Jump to content

Knivstål FAQ


Edward
 Share

Recommended Posts

EDC er tiltenkt bruksområde. Og, jada, jeg vet det ikke er lov :wink: Så slipper folk å henge seg opp i det.

Det er ikke ulovlig å gå med kniv!

Bare folk som ikke leser loven som tror noe annet. :winke1:

 

Altså alle mulige kutte, åpne, spikke tannpirker, rense negler, skrelle epler oppgaver.

Om du vil ha en kniv fra Spyderco ville jeg nok heller anbefalt en i VG10 fra Seki, om noen av de er aktuelle.

 

Til en EDC er det ofte greit med noe seigt stål, siden man ofte bruker den til ting man antagelig ikke skulle gjort, og bruker den på både harde og myke materialer. Ikke at VG10 er et spesielt seigt stål, men det er seigere enn 440C.

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt sikkert rett i. Problemet i så måte er at jeg er egentlig ikke så veldig begeistret for designet til Syderco, men akkurat denne liker jeg. I tillegg så er den akkurat passe stor(liten), lett nok og har liner-lock, som jeg foretrekker i forbindelse med kniver som skal kunne opereres med en hånd, og diskret klips som plasserer kniven lavt i lommen. Disse variablene sliter jeg med å finne i andre av modellene til Spyderco. Den er også såpass billig at den jo uansett kan være verdt å prøve.

 

Tidligere har den blitt produsert i cpm - s30v, og med karbonfiber-håndtak, men den tror jeg er tuklete å få tak i.

 

Uansett greit å vite litt om styrker og svakheter og hva en kan forvente om det skulle bli aktuelt å prøve.

 

Dersom det er noen som har forslag til kniver med nogenlunde lignende egenskaper som denne så tar jeg gjerne i mot forslag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Virker som du har tenkt endel på hva du er ute etter, så må eventuelt lete litt før jeg finner noe som kommer inn under kriteriene.

S30V trenger ikke nødvendigvis være så mye bedre.

Så lenge du kan leve med at det ikke er noe brekkjern og at den fungerer best på mykere materialer, så er det nok ikke noe dårlig kjøp om alle andre krav er der. Utvalget i mindre lommekniver er ikke så stort.

Med en ikke for spiss eggvinkel (35-40 grader totalt) bør den fungere greit til litt treverk også.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er litt stusselig utvalg av så små lommekniver. Jeg kan utmerket godt leve med litt større, men jeg trenger det ikke og da er det like greit at den er minst mulig. Nå for tiden har jeg en Leatherman Squirt PS 4, og den er faktisk stor nok til daglig bruk. Det jeg dog savner er muligheten for å åpne med ei hånd, samt låsbart blad. Dette er ting jeg har vent meg til etter mange år med en Wave i beltet/lommen, samt en periode med en Skeletool CX. Problemet er at jeg nå til dags synes at disse er for store og tunge til dagligbruk.

Derfor tanken om en liten folder samt enten PS4'en jeg har, eller en Leatherman Style PS som supplement. Må vel ikke nødvendigvis være låsbart blad heller, men jeg foretrekker det.

 

Har funnet Chicagoen til $40 på nett, så det er til å leve med selv om stålet ikke er helt optimalt. Brekkjern tror jeg uansett ikke jeg ville funnet på å bruke en foldekniv til. Så det er er ingen stor problemstilling for min del. Skulle jeg derimot føle for å gjøre det så har jeg en bortimot 20 år gammel SOG Tomcat, som jeg synes er rimelig ubrukelig til det meste, som kan får gjøre nytte til det :wink:

 

Denne begynner å bli såpass omfattende at den kanskje burde vært trukket ut av tråden og lagd til egen tråd. Handler ikke akkurat om bare stål lenger...

Link to comment
Share on other sites

Noen her som ha hørt om CTS-BD1? Ha fått en Spyderco UKPK droppoint med svarte FRN handle her i huset hin dagen, og etter det jeg har lest på BF og Spydercos forum er BD1 nærmest 8CR13Mov og en nær fetter av AUS-8, men med mer karbon innhold.

