Jump to content

Hakemontasje til Aimpoint.


jmonsen

Recommended Posts

Hvordan montere en Aimpoint i hakemontasje.

 

Jeg er ikke fornøyd med min Zeiss jena 4x på Drillingen min.

Har derfor kjøpt meg et Aimpoint sikte, nå er spørsmålet.

Er der noen som har sett eller vet om hakemontasje som kan tilpasses Aimpoint.

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Ja det går, ikke noe problem med hakemontasje til Aimpoint på drilling.

 

Men det kreves, kyndig våpen ekspertise til jobben.

 

Pris i dag vet jeg ikke,(4-5000,- med montasjen ??) det lønner seg å ta en ringerunde rundt til forskjellige børsemakere, og avtale pris.

 

 

Hilsen

 

CG 3000

Link to comment
Share on other sites

Som fossdal skriver, aimpoint er ikke det beste valget til en drilling. Dessuten er det totalt stilbrudd. Et kikkertsikte med forstørring som starter på 1x er et mye bedre valg. Og et kikkertsikte med lyspunktretikkel, gjør alt du kan gjøre med en aimpoint, bare bedre. I tillegg kan man skru opp til f.eks 4x.

 

Hvis det sikte du har er likt som dette:

zeiss_jena_4x32.jpg

Kan du finne 1-4x kikkersikter som er ca like lang som den. Velger du en med klassisk 70° skinne, kan du beholde den fremre montasjen og bare få laget en ny hake bak. De siktene som fortsatt leveres med slik skinne er Kahles, Kaps og Nickel

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at Aimpointen er i hus.

Stilbrudd, javel, jeg blåser en lang marsj i :lol::lol: .

 

Jeg skal ha noe som fungerer. Og etter å ha testet diverse sikter falt valget på Aimpoint.

Dersom DR Fossdal er i Heimen har han skaffet seg en jobb :P:P .

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt skal du ha noe som fungerer, men som noen av oss forsiktig prøvde å antyde, aimpoint fungerer ikke. Jeg har i hvertfall til gode å møte noen som har prøvd en Varipoint 1,1-4x24 som mener at aimpoint fungerer. Det var bare et tips, før du svir av en håndfull tusenlapper. Aimpointen du har, får du sikkert solgt.

 

Uansett må du finne ut av dette selv.

Link to comment
Share on other sites

.....aimpoint fungerer ikke.

Jeg lurer på hva du legger i at Aimpointen ikke fungerer? Jeg har selv brukt Aimpoint i flere år og er meget godt fornøyd med siktet. Kan det virkelig være slik at jeg, tusenvis av andre jegere og div. forsvar og speisialstyrker rundt om i verden har tatt så grundig feil? :oops:

 

Nei jmonsen, gi Aimpointen en sjangs og skulle den mot formodning ikke fungere, så har du en potensiell kjøper i meg :)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig satt på spissen.

 

Men, det som ikke fungerer med en aimpoint er at den ikke har noen fleksibilitet. Den er som et sugerør å se igjennom, og de fleste opplever lyspunktet som svært utflytende og uskarpt. Jeg er klar over at det hevdes at den har uendelig synsfelt med begge øynene åpne, men det har kikkertsikter på 1x også. Fleksibilitet er det essensielle når den skal monteres på et kombivåpen, som skal brukes til mye forskjellig. Vil du påstå at aimpoint fungerer godt på orrfugl på topp?

 

Det at forsvar og spesialstyrker bruker Aimpoint kommer vel av den enkle grunn at Aimpoint er billigere og lettere. Det er svært mange som skyter praktisk rifle som velger et kikkertsikte framfor Aimpoint.

Link to comment
Share on other sites

Jeeg er forsåvidt enig i hva Amatør skriver, men mitt store ankepunkt her er om avstanden mellom montasjefestene vil passe til aimpointen, de har som regel lite og gå på. Men nå kommer både driling og aimpoint på besøk i morgen, så vi får se! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...