Jump to content

Zeiss,docter eller aimpoint?


Fay

Recommended Posts

Hva skal du burke det til? Rødpunktsikte (aimpoint) er bra det ut til ca. 100 m. da kan man få problemer i forhold til at det kan bli vanskelig å se "dotten" not f.eks. ett rådyr. Er det kortere hold så er det ikke problem, lengre hold kikkertsikte. Skal du ha kikkert og penger ikke er problem så er jo Zeiss alltid en sikker vinner. Er da kanskje lurt å cm. klikk ???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Aimpoint i flere år, og må si at jeg er fornøyd. Man blir raskere når det ikke er forstørrrelse, det er også mulig å skyte med begge øynene åpne. Begrensningen er som nevnt lange hold og små blinker.

 

Hvis man bruker våpnet mest som hagle ville jeg valgt aimpoint, men hvis den blir brukt mest som rifle ville jeg vurdet kikkert.

 

Det finnes jo også kikkertsikter med f.eks. 1-4 forstørrelse og lys.

 

Jeg har ikke erfaring med andre rødpunktsikter enn Aimpoint, men synes jo at Docteren er smedig.

Link to comment
Share on other sites

Til Stuegris.

 

jakter rådyr på sørlandet, sjeldent veldig lange hold.

Vekt og størrelse har jo litt betydning, da jeg stort sett går som bikkjefører.

Ole Rino

 

 

Kjenner igjen det Ole Rino. Jakter jo på sørlandet selv og her er det mye tett lauvskog, knatter og fjell. De lange skuddene må man nesten lete etter:)

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemstillingen for ca ett år siden.

 

Docter ble fort forkastet pga at den var ømfintlig mot fukt, holosiktet ser flott ut, men det skal bare en vanndråpe til for å få feil siktepunkt.

 

Så da stod jeg igjen med Zeiss og Aimpoint.... Begge disse virket som meget gode siktemidler.

 

Men Aimpoint vant pga sin størrelse og at den har mindre svart ring rundt optikken, er veldig fin å skyte med med begge øynene åpne. Syns i grunn Zeisen ble litt klumpete i forhold til aimpointen. Prismessig kom aimpointen også best ut, i alle fall den gangen.......

 

Det var da snakk om Aimpoint Micro H-1 kontra Zeiss Z-Point....

 

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med andre enn Docter sitt sikte, men har det på flere av mine jaktvåpen og er meget fornøyd. Jakter uansett vær på morra'n og har ikke vært utsatt for problemer i den forbindelse. Helt klart favoritten både til elg, rådyr og hjort. Jakter faktisk rein med "dubbelstudsare" og Docter :mrgreen: Artig, om ikke annet.

Link to comment
Share on other sites

Ole Rino!!!!

 

Gi blaffen i rødpunkt, kjøp deg en strakrørkikert feks den bittelille Leupolden (ca samme pris som rødpunkt). Jeg har både Docter og Aimpoint,men synes det stinker i forhold til kikkert.

Det er uforsvarlig å skyte på mer enn 60m på et rådyr med de rødpunktsiktene, kanskje den nye Zeissen er bedre,men...

 

Har nå en Zeiss strakrør(1,5-4,5x18 diavari 86mod) hos børsemaker for montering av haker, det er et gullsikte på ei hundefører rådyrbørse. Drillingen fortjener kun det beste.

Swarovski har vel den grommeste strakrøren nå om dagen(z6i 1-6x), men den koster vel 14-15000. Lykke til i valget.

 

Hilsen Leif R.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...