Jump to content

Kan hagla mi skyte stålhagl? Svaret er her


Sako 30-06

Recommended Posts

  • 2 months later...

Fikk lyst til å stikke fingeren inn i vepsebolet jeg også. Og ja, jeg har lest Sako 30-06 sitt innlegg.

 

Det er ett spørsmål jeg sitter igjen med:

Løpssprenging av overtrykk forstår jeg, så jeg vil ikke prøve å skyte stål jaktpatroner i min gamle star s/s.

Jeg har 3 hagler, og fikk lyst til å ta med alle på banen neste gang. Jeg føler med ganske trygg på at jeg kan skyte stål leirdueskudd med starhagla fra tidlig 90-tall. I hverfall med det mest åpne løpet, og det klarer seg på trap-banen. Så hadde det vært artig å prøve sideliggeren på skeet-banen også, men der er det også dubleer.

 

Og nå kommer spørsmålet: Kan det være helseskadelig å skyte stål leirdueskudd i 3/4 og 1/1boring? Eller er det bare farlig for børsa selv? Løpet sprenges vel ikke av at det er for trangt i tuppen? Eller tar jeg feil? ( Børsa har ikke serlig stor verdi for meg, men det har derimot syn, hørsel, fingre og forsåvidt resten av kroppen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mye god info her, glimrende artikkel, Sako !

 

Vil bare skyte inn litt info jeg plukket opp da jeg var bransjetilknyttet endel år tilbake da blyforbudet dukket opp.

 

- Remington sine choker var nevnt her. Da Remington lanserte Rem Choke systemet markedsførte de det som det eneste chokesystemet som var konstruert for å tåle stålhagl unntatt Super Full chokene. Det er med andre ord trygt å skyte stål i Remington hagler med utskiftbare choker.

 

- Rådet om å unngå stål i trangere enn 1/2 boring bør absolutt følges med mindre man er sikker på at produsenten oppgir at løpet tåler det. F. eks. Bernardelli opplyste på forespørsel om dette at de kunne levere løp som tålte stål i alle boringer, men at disse løpene var trangboret med innsnevringen over lenger strekk enn "blyborete" løp. Browning opplyser på sine websider hvilke hagler som tåler stål og i hvilke boringer og evt. restriksjoner, Beretta henviser til 1/2 og åpnere osv. Produsentens websider er et godt sted å begynne å lete etter info om dette. En email vil også kunne gi nyttig tilbakemelding.

 

Så til alle som er i tvil om hva haglen tåler: Ikke prøv før du er sikker. 13 kr skuddet for vismuth er dyrt, men de skadene du kan få av en løpssprenging kan du ikke beregne i kroner og øre. TA ALDRI SJANSER MED SIKKERHETEN.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Fikk lyst til å stikke fingeren inn i vepsebolet jeg også. Og ja, jeg har lest Sako 30-06 sitt innlegg.

 

Det er ett spørsmål jeg sitter igjen med:

Løpssprenging av overtrykk forstår jeg, så jeg vil ikke prøve å skyte stål jaktpatroner i min gamle star s/s.

Jeg har 3 hagler, og fikk lyst til å ta med alle på banen neste gang. Jeg føler med ganske trygg på at jeg kan skyte stål leirdueskudd med starhagla fra tidlig 90-tall. I hverfall med det mest åpne løpet, og det klarer seg på trap-banen. Så hadde det vært artig å prøve sideliggeren på skeet-banen også, men der er det også dubleer.

 

Og nå kommer spørsmålet: Kan det være helseskadelig å skyte stål leirdueskudd i 3/4 og 1/1boring? Eller er det bare farlig for børsa selv? Løpet sprenges vel ikke av at det er for trangt i tuppen? Eller tar jeg feil? ( Børsa har ikke serlig stor verdi for meg, men det har derimot syn, hørsel, fingre og forsåvidt resten av kroppen)

Ingen som forsto spørsmålet? :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen som har info om Winchester sine pumper/ automater?

Løpene på disse har ingen trykkmerking etter det jeg kan se. Står bare at det er Winchester proof steel.

