Jump to content

Hornkniver


Dagl

Recommended Posts

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Mange takk for ros.

 

Den siste kniven, "Afdalen" er fortsatt til salgs.

Faktisk har jeg ikke fått rotet meg til å legge den ut på finn.no ennå.... :oops:

 

Det blir nok den siste på en stund. Jeg jobber nå med to som jeg og min kone skal ha hver sin av. En bestilling er også i arbeid. Det oppholder nok resten av min "sesong".

Neste høst/vinter blir det minst en konfirmasjonsgave-kniv, men det kan nok bli en eller to som skal selges igjen neste år.

 

Som nevnt, så har jeg betydelig lavere produksjonstakt enn flere andre her. Spesielt haretex imponerer med høye produksjons tall...

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hei igjen.

 

Endelig har to nye kniver blitt ferdig.

Det er kniver som er laget i forbindelse med at vi har 10 års bryllupsdag iår, og det er derfor en til kona og en til meg selv. De ble ferdige litt før tida, men det gjør jo ikke noe. Selv har jeg jo laget dem, og kona har vært delaktig i valg av motiv. Ihvertfall på sin egen....

Hun ville ha scrim motiv av begge hunda og ei rype. Derfor er det scrimmet en hund på hver side av hennes kniv. Og ei vinter rype på framsiden av slira.

Jeg ville ha tiur, orrhane og rype. Så det ble tiur og vinter ryper på kniv, og orrhane på slir.

 

DL-19, Konas kniv:

Blad; damaskert blad.

Skaft: reinhorn

Slire: Reinhorn og tysk rårand.

Lengde kniv + slir: 20 cm

Lengde kniv:13 cm

Lengde blad: 3,3 cm

1172645.jpeg 1172646.jpeg

1172647.jpeg 1172648.jpeg

1172650.jpeg

 

DL-20, min kniv:

Blad: Fossan

Skaft: Reinhorn

Slire: Reinhorn og tysk rårand

Lengde kniv + slir: 32 cm.

Lengde kniv: 22 cm

Lengde blad: 7,5 cm

1172659.jpeg

 

1172661.jpeg 1172664.jpeg

1172666.jpeg 1172667.jpeg

1172668.jpeg

 

Mvh Dagl

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for ros.

Og ja, det er noen timer.... hvor mange har jeg aldri turt å telle....

 

Bladet er kjøpt av Børge Botnen. Om han har smidd det selv vet jeg ikke. Men jeg fikk heller ingen annen referanse på smed. Så jeg antok at han hadde smidd det selv. Om du sier han ikke smir selv, så er det sikkert rett. Men da aner jeg ikke hvem som er den virkelige smeden.... dessverre.

Får nok spørre mer spesifikt neste gang jeg handler....

 

Takk igjen for ros.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er faktisk det.

Men jeg klarer ikke å tyde det, og dessverre har jeg for dårlig kamera for å ta skarpt nok bilde.

Har fjernet navnet på bladet i tråden, det for stå uten smed slik at det ihvertfall ikke blir feil.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ny kniv er klar, og faktisk levert.

Denne ble bestilt på forhånd, og kjøperen skulle ha langt og spisst blad. Han hadde likt de gamle Moraknivene (rødt treskaft i "tønneform", svart plastikkslire) med de lengste bladene. Till slutt ett sted der jeg fikk kjøpt dette, og satte igang. Resultatet sees under. Gitt lengden på bladet, ble skaftet av tradisjonell samekniv-modell. Kniven i seg selv blir jo lang, spesielt i slire... Men kjøperen var meget fornøyd, og det er jo hovedsaken.

 

Så til bildene:

 

Framsider og baksider.

1197958.jpeg 1197961.jpeg

 

Kniv i slire. Hele "stellet" blir rimelig langt...

1197962.jpeg

 

Nærbilde av scrim. Siden kjøper er elgjeger og hundekar med gråhunder, ble motivene naturlige å velge.

1197964.jpeg 1197965.jpeg

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, haretex!

 

Joda, jeg har sendt faktisk to kniver til Hornknivklassen på Elverum.

Såvidt jeg kan lese fra reglene, så er det kun den beste får kritikk og eventuell premie. Således er det vel unødig å sende to. Men så har jeg da to sjanser....

Men jeg ser i Knivbladet at noen får premier på flere av sine kniver. Gjelder andre regler på andre konkurranser, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Uansett, takk for ros!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er bare på Elverum det er sånn.

De fleste andre steder bl.a. villmarksmessa i Bardu kan du sende så mange du ønsker, alle får kritikk og ev. premie.

 

Jeg har også sendt 2 til Elverum, i to forskjellige klasser

I tillegg har jeg sendt 3 til Bardu.

