Jump to content

NRK 2 Nuuh Afrikanske jakt


Flashman

Recommended Posts

At han var en liten femigutt som gjerne vil spise kjøtt, men ikke spise det selv var opplagt :lol:

 

Men, egentlig ganske opplysende program, som fikk bekreftet diskusjonen ang. hegnjakt i sør-afrika. Jeg trodde faktisk ikke at det var dyr som var oppavlet på den måten :shock:

Men jeg sier ikke at jeg ikke muligens hadde reist der på jakt, men jeg vet jeg aldri ville hatt samme utbytte som ved ville dyr!

Kanskje løvejakt hadde vært interresant :roll: Det virket som en oppnåelig pris :wink: Men hadde det vært en bismak å hatt det dyret fremfor peisen og noen begynner å spørre om opphavet?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette synet og vinklinga til programleiar her må vi rett og slett tåle. Og takle. For det er sånn mange fort kan oppfatte jakt og jegerar dersom vi ikkje tar det på alvor.

 

Syns det var eit greit program. Programleiaren var skeptisk, men syns ikkje produksjonen var dømmande heller.

 

Når det gjelder jakta, so skal ikkje eg dømme heller. Men eg personleg hadde ikkje betalt mykje for denne jakta.

Link to comment
Share on other sites

At han var en liten femigutt som gjerne vil spise kjøtt, men ikke spise det selv var opplagt :lol:

 

Men, egentlig ganske opplysende program, som fikk bekreftet diskusjonen ang. hegnjakt i sør-afrika. Jeg trodde faktisk ikke at det var dyr som var oppavlet på den måten :shock:

Men jeg sier ikke at jeg ikke muligens hadde reist der på jakt, men jeg vet jeg aldri ville hatt samme utbytte som ved ville dyr!

Kanskje løvejakt hadde vært interresant :roll: Det virket som en oppnåelig pris :wink: Men hadde det vært en bismak å hatt det dyret fremfor peisen og noen begynner å spørre om opphavet?

Dette er det de i SA kaller for "Put and Take" og er en temmelig foraktet jaktform, også i SA. Det er stort sett bare Spanjoler og Amerikanere som finner fornøyelsen i denne type jakt, og kan ikke samenlignes med vanlig "Farmjakt" Jeg har vært gjest der nede hos en av Afrikas fremste proffesjonelle jeger som viste meg farmene med slik jakt- og de fete amerikanerne.

Slikt var ikke jakt, sa han og ristet på hode med en deprimert mine- gang på gang. :(

 

I en normal jaktfarm er kuduen like vill som norsk hjort- og like vanskelig å ta. Forskjellen er bla dyretettheten som gjør at en faktisk kan få noen sjanser i løpet av en uka :wink:

Programlederen er tydelig negativ til jakt.

Tydelig lite vant til ville dyr.

Men dette var ikke ville dyr, og det var også lite med det vi i vår kultur definerer som jakt.....

Link to comment
Share on other sites

Enig, jeg kjente meg ikke igjen i måten hverken jakta eller opplegget ble gjort på.

Men det var artig å se igjen Clint Taylor, en PH vi hadde i Kwalata.

 

Det er vel ingen som har noe til overs for den jaktkulturen enkelte Amerikanere har, det være seg biljakt eller canned hunting på løve.

 

Nå jkater vi også på områder(farmer) som er 20 X større enn den vi så fra, 8000 mål er alt for lite etter min mening.

da må det nesten bli slik vi så.

 

Jakter man i områder like store eller større en Løten kommune. da forsvinner hegnfølelsen for meg og dyra er i hovedsak overlatt til seg selv, dvs de formerer seg selv osv, og oppfører seg som ville dyr.

Er egentlig glad for at det ikke er slik den ene outfitteren fortalte at i løpet av 3mnd så skjøt de 1 dyr, ja, da hadde RSA vært stusselig.

