Jump to content

Hornkniver


Dagl

Recommended Posts

Hei!

 

Siden jeg er mest fascinert av hornkniver, og det er lite å se av disse på forumet, lurer jeg på om noen annen enn meg er tilhenger av disse. Om det er noen spesiell definisjon på hornkniver vet jeg ikke, kyndige knivmakere på forumet kan nok redegjøre for dette. Jeg mener imidlertid halvhornskniver og helhornskniver. Ofte er disse av same-modell, men de trenger ikke nødvendigvis ha ett strengt tradisjonellt utseende.

 

Jeg tillater meg å sette inn bilder av den siste kniven jeg har laget, og som dermed er min beste så langt. Jeg har dog langt igjen å gå.... Antar at andre forumister har bedre kniver å vise, og det er litt av trådens poeng. Jeg håper mange setter inn bilder, da det er artig å se på vakre kniver!

 

Først forside og bakside på sliren samt selve kniven:

ha_kniv_fram_liten.jpgha_kniv_bak_liten.jpg

 

Et bilde på knivens scrim-motiver, som begge er hare. Kniven ble nylig gitt til min nevø i 20 årsgave, og han er harejeger....

ha_kniv_scrim_liten.jpg

 

Litt om kniven:

Blad er ett ordinært blad fra Brusletto. Kniver jeg lager skal være brukskniver, og jeg lager ikke gode nok kniver ennå til å legge mye penger i blad.

Skaft er av renhorn, valbjørk og bjørkenever.

Slire i renhorn og skaftlær (ikke rårand..).

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kniver jeg lager skal være brukskniver, og jeg lager ikke gode nok kniver ennå til å legge mye penger i blad.

Asså. Jeg skal ikke legge meg opp i hva du kjøper av blad - men det der er definitivt gode nok kniver til å legge penger i bladet hvis du vil.

Link to comment
Share on other sites

Nå koster ikke et håndsmidd blad noe spesielt mer enn fabrikkblader heller. :)

Prisen for et smidd blad fra en kjent (eller mindre kjent) smed ligger på 150-300,-.

Fabrikkblad ligger på 100-200,-.

Det er som regel aldri noe problem å få laget håndsmidde blader etter ønske heller, men prisen øker noe etter størrelse og kompleksitet.

 

Det så jo bra ut det der.

Du må gjerne sende inn en kniv til konkurransen på Jakt- og fiskedagene i Elverum. :)

Link to comment
Share on other sites

Mange takk til alle hyggelige kommentarer. Jeg synes det er kjempehyggelig at folk liker kniven.

 

Verktøy:

Båndsag (står hos mine foreldre, brukes bare til splitting av horn og tre)

Båndslip (brukes MYE, har montert en vanlig båndsliper opp-ned)

Drill (for boring og polering)

Gravørstål (har slipt til ett selv fra vanlig treskjærer-jern)

Seilmakerutstyr (til å sy slira)

Nålholder ( til scrimshaw-arbeide )

Lampe med lupe

 

Til finpussing og polering:

Sandpapir / våtslip korn 150 - 1800

Polerskiver av filt til drill.

Polerpasta til horn og tre.

Lærglans og lærvoks til læret.

Til innfarging av lær brukes narvsverte.

 

Til innfarging av utskjæringene kan man bruke flere varianter. Den tradisjonelle samiske måten er å koke bark av or til man får en sirup av dette. Det har jeg aldri tatt meg bryet med. Har forsøkt finslipt støv av ibenholt. Fukt finger på tunga, dypp i støv og gni inn. Det fungerer men vil gjerne flasse av etterhvert. Nå bruker jeg vanlig oljemaling (artistmaling for bilder....). Det benyttes også til fargesetting av scrimshaw-arbeidene. Kjøpte ett sett med alle farger på Clas Ohlsson til 129,- (om jeg husker rett). Med oljemaling kan man også sette andre farger på utskjæringene, noe jeg ikke har forsøkt ennå. I scrimshaw brukes gjerne flere farger.