Har vært på Wichester sine sider og lett på webben, men finner ingen info.

Har ei 120 pumpe m. løse choker, pluss et slugløp som egentlig er for en automat (med plugga porter), fra 80 tallet og lurer på hvilket trykk de er dimensjonert for.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en ij27 baikal o/u som jeg ukritisk brukte mye hevi shot i, dette gikk bra lenge, men plutselig en dag

gikk det dårlig, choken ble sprengt og hagla fikk en bule i muningen :shock: .Trode kanskje at choken ikke hvar skrudd helt til, men

dette avkreftet en børsemaker, han sa at star haglene kun er tryktestet til 90 mpa (900bar), det sto det også utenpå løpet.

skumle saker dette, skal kjøpe meg ei hagle med høyere tryktesting en baikal, da jeg ønsker å bruke wingmaster og lignende ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg spør meg selv: hvorfor stole på ett forum? Ta hagla med til en kyndig å få en profesjonell vurdering. Det koster lite eller ingenting og da får du det riktige svaret. Jeg risikerer ikke liv og lemmer for å spare meg en tur til børsemakeren.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sako 30-06,

Veldig bra tråd. Skulle ønske lenkene i den fortsatt var aktive, for dette er et interessant tema.

 

Jeg har et par spørsmål til ditt aller første innlegg, der du skriver at i eldre sideliggere bruker du vismut lerduepatroner og vismut jaktpatroner:

- Er vismut lerduepatroner å få kjøpt, og er disse rimeligere enn jaktpatronene?

- Hva med oss som har gammel hagle i kal 12 med 65mm kammer? Fås lerduepatroner i stål eller vismut med denne kammerlengden?

 

Hilsen Kristoffer

 

(med Darne sideligger fra 1936-39, trykketestet til 960 kg/cm2)

Link to comment
Share on other sites

Les første innlegg.

Svaret er ikke nødvendigvis så enkelt som Ja eller Nei.

 

Har du fortsatt spørsmål så ville jeg konsultert en børsemaker, eller ta en telefon til importøren.

 

Fra en annen tråd jeg skrev i;

Det mange ikke tenker over når de vurderer om hagla si tåler stål er at det er mulig å borre opp trangboringen.

 

Eldre hagler med trangboring på 1/2 eller mer tåler gjerne ikke stål. Ved å borre opp trangboringen til eksempelvis sylinder og 1/4 så er det kanskje mulig å benytte stål. Dette må vurderes i hvert enkelt tilfelle, men det er en mulighet med mange våpen. Stål skyter normalt litt tightere enn bly, derfor får man litt tilbake i trangboringen av det.

 

Gunsmith - Open a fixed choke in a shotgun barrel

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest og søkt uten hell. Fattern har en eldre franchi falconet, og de gutta på børselars mente at den kunne skyte leerdueammo. Er klar over at stål haggel ikke skal skytes trangere enn 1/2.

Begge løpene er 3/4. Så spørsmålet er, er det mulig å skyte leerdueammo i 3/4 ettersom de patronene ikke skaper nok trykk?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Poster denne her jeg.

Har en kombi i kaliber 20/76 – 7x57R (1/2 choke) som jeg er litt usikker på angående trykkmerkinga.

På undersiden av pipeblokka står merket PSF med to stjerner over og inne i selve låskassen står PSF med to stjerner over, så langt er alt greit, går ut fra at denne takler alt av ammo som finnes i dag.

Men så på selve rifleløpet står det PSF med en stjerne over og da blir jeg usikker :?: , er det kun rifleløpet denne merkinga gjelder for eller gjelder denne merkinga også for hagelløpet slik at jeg ikke ukritisk kan bruke alt av ammo?

Noen der ute som vet dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Du kan bruke vismut, tungsten matrix og fiochi tundra, de har myke hagl og forholdsvis

lavt trykk. Vanlig tungsten, stål og patroner med high density hagl skal du være forsiktig med,

det er tryggest å ha en hagle med liljemerket(fleur de lyr 1370bar) til slike patroner da de har harde hagl og høyt trykk.

