Jump to content

Baikal eller brno kombi? eller kansje en annen?


Guest v-maxpower

Recommended Posts

har fått fryktelig lyst på en kombi, grunnen til det er at jeg er lei av og dra med meg to våpen på jakt. En drilling hadde vært det beste men med trang student økonomi blir det for dyrt.

Jeg har sett på flere brukte og fått litt sansen for en baikal kombi. har også set på brno.

Noen som synspunkter på disse to merkene? erfaringer?

Har kun ett krav og det er kravepatron.

Kan godt komme med flere merker som fungerer bra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bruks området er hovedsakelig rådyrjakt, blir også med storfugl jakt og rypejakt regner jeg med :mrgreen:

Har sett litt på den du selger også, men er ikke så alt for mye og finne om det kalibret

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er tilgangen på hylser?

Hvordan vill den fungere på rådyr opp til 120 meter?

 

1. 5,6x52R-hylser fra både Norma og RWS er lett tilgjengelige. Disse er fiks ferdige etter pressing i medfølende diesett..

 

2. Har ikke prøvd, men ballistikken er like god som for .222 og 5,6x52R. Begge er kjent som flattskytende rådyrpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en BRNO, og det var mye børse for pengene. Reinhardt her på forumet er en kyndig kar, og han elsker sin. Jeg har kun tafset på Baikal, virker solid med mye mer to-tom-fire følelse synes jeg. Jeg ville mye heller hatt en CZ.

Ellers så er de italienske jevnt over bra. Zolli osv. Vil du ha friliggende eller lodda pipe?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ingen som sier det samme om noe, og slit er det med alt.

Vill gjerne vite mer om det med lodda/ikke loda piper. Hvorfor/hvorfor ikke?

Link to comment
Share on other sites

Lodda piper gir et lettere våpen, fordi leamikken som holder pipene sammen er begrendet til ei tynn skinne pipene er loddet til. Ulempen er treffpunktforanring ved varmskyting, der klatring på treffpunktet er det du opplever.

 

Frittliggende piper gjør at pipene ikke hemmer hverandres varmeutvidelse, og det er derfor ikke noen markant treffpunktforandring slik som over... Dette krever dog en leamikk, spesiellt i munningen der vekt kjennes best, som holder løpene sammen

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har en Marocchi i 12, 6.5/55. Den har 1 skudd i senter, de 2 neste 5 cm opp og litt til venstre, men vel og merke med gode patroner. Det var Normarådyr, og Raufoss, den er slik med. Med alt annet jeg har prøvd, sprer den i hytt og pine. Var fortvila når Norma rådyr gikk ut av produksjon, og tok lang tid før jeg fant Raufoss patronene. Jeg lader ikke selv.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Lodda piper gir et lettere våpen, fordi leamikken som holder pipene sammen er begrendet til ei tynn skinne pipene er loddet til.

 

De blir lettere også fordi riflepipa kan lages mye tynnere. Siden den er loddet til haglepipa oppfører den seg som ei stiv matchpipe, og leverer som regel utrolig god presiosjon (fra kalde piper).

 

Frittliggende må ha en viss tykkelse i pipa for at den skal skyte nogenlunde presist, med den er ofte for tynn til det, og for tynn til at den ikke er sårbar for støt og slag.

Link to comment
Share on other sites

Leser i den tråden amatør linker til at den med frittligende løp er mer utsatt hvis den får en kakk på rifleløpet. Det hender seg det blir litt røft tereng her og børsa kan få seg en kakk, 1-0 til lodda løp

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Baikal kombi som jeg kjøpte for 13år siden. På den står det en Leupold 1-4x20.

 

Jeg har alltid opplevd Baikalen som solid og første skuddet går som ei stråle - og som oftest blir det ikke særlig flere rifleskudd etter hverandre, men 2skuddet går 5cm over og 3skuddet mellom 10 og 15cm. Den er absolutt ikke estetisk, men den funker. Nå har den stått i skapet noen år pga forskjellige grunner, men nå skal den inn i varmen igjen og ha en makeover. Ikke en makeover på linje med Raudnakkes geskjefter, men en som gjør at den blir brukandes igjen, dette har jeg tenkt skal gjøres:

 

- Få duracoat på den. Min har hatt en tendens til å ruste og jeg er ikke så glad i å pusse.

- Fikse montasje/kikkert. Her er det noe bug. Jeg håper at det kun er montasjen det er noe kødd med, men jeg må få sjekka begge

- Lage justerbar kolberkam på den.

 

Kombi'n blir nok ikke noe flottere etter dette, men dette er er ei bruksbørse som skal brukes hardt!

Link to comment
Share on other sites

Jaktmessig er dette ikke noe problem nei, og det er jo heller ikke kombi'n du bruker når man er på banen heller.