 

Når det gjelder blad, ønsker jeg rustfritt. På min aller første kniv kjøpte jeg håndsmidd blad, som absolutt ikke var dyrere enn produserte. Siden jeg alltid har hatt rustfrie, var bladet lett rødt når jeg tok kniven ibruk året etter. Jeg hadde glemt å vedlikeholde det korrekt. Det styret vil jeg ikke ha, og ønsker rustfrie blad. Nå har jeg gått for de som har rett størrelse for meg, og som ikke er for dyre. Da gjør det ikke så mye om man gjør noe feil med resten av kniven. Dessuten ønsker jeg som sagt bruksblader, og ikke slike som er så fine at man ikke tør legge de til slipesteinen....

 

Metallurgen:

Det finnes så mange utrolig flinke knivmakere som lager eventyrlige kniver. Mine kniver er nok ikke i nærheten av slik standard ennå. Så noen konkurranse blir det nok ikke på meg på en stund. Men kanskje en gang, om jeg synes jeg har en kniv som er bra nok.... :wink:

 

Jeg håper at det er flere som lager hornkniver som legger ut bilder av sine kreasjoner. Som sagt, det er morsomt og lærerikt å se på fine kniver. Samt utveksle erfaringer underveis.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg håper at det er flere som lager hornkniver som legger ut bilder av sine kreasjoner. Som sagt, det er morsomt og lærerikt å se på fine kniver. Samt utveksle erfaringer underveis.

 

Mvh Dagl

 

har ikke prøvd enda, men blir nok tid til det og snart, i mellomtiden her nettsiden Jörgen sundström, som lager utrolig flotte hornkniver http://www.svenskkniv.se/jsknives/galleri.htm :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei!

 

Lenge siden noe nytt nå, og jeg er ikke sikker på om denne passer i kategorien hornkniver siden det bare er i slira det er horn. Og det er bøffelhorn.... Ett materiale jeg først nå har forsøkt meg på.

 

Bladet er ett min far har funnet, som han ville ha kniv på. Så føringen for det er lagt. Det er veldig langt og smalt, og passer til "ringing" av elg.....

 

Skaft er i ibenholt og valbjørk. Siden bladet er så langt og smalt, var det vanskelig å få linjene helt til. Synes skaftet ble for rett i ryggen. Magen er vel drøy for å stå i stil med bladet, men det måtte nesten bli slik skulle man få noe å holde i.....

 

Slire er i bøffelhorn og lær. Det viste seg at læret, som jeg fikk billig, ikke var bra. Men, det får holde til denne kniven som skal være en utstrakt brukskniv.

 

Boffel_1.jpg

Boffel_2.jpg

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

Ser at det ikke er andre som poster, er jeg den eneste som lager hornkniver i Kammeret?

Jeg drister meg allikevel til å fortsette, håper noen har interesse av å se.

 

Her kommer bilder av min siste kniv, min kniv nummer åtte. Det er en gave til en kollega på hans 60 års dag. Siden navnet hans innholder "Lunde", så måtte lundefuglen være med. Det andre scrimmet er av hans hytte.

 

Knivblad er Helle Folkekniven

Skaftet er helt i renhorn.

Slire er i renhorn og shaft-lær.

Mons1.JPGMons5.JPG

 

Mvh Dagl

 

Edit: endret bladmerke som var feil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dæven hakke, Dagl! Må'kke poste sånt, en annen stakkar får jo prestasjonsangst!

 

Neida, jeg bare flåser. Vakkert arbeid, jeg ser gjerne flere kniver. Nå ble jeg inspirert til å lage noe av de litt grove fallgevirene jeg har liggende i garasjen. Kanskje noe der den ytre strukturen ikke er slipt helt bort, som hornplatene som brukes som skaft på tyske eller amerikanske fulltangekniver? Og jeg er helt enig med de andre som mener at du godt kan "spandere" håndsmidde blad på slikt arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for rosende ord!

