Jump to content

38/357 til jakt?


Fedda

Recommended Posts

Fabrikkladd 357 magnum holder stort sett kravet til rådyr, men den er visstnok ganske marginal til dette bruket. Men klarer man å plassere kula riktig, er rådyret ditt. Passer nok best på rev og hare o.l på korte riflehold. Er endel som bruker kaliberet i ombygde enkeltløpede hagler o.l til subsonic skyting av spesielt rev på åte.

Link to comment
Share on other sites

357 mag holder til rådyr som bare det og er ett bedre valg enn både 222 og andre 22 kaliber patroner hvis du ikke skal skyte på lange hold.(over 100meter)

 

Skal du holde anslagsenergi kravet må du prøve det du finner av ammo eller lade selv da det ikke er all ammo som holder kravet.

 

Har skutt 3-4 rådyr med 357 samt vært med noen som har brukt samme kaliber og det blir fine slakt samt rådyret ligger stortsett på skuddplassen. Har sett de løpe max 20 meter.

 

Skyter mest rev med min 357 mag og er veldig fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke et øyeblikk på at .357 fungerer på rådyr.

 

Men jeg tviler veldig sterkt på at du får kjøpt ett eneste fabrikkskudd som holder 980J på 100m med ekspanderende (eller annen) kule.

 

Hvis du tyner hjemmeladninger kan du kanskje klare det, glem 158gr kuler. Eneste håp måtte være 180gr.

 

Og når man anbefaler en som lurer til at "det meste" av fabrikkammo klarer kravet, så lurer man faktisk folk til å begå lovbrudd.

 

Derfor ville jeg gjerne ha akkurat det svaret litt bedre underbygd :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner jeg må drive litt dypere research hvis jeg ønsker å benytte 357 magnum til rådyrjakt, hjemmelading er ikke noe problem hvis det må til. Ellers er jeg jo nysgjerrig på hvorvidt kaliberet kan benyttes til mindre vilt, rev er jo et eksempel som er blitt nevnt i denne tråden. Selv har jeg de siste årene for det meste jaktet ryper og ender (da med hagle) samtidig som jeg alltid har vært fascinert av bøylerifler i såkalte pistolkalibre til både "morroskyting" og kanskje til jakt.

Link to comment
Share on other sites

"hjemmelading er ikke noe problem hvis det må til"

 

Hvis du gjør det - finner du garantert en ladning som holder kravet.

Også med 158 gr.

 

Og jeg kan forsikre deg om at kaliberet er fint til rådyr - innenfor 100-meteren.

Jeg har skutt flere dyr i Afrika med revolver i dette kaliberet - som selvsagt gir mindre hastighet/anslagsenergi - og flere av de har vært adskillig større/tyngre enn et rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gjør det - finner du garantert en ladning som holder kravet.

Også med 158 gr.

 

Ok.

Beklager hvis jeg virker som jeg har hengt meg opp på dette, men vi diskuterer ladedata på et åpent forum.

 

Hvem tør å komme med ladninger med 158gr kule som holder 100kgm på 100m og er innenfor CIP/SAAMI standard?

Hvilken BC er det på kulene dere bruker og hva er hastighet på 100m?

 

Og ja, vi snakker ut av rifler og dermed med riflehastigheter.

 

Med 180gr kuler går det, jeg klarer ikke å se for meg at det går med 158gr, så spm er ærlig ment, hvis dere har klart det er jeg glad for å lære noe nytt.

 

Og igjen. Jeg tviler ikke et sekund på at en XP på 158 eller 180gr er meget effektiv på rådyr eller for den saks skyld rein og større dyr, men jeg mener at vi bør holde oss innen lovverket på et åpent forum.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 357 Magnum

Våpen: Marlin 1894

Hylse: Federal

Primer: Federal SP100

Kule: Hornady 158 XTP/FP

Tot.l: 40,2mm

Krutt: 18.0 grs WW296

V0: 559,5m/s

Trykkvurdering: Trykkring

 

BC (oppgitt): 0,199

E100 (beregnet): 1027J (448m/s)

 

Dette var max i mitt våpen og stemmer på en prikk med dataene fra Ladebokas utgave 3 (riktignok for XTP/HP, men disse gav samme trykk i mitt våpen). Data for N110 er dessverre tapt, men VJ oppgir max for 158XTP/HP til 15,0 og 540m/s som gir 972J på 100m (BC=0,206). Fritt etter minnet stemte også disse dataene svært godt med mine ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Marginal etter loven kanskje, men hva er en 222 hvis man bruker kronograferte hastigheter? Når det gjelder effekt på viltet fant jeg aldri ut av det, men kula har tross alt 2,5ganger tverrsnittet til en 22 FØR ekspansjon, god dybdevirkning og bør gi bedre marginer mot gress og kvist.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alltid logisk hvilket våpen man forelsker seg i :wink:

 

mange dyre bevis på det i mitt våpenskap..

