Jump to content

.425 Fossdal, en patron blir til.


Fossdal

Recommended Posts

Etter mange år i magen, tok denne patronen etter hvert form på en tråd på AR forumet.

Jeg har lenge drømt om å åpne .240 Weatherby til .416, men fant etter hvert utat skulle det ha noe for seg, var det like greit å gå hele veien til max, .423. Da har hylsen, med ghost shoulder, like stor kon som .450 Ackley, og den har alltid fungert glimrende. Med Ghost-shoulder menes at i stedet for å ha jevn kon fra belte til front som .458WinMag, har den kon til hals, parallell hals som .470 Capstick. Det gir bedre hold i kulen, og man bruker to dier i stedet for 3.

 

Å åpne opp .240 hylser var ikke noen enkel sak. Med mange trinn og hyppig varmebahndling gikk det, men det var mye arbeid og hylsene ble alltid kortere i prosessen. Jeg vurderte å bruke 9,3x66 Sako hylser og et spesial diesett som former et belte på denne, men etter mange år med villkatting er jeg lei av å forme hylser. Nye hylser med .425 Fossdal stempel ble derfor bestilt fra Quality Cartridge i Usa. De står da på listen, og hvem som helst kan bestille slike der. De er 65,5 mm lange. Så snart de er i hus, vil jeg få dem presset i et diesett for 10,75x68, ta mål av godset og så bestile brotsjen.

 

Av det jeg har reknet meg fram til, skal de faktisk klare ca.2150 fps med 400 grs kule, ca.2300 med 350 grs.

Men det gjenstår å se. Jeg føler meg trygg på den 350 graineren, men 400 i 2150 kan bli bøygen.

 

Alle børser i .30-06 kan enkelt lages til. Stor magasinkapasitet, og våpenene kan lages forholdsvis lette.

 

Så mye mer tror jeg ikke jeg sier nå, mer kommer etter hvert.

Her er den avbildet mellom .458WinMag og 10,75x68. Hylsen er en utvidet .24o Weatherby, og er 4mm kortere enn ferdig produkt.

DSC00128.jpg

Link to comment
Share on other sites

Morro. Jeg har jo klådd litt på de sigarene dine de gangene jeg har vært innom verkstedet ditt. Synes det var på tide du gikk "public" med de :D

Det må da være en ideel elgvelter.

*sikle*

en klassisk safaririfle med løpsbånd, trestokk med XXXX kvalitet og mauserkasse. Hmm, kunne det vært noe *sikle*

Link to comment
Share on other sites

Bare for at det skal gå inn i den treige nøtta mi: Du bruker .240 Wheaterby, altså 6mm-06? Fordi den har belte til å kontrollere patronspill i så fall, formoder jeg? En .400 whelen uten problemene.

 

Høres jo helt vilt ut om du klarer 2150fps med 400gr kule, tror du det er realistisk? Uansett om du "bare" klarer 2000-2050fps er det jo meget høy effekt ut av lite krutt og liten hylse!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Kjempe spennende. :shock:

Så det er dette som har kvernet i hodet ditt, når du har bandt over kjedelige løps skiftinger og omsming av hev armer på gamle arme mausere.

Du må nok gi en grundig innføring i kreasjonen ved neste besøk i verksteds hulen.

Link to comment
Share on other sites

Bare for at det skal gå inn i den treige nøtta mi: Du bruker .240 Wheaterby, altså 6mm-06? Fordi den har belte til å kontrollere patronspill i så fall, formoder jeg? En .400 whelen uten problemene.

 

Høres jo helt vilt ut om du klarer 2150fps med 400gr kule, tror du det er realistisk? Uansett om du "bare" klarer 2000-2050fps er det jo meget høy effekt ut av lite krutt og liten hylse!

 

Tron

 

Ja, beltet er for patronspillet. Det var også eneste måten å få .423 kule på .473 hylsehode uten rebattert rim.

En 400 Whelen i orginal utførelse gir 2150 med 400 grs kule. Det vet vi.

Her har jeg litt mindre volum, men større diameter på kulen.

Jeg har også rapporter som viser 2150 med 400 grs fra en .405 Winchester.

Det kan se ut som om effekten og samspillet mellom hylsevolum og kruttype og kulevekt er formidabelt!

 

Hehe, joa Bambi, men jeg ble lei av å finne på navn! Der finnes jo alt en .425 Express, Og jeg kan ikke se at mitt navn skal være dårligere enn andre...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er interessant, ikke minst at det kan leveres hylser med korrekt merking.

