Jump to content

Testing av knivblad og stål FAQ


Keith

Recommended Posts

Testing av knivblad og stål FAQ

 

Her kommer jeg til å føye inn endel prosedyrer som etter hvert vil tillate eiere å teste sine egne knive og sammenligne med andre's resultater, samt å vurdere utsagn som av og til postes over knivers fantastiske egenskaper.

 

Jeg kommer til å basere meg på anerkjente kilder, og ser gjerne at andre kommer med kommerntarer. Det kommer tilø å være et "work in progress".

 

Hensikten er hovedsakelig å gi alle en mulighet til å teste SELV, samt at en kan sette lister over favoritter både når det gjelder stål og knivmodeller fra forskjellige fabrikker i perspektiv, og sette aktører med forretningsmessige interesser innefor dette området i perspektiv.

 

Et typisk utsagn er "det er bedre å satse på en syr XXX-kniv, som beviselig klarer å slakte og partere 20 elger uten å måtte slipes om, enn å dra på en billig XXXX som må hvesses 3 ganger for å klare en elg"

 

Er det sannsynlig at det er SÅ stor forskjell, er virkelig ETT stål hele 60 ganger bedre enn vanlig handelsvare?

 

Bare testing kan avsløre hvor sannsynlig det ER, og om spesialknivene faktisk er verdt prisen.

 

DEt er utviklet enkjle og praktiske testprosedyrer, og ved å standardisere, og la ALLE prøve selv og publisere, kan vi sammenligne og lage en database som avslører både bra og kosteffektive kniver og en hel masse tullprat.

 

Jeg kommer tilbake med INNHOLD i denne tråden, akkurat nå må jeg løpe på sykehuset og besøke en syk far, her kommer mer!

Link to comment
Share on other sites

Er det sannsynlig at det er SÅ stor forskjell, er virkelig ETT stål hele 60 ganger bedre enn vanlig handelsvare?

Nei, det er nok gamle fiskeskrøner.

 

Sal Glesser CATRA-testet ZDP-189 til å ha noe slikt som 30% mer slitasjemotstand enn S30V, og det dobbelte av 154CM. Og 154CM er ikke et så fantastisk stål.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå sikkert vel og bra med tester av stålet i kniver, nyttig er det sikkert også. Jeg er ingen metallurg eller hva man skal kalle det, men jeg har nok mer praktisk erfaring enn de fleste når det gjelder å skjære i dyr både flåing og partering m.m.

Når det gjelder kvalitet og hvor mange elger man kan flå så er der endel momenter som jeg er redd mange overser. F.eks hvis man har et dyr som er skittent, spesielt med sand, i pelsen så kan selv den beste kniv være skjemt etter å ha sprettet opp et par føtter. Jeg lært meget tidlig at tenner er noe av det som skjemmer en kniv mest, på storvilt er det sjelden man flår hodet men på pelsdyr erfarer man fort dette.

En kniv kan være drålig eller feil slipt slik at den raskt taper bettet og endel andre faktorer.

 

Jeg har sett under "Kniver" her på forumet endel ganger og ser "aldri" en eneste kniv jeg kunne tenkt meg å brukt til skinn, kjøtt eller fisk. Stort sett så er det noen tykkbladede mini-huggerter med en form som jeg ikke finner brukende. For riktig å banne i kirken så har jeg aldri forstått hva en vanlig norsk tollekniv kan brukes til utenom å spikke.

 

Jeg brukte engang en norsk kniv til storviltjakt, det var en "Hunter" Brusletto, denne står for meg idag som en grei allround kniv, kanskje litt lang. Siden ca. 1980 har det vært ulike Gerber kniver, idag er det LST Magnum (foldekniv) som er den ultimate kniven for meg, liten og lett, litt fingergrep og brukende til alt jeg trenger en kniv til i felten også flåing av ethvert norsk storvilt. På en sikker andreplass er A425 (Armorhide) fast blad.

 

Normalt bruker jeg vanlige flå og skjærekniver slike som proffene bruker når jeg gjør disse jobbene hjemme, disse har ikke verdens handeste stål men ståler man dem jevnlig og bryner litt hvis der blir for galt så holder de en drøss med dyr før de må på slipesteinen igjen. Husk der er en grunn til at proffene bruker slike kniver.

 

Tilslutt en liten test om kniven biter "godt" eller bedre: Hvis man legger knivseggen på ei tørr negl, og den henger fast ved sidevis bevegelse, men ikke press den ned kun dens egen vekt, da biter den godt eller bedre. Også en fin måte å finne skjemte felter på eggen, den glir av der den er skjemt.

Link to comment
Share on other sites

Er det sannsynlig at det er SÅ stor forskjell, er virkelig ETT stål hele 60 ganger bedre enn vanlig handelsvare?

Nei, det er nok gamle fiskeskrøner.

 

Sal Glesser CATRA-testet ZDP-189 til å ha noe slikt som 30% mer slitasjemotstand enn S30V, og det dobbelte av 154CM. Og 154CM er ikke et så fantastisk stål.

