Jump to content

Kombinere familieferie og jaktreise. Hvor i verden?


prikken

Recommended Posts

Jeg har endelig fått fruen til å innse at drømmen om jakt i det store utland er kommet i blodet for å bli der.

 

Problemet er at det ikke er den helt store begeistringen for at jeg skal tømme feriekontoen både for tid og penger helt alene. Tilbudet er derfor at dersom vi kan dra på ferie sammen, hele familien, og jeg kan ta noen dager i denne ferien til jakt, uten at den skal svi for mye i kassen, så er saken grei.

 

Jeg er lite kjent rundt i verden og håper noen kan hjelpe meg med noen tips. Hvor i verden kan man på en økonomisk forsvarlig, og en greit gjennomførbar måte, reise men familien og jakte? Hvor skal familien glumm på ferie?

 

Jeg er ikke ute etter de mest eksotiske artene, men det er ingen bakdel om det finnes der :) Skjønner at det ikke lar seg gjøre å finne det perfekte opplegget uten noe budsjett, men kom med forslag. De vil bli vurdert og revidert uansett :?

 

Alle tips mottas med takk.

 

(Vi er 5 stk, ungene er jenter på 5, 8 og 11 år)

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips.

 

Hvordan er sør-afrika å feriere i? Tenker på kultur, priser osv.

Jeg kunne godt tenkt meg hele ferien i buchen, men det går ikke fruen med på. Ikke at hun er av gullvisa-typen, men hun sier at når det er ferie ønsker hun litt bekvemmelighet. Strand for bading, dusj med varmt og kaldt vann, kort vei til bespisning......

 

Ungarn hørtes spennende ut. Hva jakter man der? Også plusser jeg på alle de andre spørsmålene her og.. :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips.

 

Hvordan er sør-afrika å feriere i? Tenker på kultur, priser osv.

Jeg kunne godt tenkt meg hele ferien i buchen, men det går ikke fruen med på. Ikke at hun er av gullvisa-typen, men hun sier at når det er ferie ønsker hun litt bekvemmelighet. Strand for bading, dusj med varmt og kaldt vann, kort vei til bespisning...... Ungarn hørtes spennende ut. Hva jakter man der? Også plusser jeg på alle de andre spørsmålene her og.. :D

 

 

Hmm.........Sørafrika har alt!!

 

ferie ønsker hun litt bekvemmelighet. Strand for bading, dusj med varmt og kaldt vann, kort vei til bespisning......

Og det er liksom ikke mulig å få hvis man skal jakte i SA........???

 

Der vi bodde(ute i "buch'n") hadde vi både do og dusj/badekar på rommet......og svømebaseng i "hagen".....alt av drikke innen rekekvidde.....og mat...... Maten er hel KONGE, vi gikk opp X antall kilo der nede..... :oops:

Klær som var møkkete ble vasket og tørket mens vi var på jakt......og lå pent brettet sammen på oppredd seng.

 

Så og si at å dra på jakt tur i SA eller Afrika ikke er luxus....har ikke vært der å prøvd... :roll:

 

Man kan rett ogs lett får det man ønsker.....de kan skredder sy ferien...med jakt, by/shopping tur, safari med bil, hest, kamel og elefant, spa osv osv......

 

Så "fruens" ønsker skal ikke være til hinder for å kunne kobinere med jakttur om så skulle være.....

Link to comment
Share on other sites

ferie i Ungarn?

 

Var i Ungarn for første gang ifjor, og, etter å ha vært på diverse sydenturer gjennom årene hadde jeg lyst på en ferie med litt mer aktion, så jeg undersøkte litt om jaktmulighetene i landet.

Dette var i juli og det som er jaktbart på den tiden er råbukk og villsvin.

 

Vi bodde i Eger, som faktisk er en badeby med tilbud av spa og utendørs bassenger av alle slag.

Eger ligger like sør for ett stort fjellmassiv som for det meste er tilvokst med lauvskog, helt herlig jaktterreng!

 

Hadde bestilt to dager med jakt, det ble fire, d.v.s. fire morgenjakter og fire kveldsvakter, og ja jeg fikk en råbukk og ett villsvin.

Morgenene jeg jaktet ble jeg hentet på hotellet av der herr jegermester kl.03.15 presis og rakk tiibake for å spise frokost med min viv før den stengte!

 

Booket jakten gjennom det lokale jaktbyrå (Eger jagdreisen) hotell og reise forøvrig ordnet vi selv.

Bestilte billetter etter Norwegian sin lavpriskalender og deretter hotell slik at det passet med tidsrommet

for de billigste billettene.

 

Ett tips,ikke lei bil i Budapest! ta toget til Eger, stasjonen ligger like ved flyplassen!

 

methusalem

Link to comment
Share on other sites

Hei skautussa og methusalem.

 

Det høres ut som jeg får problemer med å velge destinasjon. Kanskje booke ferier for flere år med en gang :idea::lol:

 

Jeg vet nada om både sA og Ungarn. Noen tips til hvor jeg kan finne mer utfyllende info om hva som kan ventes på plassene?