 

Forresten du må huske at Chicagoen er veldig liten. Tror det er en 2 eller 3 fingers grep. Skal du ha en som er 4 fingers men med liten leaf shaped blad så ville jeg gått for Spyderco Ambitious eller Persistance. Begge er liner locks med G10 håndtak og 8CR13Mov stål.Ligger på rundt 30$. Laget i kina, men veldig bra kvalitet. Har hatt en Persistance i nesten 1 år nå, og ha fått mest lomme tid av alle mine lommekniver.

Snart kommer en Delica 4 FFG i grønt i huset dog, og da må den ned fra tronen sin. Ivertfall til jeg får meg en Sage 2 eller en CRK Sebenza :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har sett på begge de du nevner, men og de er for så vidt greie. Utseende er jo ganske likt Chicagoen, men jeg synes de er, om jeg ikke husker feil, litt vel tunge for størrelsen. I tillegg så er klipset mer klumpete og dominerende. Det ser også for meg ut som de vil sitte mer eksponert i lommen enn Chicagoen. Som jeg skriver så bruker jeg i dag en Leatherman PS4, og det er ikke akkurt et stort multitool, så størrelsen tror jeg skal være grei nok. Dog er det ingen tvil om at det er en skikkelig liten kniv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Ny bruker her. Har lest denne og flere andre tråder med stor interesse!

 

Er "gammel" knivbruker -maker og -kjenner som har vært borte fra denne interessen endel år (20). Bruker hovedsakelig kniver til trearbeid og friluft, fiske osv (ikke jakt).

 

Husker at jeg lærte av faren (da jeg var liten) min at rustfritt stål aldri ble like bra/skarpt som "rustestål". Jeg forstår dette er iferd med å endre seg? Eller er det slik at det tradisjonelle stålet fremdeles har "the edge"?

 

Jeg har også en del knivblader av Bjarne Engli liggende. Noen som har erfaring med disse? De hadde godt rykte på 80 tallet i alle fall. Har ting endret seg radikalt eller er dette fremdeles gode saker?

 

MEd forbehold om at dette har vært tatt opp før. Har prøvd å søke litt - link gjerne til tråder.

Link to comment
Share on other sites

Husker at jeg lærte av faren (da jeg var liten) min at rustfritt stål aldri ble like bra/skarpt som "rustestål". Jeg forstår dette er iferd med å endre seg? Eller er det slik at det tradisjonelle stålet fremdeles har "the edge"?

I prinsippet vil karbonstål kunne bli skarpere enn rustfrie stål siden de ikke har den samme fraksjonen karbider i strukturen som gjør eggen i rustfrie kniver mer følsom for brudd. I praksis kreves det endel erfaring for å merke denne forskjellen.

 

Jeg har også en del knivblader av Bjarne Engli liggende. Noen som har erfaring med disse? De hadde godt rykte på 80 tallet i alle fall. Har ting endret seg radikalt eller er dette fremdeles gode saker?

Bladene til Engli går for å være noe av det beste som er laget av smidde laminerte blader i Norge i nyere tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Takker for kjapt svar.

 

Hmm. OK.

Det jeg ønsker meg er et blad med nogenlunde samme fasongen som den første kniven i denne tråden: viewtopic.php?f=23&t=62982

I en stålkvalitet tilnærmet lik det laminerte karbonstålet i Mora Classic, og jeg vil ha noen ekstra duppeditter og krumspring på det som man ikke finner på kjøpeblader.

Har muligheten til å få banket ut noe i Elmax, men det blir feil stål for meg.

Ikke lett å være sær og egen.....

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke sær for å ikke ville ha en kniv i Elmax, bare fornuftig. :winke1: Dette er et spesialisert, dyrt stål med et snevert bruksområde.

 

Er det et poeng at det er laminert og karbonstål? Du vil ha noe som er lett å bryne? Har endel seighet i eggen?

Hvilken godstykkelse ønsker du?