 

60 ganger økning på slitasjemotstanden er ikke usannsynlig forskjell mellom et ulegert karbonstål og et høylegert stål som HSS M2. Eksemplet som Edward nevner er to høylegerte stål, begge med en stor fraksjon karbider, så forskjellen blir ikke så stor mellom disse. Et karbonstål har betraktelig lavere slitasjemotstand.

 

Leste en Case study for noen år siden om et firma hvor det gikk tråd (sytråd) gjennom en liten dyse. Ved å gå fra karbonstål til HSS med omtrent samme hardheten ble levetiden betraktelig lenger. fant ikke boka akkurat nå, men det finnes mange slike eksempler.

Slitasjetester på kniver vil være avhengig av eggvinkel/geometri og lengden på eggen. Skal man sammenligne to kniver, må disse parametrene være den samme.

 

Som C.E.A. nevner så er sand og dritt et problem ved flåing av dyr. Sandpartikler er svært abrasive og her vil det være en fordel med et høylegert stål som har god slitasjemotstand.

 

Det er en grunn til at proffene bruker de knivene de gjør; de har krav til korrosjonsmotstand i stålet og hygiene aspekter ved håndtaket. Lavkarbon, rustfrie stål med påstøpt plastskaft oppfyller disse, og er billige å kjøpe inn.

Link to comment
Share on other sites

Som C.E.A. nevner så er sand og dritt et problem ved flåing av dyr. Sandpartikler er svært abrasive og her vil det være en fordel med et høylegert stål som har god slitasjemotstand.

 

Det er en grunn til at proffene bruker de knivene de gjør; de har krav til korrosjonsmotstand i stålet og hygiene aspekter ved håndtaket. Lavkarbon, rustfrie stål med påstøpt plastskaft oppfyller disse, og er billige å kjøpe inn.

 

Jeg var litt upresis her det, er mest formen og bladtykkelsen jeg tenkte på uten at det kom fram. Der er nok masse kniver som har stål så det holder og litt til men bare ytterst sjelden har de en form som en gammel slakter og storviltjeger som meg synes noe om. Jeg lurer jo også litt på hvorfor man skal ha et blad som "holder et titalls dyr" med mindre man skal følge Lars Monsen Canada på tvers. Jeg ståler kanskje kniven både 3 og 5 ganger under flåing av en hjort, med proffkniv, men det går år i mellom de gangene jeg må slipe flåkniven min.

 

 

-

Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt upresis her det, er mest formen og bladtykkelsen jeg tenkte på uten at det kom fram. Der er nok masse kniver som har stål så det holder og litt til men bare ytterst sjelden har de en form som en gammel slakter og storviltjeger som meg synes noe om. Jeg lurer jo også litt på hvorfor man skal ha et blad som "holder et titalls dyr" med mindre man skal følge Lars Monsen Canada på tvers. Jeg ståler kanskje kniven både 3 og 5 ganger under flåing av en hjort, med proffkniv, men det går år i mellom de gangene jeg må slipe flåkniven min.

-

 

Spørs hva du mener med form som er foretrukne av storvilt jegere? Som et eksempel var jo jaktknivene til Loveless basert på ønsker fra jegere, lignende design finnes hos Fallkniven, Cold Steel og mange andre.

Det de fleste foretrekker å bruke, er gjerne det de er vandt med, men dette trenger ikke være den mest ideelle formen.

 

Om diskusjonen om holdbarhet, så er det gjerne profesionelle jegere og guider som hender må ta 5-10 storvilt av gangen, som etterlyser dette. Da er det kjekt med noe man slipper å "ståle" tre ganger for hvert dyr.

 

Det er ingen som sier at man ikke får gjort jobben med en "enkelt" stål, men det finnes stål som er bedre egnet enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Som C.E.A. nevner så er sand og dritt et problem ved flåing av dyr. Sandpartikler er svært abrasive og her vil det være en fordel med et høylegert stål som har god slitasjemotstand.

 

Det er en grunn til at proffene bruker de knivene de gjør; de har krav til korrosjonsmotstand i stålet og hygiene aspekter ved håndtaket. Lavkarbon, rustfrie stål med påstøpt plastskaft oppfyller disse, og er billige å kjøpe inn.

 

Jeg var litt upresis her det, er mest formen og bladtykkelsen jeg tenkte på uten at det kom fram. Der er nok masse kniver som har stål så det holder og litt til men bare ytterst sjelden har de en form som en gammel slakter og storviltjeger som meg synes noe om. Jeg lurer jo også litt på hvorfor man skal ha et blad som "holder et titalls dyr" med mindre man skal følge Lars Monsen Canada på tvers. Jeg ståler kanskje kniven både 3 og 5 ganger under flåing av en hjort, med proffkniv, men det går år i mellom de gangene jeg må slipe flåkniven min.

-

 

Dine erfaringer tilsvarer mine selv om jeg bare er en gammel eks kjøttskjærer som har den karrieren LANGT bak seg!

 

Jeg har en sterk mistanke om at skrytet av dette spesialstålet bare er prat, og at praktiske tester vil få folk ned på jorda, også når det gjelder pris på hva de kjøper av kniv.