 

Hva med samme våpen, men i .44 mag :?: Fortsatt like moro, men med større marginer. For en hjemmelader spiller det mindre rolle om han lader til .357 eller .44

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at .44Mag er å foretrekke,

men så eier jeg av en eller annen grunn en 1894C i .38/357 Mag selv.

 

Visste godt om fordelene med .44Mag kontra .357Mag,

men endte opp med .357 Mag allikevel siden det var det kaliberet som ga størst utslag i "må-ha!"-tarmen..

 

Helt ulogisk, med andre ord. :mrgreen:

 

For å gjøre vondt verre bruker jeg den ikke heller!

Link to comment
Share on other sites

Goatboy, hvis jeg husker riktig sitter du på en relativt komplett samling av VJ? de hadde en artikkel om dette, og konkulderte med at spreke 158grs ladninger holdt, Såvidt. det er reltivt korte piper i det meste av 357 karabiner, noe ekstra cm hadde sikkert hjulpet litt. orker du å grave frem artikkelen?

Link to comment
Share on other sites

Det er den delvis den artikkelen jeg tenker på.

Mulig at jeg husker helt feil, men jeg mener konklusjon ble at det nærmeste de kom var 97kgm med en 180gr kule.

 

Har forsket litt på dette selv, men ikke nok.

 

Hvis det var i 91 skal jeg grave frem bladet å ta en kikk.

 

Forøvrig veldig interresant at Fulmen har funnet en ladning som klarer kravet.

 

Har vurdert en bøylerifle når den nye forskriften kommer og hadde egentlig sett bort fra .357 , men nå jeg vurdere på nytt :wink:

Link to comment
Share on other sites

:oops::oops: Legger meg helt flat.

 

Sånn går det når man tar ting på husken, uten å sjekke notater eller litteratur.

 

Artikkelen evert nevnte står i Nr 4 1993 og er skrevet av Svein Solli.

 

Akkurat som Fulmen har bevist klarte de kravet med både 158gr og 180gr Hornady XTP.

 

15,5gr N110 og 158gr holdt faktisk 105kgm på E100.

14gr N110 og 180gr klarte 102...

 

Så nok en gang, ikke stol på idioter som skriver om ladedata på nettet :lol: De tar av og til feil :oops:

Link to comment
Share on other sites

9 liv igjen :D

 

 

Kjøpte for mange år siden en Rossi bøylerifle i det aktuelle kaliber, står innerst i skapet, tror jeg 8)

Mener å huske det ble solgt en god del av disse pga kominasjonen pris/kvalitet , som stemmer godt meg erfaringene etter mange tusen skudd.

 

Når VJ hadde denne artikkelen i 93, var det klart at dette måtte testes ut.

Økonomien min gjorde at det ble blykuler som ble testet ut, XTP kuler var for dyrt.

Viste jo at blykuler gav høyere hastighet, men det MÅTTE jo testes.

 

Best resultat gav RCBS 180 grains silhuet kule med bunnkopper, 1700 fot utg hastihet, viser gamle notater :D

 

OM dette holder anslagskravet vet jeg ikke :oops:

Men så er det vel ikke lov å bruke rene blykuler heller . . .

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig det Daggaboy. Var med å testet en del 357 med bly kule på slutten av 70 tallet, var knall å fall med fin ekspandering og fine slakt. Om ikke kula hadde feste for gass koppen så ble det presset kopper og lagt motsatt vei i hylsa. Funka som 96 den gang :lol: Har/husker ikke dataene nå da de er borte pga en del flytting og rydding på rote rommet

Link to comment
Share on other sites

Det var da ei lykke at Goatboy tok til vett :lol:

Har nemlig også to ladninger som er nøye kronografert som jeg bruker i Rossien min.

Den ene med 180grs og den andre med 158grs Hornady XTP ;-)

Kun fått testet 158en og den gir skikkelig velt-effekt på dyret, geita gikk rett på rygg.

Våget nesten ikke si det, for SÅ bombastisk som han var her er jeg aldri med mindre jeg sitter med fasiten i hånda...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
  • 10 years later...