Link to comment
Share on other sites

Det det med laminert karbonstål har vel mer med personlige preferanser, en liten dæsj overtro og litt erfaring å gjøre tror jeg. Jeg er veldig glad i stålet i Mora Classic-kniven, men bladet er for smalt og spisst og jeg foretrekker fulltange.

Det er tenkt å skulle bli en flerbrukskniv, "bushcraft" er vel et populært uttrykk om dagen. Vil tro bruksområdet blir 50% tre, 20% fisk, 20% jakt og 10% øljekk, boksåpner, brødkniv, smørekniv og så videre.

Ja, det er et poeng at den skal være forholdsvis lett å bryne, og jeg vil ha en liten flik av tangen stikkende ut bak med et øye til evt en fangsnor e.l.

Link to comment
Share on other sites

Karbonstål og lavlegerte stål med karboninnhold på 0,6%-0,9% vil egne seg fint. Finnes diverse verktøystål som også duger, men tilgjengeligheten er noe mindre.

Om 3 mm tykkelse er nok, kan du f.eks. bruke 15N20 (15/20). Tror Morten har noe liggende: www.mortenhakonsen.no

 

O1/SS2140/UHB Arne/"Sheffieldstål" er mye brukt i bushcraftkniver, men dette er sprøtt i forhold til stål med mindre karboninnhold.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lagde meg en kniv av RWL-34 stål for en tid tilbake.

Var såre fornøyd inntil i går. Bladet var greit og sette opp, og med dette superstålet burde den jo bevare eggen godt.

I går flådde jeg en bever, og noe skuffet måtte jeg konstantere at eggen ikke holdt vesentlig bedre en på et par av knivene mine med rimlige høykarbonblader.

Spørsmålet mitt er da, er RWL- 34 noe oppskrytt, eller har jeg gjort noe feil ved oppset av eggen.

Har satt opp eggen med diamant bryne og tatt siste poleringa med lærstropp.

Eggvinklen vet jeg ikke nøjaktig da det er gjort på frihånd. Krever dette stålet noen spesiell vinkel?

Link to comment
Share on other sites

Herdinga er minst like viktig som stålkvalitetet. Selv om man har fått en kniv i godt stål må den være herda riktig for at den skal prestere godt.

Det holder ikke med at det er herda til en spesiel hardhet, det må også være gjort på en riktig måte slik at man ikke ødelegger stålet (eks. avkulling, kornvekst, restaustenitt)

Vet du noe om herdinga av bladet?

 

Fordelen med RWL-34 er at det er mer homogent og har finere karbidstruktur enn de fleste andre rustfrie stål med mer enn 0,8-0,9% karbon, og dermed noe seigere. Det har fortsatt noen av de problemene som er med rustfrie høykarbonstål, som er sprøhet og eggchipping.

For å unngå at eggen chipper bør den ha en total eggvinkel på minimum 35 grader, og det er også fordel at eggen er polert.

 

Om du bruker en enkel lærreim som stropp må du være forsiktig så du ikke overpolerer (runder av) eggen eller bøyer den ved at du bruker for mye kraft på å presse den mot læret. Du skal ikke trenge å bruke spesielt mer kraft på poleringa enn vekten av kniven, men du må ha kontroll på den.

Det er en fordel å legge stroppen på et flatt underlag eller lime den på en planke, og polere den med samme vinkel som du bryna.

Link to comment
Share on other sites

Bladet kjøpte jeg av J Nordell, og regner med at han har brukbar kontroll over herdinga av dette stålet.

Kunne ikke se eller kjenne at det var noe chipping av bladet efter flåing.

Får prøve og sette opp eggen med noe brattere vinkel og se om dette løser problemet.

Brukbart er vel ordet jeg ville brukt også. Har forstått at han sender det ut til vakuum-herding, og da får man ikke den beste kjølinga.

Om du ikke har chipping skal du ikke trenge buttere eggvinkel. Det skal ikke være nødvendig å ha vinkelen større en 40 grader.