Godt å høre at noen liker at jeg poster.

 

Må innrømme at jeg ble ganske fornøyd med denne. Lærer hele tiden noe, og blir mere nøye i alle trinn. Det gir resultater.

 

Scrimshaw lager jeg med en nål, en nåleholder og oljefarger. Har sett litt på forumet til svensk knivforening, samt en bok av en svensk dame (husker ikke navnet nå..) om scrimshaw. Selve teknikken består i at man med en nål stikker mange hull eller små "groper" i underlaget. Disse fylles med farge. Dette blir punkter, og tilsammen danner punktene bildet.

Jeg er ikke kunstnerisk anlagt, så fordelen med scrimshaw er at man kan ta ett bilde, tape det fast der der man vil ha motivet. Stikker med nål igjennom bildet og ned i hornet for å forme utkanter og andre detaljer som kan være av svart farge ( eller den mørkeste ).

Fjerner bildet, gnir inn med oljefarge og tørker vekk overflødig. Fortsetter så med detaljene på frihånd. Eller tegne noen streker med gråblyant for å ha noe å gå etter. Mørkeste farge først, lyst til slutt.

 

Finish på horn (eller tre på de knivene som inneholder det), består i pussing med slipepapir. Akkurat nå har jeg opp til 1200 korning, men før brukte jeg opptil 1800 korning. Tror egentlig jeg skal få tak i det igjen. Til slutt pusser jeg med en filt-skive på drill. Så lages eventuelle scrimshaw og graveringer. Etter det pusses det igjen over, da helst bare med høyeste korning og filtskive. Legger på ett lag med voks (reneisanze vax tror jeg det heter) på horndeler. Danish oil på eventuelle tre-deler, og polerer med filtskive og filt eller fleece fille.

 

En bildeserie.. hmm. Skal tenke på det. Det tar ganske lang tid for en kniv, for jeg driver ikke mye om gangen. Denne påbegynte jeg vel i førsten av September..... Men, vinteren er enda mere kniv-tid enn høsten, så kanskje.... Jeg har nå en kniv til i tankene så vi får se. Om det er interesse, så kan det hende jeg gjør det. Men først har jeg to til som snart er klare, og som jeg har deadline på i romjulen. Samt en til som er påbegynt, men som har vært lagt på is på grunn av disse som har leveringsfrist.

 

Pris? Jeg har aldri solgt noen av knivene mine. Alle de jeg har laget er laget som gaver til familie og venner. Eller til meg selv... Har ikke hatt selvtillit til å selge noen, jeg finner alltid for mange feil på de.... Jeg har av den grunn aldri tenkt særlig mye over pris. Priser på kniver jeg har sett på messer har svimlende summer. Men så er de også av en helt annen kvalitet og utsmykning. Så jeg har litt vanskelig for å bedømme priser på mine egne kniver.

 

Om jeg skulle lage noen for salg...... Hm.. Det går med rundt regnet 500 kroner i materialer. Det høres mye ut, men når man skal kjøpe alt, og man får ikke brukt alt man kjøper heller, så blir ofte materialkostnaden så høy. Om man skal lage en kniv for salg, så vil man også ha litt igjen for arbeidet. Det går med mange timer på en kniv, har ikke turt å telle ennå.... eksempelvis brukte jeg rundt to timer på lundefulgen, og hytta nærmere fire.... Jeg tror nok jeg ville hatt minst 1000 kroner for en kniv. Men som sagt, jeg har aldri vurdert pris nøye på knivene mine

 

Angående blad så liker jeg å bruke vanlige, relativt billige blad. De er rustfrie, da jeg selv foretrekker det. Knivene skal brukes, og bladet skal ikke være så pent at man ikke tør sette det til slipesteinen.... Og det blir mindre press på meg. Om man kjøper ett håndsmidd dekorativt blad til høy pris, da tenker man seg om før man tør sette håndtak på det..... Da må man jammen lage ett bra skaft også! Kjøper man billigere blader, er det ikke så stor skade skjedd om skaft og slire ikke blir perfekte.