Interessant tråd, selv om den begynner å bli noen år gammel. Jeg ser @Fulmensin beregning lenger oppe i tråden med en Hornady 158 XTP/FP. 


For oss som ikke lader selv, men er avhengig av å kjøpe fabrikkammo, hvordan vil et tilsvarende regnestykke se ut for en Hornady Leverevolution 357 Mag 140 Gr Ftx Lvrev

Jeg tviler ikke på at rådyret faller om man holder seg på en passende avstand, og treffer på riktig sted - spørsmålet er mer om hvorvidt det er "lov" eller ikke. 

Jeg lurer  også på om det er noen som har funnet annen, og bedre, fabrikkammo som kan tenkes å holde kravet til anslagsenergi for bruk på rådyr? 

Link to comment
Share on other sites

Askeladd skrev (9 timer siden):

Interessant tråd, selv om den begynner å bli noen år gammel. Jeg ser @Fulmensin beregning lenger oppe i tråden med en Hornady 158 XTP/FP. 


For oss som ikke lader selv, men er avhengig av å kjøpe fabrikkammo, hvordan vil et tilsvarende regnestykke se ut for en Hornady Leverevolution 357 Mag 140 Gr Ftx Lvrev

Jeg tviler ikke på at rådyret faller om man holder seg på en passende avstand, og treffer på riktig sted - spørsmålet er mer om hvorvidt det er "lov" eller ikke. 

Jeg lurer  også på om det er noen som har funnet annen, og bedre, fabrikkammo som kan tenkes å holde kravet til anslagsenergi for bruk på rådyr? 

 

Hastighet er tatt fra noen youtube clip siden Hornady har testet med 8" løp. Ett stykke igjen til rådyr kravet på ferdigrulla 140gr FTX i hvertfall.

ergberg.PNG

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket den i bc kalkulatoren til hornady. Var ikke i nærheten av kravet for rådyr dessverre.  Men det er litt underlig da den lå inne med meget lav fart. Så det bør kronograferes og ta å regne ut selv for sikkerhets skyld 

Screenshot_20220424-215843.jpg

Edited by MikiN1486
Link to comment
Share on other sites

Iflg Ballistic gir en utgangshastighet på 550m/s med 158 gr XTP/HP, 998J på 100 m. Man bør nok opp i rundt 20" pipe for å få det uten alt for friske ladninger. Jeg må lade hardere enn jeg har lyst til for å få til det i min 1894 med 18" pipe iaf.

Edit; pipelengde er 18", ikke 16" som jeg først skrev.

Edited by vavlo
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker svarene, forteller tabellen til @Sheda om en anslagsenergi på 759 J / 100 M fra et løp på 8 tommer, mens @MikiN1486sin tabell viser 438 J / 100 M - uten å si noe om lengden på løpet...

Skal jeg legge Sheda sin tabell til grunn, vil jeg nesten anta at med et 20 toms løp nærmer jeg meg faretruende noe som kan funke på rådyr (980 J / 100 M)?  

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker en ballistikkalkulator, så ser du hvilken hastighet du må opp i for å tilfredsstille krav til anslagsenergi for de forskjellige kuler (vekter). Det er nok lettest å klare kravet med 180 gr kuler. Feks trenger 180 gr XTP/HP 500 m/s i utgang og bør være akkurat innen rekkevidde med 18" pipe. Med 158 gr må en nok opp litt i pipelengde for å klare kravet uten +P ladninger, og slike bøylegevær skal man vel egentlig ikke drive å "sprenglade" i.

Uansett, vi snakker vel om førsteskudd på relativt korte hold og for skuddeffekt på rådyr har det liten betydning om anslagsenergi på 100 m er 930 eller 980J.

Link to comment
Share on other sites

Askeladd skrev (8 timer siden):

Slik jeg tolker svarene, forteller tabellen til @Sheda om en anslagsenergi på 759 J / 100 M fra et løp på 8 tommer, mens @MikiN1486sin tabell viser 438 J / 100 M - uten å si noe om lengden på løpet...

Skal jeg legge Sheda sin tabell til grunn, vil jeg nesten anta at med et 20 toms løp nærmer jeg meg faretruende noe som kan funke på rådyr (980 J / 100 M)?  

Ikke riktig. Jeg sjekket en del videoer der de testet disse kulene i Lever-Action rifler. Der fant den hastigheten jeg brukte i min tabell, ISTEDENFOR å bruke Hornady sin hastighet som er med 8" løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...