 

Jeg tilbrakte påska på Sula for et par år siden, og oppsøkte Bua med velbehag (åpen på Skjærtorsdag - hysj i tilfelle de som bestemmer slikt leser det!). Der så jeg på hva de selger av kniver til proffe fiskere:

 

Enkel Frost/Mora med stort karbonstålblad, billigblånert, mørkerødt plastskaft. Billig og enkelt, men det FUNKER og ikke kom å fortell meg at en fisker ikke har vett på kniv!

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Keith

Jeg tilbrakte påska på Sula for et par år siden' date=' og oppsøkte Bua med velbehag (åpen på Skjærtorsdag - hysj i tilfelle de som bestemmer slikt leser det!). Der så jeg på hva de selger av kniver til proffe fiskere:

 

Enkel Frost/Mora med stort karbonstålblad, billigblånert, mørkerødt plastskaft. Billig og enkelt, men det FUNKER og ikke kom å fortell meg at en fisker ikke har vett på kniv![/quote]

 

Her vil jeg tillate meg å være uenig.

Hvis du har fulgt proffe sjarkfiskere en stund, vil du se at måten de behandler knivene sine på, ikke bør være generellt eksempel til etterfølgelse.

Ombord i sjarkene stikker de knivene fast ved sløyebenken, og der lever knivene stort sett livet sitt til de enten går over bord, eller er skamheinet så mange ganger at det ikke er bett i dem.

Og med all respekt, det er forskjell på å bløgge et par kasser torsk, enn å flå og partere en elg eller hjort.

 

Til fiske foretrekker jeg også en rimelig Frost eller Mora, der fungerer de helt utmerket.

Snakk med en gammel sunnmøring som var med på saltfiskdriving på Grønland, han kan nok fortelle at der var knivstellet litt annerledes enn hos sjarkfiskeren.

De forskjellige yrkesgrupper/jegere/fiskere/sportsfiskere/turgåere, har alle sine knivpreferanser, og å helgenforklare enkeltes knivvalg som bevis på den store sannhet, mener jeg blir feil ( selv om Sula i sin tid var var et ganske så sakralt sted, ihvertfall sammenlignet med oss fra naboværa :D )

Link to comment
Share on other sites

 

Spørs hva du mener med form som er foretrukne av storvilt jegere? Som et eksempel var jo jaktknivene til Loveless basert på ønsker fra jegere, lignende design finnes hos Fallkniven, Cold Steel og mange andre.

Det de fleste foretrekker å bruke, er gjerne det de er vandt med, men dette trenger ikke være den mest ideelle formen.

 

Om diskusjonen om holdbarhet, så er det gjerne profesionelle jegere og guider som hender må ta 5-10 storvilt av gangen, som etterlyser dette. Da er det kjekt med noe man slipper å "ståle" tre ganger for hvert dyr.

 

Det er ingen som sier at man ikke får gjort jobben med en "enkelt" stål, men det finnes stål som er bedre egnet enn andre.

 

Jo jeg har sett Cold Steel kniver og de ligner jo noe brukbart. Nå er ikke jeg noen proff storviltjeger men har nå flådd noen hundre hjort, og i sin tid var jeg slakter (ikke kjøttskjærer) og hadde pers på 27okser og kyr på en dag alene. Så litt har jeg da prøvd, og mener jeg har erfart hva som virker og hva enkelte ønsker skal virke.

Når proffe storviltjeger nevnes så går mine tanker mest til Afrika og Canada/Alaska, jeg har nå sett filmer og bilder fra jakt disse stedene og kan ikke si at jeg til dato har sett noe som har imponert. Sorry.

 

Ser noen blander inn hvordan sjarkfiskerne behandler sine kniver, det har vel ikke så mye med denne saken å gjøre, alle kniver blir ødelagt med uvettig behandling.

 

Jeg håper vi kan være enige om at vi ser litt ulikt på dette jeg ønsker bare å si at der finnes enkle billige alternativer av kniv som 99% av de norske storviltjegerne er mer enn godt tjent med. Det behøver ikke være noe custom-made til 1000kr eller mer, de aller fleste er nok ikke i stand til å få en slik kniv skarp heller, og hva skal de da med den?

 

 

-

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til hva CEA skriver, jeg tror han er den eneste som VET hva han snakker om, de andre her (innklusive meg, for det meste) bare SNAKKER.

 

Forskjellen summeres enkelt opp med ett ord : ERFARING.

 

Noen trekker fram Afrika...... det er en kjent sak, de fleste har ikke bruk for kniv en gang i Afrika, det er antakelig derfor de stabber rundt med de digre sverdene sine, med Ov-digre slirer......etter bildene å dømme da.

 

De som flår og parterer i Afrika er stort sett innfødte, som tilsynelatende har mye dårligere kniv enn en gammeldags Mora, men de holder kniven sylkvass - igjen ERFARING

 

Og de sliper med første og beste runde stein funnet i nærmeste tørre elveleie - igjen erfaring.

 

Og de sliper når det trengs - noe som igjen er en erfaringssak og ikke noe å skryte av hvor mange måner det har gått siden man sist måtte slipe, det er Skarp Kniv som teller og for den som har erfaring er det enkelt!

 

Jeg leste en snutt i Våpenjournalen om afrikajakt, huser ikke om det var Solli, men vedkommende tok i allefall med seg en fin customkniv av amerikansk opphav til outfitteren og til han som parterte viltet.