 

Jakta i RSA er også dyrevern hadde det vært Hvitt Nesehorn igjen om man ikke drev oppdrett på de og tok ut gamle utrangerte avelsdyr gjennom jakt, for å få inn penger til å finansiere innkjøp av nytt blod, det samme kan man si om Sable, og flere andre arter.

 

Jaktkulturen i RSA er annerledes en hos oss, sånn er det bare. Det er også en del av opplevelsen.

 

120220082248jDx4o5kN8TYAttQ6U6.jpg

Clint Taylor i Kwalata

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var samme vuinklinga på dette programmet som alle andre "jakt" programm på tv nå for tiden!

Men jeg syntes de som bodde der nede hadde gode argumenter og holdninger. Tror programlederen fikk noe å tenke på :D

Og hun dama som fikk skyte seg en impala følte tydligvis en spenning med det. Hørtes ut for at det pumpa godt etter på! :lol:

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Det ble som jeg fryktet, tendensiøst og kryssklippet slik at journalistens overordnede syn på dette kom tydelig fram.

Blandt annet fokuset på blodet når de spylte av pickupen :roll:

 

Og som det sies, dette er put and take, i tillegg til at det lille vi fikk se av "jakt" enten var skudd fra pickupen eller skudd fra skjul ved vannhull.

Dette var overhodet ikke farmjakt slik jeg har opplevd det.

 

Uansett, artig å se igjen landskapet i bushvelden i Limpopo, må si det kriblet litt etter å hipse på seg rifla og ta beina fatt :)

Bortsett fra det kunne jeg like godt ha sett på Hotel Cesar...

Link to comment
Share on other sites

Som jeger så skjønner jeg godt at vi misliker slike programmer for dette har svært lite med jakt å gjøre.

 

Likevel er ikke dette noe skjeldent unntak for jeg har vært nok i Afrika til å ha sett at det er denne måten mange ønsker å skaffe seg sine trofeer på. Da særlig tyske og amerikanske "jegere". Outfitterne tilbyr jakt til rimlige dagrater for å skaffe kunder og for at forretningen skal gå rundt er de avhengig av at klientene nedlegger et antall trofedyr.

 

Jeg har jaktet i områder hvor PH'en rett og slett har blitt fornærmet fordi jeg har avslått å skyte fra bilen eller fra et "blind", men heller spurt om å jakte til fots. Dette var tydligvis ikke effektivt nok.

 

Det er derfor veldig viktig å gjøre hjemmeleksa for dere som ønsker å oppleve afrikajakt. Velger dere en jakttilbyder som driver fair chase hunting vil dere sannsynligvis få en opplevelse for livet og bli smittet av afrikafeberen, men velger dere feil er det fort gjort å komme hjem med en dårlig smak i munnen.

 

For meg vil Afrika alltid være den store drømmen og lengselen etter brennheite dager i bushen dukker stadig opp. Det er ikke lenger utsiktene til et stort trofe som driver meg, men den intense spenningen ved å smyge inn på et dyr og samtidig uvissheten om hva som skjuler seg i krattet. Afrika er fullt av overraskelser. :D

Link to comment
Share on other sites

Det som er bra med SA - er at om du er skrøpelig av en eller annen grunn - vil du ha et tilbud.

 

Men filmrolleinnehaverene på NK 2 var jo såvidt jeg kunne se - ganske så "oppegående", og

jeg ville ha skjemtes om jeg skulle vært med på filmen.

 

Er det èn ting som er sikkert - så er det at jeg ikke har giddet å brukt pengene mine på noe sånt.

 

Den dagen helsen tilsier at jeg ikke er i stand til å GÅ og JAKTE - ser jeg ikke bort i fra at jeg vil forespørre om noe sånt.

 

På den annen side - er det jo mange "hjortejegere" som ikke gjør det så altfor annerledes :wink:

 

(sitte ved en åker/inne i en låve)

 

Var forøvrig på utskytingsjakt av springbuck et år - og joda - det var da litt moro å skyte - men å skryte av at jeg jaktet 70-80 springbuck kan jeg vel ikke gjøre.

