Jump to content

speed lock for krag?


ssg3000

Recommended Posts

  • 9 years later...
33 minutter siden, Mas-36 skrev:

Kan jeg spørre hvorfor dere ikke er fornøyde med at våpen som er rundt hundre år ikke er som nye våpen? Kos dere med disse antikke våpnene og kjøp dere heller våpen av nyere dato om dere vil ha kort slagtid ;)

 

Rar tankegang..

Det finnes plenty av folk som bytter slagfjær og tennstempel i Mausere fra rundt samme tid som en Krag, så at en vil redusere tiden fra avtrekk til smell på en Krag er ikke akkurat urimelig. Avhengig av tilstanden på fjæra som står i kan det føles som et vondt år fra en trekker av til kula har truffet blinken..

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at en M98 teknisk sett er flere 10 år mer moderne enn en Krag er jeg ikke enig i det. Det ser du da en M98 fint kan takle moderne patroner og kikkersikte på en enkel måte mot for en Krag som ikke takler moderne 6,5x55 patroner engang. Kikkertsikte er mulig å montere med da med kikkert på siden eller med DYRE og kompliserte montasjer.

 

Link to comment
Share on other sites

M98 som kom i 1895, kontra Krag som var patentert i 1887? 9_9

 

Krag hadde, som du sikkert er klar over, to klakker i begynnelsen. Det finnes bl.a. en prototyp med to klakker på norsk bergverksmuseum som ville tålt adskillig mer enn den Kragen vi kjenner i dag. Du vet kanskje også hvorfor den ble produsert med kun en låseklakk fremme?

M98 er i forhold overbygde.

 

Verken Krag eller M98 ble bygget for å kunne bruke kikkertsikter i begynnelsen heller.... og har ingenting med hvor moderne mekanismen er.

Som Per-S flere ganger har påpekt vil ikke en Krag spontant eksplodere om du skyter vanlig moderne ammunisjon i den, men med varierende stålkvalitet (spesielt under 1.VK) og i og med at mange Krager har hatt et langt liv i DFS er det ikke alle kasser som er i like god stand.

En original Steyr-kasse eller KV mod.1912-kasse, i militær konfig. og ikke istykkerskutt i DFS-sammenheng som var sjekket for sprekker ville jeg ikke nølt med å skutt moderne ammo i. Jeg ville ikke skutt mye med verken en 1.VK-Krag eller en K98k fra 1944..

Link to comment
Share on other sites

Selv om det ikke er så mange år mellom 1893 og 1898, så skjedde det veldig mye utvikling, og en Krag er på mange måter en antikvitet, mens en Mauser er mye mer ei moderne rifle laget på gammeldags vis. 

Kragen ble "historie", overgått og utdatert av spanjolenes M1893 Mausere i slaget ved San Juan Hill i nettopp 1898. Og det er kun små detaljer mellom en M1893 og Gewehr 98 mens Kragen i stor grad er preget av å være designet før teknologiskillet svart / røyksvakt og ikke minst også etter militære doktriner fra enkeltskuddstida.

Mauseren var strengt tatt ikke utdatert militært før i møtet med M1 Garand i 1943 - når betydningen av rifler i strid  uansett var dalende.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

M98 som kom i 1895, kontra Krag som var patentert i 1887? 9_9

Jepp det er 8 år forskjell ;) Det er ikke 10 år engang ;) Som M67 skriver at selv de gamle M93 mauserne var bedre og Knuste Kragen i strid. Kragen var utdatert alt da den kom.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Lee-Enfield, M1903 og Krag hadde alle forskjellige rare designdetaljer som stammer fra enkeltskuddsepoken;  magasinsperrer for enkeltskuddsmating, alskens snodige reimfester, til og med sikter for samlet ild/volley fire. Mosin Nagant var "noe" antikk lenge før 2. VK, og Carcano..

 

Å bedømme moderniteten på ei rifle basert på hvor lett det er å montere kikkertsikte eller ei har uansett ingenting å si, jeg kan ikke tenke meg EI masseprodusert armerifle fra før 1. VK som ble utviklet med det mål å enkelt kunne montere optikk. Dette nettopp fordi dette ikke var en del av doktrinen når våpnene ble lagd. På både Krag, M98, M96, Mosin, Lee-Enfield m.fl. var kikkertsikter en ettertanke hvor riflene ble modifiserte for å kunne påmonteres og brukes med slike. Før kikkertsiktene var i utstrakt bruk gikk det jo i dioptersikter, som de fleste slike våpen hadde (eksl. Mosin) i sine skarpskyttervarianter.

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette er noe du "må ha rett i", at noen ønsker litt kortere slagtid på en Krag de for alt vi vet bruker til jakt er et helt legitimt ønske. Jeg kunne tenkt meg kortere slagtid i min ellers originale m/1894 fra 1906 også, for å gjøre det litt lettere å skyte stående.

Link to comment
Share on other sites

Den var igrunnen det, ikke da den ble konstruert, men da den ble antatt i Norge var den det. Men vi var tjent med å ha en våpenindustri, akkurat som vi et halvt århundre senere var tjent med å ha et stort jernverk som laget stål fra malm, grad opp innenfor landets grenser. Politisk, samfunnsøkonomisk.

Det hører jo også med til historien at amerikanerene prøvde seg på å øke utgangshastigheten i sine 30-40Krag-kamrede våpen, bare for å finne at det nettopp, som det idag hevdes at kun DFS-våpen gjør,  sprakk... De byttet sine KJ rifler ut med en Mauser 1893-98 "spinoff" i form av M1903 Springfield .

 

At folk vil ha kortere slagtid i en Krag kan jeg forstå, jeg ville ønsket meg bedre bremser om jeg hadde en 1936 Bugatti 57, men jeg hadde ikke satt hydrauliske skivebremser på den for det ;) 

 

Nå er ikke et Krag-tennstempel akkurat høyteknologi (men nokså smart laget), og erstatte slagfjæra med ei kraftigere heller ikke heksekunst. En kan jo få laget selve tennstiften (og spennstykket) av titan, og erstatte de andre delene, som ikke trenger å være harde, med aluminium, Eventuelt beholde selve tennstiften, og lage resten av alu? Det hele følger jo Newtons og Hookes lover så det er ikke så vanskelig å se hvor mye det vil korte ned slagtiden.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Midt-I skrev:

Hvorfor? Vel, fordi jeg kan. ;) 

Sikkert at du kan? Jeg vet ikke om det blir laget slike sett. Da må du i såfall lage selv eller få noen til å lage. Letteste er kanskje å få tak i ei kraftigere fjær? Men det gjør jo at det blir tyngre å spenne våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...