 

Mannen kjente litt på eggen, fant en rund stein og ga seg til å slipe (jada den barberte underarmen til giveren! :-) ) så ble kniven prøvd på en skrott. Neste dag var nykniven kassert, og gammelkniven nykvesset og fin!

 

Moral? Jo en med livslang og livsviktig erfaring kan 1000 ganger mer enn en hvilken som helst, metallurgen inklusive, om hva som er en god kniv.....

Link to comment
Share on other sites

Moral? Jo en med livslang og livsviktig erfaring kan 1000 ganger mer enn en hvilken som helst, metallurgen inklusive, om hva som er en god kniv.....

 

Det får da være måte på vitenskapsforakt...

Går man til en heksedoktor med 70 års erfaring fra demonutdrivelser, eller går man til en nyutdannet hjernekirurg?

Link to comment
Share on other sites

Luksus er en fin ting, vi har tid til å fundere på hva slags kniv som er best, og vi har råd til å kjøpe. Interesse i forhold til design og materialer fører til at vi ender opp med noe annet enn yrkesbrukerne. Bare fint det! Så lenge kriteriene er forskjellige vil svarene også være forskjellige, det vil si at mange kan ha rett :)

Link to comment
Share on other sites

Moral? Jo en med livslang og livsviktig erfaring kan 1000 ganger mer enn en hvilken som helst, metallurgen inklusive, om hva som er en god kniv.....

 

Det får da være måte på vitenskapsforakt...

Går man til en heksedoktor med 70 års erfaring fra demonutdrivelser, eller går man til en nyutdannet hjernekirurg?

 

Du tar tak i feil ende (som vanlig?)

 

Dette er ikke noen metallurgisk høymesse, kommentaren DER handlet om enkel erfaring fra bushen, for DE folka, som flår og parterer det meste av viltet felt i Afrika, og hvis knivstell omtales med forakt, (akkurat som over her : "heksedoktor" smaker litt dårlig i denne sammenheng, synes du ikke det selv?), de folka bruker kniven MYE bedre enn deg, uansett hvor "dårlig" kniv de måtte ha i dine øyne.

 

Hvorfor?

 

Jo fordi de MÅ, for å leve, akkurat som at bestefar, eller oldefar din, avhengig av generasjon, slipte kniv MYE bedre enn deg, på en gammaldags, hånddrevet slipestein. Fordi han MÅTTE.

 

Du og jeg er bare luksusturister på jordens lange reise, og vi skal ikke la det gå til hodet vårt, folk KUNNE mye mere før i tiden, de kunne kanskje ikke sette navn på alt, men de GJORDE, der vi snakker.

 

Så enkelt er det.

Link to comment
Share on other sites

I din iver etter å forherlige det primitive glemmer du å se på forutsetningene du har gjort, begrensningene som ligger til grunn for den afrikanske kjøttskjærerens valg.

 

En kniv må være billig. Han er fattig.

En kniv må være lett tilgjengelig, i både grisgrendte og fattige områder. Da begrenser tilgangen seg nok til lavlegert stål laget av grovsmeder.

En kniv må kunne slipes på en sandstein fra nærmeste elveleie. Hvilket vil si at mannen er totalt ute av stand til å sette opp et høylegert pulverstål.

 

Det hersker liten tvil om at afrikaneren er usammenlignbart dyktigere enn meg til å partere vilt, og like mye flinkere til å slipe lavlegert stål. Jeg bare ødelegger bladet når jeg bruker gråstein. Men å ekstrapolere at en fattig kjøttskjærer med lang erfaring fra et veldig smalt område med mange begrensninger kan mer om kniver generelt enn en utdannet metallurg med interesse for feltet, faller for alle andre på sin egen urimelighet.

 

Afrikaneren har lang erfaring med å tilpasse utstyr til sitt bruk, innenfor sine rammer. At han mangler utstyr og erfaring til å vedlikeholde et moderne høylegert pulverstål, betyr selvfølgelig ikke at pulverstålet er objektivt dårligere. Det betyr bare at det er dårligere for ham, tatt i betraktning hans begrensninger.

 

Når det er sagt, er det ikke usannsynlig at også jeg ville foretrukket et håndsmidd lavlegert blad fra en landsbysmed, fremfor en rustfri fabrikkniv. Og ganske garantert, hvis jeg hadde måttet lære meg å bruke elvestein som slipeutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Ser der er sterke meninger og følelser når det gjelder kniver men jeg tror at det ikke er å ta for hardt i om jeg sier at 70% av "jaktknivene" som selges aldri kommer på jakt, det dreier seg mest om drømmen

 

Siden jeg startet dette med negrene i Afrika m.m. så tror jeg denne tråden nå må få brukes til det den startet med, nemlig tester av knivblader av topp kvalitet og det kan bli meget interessant å se, det er tydelig at verden går framover på det feltet.

 

Jeg staret en tråd om slaktekniver helt ved starten av dette forumet som forteller min enkle filosofi.

 

viewtopic.php?f=23&t=336

 

-

Link to comment
Share on other sites

Edward har noen gode poeng der.

