Jump to content

Våpenbøker.


Junell

Recommended Posts

Eg har akkurat kommet fram til at det er på tide at eg oppdaterar bokhylla mi. Det er våpenbøker som er tingen, og gjerne bøker som går litt mer i dybda enn dei som tar oss frå flintøks til flintlås til supersniperrifle og atombombe på kun hundre og tjue sider! :?

Helst bøker der man kan sjå dei forskjellige stilartane, forskjellige mekanismer og låsekasser, studere ymse siktevariantar og kvartskinner som man kan drøyme om å ha på den neste custombørsa eller revolveren(!)..

Eg finn jo forskjellige bøker på forskjellige nettbokhandelar, men det er so vanskeleg å vite kva som er bra og kva som er bare piss.

 

Har søkt her på kammeret, men eg kan ikkje finne nokon trådar med anbefalingar om våpenbøker, so no er det kanskje på tide at det dukkar opp ein?

 

For min egen del er det bøker som omhandlar "klassiske" våpen som er mest intressant, altså svart stål og treverk. Når det gjeld våpentypar er eg veldig liberal - Eg finn hagler, handvåpen og rifler akkurat like fasinerende.

Og tek meg sjølv i å tenke varmt om både boltrifler, brekkvåpen, enkeltspennere, fallblokker, autopistoler og rulleblokker med lik frekvens! :D

 

Har akkurat bestillt The Classic British Rook and Rabbit Rifle

Om den var verdt pengane skal eg komme attende til når den dumpar ned i postkassa!

 

So om du har ei våpenbok du vil anbefale, kom gjerne med det her! Og det skadar heller ikkje med ei setning eller to om kva den omhandlar eller kvifor du vil anbefale den.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Omhandler ikke akkurat "eksklusive" våpen men jeg synes en skal lese de allikevel;

 

K.E.Hanevik-"Norske militærgeværer etter 1867"

K.E.Hanevik-"Kongsberg-Colten"

 

Går interessen i helautoretning er denne å anbefale;

 

F.Myrvang/T.Flatby-"Norske mitraljøser og maskingevær"

 

Om du finner den-Sundes bok om den norske kammerladeren (og når du har lest den sender du den til meg 8) )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser engelsk så er www.amazon.com stedet. Husk at det ikke er moms eller toll på bøker så du trenger ikke holde deg under 200,- kr grensa. Har selv bestilt masse bøker herfra, og de pleier å komme på en ukes tid. I tillegg kan man lese hva andre mener om de forskjellige bøkene.

Link to comment
Share on other sites

Om du finner den-Sundes bok om den norske kammerladeren (og når du har lest den sender du den til meg 8) )

 

Høøh, den står da i enhver bokhylle med respekt for seg selv... :mrgreen:

 

Ellers så kan jeg jo slå ett slag for Salige Frantz Rosenbergs "Skytterliv, skytterens ABC", det er ikke en våpenbok pr se, men inneholder endel om hva som var "state of the art" på 50 tallet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått og lest denne:

The Classic British Rook and Rabbit Rifle

 

9781861268808_m_f.jpg

 

Ei veldig bra bok! Den tek for seg "Rook rifler" (Småkalibra enkeltskuddsvåpen som var beregna til småviltjakt.) Boka er rik på informasjon om dei forskjellige konstruksjonane som vart brukt, og har fleire bilder som viser korleis mekanismane er oppbygd.

Anbefales!

 

 

 

 

I samme pakka kom òg:

Cartridges of the World

 

511d6b3iWFL._SL500_.jpg

 

Som er ei super oppslagsbok for forskjellige patroner.

 

 

 

 

Standard Catalog of Smith & Wesson

 

51T4K6okn4L._SL500_.jpg

 

Fin for S&W-entusiasten! Opplisting av alle(?) Smith-modellar og variantar som har blitt produsert opigjennom tida. Kjekk å ha dersom man vil finne alder på ein S&W revolver.

 

 

 

 

Dangerous-Game Rifles

 

51kS1jUZlWL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA240_SH20_OU01_.jpg

 

Likte ikkje denne. Sterkt farga av forfattarens meiningar - det står altså mykje om koleis forfattaren vil at slike våpen skal være, og lite fakta og teknisk info om våpena.

Sikkert super om man les den med ei anna forventning enn det eg hadde.. Ei grei nok jaktbok, ikkje ei våpenbok!

(Lite bilder var det òg! Hummph.. )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg leter etter en litt spesiell bok, som har vært snakket om på Kammeret før.

 

Det er en bok for å identifisere våpen.

Husker ikke i hvilken tråd jeg så den, og husker ikke navnet :(

 

Mener å huske det ikke var mange eksemplarer i Norge, og derav kunne prisen være høy(om den kunne kjøpes i det hele tatt).

 

Noen som aner?

Kunne godt tenk meg navn og gjerne ISBN :)

 

Takker

Link to comment
Share on other sites

Hmm.

 

Er ikke helt sikker. Husker at de snakket om at den fantes kun på ett knippe "Hovedbibloteker" i landet vårt.

 

Men, uansett, så veldig fin ut den guiden også. Vet du om alle foregående våpen også blir værende når det kommer en ny edition? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...