Men kanskje en gang...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dagl

 

Dette er noe av det lekrere jeg har sett. Enda jeg er skikkelig søring. Du påstår at du ikke har kunstneriske evner? Det er bare tull. De knivene du har vist fram her er skikkelige kunstverk !!!

Du skriver noe om at du ikke ville bruke skikkelig blad for å være redd for å sette den til slipesteinen. Jeg mener at uansett blad ville jeg være redd for å sette bladet i slipesteinen med en slik kniv i tilfelle jeg kom borti skaftet.

 

Noe bortimot et drømmeprosjekt må være omtrent som følger:

Metallurgen kommer opp med et blad for en slik kniv som han mener er perfekt og du dro igang med nok et kunstverk rundt dette bladet som var inspirert av hva jeg ønsker meg (må bare finne ut av det først). Da betaler jeg nok det dobbelte av hva du mener du bør ha for kniven.

 

 

Tror du f.eks at det ville være mulig å gjøre noe med kammerkniven? Eller vil et slikt fulltangeprosjekt bli helt feil? Må innrømme at jeg sliter litt med å se det for meg :shock: Samtidig som slike "umulige" prosjekter har potensiale for å bli spesielt spenstig.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for ros!

 

Nå er jeg også skikkelig søring. Har alltid bodd i søndre del av Hedmark, og har ingen øvrig tilknytning til samer eller deres håndtverk. Jeg har bare alltid likt knivtypen, og synes de er fine. Men akk så dyre... Tok meg aldri råd til å kjøpe. Etter en artikkel-serie i JaktJournalen, bestemte jeg meg for å prøve selv. Den første ble heller dårlig, men den er i bruk. Jeg fant ut at det var morsomt, og har holdt på. Dette er altså nummer 8 i rekken. Numm er 9 og 10 vil bli ferdige senest i romjulen. Når du nevner pris, så fikk jeg en svensk knivmaker til å bedømme denne. Og prisen han nevnte var veldig omtrentlig, men lå nok rundt det dobbelte av hva jeg nevnte....

 

Siden jeg ikke har solgt noen ennå, er jeg nok svært ukjent med bestillingsverk. Knivene blir slik de blir, og avgjørelser tas under arbeidet`s gang. Bak den lundefuglen kan man nevne at det ble ett lite marg gjennomslag, som ble kamuflert som klipper. Slike ting gjør at det er vanskelig å lage noe forutbestemt. Ihvertfall for meg. Ennå. Men bildene som eventuelt skal bli scrimshaw, kan man som regel bli enige om på forhånd.

 

Jeg har ikke fulgt prosjektet med Kammerkniven. Fulltange kniver har aldri falt i min smak. Men det er mange dyktige knivmakere som lager svært fine fulltange kniver. Ingen tvil om det.

 

Jeg lager kniver fordi jeg liker det. Jeg går i boden når jeg har lyst til å jobbe på kniven. Jeg liker ikke å ha tidspress som gjør at jeg MÅ ut i boden å gjøre noe ferdig. Om det er noe jeg tviler på, to alternativer jeg ikke kan bestemme meg for, så lar jeg det vente et par dager. Alt dette gjør at det tar lang tid å lage en kniv.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ja da er jeg hektet på scrimshaw :mrgreen:

Takk til Dagl som har postet ustyrslista, var jo ikke kostbart å starte opp med denne hobbyen da :)

 

Hodelupe leveres i forskjellige forstørrelser, er det en bestemt forstørrelse som er universal

Er det en spesiell hodelupe som anbefales, som sitter behaglig på hodet. Jeg fant to i forskjellig prisklasse

