Jump to content

Skjevfordeling av tennhetter – potensielt presisjonsproblem?


Guest Hentesveis

Recommended Posts

Dette er det enkelt å fixe, Hentis. Du har glemt å kompensere for jordrotasjonen. Flytt pressa over på motstående hjørne/side (90 grader forskyvning), så er problemet løst. Gjør du ikke noe med det, vil du oppleve at middeltreffpunktet i ditt tilfelle vil trekke forholdsvis mye mot høyre...

Link to comment
Share on other sites

Det er da for svarte ei LANDPRESSE jeg har kjøpt - eller har jeg fått feil??? :shock:

 

Kjøpt på XXL i 2003... litt seint å reklamere nå sikkert, hvis det viser seg at det er ei sjøpresse jeg har fått... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Prøv å få kontakt med en sjømann som har kjøpt ei landpresse, og hør om dere kan bytte :wink:

:idea: En annen løsning er at du bygger en flytebrygge som passer i ett badekar. Monter pressa på flytebrygga, og så er det bare å sette i gang. Hvis du ikke har badekar, har jeg ett til salgs, pris 500,- :D

Du kan også få med ca 3784 tomhylser i cal 6,5x55 :!:

Vil egentlig anbefale deg å kjøpe boblebad, da ladeprosessen vil bli endel behageligere :D:D

Lykke til med lading og skyting :!::!::D

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha halspresset 239 hylser (i en Forster neck sizing die), så viser det seg at de brukte tennhettene ikke fordeles jevnt i ”oppsamleren”! Av de 239 hylsene jeg har halspresset så har 100 av de brukte tennhettene samlet seg i den venstre skåla, mens hele 139 :!: har samlet seg i den høyre! :shock:

Statistisk sett, så er dette slett ikke bra Hentis!

Og du var dum nok til ikke å merke deg hvilke hylser som hadde hettefall hvor?

 

Disse skulle blitt sortert i hver sin boks for skyting i henholdsvis rød og grønn vind. .. (vind fra høyre eller venstre for de som ikke forsto fargebetegnelsen).

Men siden du nå har blandet hylsene, så får du stole på flaksen (som du også tidligere har lykkes godt med :) ) på stevnet til helga

Link to comment
Share on other sites

Har du veid tennhettene dine før du bruker dem da? Dette er en klassisk feil som mange gjør, og de ser det ikke før det er for seint. Dette har sikkert også forårsaket at hylsa har fått kast også, og dette forplanter seg som regel hele veien ut til diesettet, pressa, og helt ut til pipa. Alt får kast, og må dreies opp igjen, og pressa må skimses. Det er mulig dette kan gjøres, hvis du ikke har ladet for mange patroner med ulike tennhetter......

Men i ditt tilfelle så tror jeg det beste vil være å kjøpe alt nytt, dessverre........... :cry:

 

Bare forklar hva du har gjort til mannen bak disken, så forstår han hele saken, og du får det du trenger. De pleier å være rimelige når noen gjør denne feilen der.

Link to comment
Share on other sites

Det er da ikke den ting den mannen ikke skal ha hjelp til :wink:.

 

Ta vekk den dumme plastoppsamleren, så detter alle hettene på gulvet, og det er uråd å henge seg opp i bagateller :D! Støvsugeren skjevfordeler nemlig ikke hettene!

 

Sånne problemer er meget skumle, serru... de sniker seg inn i hue på deg og frarøver deg nattesøvnen. Presisjonen uteblir, på grunn av manglende evne til konsentrasjon, og alt går til helvete. Verste som fins! Det er, i overført betydning, samme løsning på dette problemet, som når man får gåsehud på snurrebassen: Fjern umiddelbart gåsa! Eller hettesamleren, da, som dette gjaldt...

 

Ellers kan det hjelpe å søke trøst i gamle Roterud'n på Raufoss sine siste ord, der han satt i vedskjulet og drakk, fordi han ikke fikk komme inn full av kjerringa: "Je gir jamnt faen, je..." :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Trodde detta var basic kunnskap for benkeskyttere jeg.... :shock:

 

Du har vel gått til innkjøp av en Primer trimmer? Med denne freser du tennhettene utvendig, så du får jevn godstykkelse hele veien rundt, dette er noe hette fabrikantene slurver fælt med, og noe som er veldig viktig er å trimme alle hettene til samme lengde.

 

Du må også kjøpe inn hylser med tight primer pocket, som du må frese opp til passe diameter i forhold til hettene, og OBS OBS vær veldig nøye med å frese dybden på hettelomma med små toleranser.

Varierer dybden for mye får hettene forskjellig fall høyde når du presser dem ut.....og da skjønner du sikkert

at katastrofen er et faktum.

 

Bare ment som et lite tips fra min side......for kjenner jeg deg rett, gjør du dette allerede. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

samme løsning [...] som når man får gåsehud på snurrebassen: Fjern umiddelbart gåsa!

Er det et særskilt Hedemarksk fenomen at man får gås på snurrebassen? Her nordom Dovre er vi godt kjent med ymse konstellasjoner som involverer en eller flere snurrebasser og ei eller flere høner (forsåvidt også snurrebasser og små, grå gnagere), men gås på snurrebassen? Nå er jeg redd du må voksenopplære en Osloutvandrertrønderinnflytter her, du Macchilatte :oops:

 

PS: Beklager så utrolig til trådstarter for åfftåppikk trådkupping, men jeg ble altså så alterert at jeg bare måtte spørre. Beklager, beklager, beklager, beklager, beklager i fjortende potens (matematisk potens altså, ikke medisinsk/biologisk potens!).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...