Jump to content

Kan hagla mi skyte stålhagl? Svaret er her


Sako 30-06

Recommended Posts

Kjøpe nytt,..tja.- Ville nok likevel beholdt Beratta'n som godt og velbalansert jaktvåpen. 

O/U som skal "spise" alt av ammo, blir nødvendigvis både tunge og klumpete. Halvauto er da løsningen.- Din Beretta m/fast trangboring og dermed lettere løp enn de med utbyttbare, er et våpen med god balanse og med kal 12/70 klarer du absolutt ALT.

Mine hagler er alle 12/70 og har aldri følt behov for kraftigere. Jeg leker derimot ofte med tanken å gå andre veien og bytte ut en av de til en smekker kal 20.

Men kvar sin "tyjTT", som vi sier i Tr.lag 😇

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det mest kritiske er å overholde kammerlengde, i utgangspunktet kan du da skyte alt av bly og bismuth:) stål er noe dritt, om ikke du er konkurranseskytter og vil ha ca 30 prosent ekstra hagl i patronen, det er vel den eneste fordelen jeg kan se med stål. Fordelen med litt eldre hagler derimot er at eventuell driftsikkerhet, robusthet og skyteegenskaper er allment kjent. Av de tre hadde jeg iallefall beholdt 686 en. Er Berettaen kaliber 20 ? Og hva er løpslengden?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det litt sammenblanding av to forhold i denne tråden.

Maksimumtrykket et våpen er testet for har ingenting med haglmaterialet å gjøre. I CIP/SAAMI finnes maksimaltrykket for hver patrontype. Er våpenet testet til12/70 tåler det trykke fra alle 12/70 patroner.

Maksimaltrykket kommer nesten før haglene er kommet inn i løpet og har ingenting med om haglen er beregnet for stål eller ikke. Det er dimensjonene rundt kammeret og låsing som setter begrensinger på trykk. Når haglladningen kommer frem til trangboringen har trykket i løpet blitt redusert til noen prosent av maksimaltrykket og utgjør ingen belasting på løpet.

Når stålhagl i sin plastforladning kommer til trangboringen vil ikke haglene deformeres slik som bløtere hagl.

Derfor blir haglene som en massiv klump med stor hastighet som trumfes gjennom en innsnevring, da blir det en enorm kraft både radielt og i løpets lengderetning som overskrider det materialet tåler og trangboringen sprenges utover. Det kan få løpet til å revne, eller deformere loddingen mellom løpene.

Trangboring for stålhagl må være mye lengre for å fordele kreftene over en lengre distanse, og det kreves mye mindre innsnevring for å gi effekt på stålhagl.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Poster her istedet for å mase med en ny tråd.

 

Har kjøpt meg en finn classic 512 med 12/89 løp. Dette løpet er ikke rose stemplet. Burde ikke stålskudd være ok så lenge jeg setter i riktig choke?

 

Jeg har sett flere finn classic løp som er merket med rose, men de har vært 12/76. Synes det er merkelig at dette 12/89 løpet ikke er det. En kamerat sier at "så og si alle 12/89 hagler kan skyte stål", men han har kommet med mange rare råd og meninger før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...