 

Du kan prøve å bryne den opp i samme vinkel. Bruk gjerne en finere keramisk eller naturstein bryne etter diamanten, og bare poler lett på stroppen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Metallurgen, vet ikke om du skal på Villmarksmessa i år, så kunne vi tatt det der, men muligheten er stor for at jeg hadde glemt spørsmålet allikevel :winke1:

 

Ser en god del utenlanske smeder pakker inn bladene før både herding og anløping i aluminiumsfolie. Er dette for å lette på en del overflatebehandling

i etterkant av varmebehandlingen, eller har det også andre funksjoner? Under avkjøling etter herding må vel dette ha visse ulemper?

 

Benytter du deg av dette noen ganger og i tilfelle når og hvorfor ?

 

Om det har blitt tatt opp før kan du bare linke, orker ikke lese gjennom alt. Uansett er det jo ett relevant F:A:Q

Link to comment
Share on other sites

Folien som blir brukt kalles herdefolie, og er av rustfritt stål.

Denne beskytter mot glødeskall og avkulling. Pakker man inn riktig får man tilnærmet ikke noe glødeskall.

 

Den størset fordelen er på høylegerte stål, hvor man herder på over 1000 C. Disse er luftherdende, så den reduserte avkjølinga vil ikke ha noe å si.

 

Ulegerte og lavlegerte stål blir som regel herda på rundt 800 C. På denne tempearturen blir det ikke danna så mye glødeskall så behovet er ikke det store. Det er ikke å anbefale å bruke herdefolie på ulegerte stål ved herding da dette vil redusere kjølinga slik at man ikke får full hardhet.

 

Jeg bruker herdefolie på de fleste bladene, og KV bruker det når vi herder mindre verktøy til produksjonen.

 

Har tenkt meg på Lillestrøm, og i år er planen å ha egen stand. NKF blir dessverre ikke representert med egen stand i år.

Link to comment
Share on other sites

@Metallurgen:

Sparkmeie kan jo være så veldig ymse, men oftest er det noe som later til å ta full herding i vann.

Hva er det vanligvis?

Vet ikke konkret hva som blir brukt, men de vil nok velge et billigst mulig stål og et som ikke knekker for lett.

Antagelig er det et karbonstål/fjærstål med mellom 0,3% og 0,7% karbon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er usikker på om dette er riktig tråd og spørre i, men er interessert i å lage en enkel machete og lurer på hva slags stål jeg bør få tak i. Har verken spessielt utstyr eller mye erfaring, har mer lyst til å prøve fordi det er mulig :roll: Angående stålet er vel det letteste å få tak i en plate av noe slag i passe tykkelse (ca. 4 mm?).Kunne også tenkt meg og lagd noen mindre enklere kniver senere, men hovedpoenget er og lage en machete. Hadde vært veldig greit å fått tak i det i Norge, gjerne Lillestrøm/Oslo, men har ikke noe i mot å kjøpe fra utlandet hvis det er nødvendig..

Link to comment
Share on other sites

Til machete vil det være fjærstål som er mest egna. Fjærstål kommer også i passende dimmensjoner, når du først kommer over noe. Det er ikke lett å få tak i i Norge, men Nablo og Lesjøfors fører det. De tar seg som regel ganske godt betalt.

Du kan prøve å få tak i en brukt fjær, men den kan ha sprekker.

 

Hvordan hadde du tenkt å lage den (smi eller slipe) og herde?

Link to comment
Share on other sites

Planen var å slipe og herde, men er det andre ståltyper som er lettere å få tak i som har noen av de samme egenskapene? Trenger ikke noe som varer evig eller er av beste kvalitet..

 

Edit: Så på nablo, men så ut som om de tykkeste platene var 3 mm, men ser for meg at det kan bli litt tynt.. Ville det ikke vært bedre med en 4,5-6 mm tykk plate?