 

For meg hørtes opplegget i ungarn fint ut, der man kan booke enkeltdager ut fra pengebok osv.. Er det mulig i SA og?

Ser egentlig for meg at turen blir organisert som en ordinær familieferie og tar jakt som en opplevelse midt i opplevelsen :roll: etter at famiien er innstalert og avklimatisert. Kommer seff an på pris og fruens lyster også :?

Link to comment
Share on other sites

Må ærlig innrømme at Afrika frister.

 

Vil tro en er garanter varmere klima en selv den varmeste nordnorske sommer. Virker som de har større vilttetthet enn det man kjenner fra Norge.

 

Landet i seg selv er jo eksotisk nok i seg selv. Så bildene fra Kwalata Wilderness: Ser meget bra ut.

 

Bare for å fortelle litt hva vi ser for oss og litt om familien:

 

Tre døtre på henholdsvis 6, 9 og tolv år (innen vi evt drar på ferie). Største er litt interessert i jakt og skyting, men satser ikke på jaktopplegg med barn.

 

Verken fruen eller jeg er ikke noen vante "backpackere". Har liten eller ingen erfaring med det store utlandet. Sikter vel på grunn av det på et land der det er lett å være turist.

 

Opplegget vi har tenkt litt på er å i utgangspunktet å planlegge en familieferie, der jakta kan pakkes inn etter at familien er litt avklimatisert og innstalert.

 

Hva slags jakt: Liker å slite litt for dyrene jeg feller. Morro med posteringsjakt, men mer tilfredsstillende å overliste dyrene med egen kraft. Trenger ikke nødvendigvis noen "uvanlige" arter å sikte på. Vilttettheten er viktigere. Kjekt å oppleve å kunne være litt sellektiv i uttaket

 

For ungene vet jeg ikke hva man skulle satse på: så de arrangerte forskjellige safariturer fra Kwalata, så er det svømmebasseng, store områder for lek og latter, rikt dyreliv osv.. Må si Kwalata frister veldig..

 

Noen som har andre tips? Er mottakelig for innspill.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er vi på tur til SA for andre gang. Vi har valgt stedet som Skautussa og Hansen delux anbefaler. Ikke etter deres anbefaling men egne erfaringer fra dette stedet fra en reise i 2006.

Stedet har nødvendig luksuspreg til at ØKH og avkom kan sole, bade, slappe av.

Nå har vi med kun en Safari turist denne gangen, men jeg har ingen problemer med å anbefale KWALATA som et sted hvor en kan ta med Familien.

Om de vil jakte , fotografere eller ligge i bassenget er jo fritt valg.

 

PS. De SA vinen er forførisk god

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var på kombinert familie ferie og jakt i S.A nå i februar. Me var 6 dager på jakt og 12 dager ved kysten.

Heile familien storkoste seg både på jakt og på stranda. Da er ganske billig å bo og spise på B&B ved kysten. Standarden er og bra. Hoteller og billig sammenliknet med Norske priser.

Link til noken bilder frå jakta: http://www.nbjf.net/mg2/index.php?list=26

Link til jakt operatøren: http://www.lowlands.co.za/

Stort sett all jakta var snikjakt, masse dyr og kjempe service.

Anbefaler Lowlands Hunting safaris på da aller varmeste. Har vert der på to turer no og skal garantert tilbake :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei hei..

kom akkurat hjem fra 7 dages jakt tur i namibia med en gjeng med kompisser..

det var helt sinnsykt..

frokost med giraffer i åsen rett ved siden av oss. 10 dyr blev det med alt fra blesbok til kudu.

ta med kona og barna det gjør jeg neste gang..

men gir helt rett det er mye verrer å starte på afrika jakt enn dop..

langtes tilbake!!

neste gang blir det leopard med hunde..

marts neste år. uff virker så lenge til...

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei Fredrik!

 

Dette er ikke en lett sak. Kombinere fritids aktiviteter og familie går sjeldent godt sammen for mitt vedkommende. Har vel noe med at fruen hører ordet hjortejakt et par ganger om dagen...

 

Jeg har også en stor drøm om Afrika, men tror hai opplevelse i sør Afrika står øverst på min liste.

 

Hva med en uke ferie til Hellas evt. Spania sammen med familien i sommer så kan du enklere forsvare en uke (evt. mer) med hjortejakt på vestlandet??? :D

 

Svenn

Link to comment
Share on other sites

Hello...

 

Masus husbyggeren :P .... Long time no see :D

 

Tror ikke jeg skal prate overdrevent mye om hjorten nei.. Det med kombiferie var det faktisk fruen selv som kom med. Lover jo godt :P

 

Men hai? Jakte hai? Fortell..

 

Til alle dere andre som har kommet med tips og fristelser: Takk. takk.. Jeg (vi) aner fortsatt ikke hvor vi havner. Ser ut til at årets ferie kan bli noe amputert, men hvem vet?

 

Har litt kontakt med en kar i Canada, British Columbia. Kunne jo hvert morro med bjørn og ulv på menyen og...

 

Huff. valgets kvaler..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...