Jump to content

Ladekurset - innledning


Tron

Recommended Posts

Velkommen til Ladekammerets "grunnkurs" i hjemmelading. Først og fremst er dette ment som en innføring for helt ferske hjemmeladere og til de som bare lurer på hva dette er. Emnet er riflelading, men enkelte deler er sikkert universelt. Etterhvert håper jeg at tråden skal utvides med linker til andre relevante artikler, og selvsagt vil jeg forbedre den etter innspill fra leserne

_____________________

 

LADEKURS

for Kammerets brukere

 

Kort innføring

Å lade om en tomhylse fra en rifle til en ny patron består i sin enkleste form av noen få, enkle operasjoner som kan gjøres med enkelt utstyr og noen få komponenter:

 

CIMG0350.JPG

 

Den gamle tennhetten må presses ut:

 

CIMG0314.JPG

 

CIMG0315.JPG

 

CIMG0319.JPG

 

Hylsehalsen, og kanskje også skulderen, samt selve kroppen, må presses tilbake til en mindre dimensjon i en form eller matrise — en die — slik at hylsehalsen kan holde på kulen og patronen passer i riflekammeret.

 

Bankes inn:

 

DSC00220.JPG

 

CIMG0324.JPG

 

… Og bankes ut igjen

 

DSC00225.JPG

 

En ny tennhette må settes på plass:

 

DSC00228.JPG

 

DSC00229.JPG

 

DSC00230.JPG

 

Så må det fylles på en passende dose krutt av riktig type:

 

DSC00208.JPG

 

DSC00209.JPG

 

DSC00210.JPG

 

DSC00211.JPG

 

Til slutt presses kulen på plass, og patronen er ferdig:

 

DSC00231.JPG

 

DSC00232.JPG

 

[imghttps://lh4.googleusercontent.com/_EWKX6W_u4Pc/R4yRu_CcBwI/AAAAAAAAAFU/faqo3m1S978/s640/DSC00236.JPG[/img]

 

DSC00237.JPG

DSC00238.JPG

 

DSC00239.JPG

 

Over her er det vist ladng med enkleste verktøy, men operasjonene er i prinsippet akkurat de samme når vi bruker mer vanlig verktøy i en presse.

 

Det ligger en god del valg og en god del innstillinger av verktøy bak hver enkelt av disse operasjonene. Og som regel kan de utføres på en rekke forskjellige måter. Mitt utgangspunkt for en grundig innføring i hjemmelading for den uøvde, usikre eller simpelthen kunnskapstørste hjemmelader er derfor å prøve — etter fattig evne — å formidle en bakgrunnskunnskap som gjør en i stand til å forstå hva en skal gjøre for å lade gode patroner, hvordan en skal gjøre det, hvorfor noen momenter er nødvendige, andre valgfrie og endelig hvilke alternativer en ev. kan velge i mellom.

 

Verktøy til hjemmelading omtales fortløpende, men jeg verken vil eller kan lage en uttømmende liste over ting en må/bør skaffe seg, dog vil en del nødvendige verktøy omtales i teksten. En gjør ikke mye feil ved å kjøpe en av de komplett «pakkene» som markedsføres, og selv det rimeligste utstyret holder godt mål. Det enkle utstyret vist over er «gratis», holder i evigheter og lager utmerket ammunisjon, men har så store begrensninger og er så vidt tidkrevende at jeg ikke vil anbefale dette for nybegynnere. Et verktøy alle trenger ved siden av er et skyvelær og et par vernebriller.

 

Så over til de finere detaljer i selve ladingen:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...