Det begynner å bli en del gode alternativer til ombygging i den litt grøvre klassen nå som passer i normal låskasse. Og 425 Fossdal føyer seg inn i rekken :)

 

Hvordan blir den ytelsesmessig i forhold til 425 Express?

Er ikke den laget med basis i 300 Winmag hylsa?

Link to comment
Share on other sites

Joda, Seawolf, .425 Express er en mye større patron, som lett sender en 400 grs kule ut med 2400 fps, 250-300 fps fortere enn jeg vil klare i min patron.

 

Den er ikke laget for max ytelse, men for å gi nok i mest mulig hendig utgave.

Jeg vil ha en DGR som er hendig og lett nok til å bære hele dagen, som jeg kan avfyre presise skudd med, selv på huk med buksene på knærne - til og med kjappe oppfølgingsskudd. Heller et våpen som gir 4000 ftp og treffer presis, enn et våpen som yter 5000 ftp som jeg ikke mestrer. I tillegg vil det gi flere skudd til rådighet.

 

Alt for mange tror at de mestrer våpenene sine, og så har de aldri prøvd andre stillinger enn stående frihånd.

Med moderne kruttsorter er det naturlig for meg å lage mindre hylser med lik ytelse som de gamle hylsene laget for korditt.

 

Jeg er ikke i mål enda - jeg kan ikke love 400 grs i 2150 fps. Men jeg har trua!!

Link to comment
Share on other sites

Artig med noe nytt. Det at du velger en mini beltet magnum som basis er artig. Det jeg liker er at her er noe laget for kompakt ytelse og ikke fryktlig flattskytende. Jeg har vert en forkjemper for ultrahstighet i alle år, men må bare innrømme at det jeg vinner er vindavdrift og dropp på lengre hold enn det jeg normalt skyter på. Får mer og mer sansen for kompakte kraftplugger som fungerer på de holde jeg jakter på. Ikke det som soffarunkere med mer tid på å pønske ut potensielle problemer enn på jakt. De har mer balistikk i hodet enn meg og kan værstingkalibre på rams. Likevell har jeg aldri hatt problemer i hverken alpene hengende over en fjelltopp med skud på gemse i bratt nedvoerbakke 350+ meter unna eller tiur på topp i nabolandet med helt vanlig kalibre. Jeg ser også at villsvin blir liggende etter en kule fra en 458 SOCOM og løper kortere enn etter en lett Barnes X kule fra 375 Weath.. Dette er bra Fossdal, stå på og lag en effektiv patron til det behovet folk flest reellt har og ikke tror de har. Jeg er ikke fullt så sær og har bestill meg en 8x57IS i steden, men vil gjerne lese mere om prosjektet :-)

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig det, Eirik!

Du trenger vel kansje en slik i samlingen din også? Da er det kansje håp om å få igjen .45 Blaseren min? :wink:

8x57 er vel den eneste rifla jeg ALDRI kommer til å kvitte meg med, men denne her tror jeg blir bra til Africa!

Sjansen for at jeg skal forfølge elefant i "dense cover" er heller mikroskopisk. Til alt annet vil denne være mer enn god nok!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Bent.

Her må det først av allt tas en alvorsprat med den lokale sheriffen.

Jeg overskrider allerede den nye "jaktgarderoben" på 6 våpen, men blir jo ikke farligere om jeg bytter kaliber i den ene... :roll: (her kommer det muligens en 35 Whelen til salgs om ikke lenge.....)

 

Kan du si litt mer om antatt rekyl forhold til mer kjente kaliber ?

Vil denne feks. sparke noe ala 375H&H, men mindre enn 458 Winmag?

Donoren min er en rustfri M77 338 Winmag med laminatstokk.

 

Hva med diesett, finns det eller må det bestilles ?

Etter det jeg skjønner er dette samme kaliber som 404 Jeffery (.423) men i en mildere forpakning, og her har jo bla Woodleigh gode kuler.

Link to comment
Share on other sites

Bent.

Her må det først av allt tas en alvorsprat med den lokale sheriffen.

Jeg overskrider allerede den nye "jaktgarderoben" på 6 våpen, men blir jo ikke farligere om jeg bytter kaliber i den ene... :roll: (her kommer det muligens en 35 Whelen til salgs om ikke lenge.....)

 

Kan du si litt mer om antatt rekyl forhold til mer kjente kaliber ?

Vil denne feks. sparke noe ala 375H&H, men mindre enn 458 Winmag?

Donoren min er en rustfri M77 338 Winmag med laminatstokk.

 

Hva med diesett, finns det eller må det bestilles ?