 

Men som jeg har sagt tidligere: Det her handler ikke om at billige morakniver er ubrukelige, for de fungerer fint, men det vil finnes stål som presterer mye bedre. Det vil alltid gå an å forbedre et produkt, og å påstå at dette ikke gjelder kniver blir selvsagt feil.

Jeg baserer mine innspill på at en kniv/egg må ha visse egenskaper. Dette vil variere med hva den skal brukes til og geometri på eggen mm., men når dette er fastsatt vil selvsagt en forbedring av materialparametrene også gi en bedre prestasjon i eggen.

Når det gjelder erfaring, så finnes det mange eksempler på at dette ikke nødvendigvis leder fram til de beste egenskapene. Dette blir, som Edward nevner, styrt av mange andre forutsetninger.

 

Som tråden handler om, vil dette kunne testes.

Testen må selvsagt være objektiv, så pass på at du ikke gjør testen for å bevise at noe er bedre enn noe annet, da blir det gjerne sånn.

Link to comment
Share on other sites

Moral? Jo en med livslang og livsviktig erfaring kan 1000 ganger mer enn en hvilken som helst, metallurgen inklusive, om hva som er en god kniv.....

 

Det får da være måte på vitenskapsforakt...

Går man til en heksedoktor med 70 års erfaring fra demonutdrivelser, eller går man til en nyutdannet hjernekirurg?

 

Du tar tak i feil ende (som vanlig?)

 

Dette er ikke noen metallurgisk høymesse, kommentaren DER handlet om enkel erfaring fra bushen, for DE folka, som flår og parterer det meste av viltet felt i Afrika, og hvis knivstell omtales med forakt, (akkurat som over her : "heksedoktor" smaker litt dårlig i denne sammenheng, synes du ikke det selv?), de folka bruker kniven MYE bedre enn deg, uansett hvor "dårlig" kniv de måtte ha i dine øyne.

 

Hvorfor?

 

Jo fordi de MÅ, for å leve, akkurat som at bestefar, eller oldefar din, avhengig av generasjon, slipte kniv MYE bedre enn deg, på en gammaldags, hånddrevet slipestein. Fordi han MÅTTE.

 

Du og jeg er bare luksusturister på jordens lange reise, og vi skal ikke la det gå til hodet vårt, folk KUNNE mye mere før i tiden, de kunne kanskje ikke sette navn på alt, men de GJORDE, der vi snakker.

 

Så enkelt er det.

Det der er med respekt å melde bortimot en all time high på bullshit-skalaen. Først en helt koko, usedvanlig lite begrunnet og ufin beskyldning, som derfor i tilfelle bare kan si noe om deg, ikke adressaten, etterfulgt av en tirade av selvfølgeligheter som savner enhver tenkbar relevans og adekvans.

 

Diskusjoner om jaktkniver til bruk i dag, nødvendigvis kalibrere for dagens materialer, dagens teknologi og dagens kunnskap om smitte og mikrobiologi. Så enkelt er det. Man står selvfølgelig fritt til å beundre godt kunsthåndverk og fascineres over andre kulturer og fortidens tradisjoner. Men kniven er i jaktsammenheng (og nå er vi på et forum for jakt og skyting!) et redskap, et redskap som er minst like viktig som børsa, og skal man diskutere redskap, er det naturlig å ta i bruk alt det man i dag vet, for å gjøre redskapet så godt som mulig.

 

På samme måte kan man lissom-diskutere skiftenøklers fortreffelighet basert på specs og features som f.eks. fikse grepsplater i horn, beslag i akantusornamentert nysølv og etui i pautet elgforhud. Den er sikkert tradisjonell som bare det, og den appellerer til enkelte personers estetiske sans, men dette har ingenting med hvor god den er som redskap.

 

Derfor forholder vi oss til én ting: Ingen har klart å komme med ett eneste eksempel der [de beste av] dagens kniver overgås av "kniven hass bessfar" / "kniven hass oldefar" / "kniver fra før svartedauen" (ev. annen ønsket tidsperiode), kniver som brukes av jeger- og samlerfolk "i Ngoro Ngoro-området" / "på Papua New Guineas høysletter" / "oppi dalom i Telemark" (ev. annen, fritt valgt, kultur som man fascineres av) og/eller "Mora-kniven med blått skaft" / "Brusletto Hunter" (fyll inn med navn på ev. andre billigkniver som man mener overgår moderne høykvalitetskniver).

 

I all den tid man ikke evner å konkretisere hvorfor (annet enn for fascinasjon for kultur, historie, og/eller kunsthåndverk) andre kniver overgår dagens moderne kniver, er det ualminnelig dårlig stil å gå så hardt ut.

Link to comment
Share on other sites

Edward har noen gode poeng der.

 

Men som jeg har sagt tidligere: Det her handler ikke om at billige morakniver er ubrukelige, for de fungerer fint, men det vil finnes stål som presterer mye bedre. Det vil alltid gå an å forbedre et produkt, og å påstå at dette ikke gjelder kniver blir selvsagt feil.

Jeg baserer mine innspill på at en kniv/egg må ha visse egenskaper. Dette vil variere med hva den skal brukes til og geometri på eggen mm., men når dette er fastsatt vil selvsagt en forbedring av materialparametrene også gi en bedre prestasjon i eggen.