Biltema uten lys 60,-

Optivisor med lys 450,-

Er det noen nåler som holder spissen bedre en synåler, eller som anbefales

 

Det ligger endel hvaltenner og støver på loftet hos bestemor, men har liten lyst å begynne med de. Så vet noen hvor jeg kan få kjøpt egnet horn biter fra rein eller ku.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker hodelupe fra Biltema. Synes den fungerer bra, men så har jeg dog aldri prøvd noen annen. Mener helt klart jeg klarer meg med denne. Den har tre styrker, som justeres med tre glass som man "legger på" etterhvert som man har behov for mer forstørrelse. Største forstørrelsen er ett glass for bare ett øye. Å jobbe med høyeste forstørrelse er ganske slitsomt, da man må veldig nært for å se klart. Så det blir brukt kun på detaljer.

 

Angående nåler, så bruker jeg vanlige synåler som jeg har bestilt der jeg kjøper scrimshaw-utstyr eller knivmaker utstyr ellers. Der har de ofte også materialer. Hos sløyd-detaljer har de ett nybegynner-sett som inneholder nødvendig utstyr, forklaring av teknikken og en hornbit som prøvebit.

http://www.sloyd-detaljer.no/Product.aspx?productid=3727

Det ser imidlertid ikke som om nåler er med her, så det kan man bestille i tillegg.

 

I tillegg til nåler, bruker jeg også små og tynne kniver som jeg skjærer / risper streker med.

http://www.sloyd-detaljer.no/Product.aspx?productid=1071.

Holdere til disse knivene kan også benyttes som holdere til nåler, men de er ikke så gode som en skikkelig pinchuck som i settet over.

 

Dersom motivet tillater streker, er det mye raskere enn å lage punkter. I noen tilfeller blir resultatet også bedre enn punkter. For eksempel om man skal gjøre bilde av en hund, med lange hår. Her vil hårlaget synes som streker, og man kan med en liten kniv få svært realistiske bilder.

Jeg tillater meg å vise ett eksempel på en GordonSetter:

rico_lien.JPG

Dessverre er bildet litt uskarpt og dårlig (mobil-bilde..), men spesielt i skulder og ved ørene ser man hårlaget tre fram.

 

 

Moro at man kan inspirere andre. Ser fram til å se resultatene etterhvert!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen.

 

Siden det virket som om det var interesse for å se hornkniver ved forrige kniv, så tillater jeg meg å legge ut bilder av to nye som akkurat er ferdige. Det er to kniver som jeg har gjort i gave til ett vennepar som hadde 10 års bryllupsdag 31.12.2009. Jeg ble da litt for sen, men det får stå sin prøve. Vi var ikke i jubileumet på grunn av sykdom, så da fikk man en liten utsetning.

 

Scrim av hjerter er til ære for 10 års bryllupsdag.

Utskjæring bakerst er en Tors Hammer, da de begge er viking-interesserte og heter - Hammer...

 

Blad er innkjøpt fra Helle.

Skaft er i reinhorn og bøffelhorn

Slire er i reinhorn, bøffelhorn og shaftlær

 

Her er bilder:

par_front_delt.jpg

 

par_front_sammen.jpg

 

par_bakside.jpg

 

par_scrim.jpg

 

Beklager litt dårlige bilder, men de er tatt med mobilkamera.

Ris og ros mottas med takk.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

 

Drister meg til å legge ut bilder av en ny kniv. Som man ser, er den laget i gave til en harejeger.

Dessverre var ikke renhornet som ble brukt i slira så bra som jeg trodde, og det ble en del svarte flekker av gravyr og scrim. Renhornet i skaftet var av betydelig bedre kvalitet, men jeg fikk små gjennomslag av marg der også.