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvorfor knivforeningen kjører dette systemet. Jeg har aldri sendt mer enn en til hver klasse. Ser ingen hensikt med å betale gebyret og ikke få bedømmelse. Har jeg flere kniver så velger jeg ut den jeg selv synes er best og sender den.

Knivforeningen har i mange år klaget over lav deltagelse. Vet ikke om flere knivmakere ville delta om de endret dette, men de som deltar tror jeg ville ha sendt inn flere kniver.

Men som sagt, det er flere steder man kan sende inn mange kniver.

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg i dine betraktninger. Jeg tror også deltagelsen, ihvertfall antall kniver, ville økt om denne regelen ikke var med.

 

Nå har jeg ringt og flyttet den enen kniven til en annen klasse.

Dog tviler jeg på om det blir noen premie på den i den nye klassen. Men da er da sjansen der...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Litt utenfor emnet, men jeg tror noe av grunnen til at det er få som sender kniver er at det ikke er så altfor mye informasjon å få på nett. Jeg har kikket litt rundt, men er ikke altfor innbydende å sende en kniv jeg er fornøyd med til en adresse en finner på en gammel side.

Dessuten så er det noen knivmakere rundt i landet, som har så eksepsjonelt flotte kniver, at mange ikke føler at det er noe poeng å sende noe inn til bedømming. Majoriteten av kniver som lages er vel også enkle brukskniver. Jeg vet ihvertfall godt at jeg ikke har noe å gjøre på en slik konkurranse. Kanskje heller om 10 år.

Ikke noe nedsettende om dine kniver selvsagt. Hadde jeg lagd noe slikt, hadde jeg nok stilt. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei igjen.

 

Da har jeg fått en kniv til ferdig. Jeg begynte i høst på tre samtidig. De skulle etter planen ikke være ferdig før til våren. Men arbeidet gikk ganske raskt. Den ene, som er forhåndsbestilt, ville kjøper gjerne ha kniven til jul om det var mulig. Spesielt når arbeidet gikk såpass fort (dog ikke på langtnær så raskt som haretex jobber :shock: ).

 

Kjøper ville ha scrim motiver hentet fra eventyrenes verden, gjerne med troll. Bestiller valgte selv bilder til scrim, og de er utført etter beste evene. Ellers er design og gravering etter eget hode.

 

Blad er fra Steen Nielsen

Skaft er i reinhorn og svart vulkanfiber

Slire er i reinhorn og tysk rårandslær

 

Framside og bakside på både kniv og slire

dsc0541eo.jpg dsc0542i.jpg

 

Kniven i slira, samt nærbilde av scrim på slira

dsc0543qd.jpg dsc0544b.jpg

 

Nærbilde av scrim på skaft

dsc0545js.jpg dsc0546s.jpg

 

 

Mvh Dagl

 

Edit:Lagt til hva som er brukt i de ulike delene

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker, Haretex!

Har to til som er ferdig pusset, holder på å gravere på den ene av dem ....

Den andre ble såpass bra i utgangspunktet at jeg vurderer å stille den som brukskniv. Men hornkniver passer nå best med gravering...

Vi får se!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jo, har vært innom tanken...

Men dels er jeg usikker på om det er helt etisk riktig (selv om ingen vel kan nekte å gravere den etterpå..), samt at om man graverer etterpå så er det jo ikke den samme kniven som eventuelt fikk premie.

Mulig jeg legger ut noen bilder av den før gravering uansett.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar! :shock:

 

Tror nok det blir gravering. Både på grunn av at flerparten av svarene indikerer det, men også fordi jeg selv synes en hornkniv nesten mangler noe uten gravering.

 

Sannsynligvis blir det felt med flettemønster.

Jeg får tegne og vurdere litt.....

Vil gjerne beholde farge-skiftingene i slire-delen, så kanskje blir feltet tilpasset formene til det.

Jeg skal legge ut bilder når den er ferdig, så kan man jo vurdere om det var vellykket eller ikke....

 

Foreløpig er det en annen kniv som må klargjøres først. Der mangler både gravering og scrim..

 

Takk igjen for alle svar!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei igjen.

 

Har nå en ny kniv klar. Det er ikke den som det er bilder av sist, hvor jeg var i tvil om jeg skulle gravere eller ikke... Denne her har vært bestemt skal ha både gravering og scrim lenge.

Den skal gis bort i konfirmasjons gave, derav navnet - Simon - som er konfirmantens navn.

Satser på at han aldri er inne på disse sidene......

 

Bladet er kjøpt av Børge Botnen, men han er neppe smed. Dog vet jeg dessverre ikke smedens navn.... :oops:

Skaft er i reinhorn og vulkanfiber

Slire er i reinhorn, tysk rårandslær og geitskinn.

 

Ris og ros tas imot som vanlig!

dsc0590t.jpg dsc0591kg.jpg

 

dsc0592u.jpg dsc0595p.jpg

 

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...