Jeg satt på en pick-up, og skjøt hodeskudd (med noen bommer :oops: )

 

Om jeg hadde fått reisen dekket - hadde jeg ikke giddet å brukt 2 døgn t/r for å repetere noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så det også med en ganske skeptisk smak i munnen. Veldig interesant det som skjedde inne i den sabel låven da det klikka for han oppdretteren. han fikk fram noen gode poenger da, Men det beste var da programlederen liksom ikke ville skyte dyret. Det var så forutsigbart at jeg ble kvalm. Kun fordi det var kamera der og han vil fremstå som en bra mann med bedre verdier i livet og høyere moral enn oss egoistiske drapslysnte møkkafolk. Hvor mange av dere tror at hvis han hadde vert med på en skikkelg jakt med sporing av en kudu hele dagen ville sagt det samme?? UTEN kamera.

 

Syntes også det var litt rart hele programmet. for det handlet jo om trofe jakt. Men jeg så ikke ett eneste trofe!! var ingen av de hodene der som var noe trofe!!

Link to comment
Share on other sites

Hadde vinklingen på programmet vært en presentasjon av en "landbruksnæring" som skaffer både valuta, mat og arbeidsplasser, samt tar vare på arter som ellers kunne stått i fare for å bli utryddet, kunne jeg til en viss grad hatt fortåelse for dette.

 

Men å legge dette ut som trofejakt ble særs tynt.

I tillegg vises kun jakt på små farmer som har spesialisert seg på buejakt (med unntak av han som skjøt med rifle fra pickupen), slik oppfattet jeg ihvertfall saken.

Og dette er jo bare en ørliten del av den sørafrikanske jaktindustrien

 

Hvis et slikt program skal være det som får potensielle norske jegere til å velge bort farmjakt på antiloper i RSA, er det beklagelig.

Men voksne folk burde etterhvert ha fått en sunn dose skepsis til sannhetsgehalten i en del slike "reportasjer".

 

Det interessante er at det tydeligvis er et stort marked for "canned lion" jakt.

Slik jakt er stadig vekk under vurdering av sørafrikanske myndigheter slik jeg har forstått det.

Diskuterte slik jakt med min outfitter sist jeg var der nede, og han kunne uten problem skaffe ei løve hvis vi var interessert.

 

Han påsto at de ble sluppet ut av innhegningen og ut på game farmen ca 2 år før de ble jaktet på.

De var like farlig om ikke farligere å jakte på enn løver som levde fritt påsto han.

Uansett...ikke noe som fristet for min del.

Sparer heller til bøffel i Zimbabwe eller Tanzania om helsa holder, men en ny tur til RSA eller Namibia står også på programmet.

Link to comment
Share on other sites

DERFOR er Tanzania noe helt annet. ekte, vilt, og desverre DYRT. Men vert hver eneste krone spør du meg.

 

Det me såg på tv igår, er kun gårdsdrift. har dog ingen problemer med att folk tjener til livets brød på den måten der.. alle som sett fek. en "belgian blue" okse som knekker beina når den skal flyttes, og må takast med griplaster... vet hva eg mener med dette.

Link to comment
Share on other sites

Riktig, det er jo det som er hele poenget. Ikke om man liker det eller ikke!

 

På farmjakt i RSA kjøper man en fortettet illusjon av afrikajakt til en brøkdel av prisen. De nedslitte innhegningene kaller man for natur, og vil man ikke skyte i forkrybba labber man inn og "jakter" til fots. Farmeierne på sin side produserer kjøtt på best tenkelige måte.

 

Dette er vel ingenting å pakke inn i "Afrikajakt" "Naturopplevelser" eller at "farm-jakt bevarer vilt", det er hva jakt i land som Tanzania er!

Link to comment
Share on other sites

Riktig, det er jo det som er hele poenget. Ikke om man liker det eller ikke!

 

På farmjakt i RSA kjøper man en fortettet illusjon av afrikajakt til en brøkdel av prisen. De nedslitte innhegningene kaller man for natur, og vil man ikke skyte i forkrybba labber man inn og "jakter" til fots. Farmeierne på sin side produserer kjøtt på best tenkelige måte.