 

Skaftet ble satt sammen av mindre hornbiter, og jeg ville ha en gravyr som skjulte skjøten. I ettertid så jeg at det delte opp skaftet vel mye, og ga 4 små ruter med mulighet for scrim. Istedet for 2 store som hadde vært bedre. Syntes også det ble feil med gravyr på den ene, og scrim på den andre.

Resultatet ble at jeg laget 4 scrim-bilder, hentet fra harejaktens gang. Første bilde er en harehund som finner haresporet. Andre er av en hare som er på bena, etter uttak. Det tredje bildet er en klassisk harepost i en grind. Det siste er hund og eier på vei hjem med haren på sekken.

 

Blad er Helle Folkekniven

Skaft i renhorn, elghorn og bøffelhorn.

Slire i renhorn og shaftlær.

 

PK_Fram_liten.JPGPK_FramDelt_liten.JPGPK_BakDelt_liten.JPG

 

Venstre bilde viser en harehund som finner harespor.

Høyre bilde viser haren etter uttak.

PK_ScrimHoyre_liten.JPG

 

Venstre bilde viser en klassisk harepost i en grind.

Høyre bilde viser hund og eier med haren på sekken.

Her må tillegges at rundingen på knivskaftet gjør hodet på jegeren litt feil proposjonert i forhold til resten.

PK_ScrimVenstre_liten.JPG

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei igjen.

 

Ser at det er lite nytt i tråden, er det ingen andre som lager hornkniver?

Allikevel drister jeg meg til å legge ut en ny kniv, i håp om at noen har ønske om å se.....

 

Jeg har i vår hatt flere prosjekter i tillegg til den kniv jeg lager som blir fulgt her på kammeret.no. En av disse er en kniv til min søster, som hun nå fikk på sin bursdag. Da kan jeg legge ut bilder av den....

 

Hun er svært interessert i viking-historie, og det var naturlig å lage motiver som er hentet fra viking-tid og med viking-symboler. Sammen med tradisjonelle graveringer.

Vikingskipene har jeg funnet på internett, og har satt sammen tre ulike skip. Runene sier helt enkelt: "Gratulerer med dagen".

 

Bladet er (som vanlig) kjøpt av Helle, og ikke noe merkverdig.

Skaft er i renhorn og elghorn.

Slire er i renhorn og skaftlær.

 

DSC00880.JPGDSC00882.JPGDSC00883.JPG

DSC00886.JPGDSC00887.JPG

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Hei!

 

Her kommer bilder av en litt annerledes hornkniv. Jeg så konseptet på ett svensk knivmakerforum (http://www.svenskkniv.se/forum/viewtopi ... ini#p11523" target="_blank)

Jeg har spurt om lov til å bruke konseptet, og fikk godkjenning.

 

Her er så min variant.

Den er helt i renhorn, bortsett fra blad. Det er kjøpt fra Helle.

 

Mottager er veldig bilglad. Han er spesielt glad i Porsche, men får nok aldri råd til noen..... derfor er det med en slik bil. Han er også glad i havfiske, og er medlem i en havfiskeklubb. Derfor ble det motiver av havfiske på andre halvdelen. På andre siden er det initialer til mottageren, årstall og min signatur.

 

782600.jpeg 782603.jpeg

782604.jpeg

 

Nærbilder på scrim:

782605.jpeg 782606.jpeg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen.

 

Som nevnt da jeg la ut forrige kniv, har jeg nå en til ferdig som er nesten lik. Det vil si, motivene er ikke like, men måten kniven er laget på. Kniven er helt i renhorn, men det er brukt brilleskruer til nagler/festing. Bladet er kjøpt, og nå husker jeg faktisk ikke navnet.

 

Dette er en kniv til min mor. Hun ønsket bilder av en finskspets jeg hadde for snart tjue år siden. Den ble bare tre år grunnet HD, men hun fikk ett spesielt bånd til denne hunden. Jeg studerte i to av disse tre årene, og når jeg var borte så var det min mor hunden holdt seg til og adlød. Hva min far sa, ga den totalt og inderlig blaffen i....... Hunden het Ronja, og for hver gang min mor ser bilde av en finskspets, så sier hun "der er en slik som Ronja..".

