Jump to content

Rifleammunisjon fabrikat RANO 6,5


TargetMaster

Recommended Posts

Har fått tak i noe rifleammo 6,5. fabrikat RANO. super 6,5mm Enhetspatroner for Krag og Mauser - Nye hylser. presisjonspatroner for Krag og Mauser. :)

 

Tekniske data:

Kule: D-spiss 9,3 gram tambak.

Hylse: Fabrikkny

Krutt: Progresivt NC-krutt

Hastighet:V0mid=770 m/sek

Tennhettre: rustfri Berdan-type.

 

Fellesprodusert av AS Raufoss Ammunisjonsfabrikk og Norma Prosjektilfabrikk.

 

Patrone ser helt fine ut.

 

Er det noen som kjenner denne ammoen og i såfall er den grei og skyte med Tikka3 6,5x55:?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

nå uttaler jeg meg som konkkurranseskytter:

en periode hadde jeg god tilgang på slik ammo. noen loter var særdeles gode, andre var ikke like gode. noen ville jeg glatt deltatt på NM med, andre var bare egnet til trening.

 

men de samler da ok, 30mm eller bedre å 100m....

Link to comment
Share on other sites

Min bestefar hadde en del slik ammo liggende, han forhørte seg med en av de større våpenforhandlerene om denne ammunisjonen. Han fikk da klar beskjed om at dette bare var noe gammelt ræl som ikke var brukenes og burde leveres til politiet. Det førte til at han ringte politiet som troppet opp i full uniform og bar ut omtrent 5-6000 skudd. En tragisk historie og jeg kommer aldri, aldri til å handle hos denne forhandleren.

 

PS: jeg visste ikke om ammunisjonen før det var for sent.....

Link to comment
Share on other sites

Ordla meg kanskje litt feil over her, det er snakk om raufoss D-spiss produsert i 1939. Det er altså ikke noe man uten videre ville lagt i rifla, men jeg er fremdeles ikke fornøyd over oppfordringen fra forhandleren. Det var nok ikke mye påvirkelse som skulle til for at 93-åringen ringte politiet, det var forøvrig siste dag av det siste amnestiet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Har også et parti som kamrer veldig tungt. Blaseren nekter å lukke med mindre jeg "bumper" skuldra. Også veldig tungt i en STR. Gammel-kragen derimot.... Kanskje det er noe i den gamle historia om "norsk"-6,5x55'en som bare kamret i kragen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok med Gammel-Kragen min i fjor da jeg skulle ta skyteprøven, og fant ut at det var omtrent 40 år siden jeg hadde luftet den sist. Skulle gjerne brukt den litt mer, men så var det dette med ammo da. Som det står lengre fremme i denne strengen, ammo til Krag var ladet til 770 m/s, mens 6,5x55 til Sauern er ladet til 840 m/s, noe som gamle herrer med 1910 modell Krag ikke finner tilrådelig å bruke. Vet at det finnes rekrutt-ammo til Sauern ladet til 800 m/s, og det er "noen" som har fortalt meg at denne kan brukes i Krag. Er det noen som vet noe om dette, eller som vet om ammo som kan brukes (sikkert) i Krag? Jeg lader ikke selv, og har vel en ca 50 skudd igjen fra gamle dager, men de går jo fort med dersom jeg tar Kragen med noen flere ganger.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hmm er all RANO ammo ladet til 770m/s og trygge i krag? Fant igjen noen som ikke ligger i ask så derfor lurer jeg litt. Kom de i mauser og krag og i kun mauser utgaver? I såfall hvordan kan jeg se dette på patronen?

 

 

Håper noen vet noe så jeg ikke belaster kragen med noe den ikke skal ha :oops:

Link to comment
Share on other sites

Om ammoen er rano fabrikk ammo er vanligvis hispeed (ikke for krag) merket med svarte hetter.

Mesteparten av rano ammoen er nok krag ammo (rano super eller rano rekrutt). Men det tryggeste er at du bare overlater den til meg så skal jeg destruere den for deg ;)

 

Neida, er det ikke svarte hetter og du er 100% sikker på at det er rano fabrikk ammo, så er det sannsynligvis krag-mat ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fikk en pakke 6.5 enhetspatron super av fattern for litt siden, har aldri tenkt noe på hva det var for noe før jeg søkte på det igjen nå, så da vet jeg det ;)

Mine er merket med 770m/s, lot 11 RN 88, rustfrie berdanhetter.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
3 timer siden, slemmo skrev:

Hvis du vil ha 4 kroner stk må du legge dem ut for 8 kroner stk.

Kan vel ikke være noen som gidder å ta kontakt om en legger de ut til en slik pris. Om en legger de ut for Kr 3,- er det vel kanskje noen som biter på. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har skutt nå sikkert opp mot 1000 skudd av denne ammoen, å aldri hatt noe problem. Men opnet to pakker i dag fra 88, å disse var grønne og stygge. Samme som raufoss kronehylsen patronene ofte kan vere. Er dette et normalt tilfelle på super ammoen?

 

Om jeg husker rett skyldes vel det krutt typen som blir brukt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...