Jump to content

Skifte tennål M98


Jørstad

Recommended Posts

1. Spenn opp og sett sikringen i halvsikret (rett opp).

2. Sluttstykket ut.

3. Trykk inn knasten foran muffa.

4. Skru motsols til innmaten kommer ut.

5. Sett tennstiften mot et hardt underlag, gjerne med et hull i.

6. Trykk ned muffa.

7. Skru av tennstempelmutteren.

8. Slipp forsiktig opp.

 

Nå har du fått askilt innmaten og du kan skifte det du vil.

 

Montering i motsatt rekkefølge.

Til slutt spenner du opp fjæra og setter sluttstykket på plass i halvsikret posisjon.

Ferdig.

 

Her er en video:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låner denne tråden, da mitt spørsmål gjelder samme sak:

 

Har akkurat montert nåla fra Tubbs, og denne blir for lang! Kan noen hjelpe meg med riktig høyte på tennnål ifht støtbunn ! Har en annen mauser og se etter, den er ca 1,5 mm, men skulle visst akkurat mål når jeg først skal justere !!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg satte bare inn min speedlock uten videre og har skutt med den siden. Hva er eventuelle konsekvenser ved for lang nål utover risiko for å sprekke tennhetta?

 

Har merket meg at utkastet av tomhylser ikke er like friskt som før. Kan det være at tennåla sitter lengre inn i tennhetta og dermed skaper ekstra friksjon ved utkast?

Link to comment
Share on other sites

Har merket meg at utkastet av tomhylser ikke er like friskt som før. Kan det være at tennåla sitter lengre inn i tennhetta og dermed skaper ekstra friksjon ved utkast?

Tennstiften er langt inni sluttstykket i det øyeblikket tomhylsa skal ut.

Husk at du allerede har spent opp før sluttstykket kan beveges bakover.

Link to comment
Share on other sites

El Gringo:

Beklager, utrolig klønete formulert av meg. M98 spenner ved åpning, det vet jeg, men det jeg forsøkte å spørre om er om den ekstra plassen tennstiften tar opp vil føre til at hetta kan få større friksjon mot bolten/tennstifthullet? (min "logikk" er at dersom tennstiften tar mer plass i hetta vil det bety at "tennhettekoppen" kanskje ville presses mer ut av hettelomma i hylsa, men jeg er som du skjønner ikke akkurat en ingeniør...).

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
På 24.4.2009 den 21.54, Jørstad skrev:

noen som kan tipse meg hvordan jeg kan på enkleste måte skifte tennål og fjær på min mauser M98.

pratet med en børsemaker, men forsto ikke helt hvordan han mente jeg skulle gjøre det.

så nå spør jeg dere om dere har noen tips

Hvor fikk du kjøpt ny tennål? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...