 

Dette er vel ingenting å pakke inn i "Afrikajakt" "Naturopplevelser" eller at "farm-jakt bevarer vilt", det er hva jakt i land som Tanzania er!

 

Når det gjelder Afrikajakt så har jeg jo skjønt av dine tidligere innlegg at du allerede har gjort deg opp en mening og ikke er mottakelig for informasjon, men det kan jo hende noen andre også leser dette.

 

Om det aktuelle BBC-programmet så synes jeg bygutten (programlederen) fikk fram budskapet sitt på en grei måte. Han er jo tross alt jaktmotstander. Det er ingen grunn til å tvile på at noen farmeiere selger slike produkter og kaller det jakt.

 

Det som er sørgelig er at det finnes folk som da tror at det er slik all farmjakt foregår og begynner å prate negativt om noe de egentlig ikke har peiling på. Det ville jo være synd om noen slo tanken om afrikajakt ifra seg etter å ha sett slike programmer på TV.

 

Ser at Tanzania nevnes som en motpol og der er det sikkert fint å jakte, men noen må faktisk ta hensyn til prisnivået også.

De som frekventerer slike steder har gjerne et navn på det. Er det ikke "økonomisk uavhengig" de kaller det?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt x antall ganger før i div. tråder - kommer det an på hvordan man legger opp jakten.

 

I Eastern Cape trenger man ikke falske vannhull :) . Der er det frodig nok allikevel - hvis man absolutt skal dra der nede for å skyte fra et telt el.l. :roll: (maurtue kalte de det på filmen :)

 

Hvis man lar være å kjøre pick-up 7 timer iløpet av dagen - og bruker føttene til å komme seg fra A-B, vil man helt sikkert oppdage at et opphold :wink: i SA (om det er Limpopo eller Eastern Cape) ikke blir som på filmen.

Man vil faktisk oppdage at det blir fine jaktturer ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Dra ned og opplev det selv, tror nok man vil endre synet på hele greia, tamme dyr er en utopi, erosjon er også fraværende.

 

Det er lett å la seg rive med av ett ensidig TV program, ala Michael Moore

 

Noen synes også at all annen jakt en reinsjakt i Snøhetta er å stjele sukkertøy fra ungene. Men det jaktes i de andre områdene for det og jegerne der er svært fornøyde, med dette mener jeg at det er ett nyansert syn som også bør få lov til å komme fram, uten at man sables ned av en gjeng synsere.

 

07042009170428nWo96h53EW89.jpg

 

Er det noen som ser gjerdene her, ikke det, nei ikke så rart, det er ca 200000 mål med jaktterreng..

Hadde vi hatt såpass til elgterreng, ja da hadde vi vært storfornøyde

 

 

070420091704282X2251x5N6PL.jpg

Heller ingen gjerder å se, herfra til der jeg skjøt kuduen min, vi gikk i tre ((3) timer

 

070420091722312jtl169A79as.jpg

Dette kalles terreng

070420091722316P8t8u16vpY1.jpg

En god stund, og trofeet henger høyt på veggen

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig er det jaktreiseselgerene som sterkest hevder at jakt i Afrika ikke er som det har blitt beskrevet i "hegndebattene" og i TV programmet. Dere må ikke ta det personlig, men synspunktene deres finner jeg ikke særlig mer objektive enn BBC reporteren sine naturlig nok..

 

Jeg tviler ikke på at man kan oppleve det man føler er "ekte jakt" i slike jaktfarmer, om man tar beina fatt istedet for å skyte fra bilen. Dyrene lærer fort, se bare på hjorteoppdrett i norge. Her holdes flere hundre hjort på noen hundre daa store innhegninger. Når dyrene skal slaktes, skytes de ved foringsplassen, fra et skjulested. Om man tok beina fatt inne i hjortehagen, kunne man blitt gående lenge før man fikk dyrene til slakteriet. Hadde myndighetene godtatt det, kunne man sikkert slå to fluer i en smekk, ved å la "jegere" hjelpe til under slaktinga.