Link to comment
Share on other sites

Christian L :

For å lage en machete, hør på et sagbruk eller snekkerverksted om de skulle ha et kassert sagblad å være av med. Da kan du skjære til macheten din med en vinkelsliper. Vinterstid er det greitt å legge bladet på is for å få kjøling og redde mye av herdingen. Nå er jeg ikke sikker på om sagblad vanligvis er herdet over det hele til samme hardhet, det vet sikkert Metallurgen noe om. Men stålet er det samme hvis det ikke er påloddet hardmetall eller andre bits.

Link to comment
Share on other sites

En machete må være seig, så den ikke knekker under bruk. Får å få til høy seighet må du ha et herdbart stål med moderate mengder karbon (0,5-0,7%). Fjærstål er de ståla som er lettest å få tak i av disse i dimmensjoner som passer macheter. En machete er som regel 2-3 mm tykk.

Lesjøfors kan skaffe opp til 5 mm, og kanskje mer. Vil tro Nablo kan skaffe like tykt. De klipper dette som regel av plate, så emnene vil være bøyde og vridd.

Et tykkere emne vil kreve mye mer sliping.

 

Hvordan tenkte du å få det herda?

 

Nå er det ikke like mange sagbruk og snekkerverksted rundt som når Snapphane var ung ;-) men et sagblad i bimetall (påsveist HSS tenner) vil ha en rygg som er ganske seig, og vil fungere brukbart. Disse er svært sjelden tykkere enn 3 mm.

Et ferdigherda stål vil spare deg for mye styr rundt herdinga.

Link to comment
Share on other sites

Må bare takke for svar, får se om det er noen verksteder rundt her som kanksje kan har stål jeg kan bruke. Angående herdinga må jeg levere det til noen som har utstyr hvis det ikke er mulig og få ett brukbart resultat med ting som finnes i ett vanlig hus, har aldri rpøvd og har tenkt mer over hvor jeg kan få tak i stål enn hvordan jeg skal herde det.. Angående tykkelsen har jeg innbilt meg at macheter var tykkere enn det de tydeligvis er, men det bør gjøre det lettere å få tak i noe stål.

 

Edit: Hva er egentlig "HSS-tenner"? :roll:

Link to comment
Share on other sites

HighSpeedSteel. Høvelstål og freser, bla, er ofte laget av hss. Jeg har et respektabelt lager med gamle sagblader fra sagbruksindustrien. Ikke mye av de riktig store bladene, men en del er da 1200mm. Om noen skulle ha brukt for, sender de bare en pm. Skal ikke ha penger for det, men jeg kommer heller ikke til å kappe, skjære, dele eller sende noe som helst. Må hentes her;)

Link to comment
Share on other sites

Edit: Hva er egentlig "HSS-tenner"? :roll:

HSS er en gruppe verktøystål mest brukt til metallbor og annen skjærende metallbearbeiding der det blir høy temperatur og store påkjenninger.

Denne gruppen stål er høylegerte for å få en god slitasjemotstand, men de er også sprøere enn enklere stål.

 

For å få til en god herding trenger du både litt spesielt utstyr og erfaring. Lange tynne ting er i tillegg ganske krevende å herde, siden det da kan bli vanskeligere å få jevn oppvarming og det kan slå seg/bøyes.

Det finnes sikkert noen i området som kan hjelpe deg, men kan være greit å ha dette klart før du begynner på prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Men det går da an å lage kniver av det også :Dwww.nisi.no

Jeg tror til og med at en machete laget av et HSS koldsagblad ville bli vanskelig å knekke dersom den ble brukt som machete. Men de første knivene jeg lagde ble skjært ut med laser, det var ikke heldig da dette gasprekker og bruddanvisninger innover i stålet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror til og med at en machete laget av et HSS koldsagblad ville bli vanskelig å knekke dersom den ble brukt som machete.

HSS har ikke den seigheten som må til for å kunne oppta de påkjenningene som kommer ved gjentatte hugg. I Norge har vi i tillegg en vintersesong med kulde som senker seigheten til stål.

 

Av samme grunn bør man styre unna alt av rustfrie stål i macheter/samekniver, økser og sverd, med mindre de bare skal henge på veggen.

