jeg ta meg råd til de 150,- når jeg får mulighet!!

 

Syns dette er ett kjempe tiltak å er overrasket over att det er så dårlig respons.. Hadde det ikke vært for kræsj med ferie planer var jeg egentlig innstilt på en 3timers kjøretur for og prøve.. Men den turen tar jeg senere i sommer:)

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

HOBK har hatt sirup i ræva og ikke avgitt svar om at merkene var ønsket før ganske nylig. Jeg hiver ikke pengene mine ut på blindadresser hvor det ikke blir bekreftet at de vil bli brukt.

 

HOBK har nå svart ja og merker er sendt.

Link to comment
Share on other sites

Nr 101

 

Nok en gang Ferdighetsmerket. Geografisk kan det nå skytes

Troms

Trondheim

Hadeland

Kristiansand

og trolig straks på Jæren...

 

Ferdighetsmerke Langhold får en egen ikke-komersiell webside til støtte for klubbene. Det vil ta litt tid for meg å bygge denne.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har forøvrig vært arrangert Ferdighetsmerke Langhold på Kongsberg denne helgen.

 

Resultater kommer.

Det er rimelig å si at regelverket har truffet helt rett:

Det ER en reell oppvisning av ferdighet.

Den ER enkel å arrangere.

Vanskelighetsgraden er akkurat passe.

Tidsfristen er rimelig.

 

Gratulasjoner & honnør til skytterne!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg fant enda mer informasjon her:

 

http://www.steinertsensingsystems.com/p ... ght-bipod/

 

74gram, "made from 30% carbon fiber reinforced PEEK polymer".

 

Får ikke håpe at prisen på denne Ultralight Neopod blir altfor høy, men vil nok personlig være villig til å strekke meg litt her. Er forsåvidt også villig til å vente på at "barnesykdommene" blir luket bort i testperioden.

 

En tofot med lav vekt, magneter istedet for fjærer, bra feste som gjør det mulig å få tofoten nær løpet, kan lett tilpasses alle våpen, og ikke noe jernskrammel som klunker og slår når det skal bæres er noe jeg har ventet på.

Link to comment
Share on other sites

Den siden refererer nok til en tidligere modell, vekta klokket inn på 83-85 gram eller ca 110 gram med adapteret i filmen.

 

Handling-egenskapene er mye likt Versapod, endel kjappere grunnet mindre masse og friksjon vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...