Vil tilføye info om hagler som er merket med mpa, mange lurer sikert på va det betyr, mpa er megapascal som igjen

er en benevnelse på trykk, for eks er 1mpa det samme som 10 bar. Som regel oppgis tryktestingen i bar for eks for

liljemerkede hagler 1370bar, en del hagler produsert i land som ikke har proof house er ofte merket 90mpa som tilsvarer

900bar, om disse kan skyte de kraftigste høytrykkspatronene har vært diskutert heftig på forumet så det lar jeg ligge.

Jeg styrer unna patroner med høyt trykk i min baikal etter at jeg sprengte en choke(imp cyl) og fikk en bule i løpet etter bruk

av hevi shot, slikk ammo bruker jeg nå kun i liljemerket hagle.

Link to comment
Share on other sites

Du har ret i det sniper at det er dårlig opplyst om vilke patroner som kan brukes ukritisk i alle hagler,

du kan trygt bruke disse patronene: Vismutpatroner, tungsten matrix og fiochi tundra, patroner med

rene tungsten hagl, hevi shot, hd hagl og stål jaktpatroner krever minimum 1200bars(120mpa) tryktesting og ikke trangere choke en

halv(mod) for å være på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

[...]du kan trygt bruke disse patronene: Vismutpatroner, tungsten matrix og fiochi tundra, patroner med rene tungsten hagl, hevi shot, hd hagl og stål jaktpatroner krever minimum 1200bar[...]

Her ble det litt tull, eller hvertfall upresist. Det er nemlig to forskjellige egenskaper ved patronene inne i bildet her, som ikke nødvendigvis har noen sammenheng. Den ene er hvor harde haglene er, der er det i hovedsak to klasser

1: Vismuth, Tinn, Bly, Zink og wolfram blandet med diverse myke metaller og/eller plast. Dette er myke hagl som kan skytes i alle trangboringer.

2: Stål, wolfram og diverse stål/wolfram blandinger og legeringer. Dette er harde hagl som ikke må/bør/kan skytes i særlig trangere enn 1/2 boring.

 

Den andre egenskapen er hvor høyt trykk patronen har/gir. Den kan du lese av på esken hvor det er angitt maks trykk og/eller hva slags merking hagla de må ha for å benytte de patronene. (f.eks max 700bar, max 1050bar, "must be have the fleur de lyr mark" eller noe tilsvarende.)

 

Hvilket haglmateriale som er ladet til hvilket trykk kan variere tilsynelatende uten sammenheng. Det finnes patroner med myke hagl som er ladet til drøye trykk (f.eks 1050 bar) og det finnes stålpatroner som holder seg til slappe og moderate trykk (f.eks 650bar). Er man interesert i detaljene har er trådens første post en god start :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i det med trykket ms, det er nesten viktigere å være ops på det en om haglene er

harde eller ikke, men som oftest er patroner med harde hagl ladet til høyt trykk og ofte er

de merket max 1050bar eller som du skriver merket at de kun bør skytes i hagler med fleur de lyr.

Syns det jamnt over er for dårlig merking på ammoen, er mange som ikke tenker på det med trykk

tror jeg, det er jo det som utgjør den største faren for gamle hagler og hagler med lav trykktesting.

.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Eg har nylig kjøpt ein Tikka kombi i 12/70 / 222 og lurer på om eg kan skyte stålhagl under jakt?

Eg er usikker på årsmodell, men meiner modellen heiter M07. Selger av våpenet sa at han berre hadde brukt bly, men han hevda det kunne skyte stål. Er det nokon som veit dette sikkert?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Uten å garantere for andre sine våpen.

Min Valmet 212 har skutt det jeg har matet den med. Og det er mye rart. Den har skutt over 5000 skudd med stål leordue amo.

Angående Star våpene så er de noe av det mest solide som er på markede, og der har ikke Stål vært noe problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Trykkprøvemerkinger (linket fra både portalartikkelen og tråden): http://bilder.kammeret.no/albums/userpics/10110/Notes_on_the_proof_on_shotguns___other_small_arms.pdf

.