Siden det var plass til ett bilde til, valgte hun bilde av Snerta. En beagle som var den siste hunden hun og min far hadde.

Rosene bak var ett forsøk med blanding av gravyr og scrim, og etter eget skjønn ble det ikke helt ueffent. Det blir nok gjentatt senere.

Men her er bildene:

815496.jpeg 815497.jpeg

 

815498.jpeg 815507.jpeg

 

815509.jpeg 815510.jpeg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

Siden det virket som om det var interesse for å se hornkniver ved forrige kniv, så tillater jeg meg å legge ut bilder av to nye som akkurat er ferdige. Det er to kniver som jeg har gjort i gave til ett vennepar som hadde 10 års bryllupsdag 31.12.2009. Jeg ble da litt for sen, men det får stå sin prøve. Vi var ikke i jubileumet på grunn av sykdom, så da fikk man en liten utsetning.

 

Scrim av hjerter er til ære for 10 års bryllupsdag.

Utskjæring bakerst er en Tors Hammer, da de begge er viking-interesserte og heter - Hammer...

 

Blad er innkjøpt fra Helle.

Skaft er i reinhorn og bøffelhorn

Slire er i reinhorn, bøffelhorn og shaftlær

 

Her er bilder:

par_front_delt.jpg

 

par_front_sammen.jpg

 

par_bakside.jpg

 

par_scrim.jpg

 

Beklager litt dårlige bilder, men de er tatt med mobilkamera.

Ris og ros mottas med takk.

 

Mvh Dagl

 

Virkelig flotte kniver, likete særlig 10 år`s knivene. Synes du skal gå over til håndsmidde blader, ikke disse "kjøpa" bladene. Her har du link til en svenske jeg synes lager fine blader i kvalitets stål til en hyggelig pris.

http://www.ingemarnordell.se/knivblad/

Link to comment
Share on other sites

Takker for ros!

 

Jeg skal gå over til håndsmidde blad. Jeg har ett fabrikkert igjen, som jeg må bruke. Jeg har også kjøpt meg ett håndsmidd som er svært enkelt. Jeg skal fohåpentligvis sette ihvertfall skaft på dem i løpet av vinteren, men jeg vet ikke om jeg får gjort slire. Tanken er å forsøke på en helhornskniv, men så får man se om man klarer det....

 

Takk for linken. Det var fine blad, og ikke så verst pris. Skal huske den linken til senere.

 

Jeg har en mere tradisjonell kniv ferdig også, den kommer i neste uke. Skal leveres først i helga......

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Da er det på tide med presentasjon av enda en kniv, som ble ferdig omtrent samtidig med den forrige, som var til min mor. Denne gangen er kniven til min far.

 

Min far har ventet lenge på kniv. Andre har blitt prioritert, da det har vært bursdager med "runde" tall som har fått prioritet. Nå har imidlertid turen kommet til min mor og far. Fordelen med å måtte vente så lenge, er at jo fler kniver, jo dyktigere blir knivmakeren... Jeg får skjule meg bak det!

 

Min far jakter idag stort sett bare elg. Tidligere jaktet han mye hare, og årene med harejakt er nok flere totalt enn årene med elgjakt. Allikevel ønsket han seg elg som hoved emne på scrim-motivene. For scrim er det stort sett på mine kniver, og så også på denne.

 

Selv etter iherdig leting og måling av horn, klarte jeg å få marggjennomslag. Selvsagt på framsiden av sliredelen. Jeg la i farge i hullene med en gang, da det etter gravering og scrim ville blitt det uansett. Således ble det ihvertfall en jevn stripe.