 

Om det er BBC eller norske turoperatørers beskrivninger av Afrikajakt som er riktig vet jeg ikke.

Eneste jeg vet er at jeg kommer til å se på Afrikanske jakttrofeer med litt andre øyner fremover...

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt og så på dette programmet, og tenkte nå at dette har sannelig lite med jakt å gjøre. Men etter å ha tenkt litt på det, så er det jo ikke helt umulig å trekke noen sammenligninger med reveåta jeg har utenfor loftsgluggen :shock: Ikke at jeg vil slutte å glugge rev for det. Men jeg vil heller ikke kjøpe meg slik jakt som ble vist på tv. Men hva som er jakt bestemmes kanskje av den som skal gjennomføre jakta?

Spenningsnivået og mestringsfølelsen vil vel kanskje ikke være mindre for desse jegerene enn det er for meg når jeg lykkes med løshundjakt?

Viss jeg må sitte på post i elgjakta så sitter jeg uten skudd eller jeg ber om dimmitering til butjeneste. Ikke fordi jeg syns posteringsjakt er dårlig moral, men fordi at om jeg skyter en elg på post så har jeg skutt bort en sjanse til å skyte den elgen i stålos. Postjegere har jeg heller ingenting imot, men jeg er bare ikke det selv.

 

Men jaggu er det nok best å fordømme dette i tilfellet noen som kjenner meg ser hva jeg skriver og kan komme til å tro at jeg kunne tenkt meg å jakte på denne måten :?

 

Nei, syns ikke det er lett å påstå at andre som skyter dyr har dårligere moral enn meg berre fordi jeg er i noenlunde god form, bra til å skyte og liker at svetten siler før jeg lykkes. For skjærer vi det ned til beinet så dreier det seg jo om å avlive et dyr, hva som eren bra opplevelse er opp til hver enkelt.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Nei, for meg må folk gjøre hva de vil med penga sine, når skatten er betalt :lol: . Men den jakta jeg fikk se igår frista ikke meg, selv om jeg syntes den programlederen var ekstremt vemmelig :? Men har fått mange beretninger om Afrikajakt, som høres mer forlokkende ut :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, for meg må folk gjøre hva de vil med penga sine, når skatten er betalt :lol: . Men den jakta jeg fikk se igår frista ikke meg, selv om jeg syntes den programlederen var ekstremt vemmelig :? Men har fått mange beretninger om Afrikajakt, som høres mer forlokkende ut :)

 

For å si det rett ut, det vi så igår på TV er untaket. ikke regelen Det er jeg sikker på de fleste som har vært der nede og jaktet samtykker i

 

En annen sak er at de som jakter med bue blir henvist til blinds, nettopp for å få dyra på så kort hold som mulig. Men Amerikanske jegere er noen rare dyr :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk at programmet fikk frem endel fornuftige synspunkter. Det var faktisk ikke en "helt" skeiv fremstilling.

 

1. De fikk frem at dette faktisk var en måte å drive jordbruk på: De produserer kjøttet på en bærekraftig måte, på "lykkelige" dyr. Alle dyr som skal spises må nå nødvendigvis dø...

 

2. Artsmangfold: Afrika er et av kontientene der normal drift av arealene glatt hadde utryddet en masse dyr. Jfr outfitteren som sa han var fornøyd med et vilt på 3 mnd jakt før.. Ikke så rart, med stor kvegtetthet var sykdoms og parasittpresset stort, og fjernet nok viltet av helsemessige hensyn.. Innfødte har ingen "hamstre- tankegang" som oss i kalde strøk - er de mette idag driter de i morgendagen- så de jakter til det er tomt. Denne industrien har faktisk tatt vare på mage truede arter, og sørger fo at de formerer seg sunt, med styrt avskyting.