 

Jeg har skutt rådyr med Baikalen på alt for langt hold med rifleløpet og ned til 50m, og som sagt førsteskuddet går der det skal. Med hagleløpet har jeg skutt rådyr i både fart og stående fra 10m til 25-30m. Baikalen min har full trangboring og 76mm kammer på hagleløpet. Rifleløpet er 6,5x55. Skulle gjerne hatt krave, men har man vendt seg til det går det raskt og greit med 6,5,55.

 

Jeg ville ha sendt en PM til leon!

Link to comment
Share on other sites

Blir som regel ikke så alt formange skuddsjanser etter hverandre her.

Men begynner og få alt for lyst på en kombi nå. Venter på bilder den som leon snakket om

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein gammal Baikal kombi. 12/70 og polychoke oppe, og 6,5 under. Fekk den billig og brukt.

Ka skal ein sei? Den funka. Men den ser ikkje ut! Greit nok :D

Rifleavtrekket er som det bruka å vere på dei her, grisetungt. Men har aldri tenkt på det i jaktsituasjon. Presisjonen på førsteskot er bra. Klatrar jo litt, men null stress å ta prøva i alle fall.

Kanskje ein gang, når eg får peng, kan eg oppgradere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man får vel det man betaler for, men det med tungt avtrekk er ikke det som bekymrer meg mest...

egentlig ingen ting som bekymrer meg akkurat nå når det gjeller baikal kombiene.

sitter bare og venter på bilder.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

BRNO 502.2 med Aimpint 7000SC

normal_DSCN0609.JPG

 

normal_DSCN0621.JPG

normal_DSCN0606.JPG

 

Kaliber 12/7*57R

normal_DSCN0618.JPG

 

Skikkelig feelgood børse. Har aldri noensinne følt behovet for drilling. Har ikke veid den, men er glad for å slippe å slepe på et ekstra løp. Hagleløpet er relativt trangt, men det funker fint for min jaktform. Fluktskytingen kommer aldri på nivå med en skikkelig hagle. Klarer jeg 17-18 duer på jegertrapen er jeg fornøyd. Disse børsene går vel på bruktmarkedet for rundt 4000-5000 kr. Mange mener dette er høykvalitetsvåpen til en fornuftig pris.

 

Rifleavtrekket er på fremre avtrekker, mange reagerer negativt på det. Min egen erfaring og andre ivrige brukere av dette våpenet sier at dette har minimal betydning. Håndgrepene sitter med litt trening (og trene må man gjøre med en kombi).

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en Zoli med loddete løp i .222. Lite klatring på denne, knapt noe i det hele tatt. Mulig pga lite kaliber = lite varme??? Hadde før en Scirocco med 5,6x52R og atskilte løp. Her var løpet bøyd, så jeg fikk levert den tilbake. Innbiller meg at kombier med loddete løp er mer robuste i forhold til slag på løpene i og med at de sitter sammen. De tynne riflepipene virker ikke veldig robuste når de er frittliggende. Mulig det bare er noe jeg innbiller meg. Dessuten, kombi med loddete piper er penere. :wink:

 

Andre enn Baikal og Brno? Sabatti og Antonio Zoli er rimelige (eller ikke fullt så himla dyre, alt etter hvor god økonomi en har...) alternativer og. Det mest kurante riflekaliberet når det gjelder kravepatron er vel 7x57R.

 

Kan jo for syns skyld legge ut et bilde av min "sønn", Antonio, jeg og da, siden andre har gjort det... Børsa ble kjøpt brukt i desember 07 for 8 000,- og hadde ingen synlige merker av å ha vært brukt, montasjen kostet vel noe sånn ca nærmere 1 500,- eller noe slik, dessverre ikke hurtigmontasje (dustemikkel som ikke tenkte på det...), og kikkerten, en Leupold European-30 i 1,25-4x20 kostet 3 800,- hos Jakt&friluft mener jeg å huske.

 

Angrer ikke et eneste sekund på kjøpet! Grom børse som går godt.

 

013.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sjøl har jeg lyst på, men ikke råd til en drilling.

Tanken var postering i skog på rådyrjakt.

 

Kjøpte meg derfor en Baikal med 12/76 & 6,5x55, samt et dobbelt hagleløp til 4,500.- som passet lommeboka mi bedre.

Samme kaliber som godrifla mi også; kjekt i logistikken.

Kompletterte med et Docter rødpunkt som kostet like mye.

 

Våpnet er ikke dyrere enn at jeg tåler riper og annet.

Derfor knuste selvfølgelig Docter'en da jeg snublet og landet på en stein i mørket. :evil:

 

Baikalen er grei nok den....

 

Jeg ønsker meg fortsatt en drilling til jul :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...