Etter det jeg skjønner er dette samme kaliber som 404 Jeffery (.423) men i en mildere forpakning, og her har jo bla Woodleigh gode kuler.

 

Det skulle vel gå greit det Arild.

Jeg spurte på Våpenkontoret på Lillestrøm om det samme med bytte av kaliber på ei rifle som jeg allerede har våpenkort på, De svarte at det bare var en formalitet, også med redusert avgift.

Man øker ikke antallet våpen i våpengarderoben, men endrerkaliber/bruksområde på ei rifle.

Link to comment
Share on other sites

Seawolf,

 

Rekylen blir jo etter hvor lett rifla er, men jeg håper jo på å duplikere .404 Jeffery's fabrikkladninger med 400 grs til 2150 fps. Woodleights 350 grs er vel den som passer best, og den bør klare 2300 fps. Men ja, nærmere .375 enn .458.

 

Men om donor'en din er i .338 WinMag, er det vel ikke så gunstig, da denne patronen har mindre diameter.

Der ville jeg gått for .458 Win eller .416Taylor.

Men som et ekstra løp til .35 Whelen rifla di, vil den være perfekt!

Link to comment
Share on other sites

Det du sier er at 425 Fossdal blir for "slank" til å passe i kassen til min 338 Winmag?

Det var i tilfelle dumt, for denne rifla er i utgangspunktet innkjøpt som donor.

Den har en kraftig laminatstokk og litt vekt som gjør at den hadde passet godt til denne patronen.

 

35 Whelen er også en M77, men med padleårestokken til Ruger.

Den er lett og har ikke all verdens rekylkappe.

Den kan forsåvidt også "doneres", men da bør det i tillegg byttes stokk. og da blir det et litt annet budsjett.

Ser ikke helt for meg å skyte patroner som nærmer seg 404 Jeffery i den slik den er nå :)

Kunne jo egentlig bytte om på stokkene på 35 Whelen og 338 Winmag...må i tenkeboks igjen..... :?

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert å lage en "Fossdal junior" (2") av denne for korte kasser :?: Vil bli et brutalt løft opp i fra 358Win, og vil bli en æljvælter av dimensjoner med std bolt. Med 40cm løp vil det bli en meget kort og hendig karabin for hundefører, eller i bratte vestlandslier med hampende tett skog.

Link to comment
Share on other sites

Det du sier er at 425 Fossdal blir for "slank" til å passe i kassen til min 338 Winmag?

Det var i tilfelle dumt, for denne rifla er i utgangspunktet innkjøpt som donor.

Den har en kraftig laminatstokk og litt vekt som gjør at den hadde passet godt til denne patronen.

 

35 Whelen er også en M77, men med padleårestokken til Ruger.

Den er lett og har ikke all verdens rekylkappe.

Den kan forsåvidt også "doneres", men da bør det i tillegg byttes stokk. og da blir det et litt annet budsjett.

Ser ikke helt for meg å skyte patroner som nærmer seg 404 Jeffery i den slik den er nå :)

Kunne jo egentlig bytte om på stokkene på 35 Whelen og 338 Winmag...må i tenkeboks igjen..... :?

 

.425 Fossdal har samme mål bak som .30-06, og da må vi i så fall legge i foring i boltfjeset og gjøre en del med matingen... Ikke helt sikker på om jeg har lyst til det... jeg sa vel dette til deg på AR også... :wink:

Andre alternativer er jo .425 Express og den nye .416 Ruger...

Eller du kan selge .338'en og få ei ny donor-rifle! :)

 

Har du vurdert å lage en "Fossdal junior" (2") av denne for korte kasser :?: Vil bli et brutalt løft opp i fra 358Win, og vil bli en æljvælter av dimensjoner med std bolt. Med 40cm løp vil det bli en meget kort og hendig karabin for hundefører, eller i bratte vestlandslier med hampende tett skog.

 

Har ikke tenkt på det, men en slik vil kunne lages lett av .240 Wea'by hylser, noe som gjør den mye billigere .

Med 300 grs kuler ville det nok gå, men utvalget på slike er dårlig. Tyngre kuler tar for mye plass og får for dårlig fart.

Men man kan bruke .411 kuler, 300 grs for .405 Winchester, og antagelig duplikert denne i ytelse.

Her er en link til .411Ryan:

http://www.411ryan.com/

Denne er riktignok 2,5", men man får en ide. Man kan bruke både .405 Win dier og brotsj, bare kappe diene og lage beltet i kammeret for hånd.