Når det gjelder erfaring, så finnes det mange eksempler på at dette ikke nødvendigvis leder fram til de beste egenskapene. Dette blir, som Edward nevner, styrt av mange andre forutsetninger.

 

Som tråden handler om, vil dette kunne testes.

Testen må selvsagt være objektiv, så pass på at du ikke gjør testen for å bevise at noe er bedre enn noe annet, da blir det gjerne sånn.

 

Nå var det ikke meningen å ta noen debatt i denne tråden, jeg startet den som en reakson på den andre tråden, hvor Edward (og du , i allefall tidligere) har listet opp en lang rekke imponerende egenskaper ved stål, uten å vise til noe håndfast.

 

Det har vært preget av rein og skjær synsing, og det er uinteressant for de fleste andre, som ikke kommer i kontakt med ståltypene, imponerende for andre som lett oppfatter de som farer med slikt som "eksperter".

 

Jeg kjenner jo ikke dere to personlig, men vet jeg har snakket med deg på messe en gang, Met.

 

Dersom Edward er den jeg TROR, så har han faktisk en ikke ubetydelig næringsinteresse i å rakke ned på Brusletto's kniver, som selger norsk knivhistories største suksess gjennom alle tider, Brusletto Hunter. Da er det i så fall en grunn til å være forsiktig, dersom man har agenda og interesser, det er andre her på Kammeret med stikk motsatte interesser.

 

Men hensikten med denne tråden var å legge ut noe som kan være en konkret og enkel anvisning for ALLE, slik at alle SELV kan sjekke påstander, teste sin egen kniv og legge ut resultatet, så kan vi la tiden og majoriteten avgjøre hva som er bra kniver.

 

Jeg har spurt DEG om konkret anvisning på hvordan man skal slipe kniv - det ble for langt og vanskelig sa du.

 

Jeg har etterlyst konkrete opplysninger om herdemetoder, uten å få annet enn løst snakk som svar.

 

Jeg etterlyser KONKRET anvisning på hvordan en avgjør hva som er et bra eller dårlig blad, og får ei synseliste over hva som er bra eller dårlig stål til svar. Dersom man lanserer en såpass kontroversiell liste som Edward gjør i den andre tråden, bør den faktisk bakkes opp med konkrete data og grunnlag for lista.

 

Jeg ber rett og slett om konkret informasjon, på egne og andres vegne, og får ikke svar, annet enn at det muligens atter ligger en trussel i PM fra moderator, fordi jeg tillater meg å være uenig i sak?

 

Ser ikke bra ut dette. Og tråden er ødelagt, jeg får begynne på nytt, en FAQ kan ikke se slik ut.

Link to comment
Share on other sites

Dersom Edward er den jeg TROR, så har han faktisk en ikke ubetydelig næringsinteresse i å rakke ned på Brusletto's kniver, som selger norsk knivhistories største suksess gjennom alle tider, Brusletto Hunter. Da er det i så fall en grunn til å være forsiktig, dersom man har agenda og interesser, det er andre her på Kammeret med stikk motsatte interesser.

Dette er jo faktisk nesten litt morsomt. Hvem er det du tror at jeg er? Spesifikt?

 

Jeg ber rett og slett om konkret informasjon, på egne og andres vegne, og får ikke svar, annet enn at det muligens atter ligger en trussel i PM fra moderator, fordi jeg tillater meg å være uenig i sak?

Siden du insisterer på å ta det offentlig, skal du få en advarsel til:

 

Hold deg til sak, bakk opp påstandene dine, og slutt å angripe person.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det ikke meningen å ta noen debatt i denne tråden, jeg startet den som en reakson på den andre tråden, hvor Edward (og du , i allefall tidligere) har listet opp en lang rekke imponerende egenskaper ved stål, uten å vise til noe håndfast.

 

Det har vært preget av rein og skjær synsing, og det er uinteressant for de fleste andre, som ikke kommer i kontakt med ståltypene, imponerende for andre som lett oppfatter de som farer med slikt som "eksperter".

Hvis du refererer til tråden til Edward, så beskrev jeg aldri noen imponerende egenskaper der.

Derimot poengterte jeg at seighet og slitasjemotstand er en funksjon av legeringsinnhold i stålet, noe som er FAKTA og du vil lett kunne finne referanser om. Og at en riktig herding er avgjørende for å få fram disse egenskapene.

 

Jeg har ikke noe behov for å bevise min ekspertise, som jeg forøvrig har dokumentasjon på, jeg er kun her for å diskutere stål med folk som er interessert i dette.

Dessverre har jeg lett for å bli dratt inn i diskusjoner starta av forumtroll som bare er ute etter å krangle.

 

Jeg kjenner jo ikke dere to personlig, men vet jeg har snakket med deg på messe en gang, Met.

Det kan stemme det, uten at det skulle forandrer diskusjonen noe.

 

Jeg har spurt DEG om konkret anvisning på hvordan man skal slipe kniv - det ble for langt og vanskelig sa du.

Det ville være best med bilder. Jeg har verken kamera eller tid til å gjøre dette nå. Henviste forøvrig til flere kilder for å lære dette.