 

Noen kommer sikkert til å kommentere at jeg skrev sverd her. I enkelte kampsporter som omfatter sverd har man kutteøvelser. Her er det spesielt viktig at dette holder en viss kvalitet så det ikke knekker.

Link to comment
Share on other sites

For å få til en god herding trenger du både litt spesielt utstyr og erfaring. Lange tynne ting er i tillegg ganske krevende å herde, siden det da kan bli vanskeligere å få jevn oppvarming og det kan slå seg/bøyes.

Det finnes sikkert noen i området som kan hjelpe deg, men kan være greit å ha dette klart før du begynner på prosjektet.

Blir mye spørsmål, men har ikke helt peiling på hva jeg holder på med. Finnes det enklere måter og herde på hvis det ikke nødvendigvis trenger å bli veldig bra? Har alt for mye annet som skjer i løpet av året til at jeg ikke får så mange sjanser til å bruke macheten så blir mest for å lage den og ha den, og bruke den en gang i blant.. Nablo holder til ett par kilometer herfra, og ser de har plater på 3x 300 mm, står ikke hvor lange de er, men det finner jeg ut hvis det kan brukes..

Dette stålet; http://nablo.no/nablor-fjaerband-stal/n ... nu-39.html" target="_blank

 

Edit: Hvis dette ikke kan brukes eller skulle vise seg og være latterlig dyrt kan det hende jeg 30Ihmsa får en PM i nørmeste fremtid..

Link to comment
Share on other sites

Den enkleste måten å herde på vil være å bruke en blåselampe, men dette krever endel erfaring. Du må klare å varme hele bladet til 850 C +/- 10 C før du bråkjøler det.

 

Du ser på feil kvalitet hos Nablo, du må se på 5026/5028:

http://www.nablo.no/nablor-fjaerband-st ... nu-87.html

 

Det vil nok være bedre (og mye billigere) å bare kjøpe en ferdig machete:

http://www2.knifecenter.com/kc_new/stor ... b=machete&

Du kan ta modifisere den med nytt skaft og evt sliping.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar angående stålet, men ser ikke ut som om de har store nok plater (150 x 20 mm). Selvfølgelig hadde det vært lettere å kjøpe en ferdig machete, men det er jo ikke like morsomt :winke1:

Ville det vært mulig og lagd en provisorisk smie, med kull eller gass eller noe sånt, og deretter kjølt ned i olje eller vann?

Link to comment
Share on other sites

HSS er en gruppe verktøystål mest brukt til metallbor og annen skjærende metallbearbeiding der det blir høy temperatur og store påkjenninger

Ta også med at HSS blir brukt til det aller meste av freser, bor, kjedestemmere osv i trevareindustrien, så skal jeg slutte å pirke;-)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

HSS er en gruppe verktøystål mest brukt til metallbor og annen skjærende metallbearbeiding der det blir høy temperatur og store påkjenninger

Ta også med at HSS blir brukt til det aller meste av freser, bor, kjedestemmere osv i trevareindustrien, så skal jeg slutte å pirke;-)

 

Nei, nøyer meg med metallbor. Det er der folk flest vil kommer over HSS. :wink:

Trebor er sjelden i HSS. Metallbor er derimot ofte brukt til tre også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ChristianL: Ja det er helt mulig å lage seg en provisorisk kullfyrt smie. Til og med med en plastdunk og en plastpose og litt teip som blåsebelg, eller en hårføner eller en støvsuger (på blås) eller hva som helst, og det er mulig å gjøre fantastisk enkelt.

-Men, det krever litt basiskunnskap å få ilden noenlunde avstemt. Og når du kommer dit at du er klar til å herde noe, og især noe som er såpass langt, så krever det ganske mye kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar. Tror jeg legger prosjektet på is en liten stund da det snart er skole og jeg ikke har funnet en grei måte å få tak i litt billig stål, når det gjelder kvaliteten på den ferdige kniven skal jeg vel nesten si meg fornøyd med det meste da den nesten ikke kommer til å bli brukt. Blir det for dårlig får jeg bare få tak i nytt stål og prøve på nytt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...