Jump to content

Ladedata Norma Oryx .308 Win


LeivVidar

Recommended Posts

Skal få handlet inn noen kuler (Oryx 180 grs) til min .308 win. Med det så lurer jeg på om noen har gode ladedata med N-140 og N-150 krutt. (ikke kom med hjemmesider til div fabrikanter, vil ha personlige :) ) Ta gjerne med COL også. Vil ha ei fart mellom 750 og 800 m/sek.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 308W

Tennhetta: Fed 215

Kula: Norma Oryx 180grs

Krutt: N 140 43grs

Fart: 770m/s

Tot. lengde: 70mm

 

Henta herfra: http://www.vestlandsjakt.com/ladedata.htm

For å sitere derfra:

Ladedata som finnes på denne siden brukes på eget ansvar!

Følgende patronlengder og kruttvekter er tilpasset mine våpen, og brukes på eget ansvar i andre våpen.

PS: Ikke min side, men en jaktkompis sin :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg fyrer og med 43 grs N-140 under 180 Oryx. I rifla mi er det fullt forsvarleg arbeidstrykk. Tre skot under tropisk sol (36 grader i skuggen, og eg var slett ikkje i skuggen) gav ingen spesielle trykkteikn. Men det er mi rifla og min kruttlott. Begynn noko under.

 

(Data for 308 Win med vanlege krutt og Fed 215)
Kunne du lirka ut av kompisen din om det er nokon spesiell grunn til at han fyrer av slike ladningar med Fed 215? Det gjer eg og med rp15, AA8700 osv, men i 308 Win?
Link to comment
Share on other sites

I Sakoen min er det brukt 43 grs vv N-150, VO ca 770. Skal du bruke annet enn anbefalt COL (ladeboken) må du måle ditt eget kammer, uansett ledd i ladeprosessen må dette tilpasses ditt eget våpen. (ja det er kjedelig når alle gjentar det samme, men det sier vel noe om viktighetsgraden)

Rifla bestemmer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kunne du lirka ut av kompisen din om det er nokon spesiell grunn til at han fyrer av slike ladningar med Fed 215? Det gjer eg og med rp15, AA8700 osv, men i 308 Win?

 

Det bruker han da han lader .340 wby mag, og såg det enklest å bruke kun en type tennhetter... Men nå sliter'n med å finne tak i 215 hetter til 340'n, så nå har han gått over til 210 på alle andre kalibre enn .340 wby mag... Tror jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...