Jump to content

Leupold VX-II 1-4x20


DonSimon

Recommended Posts

Jeg arvet et BRNO-kombi i fjor og her om dagen tok rødpunkt-siktet kvelden. (Var ikke fornøyd med det, så kanskje like greit :roll: ) Jeg har nå tenkt å sette på et Leupold VX-II 1-4x20 sikte, da jeg har hørt at dette er kikkertsikte der man får mye for pengene. Jeg er student, så budsjettet er ikke veldig mye å skryte av.

 

Er det noen som har erfaringer med dette kikkertsiktet? evt noen andre sikter å anbefale? Hva er rørdiameteren? Forrige var 30 mm, kanskje greit å kjøpe et sikte som passer til den gamle montasjen.

Link to comment
Share on other sites

Bruker denne kikkerten på min 375H&H. Er godt fornøyd med den. Kjøpte den da jeg var student og pengeboka tynn. Nå 8 år etter studieslutt og med en langt feitere lommebok står den fortsatt på 375'n og det ser ut til at der blir'n. Solid kikkert med lang øyeavstand som passer utmerket til rekylsterke våpen, og dermed også ypperlig til kombi. Kikkerten har 1" rør (25mm). Skal du ha Leupold med 30mm må du opp på VX-III/European. Noen super lyssterk kikkert blir aldri 1-4x20'n, men jeg kjøpte den heller ikke til morgen/kveldsjakt. Optiske kvaliteten er helt OK.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en Leupold European-30 i 1,25-4x20. Denne har 30 mm rør. Finnes med to retikler, tysk 4 og duplex. Har tysk 4 sjøl. Greit nok. Grovt kors, så det er ikke ideelt om holdet går over hundre meter. Kan bli leit på toppjakt feks. Ganske fornøyd med lysstyrken egentlig. Var og tittet etter bever i forrige uke, og denne lille tassen var mer lyssterk enn 8x40 håndkikkerten jeg har (er en stusselig kinagreie, Barska, men likevel). Det var lenger skytelys enn øynene mine innbilte seg. Pussig når det er mørkt. Titter i siktet, og der er det lysere. Øynene mine sa stopp kl 22. Kikkerten holdt ut en drøy halvtime til. Brukbart med skog som bakgrunn det. Hadde sikkert sett mye mer med en Zeiss Victory 3-12x56 (har faktisk sammenlignet en gang og Zeissen knuste min på natta, men den koster 12 000,- til, så da bør den være bra og...). Tror uansett European er mye for pengene.

 

En kjekk greie med European-30 er at den har cm-klikk. Lettvint og greit!

 

Anbefaler greit kikkerten jeg i hvertfall. VXII er sikkert en knakende god greie det og til den prisen, men du må jo ha nye ringer da. Har hørt rykter om at European har hakket bedre optikk, men det kan ikke jeg uttale meg om da jeg aldri har satt mine ben i en VXII. Prisen for en VXII pluss ringer blir vel dyrere enn European uten ringer.

 

Her: http://www.jaktogfriluft.no/ kjøpte jeg min. Topp service.

Link to comment
Share on other sites

DVS at du fikk betalt da du "kjøpte" den leupolden :wink::lol::mrgreen:

 

http://www.wingevapen.no/index.php?id=3817

 

 

Hehe. Den jeg prøvde hadde rødpunkt i tillegg. Varipoint 3-12x56T* heter den. Og den er dyrere ja! :wink:

 

Drømmer om en sånn på rifla... Makan til kikkertsikte! Skjøt en rev kl 0100 i januar, i snødrev og uten måne. Så bare en grå skygge så vidt det var på 30 - 40 meter. Så ingenting i Leupolden, så ingenting i en Zeiss Victory 10x40 håndkikkert, men skimtet den i blant med øynene. Tittet gjennom Varipointen, og vips, der var den tydelig! Og reven, den likte dårlig at jeg glodde gjennom en dyr Zeiss... :twisted:

 

Men poenget er jo at en får det en betaler for når det gjelder kikkertsikter. Er mange tråder her som går på det å velge mellom ulike sikter. Billige kinasikter er søppel, nesten uten unntak. Leupold er en bra mellomklassekikkert som tåler juling. Kanskje det mest robuste. Meopta, Nikon osv har kanskje hakket bedre optikk, vet ikke jeg, men de koster litt mer enn VXII og European. I det absolutte toppsjiktet troner vel Zeiss og Swarowski. Hva som er best er vel en smakssak. Sjøl har jeg kanskje mest lyst på en Swarowski med lys, men de runder jo fort 20 000,-! Huff... Så min neste kikkert blir vel mest sannsynlig en Leupold European eller VXIII i elgstørrelse (sånn ca opp til 6x forstørrelse, noe mer trenger jeg ikke).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...