Det blir som om du skulle komme med konkrete anvisninger om å partere et dyr, du forstår sikkert at dette ikke er gjort på 5 minutter på et forum.

 

Jeg har etterlyst konkrete opplysninger om herdemetoder, uten å få annet enn løst snakk som svar.

Det går ikke an å komme med en metode som fungerer på alle stål. Hvis du kommer med et eksempel på en ståltype, beskriver jeg gjerne herdemetoden.

 

Jeg etterlyser KONKRET anvisning på hvordan en avgjør hva som er et bra eller dårlig blad, og får ei synseliste over hva som er bra eller dårlig stål til svar. Dersom man lanserer en såpass kontroversiell liste som Edward gjør i den andre tråden, bør den faktisk bakkes opp med konkrete data og grunnlag for lista.

 

Jeg ber rett og slett om konkret informasjon, på egne og andres vegne, og får ikke svar, annet enn at det muligens atter ligger en trussel i PM fra moderator, fordi jeg tillater meg å være uenig i sak?

 

Edwards liste var ment som en start, den blir utbedret i takt med diskusjonen.

DU derimot kommer med mange påstander om ekstreme egenskaper i afrikanske og smidde norske blader, har du noen dokumentasjon/konkrete fakta?

Link to comment
Share on other sites

Edward har noen gode poeng der.

 

Men som jeg har sagt tidligere: Det her handler ikke om at billige morakniver er ubrukelige, for de fungerer fint, men det vil finnes stål som presterer mye bedre. Det vil alltid gå an å forbedre et produkt, og å påstå at dette ikke gjelder kniver blir selvsagt feil.

Jeg baserer mine innspill på at en kniv/egg må ha visse egenskaper. Dette vil variere med hva den skal brukes til og geometri på eggen mm., men når dette er fastsatt vil selvsagt en forbedring av materialparametrene også gi en bedre prestasjon i eggen.

Når det gjelder erfaring, så finnes det mange eksempler på at dette ikke nødvendigvis leder fram til de beste egenskapene. Dette blir, som Edward nevner, styrt av mange andre forutsetninger.

 

Som tråden handler om, vil dette kunne testes.

Testen må selvsagt være objektiv, så pass på at du ikke gjør testen for å bevise at noe er bedre enn noe annet, da blir det gjerne sånn.

 

Nå var det ikke meningen å ta noen debatt i denne tråden, jeg startet den som en reakson på den andre tråden, hvor Edward (og du , i allefall tidligere) har listet opp en lang rekke imponerende egenskaper ved stål, uten å vise til noe håndfast.

 

Det har vært preget av rein og skjær synsing, og det er uinteressant for de fleste andre, som ikke kommer i kontakt med ståltypene, imponerende for andre som lett oppfatter de som farer med slikt som "eksperter".

 

Jeg kjenner jo ikke dere to personlig, men vet jeg har snakket med deg på messe en gang, Met.

 

Dersom Edward er den jeg TROR, så har han faktisk en ikke ubetydelig næringsinteresse i å rakke ned på Brusletto's kniver, som selger norsk knivhistories største suksess gjennom alle tider, Brusletto Hunter. Da er det i så fall en grunn til å være forsiktig, dersom man har agenda og interesser, det er andre her på Kammeret med stikk motsatte interesser.

 

Men hensikten med denne tråden var å legge ut noe som kan være en konkret og enkel anvisning for ALLE, slik at alle SELV kan sjekke påstander, teste sin egen kniv og legge ut resultatet, så kan vi la tiden og majoriteten avgjøre hva som er bra kniver.

 

Jeg har spurt DEG om konkret anvisning på hvordan man skal slipe kniv - det ble for langt og vanskelig sa du.

 

Jeg har etterlyst konkrete opplysninger om herdemetoder, uten å få annet enn løst snakk som svar.

 

Jeg etterlyser KONKRET anvisning på hvordan en avgjør hva som er et bra eller dårlig blad, og får ei synseliste over hva som er bra eller dårlig stål til svar. Dersom man lanserer en såpass kontroversiell liste som Edward gjør i den andre tråden, bør den faktisk bakkes opp med konkrete data og grunnlag for lista.

 

Jeg ber rett og slett om konkret informasjon, på egne og andres vegne, og får ikke svar, annet enn at det muligens atter ligger en trussel i PM fra moderator, fordi jeg tillater meg å være uenig i sak?

 

Ser ikke bra ut dette. Og tråden er ødelagt, jeg får begynne på nytt, en FAQ kan ikke se slik ut.

[beklager at jeg siterer innlegget i sin helhet, men det er nødvendig for nettopp helhetens skyld.]

 

Keith:

 

Det er etter hvert blitt mer enn tydelig for oss alle at du baserer det du skriver her på knivforumet, på hva du tror om en av moderatorene. Her, som ellers her i verden når man baserer sin virkelighetsoppfatning på fullstendig sviktende grunnlag, bærer det galt av sted, og resultatet blir deretter. Dette har innleggene dine båret preg av store deler av tiden, men det har vært ressurskrevende for oss å angripe deg logisk på akkurat dette punktet, annet enn for det mest åpenbare: at du ad nauseam angriper mannen, ikke ballen.