Link to comment
Share on other sites

.425 Fossdal har samme mål bak som .30-06, og da må vi i så fall legge i foring i boltfjeset og gjøre en del med matingen... Ikke helt sikker på om jeg har lyst til det... jeg sa vel dette til deg på AR også... :wink:

Andre alternativer er jo .425 Express og den nye .416 Ruger...

Eller du kan selge .338'en og få ei ny donor-rifle! :)

 

Ooops... :oops:

Da har jeg misforstått. Har hele tiden trodd at bunnmålet på 425 Fossdal var =375H&H.

Dermed forandrer saken seg en del.

Har ikke lyst å slakte 35 Whelen heller, den er super til generell storviltjakt, lett og presis og er min "go to" rifle.

Får spekulere litt videre her...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg følger denne tråden med stor spenning, har en Weatherby Vanguard 30-06 som jeg har veldig lyst til å få kamret om, er noe spesielt med et norsk kaliber da!

Ser at hylsene ikke ligger på lista hos QC enda men de dukker vel opp der etterhvert som de blir ferdige.

 

Ikke umulig at jeg tar kontakt med deg etterhvert Fossdal, er bare pipebytte som skal til om jeg skjønner deg riktig?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Morro at denne fenger!

Ja, i den kassa er det nok kun små justeringer, om noen i det hele.

QC vil få hylsene på listen så snart de er ferdige!

 

Dette begynner å bli veldig morro, men det kan jo være en idè å sitte på gjerdet til jeg har sett hva man egentlig får ut av den med normale trykk i ulike kulevekter.

Det er i første omgang Woodleigh 350 grs, Northfork 380grs og diverse kuler i 400 grs som vil bli testet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
eg har ein Carl Gustaf 4000 i 6,5x55/9,3x62 og kunne godt tenkt meg ei grøvare pipa, viss du fortsatt er intereserti å lage ett prøveprosejkt :wink:

 

Hei!

 

Takk for intresse!

Har foreløbig to piper som venter på kamring.

Jeg tar ikke på flere jobber før vi har testskutt og funnet hva patronen egentlig gir, men hylsene er rett rundt hjørnet, jeg må ha dem i hus før jeg bestiller brotsj. Så det blir nok noen måneder å vente enda, men jeg lover å holde dere oppdatert! Blir dette som forventet, har jeg vel til nå ca 10 stykker som har bestilt pipe!

 

Mvh,

 

Bent.

Link to comment
Share on other sites

Høres artig ut Fossdal...

 

2150 f/s m 400 grainer er bra medicin for det meste.. Som gamle 404 J ladinger..

 

 

Jeg er netop hjemkommet fra Zimbabwe etter grundig test av min nye 577. Testet kuler fra Lutz Moeller (FN Solids) på 750 grs i 2600 f/s og 810 grs i 2400 f/s samt GS Custom 800 grs FN solids i 2460 f/s.

Har skutt noen bøfler, zebraer og 3 elefanter. De fleste kuler gikk igjennom elefanterne, fandt kun 2 igjen.. De mødte grove bein og har ekspanderet til dels ganske mye.. Netopp dette er eneste ankepunkt mot rene kobberkuler - de er for bløte etter min mening.

Skal prøve vanlig Barnes Banded solids (også med FN design) 750 grs neste gang.. Fik dem ikke i tide til denne jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

QC er et lite selskap. De sendte hylsene til shipping agent i slutten av november. Shipping agent'en er et enda mindre selskap, og han hadde vært på ferie - i sånn ca hele desember...! Nå var jeg selv off-shore 28 dager i desember, så det ble ikke så mye tid til å hverken savne eller mase. Utpå nyåret tok jeg tak i saken, og etter sigende skal hylsene være sendt nå.

Og når de er i hus og de er målt med kule i, skal brotsjen bestilles. Vel, jeg er ikke akkurat i posisjon til å klage over at andre bruker lang tid, så man får se lyst på det og håpe at dette i alle fall gleder de som har måttet vente på meg.

 

Jeg legger inn bilder så snart hylsene er i hus.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Ting Tar Tid...

Det nye er at hylsene endelig er på vei, Quality Cartridges har slitt veldig med en useriøs eksportør som ikke har hatt lisensene i orden, og jeg har hatt det for travelt med ny jobb off-shore til å mase. Men nå har vi ordnet det slik at hylsene kan bestilles rett fra Midway Norge! Både nå og senere. Og dermed også alle andre hylser fra Qualiy Cartrdiges! Så da blir det liv i leiren, oppdatering kommer så snart hylsene er i hus, børsen smeller i løpet av våren!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...