 

3. Jaktmotstander? Vel, han hadde en åpen holdning mot slutten: Han var villig til å prøve. Han lot være å skyte, fordi det bød ham i mot. Fair enough! Sånn er faktisk verden. Han innbød etter mitt syn til en holdning der man faktisk respekterer forskjellige meninger. Men "jakten" var taperen i dette programmet: Man fikk i liten grad frem mer enn mordlysten og trofejaget.

 

4. Metoden: Canned hunting er jo et produkt for de som ikke har helse eller evner som gjør at de lykkes på "free range". Deres alternativ er faktisk slik "jakt". Dem om det...

Det var tragisk å se løvene slik. Selv skal jeg til Afrika og jakte stort vilt en dag, men ikke slike...:-( Det der ble for tragisk.

 

Alt i alt synes jeg farmerene gjorde en god figur,Piet Warren fikk også frem i tvruta hvordan spørsmålene ble stilt, og hva han mente om det. Han forsvarte handlingene relativt bra, situasjonen tatt i betraktning: Hadde det ikke vært for slik jakt hadde vel de mindre farmerne der nede vært konkurs for lenge siden... I dagens samfunn må man selge illusjoner, mat betaler ikke en velfødd verden for..

Verden handler egentlig bare om penger, det er bare vi i lille sosialistiske Norge som ikke har fått med oss det..

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig er det jaktreiseselgerene som sterkest hevder at jakt i Afrika ikke er som det har blitt beskrevet i "hegndebattene" og i TV programmet. Dere må ikke ta det personlig, men synspunktene deres finner jeg ikke særlig mer objektive enn BBC reporteren sine naturlig nok.................

:wink: Kanskje det er fordi han faktisk vet hva han snakker om??? :P Har du tenkt på det? :D

Det vi så på TVen i går var en såkalt "Put and Take". Og så lenge det finnes folk som er villige til å betale for denne typen "jakt", vil det sikkert også være et tilbud . Når det er sagt er denne typen jakt en temmelig foraktet jaktform også i SA. På samme vis ville de fleste nordemenn ville ha reagert på om en bonde leide ut jakt på tamme kyr, eller samene på tamrein.

 

Men har en vært der nede å prøvd å snike seg inn på en vill kudu i en "innhegning" på størrelse med en vanlig norsk kommune, vet en kanskje litt mere hva en snakker om? Kanskje du burde lytte og lære litt? Kanskje har han ett poeng?

Men har en bestemt seg på forhånd er vel ikke det alltid like lett..... :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv vært en god del turer på jakt i Afrika. Noen av turene har vært i såkalte land med "frie" dyr, andre jakter har vært såkalte "farmjakter". Jeg har hatt gode opplevelser i begge kategoriene, og det er du som jeger som legger lista i så måte. Jeg mistenker at de sterkeste kritikerne til farmjakt ikke har vært å jaktet i Afrika selv, men har dannet seg en mening ut fra andre årsaker. Ut fra TV programmet må jeg si at jeg ikke kjenner meg igjen. Men, jeg har ingen grunn til å tvile på at dette er godt utbredt. De farmene jeg har jaktet på, har basert seg på dyrenes evne til å reprodusere seg, ikke på put and take. Det er forøvrig en meget dårlig forettning, da trofédyr er kostbare. Derfor må nok troféprisene på slike farmer være ganske høye, og trofékvaliteten lav. Det sammstemmer godt med det jeg så i TV programmet. Så til de som er kritiske til farmjakt ønsker jeg å si følgende: Dra på farmjakt med åpent sinn. Snakk med PH'en om hvordan de forvalter området, og ikke minst snakk med folk som har jaktet der før. Avstå fra skyting fra bil! (Mange farmer tillater forøvrig ikke dette) Andre farmer jeg har jaktet på har forbydd skyting i nærheten av vannhull etc. Gå å snik sammen med din PH, og du vil få en opplevelse for livet som er på høyde med en hvilket som helst annen jakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Om det er BBC eller norske turoperatørers beskrivninger av Afrikajakt som er riktig vet jeg ikke.

Eneste jeg vet er at jeg kommer til å se på Afrikanske jakttrofeer med litt andre øyner fremover...