 

Jeg skulle ønske jeg kunne si noe sånt som "Bare du ligger unna andres tråder, kan vi tillate at du driver på med ditt i dine egne tråder." Men det er dessverre ikke mulig. For det første vil det fullstendig kompromittere Kammerets målsetning om å være et ressurssted, et sted der brukeren kan være noen lunde trygg på at det hun/han leser, holder vann. For det andre er det ikke fritt frem for personangrep mot andre brukere, selv om man skulle være så heldig å få tildelt sin egen lille andedam her inne (selvfølgelig bare et hypotetisk tilfelle). En slik andedam står du imidlertid fritt til å lage deg et annet sted, f.eks. hjemme på din egen datamaskin.

 

Så la meg gjøre dette klart én gang for alle: Edward har selvfølgelig INGEN interesser som er i konflikt med hans rolle som moderator på knivforumet — eller andre fora her inne, for den saks skyld.

 

Du har hatt mer enn nok tid på å svare på dette innlegget nå. Skal du publisere dine vrangforestillinger i full offentlighet, bør du rett og slett finne deg et annet sted å gjøre dette. Det er totalt uakseptabelt at du kommer med slike beskyldninger her på forumet vårt og lar dem stå ubegrunnet i flere timer. Med henvisning til sist nevnte advarsel, som du på selsomt vis bringer inn i offentligheten, kan jeg opplyse om at det fra deg i fremtiden forventes et helt annet saklighetsnivå, og at holder deg langt unna [ubegrunnede] personangrep, hvis du har lyst til å bidra med innlegg her inne.

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde egentlig gleda meg til ein saklig fin tråd om test av knivblad, men blir litt pissed off, då eg finn ut at tråden eigentlig er blitt innendørs mesterskap i spytting....

 

Vær greie å hold praten på eit fagmessig grunnlag og ikkje la tråden skli heilt ut....

Link to comment
Share on other sites

Morten, sidan grunnlaget mitt var at eg ønska ein saklig tråd om test av knivblad, då skjønner ikkje akkurat motforestillinga di på at eg kritiserer på det grunnlaget.. Det er vel det dei fleste ønsker her inne, ikkje sant ?

 

 

Og greitt nok at du er moderator og vil sjølvsagt holde ro og orden her inne. Men eg hadde heller forstått den kritikken med å kjemme alle over ein kam, hvis den kom frå Omega eller Edward, som har vært ein av dei innblanda i tråden.

Men greitt nok, skal nok klare og svelge denne også Morten, og beklagar på det sterkaste om enkelte føler seg støtt av min kritikk...

 

Hadde berre lyst til at tråden ikkje skulle bli ein konkurranse om kven som har lengs pisseunderstell..

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at det ikke er noen pissekonkurranse, men et forholdsvis ensidig personangrep fra en kant. Dersom du mener det å forsvare seg mot grunnløse påstander er konkurransepissing, må jeg be deg lese tråden en gang til.

 

Jeg ber deg ikke svelge noe som helst - bare å vurdere grunnlaget du presenterer kritikken din på. Jeg synes nemlig at den skyter bom i dette tilfellet - den treffer alt for mange. Ellers er vi skjønt enige i at kvalitet er det vi ønsker, og legger for egen del til at personangrep (den var ikke rettet mot deg) ikke er veien å gå for å oppnå akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

Så ikke kommentaren til Mauser68 som noen kritikk, bare om et ønske å komme tilbake til en seriøs diskusjon.

 

Kan gi litt innspill på testing:

Konseptet er ganske enkelt, ta to (eller fler) forskjellige kniver og utfør en "jobb" med disse, og se hvor lenge det tar før du vil karakterisere de som sløve. Vær nøye med at du gjør det helt likt.

Det vanligste er hamptau. Korte partier blir kutta av og man holder på til det ikke går lenger.

Dette blir uansett en lite teknisk test, og mest for din egen del, så bare å spikke i plank bør gi et visst inntrykk av egenskapene.

 

Vil man teste stål (med den gitte herdinga), må man passe på at geometri/eggvinkel, lengde på egg og skarphet er den samme. Her er som regel den største feilkilden. Sliping/bryning er krevende å få helt likt, og selv om begge er skarpe, kan den ene være skarpere enn den andre. Veldig små variasjoner av eggvinkel vil også påvirke. Man regner også med at skaftutforming påvirker.

 

Testene som stort sett blir brukt i Norge er flekstesten og filtesten.

Flekstesten går ut på at man presser eggen sideveis på en messing/stålstang til man ser eggen bøye seg. Går det av skår er den for hard eller dårlig herda, blir den deformert er den for myk. Den skal flekse tilbake. Denne testen fungerer bare på små eggvinkler, noe sånt som mindre enn 30 grader totalvinkel.

 

Filtesten går ut på å dra en fil (tynn rundfil) over hele eggen og kjenne at fila "glipper" like lett over hele. Dette vil vise om hele bladet er herda likt. I essa kan det fort bli ujevnt. Hvor mye fila glipper vil være styrt av hardheten. Når man bruker fil til å få inntrykk av hardheten må man tenke på at skarphet og hugging vil påvirke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...