Hei. Jeg har ei gammel verney carron o/u i 12-76. Tenkte jeg skulle bruke den ei stund nå før jeg har penger til og handle ny halvauto. Så fant jeg linken som sako 30-06 linket til, der fant jeg igjen merket hær:

1nzf9e.jpg

 

P.T med to kroner( helt til høyre ) superior(special) definitive proof

Dette tegnet finner jeg igjen på bunnen til kassen på haglen. Da kan jeg vel gå ut i fra at jwg kan bruke hvilken som helst ammo så lenge den er i 12-70? :) (evnt iallefall lerdueskudd) dog det er faste trangborring) usikker på hvilken.

2rz53jl.jpg

 

Edit: fant mere info

98vty9.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 years later...

Hei,

Har to hagler, 

Husqvarna 1400 ,         O/U.   70mm      Den er merka PSF *     Merka KG1.400  Øverste løp er merka oo   18.4.  Nederste løp er merka oooo 18,4

Beretta S 686 Special, O/U,  70mm        Den er merka PSF **  Merka KG1.280   Øverste løp er merka o     18,6.  Nederste løp er merka ooo    18,5

 

Kan noen gi en god forklaring på hva dette står for?   

Kan jeg skyte med alle typer ammo?  (12/70)

Link to comment
Share on other sites

Hold deg til bly, eller bismuth. 12/70 er ikke godkjent for stål. Eller alle typer ammo i 12/70. Få våpen er det, de fleste har begrensninger på choke og eller str på hagla selv med 76 kammer og liljemerka, og de kan heller ikke skyte all 12/70 ammo... Det handler mest om at stål og enkelte andre harde haglematerialer ikke gir etter ut munningen. Svake leirduepatroner  i stål med små hagl er muligens mulig om choken er maks 1/2 . Men det avhenger mer av tilstanden til våpenet, enn hva den er stempla med. Best å få en børsemaker til å se over våpna. Enn å ta noen sjanser. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Har skutt hundrevis av lerduepatroner i stål, gjennom en sideligger jeg arvet av min far.( 60-tallsprodusert )

Den er 12/70.

Om du gjør som @hovedknuten sier og holder deg mellom sylinder og halv i choke, så er det ingen problemer.

 

Lerduepatroner er ikke kraftigere ladd (kammertrykk) enn mye av jaktammoen i bly er.

Problemet er hvis du har for trang choke. stålhagl deformeres ikke når de blir trykt sammen i trangboringa.

 

Finn ut hvilken trangboring løpa dine har. Har du et løp med minimum 1/2 (halv) eller sylinder, så kan du fint skyte lerduepatroner ivertfall.

Link to comment
Share on other sites

Det er en god ide å etterstramme choker, og ikke minst overse innimellom at løpene er runde og feilfri. Bulker, rust, skitt, snø, vann... nå jakter jo de fleste jegere med våpen som er billigere enn en time hos børsemakeren, og jeg forstår gjerrighet. Men jeg synes likevel det er en god ide å sende børsa til service og få den oversett innimellom. Særlig når man ikke vet hva hagla har vært med på, og med hvem og hvordan... om ikke jeg var sikker på hagla og om den tålte ammoen, så tror jeg faktisk ikke jeg hadde truffet et eneste dyr ifjor...

Link to comment
Share on other sites

Husqvarna 1400; (made in Italia) psf*, en stjerne sier egentlig bare at den er godkjent for røksvakt krutt. Øverste løp merket 00 er 3/4(imp.mod) nedre 0000 1/4(imp.cyl), 18,4 = løpenes indre diameter (føre chokene).

 

Beretta; psf** to stjerner,(trykktestet til 17637 psi, -ca 1220 kg)  Øverste løp merket 0 = full choke, nederst merket 000 = 1/2 (mod) Choke. 

Kg 1.400 og Kg 1.280 er nok vekta på løpsettene. 

Lerduepatroner 24 gr stål kan skytes i nedre løp på begge (max 1/2 choke).

"...skyte ALL type ammo", - Nei, jeg ville ikke brukt jaktammo i stål eller tungsten i noen av de.

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...