 

Det ville selvsagt vært naivt å svelge alt som kommer fra en turoperatør helt rått, men å bedømme hvordan jakt i Afrika er utifra den tendensiøse søpple dokumentaren som ble vist i går er for dumt. Etter å ha tilbrakt endel tid i par og tyve Afrikanske land, vil jeg påstå at det som ble vist er unntaket. Selv i RSA. Og jeg er slett ikke en turoperatør!

 

BBC er relativt kjent for å vinkle programmer som dreier seg om jakt/skyting mot det negative, så kvaliteten (eller rettere sagt; mangelen på objektivitet, og at de fokuserte på det aller værste i bransjen, istedenfor å vise jakt i ekte villmark i Zim, Tzn, Kamerun, Botswana etc) på gårsdagens program var ikke noen stor overraskelse....

Link to comment
Share on other sites

Har nå fulgt denne debatten en stund gjennom canned hunting og div andre diskusjoner! :wink: Det er tydelig at enkelte etter å ha sett div anti jakt reportasjer eller ha lest om disse temane tror på allt som blir vist eller skrevet!jeg også vil oppfordre de som ikke kan forstå dette til selv å oppleve dette ved en tur og ved selvsyn oppleve hva dette går ut på og ikke ta til seg meninger fra tv programmer eller artikler som ikke alltid har rot i virkeligheten :wink: her på kammeret finnes det endel afrikajegere som har opplevet jakten på det svarte kontinentet og som sitter på masse info og som sikkert vil forklare hvem,hva og hvor hvis de ble forespurt om dette!jeg anser dette for en sunn diskusjon bare folk kunne holde seg fra å lage kvalme fordi de er imot jakten i afrika.på Accurate reloading har denne diskusjonen gått i lang tid og der er det en masse gode inlegg om dette temaet! og vær klar over en ting !jeg er imot canned hunting uansett hva det står for :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan lese at noen - etter denne fremvisningen - har forandret mening ang. sine lyster om å dra til Afrika.

 

Imidlertid - så tror jeg disse aldri har hatt noen store planer om å dra til Afrika :wink:

 

Hvis de skulle hatt det - og "snur" totalt pga. noe som vises på TV - ja, da tror jeg de vil være "Vingle-Pettere" i mange sammenhenger :D .

 

Men har jo tatt feil så mange ganger før :roll:

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha lest tråden, men sett programet.

Så er der så mye som skurrer i det programmet, har vært i SA på jakt og jobb.

Det som var vist her av jakt er heldigvis unntakene.

At vilt dyrkes for å settes ut ja. Og det gir fantastiske inntekter til SA og det holder liv i viltresurser som er unike.

De gangene jeg har jaktet der har jeg jaktet til fots på spesielle arte eller dyr.

Og et tidsforbruk på ca 60 timer for å felle et vortesvin er noe annerledes en å felle et fra en blind.

Nå jaktet jeg på en liten reingjerdet farm på ca 120 000 dekar.

Link to comment
Share on other sites

Regerte mest på hvordan reporteren gjorde det, Han vinkla reportasjen slik at jaktmotstanderne får blo på tann.

Skjønner ikke at noen gidder og bruke tia si på og bidra til repotasje, Kommer skjelden noe bra Nesten uansett ut av noe slikt som dette.Er så mange drømmere som har sett ULVESOMMER og trur at dette er virkeligheten,Og sånn vil det nok være.

Har nok blitt en trend for tv og lage produksjoner som bare skal sette motparter ,istedenfor og virkelig gå inn i det med åpent sinn. Har selv ikke vært i afrika enda, Men dit skal jeg og oppleve jakt og naturen der. Dette programmet har ikke omvendt meg. Men har vært på hegn jakt i danmark og det frister ikke og bruke penger på. Kom den riking fra oslo når jeg var der,Han skulle ha en stor kronhjort. Mannen var grei nok han, Han kan vel ikke si han sleit med oppgaven, Var borte 20min og da var jakta over. Dette er som og sitte og fiske i oppdretts damm etter min meining. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...