 

Jeg har syslet med en ide om ett "vindu" i slira for å vise fram scrim på knivskaftet. Jeg har vært ergelig over å legge ned mye tid på scrim som ikke blir vist, da kniven ofte henge r i slira enten i belte, eller på en vegg. Det ble dermed ett forsøk på dette, da dette ikke skal være en kniv som brukes flittig i skogen. Denne blir hengende på vegg stort sett. På en utstrakt brukskniv ville jeg nok ikke gjort dette. Men resultatet ble etter mitt eget skjønn ganske bra. En hare trer fram i vinduet, og når man tar kniven ut av sliren så ser man ett større scrim som trer fram.

 

Scrim på horndelen av slira ble valgt å være ett hode av en elgokse. Marg gjennomslaget gjorde at det ikke ble optimalt. Haren ble altså scrimmet på ene siden av skaftet, og passer i hullet i slira. På andre siden av knivskaftet tenkte og lette jeg lenge før jeg fant det motivet jeg ville ha. Dette ble nok det beste scrim motivet på kniven, og etter min egen bedømmelse det beste jeg har laget så langt. Med haren på en god nummer to.....

 

Gravyr er i tradisjonell stil, med fletter og flettemønster. Dels for å skjule limkanter, dels bare for pynt. I ettertid ser jeg at det kanskje ble litt for mye, men det er lite å gjøre med nå.

 

Jeg er godt fornøyd med gjennomføringen, men må lære meg å være mer bevisst på materialvalg spesielt på horn.

 

Valg av blad var etter min fars ønske. Det er langt og rett, og gir ett langt og rett skaft. Skaftet kunne godt vært høyere synes jeg i ettertid.

 

Uansett, her er bildene.

 

821128.jpeg 821130.jpeg

 

821129.jpeg 821131.jpeg

 

821132.jpeg 821133.jpeg

 

821134.jpeg

 

Ris og ros mottas med takk

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei Dagl!

Mange fine kniver her. Er absolutt enig med flere talere her at de fortjener håndlagde blad.

Synes rktignok at et par har litt tynne og lange skaft. Masse fine detaljer da, både scrim og gravering, kanskje i meste laget på noen.

Stå på!

-Haretex

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har absolutt ikke samme produksjonstakt som flere andre her på forumet, men her kommer bilder av min seneste kniv.

Kniven er foreløpig til salgs.

 

Blad er (også denne gang) kjøpt fra Helle. (jada, jeg har begynt å kjøpe håndsmidde blad.....)

Skaft er i bøffelhorn, reinhorn og valbjørk.

Slire i renhorn, valbjørk(mellomlegg, vises ikke så godt på disse bildene), bøffelhorn og shaftlær.

 

893744.jpeg 893745.jpeg

Til venstre bilde av kniven i slira, for å få sammenheng. Fletta skal virke som den går videre fra knivskaftet til slira. Til høyre nærbilde av scrim motiv av mår på framsiden av slira

 

893746.jpeg 893747.jpeg

Til venstre kniv og slire sett forfra, og til høyre baksiden på begge deler.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei igjen!

 

Lenge siden noen ny kniv ble presentert nå, jeg har en meget lav produksjonstakt i forhold til mange andre.

Men nå er omsider en ferdig. Den har fått sitt navn - "Afdalen", fordi jeg har funnet alle horn som er brukt til kniven i Afdalen på østre del av Hardangervidda. Det er altså fallhorn alt som er brukt.

 

Kniven har blad fra Børge Botnen.

Skaft er helt i renhorn, slire i renhorn og lapplær.

Dessverre har det kommet noe marg gjennomslag her og der på kniven. Bortsett fra det, så ble jeg selv ganske fornøyd med formen på kniv og slire.

 

 

1089974.jpeg

 

1089975.jpeg 1089976.jpeg

 

1089978.jpeg 1089979.jpeg

 

1089981.jpeg 1089982.jpeg

 

Mvh Dagl

 

Edit; korrigert navn på smeden

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...