Jump to content
9,3x62 SL

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)

Recommended Posts

21 timer siden, jegerfranordstrand skrev:

Kan noen anbefale mauser m18 

Nææ..............æi😷

Mauseren min med ny pipe fra Snapphane i kaliber 35 whelen, aimpoint Micro og ny brukt stokk. Ikke bestemt meg om jeg skal bruke synt eller laminat enda. Går som ei stråle med de kuletypene jeg har testa så langt. Vekta stoppa på 3,3 kg 😀

DSC_0753.JPG

DSC_0752.JPG

• Like 2

Eg lurer på kvar forskjelen på M67 og k98 gjer seg gjeldande. 

Vil det være muligt og bruke stokken frå ein M67 på ein heimevernsmauser? 

Posted (edited)

Takk for svar @bardp

Vill den gå rett oppi? Eller blir det mykkje tillpasning?

Edited by Kvernhuselva
Eg har aldri før fikla med skjeftet på eit våpen.

Du bør jo bedde den om du vil ha lit presisjon men ut over det er passer den vel greit. Husker ikke helt men mulig du må smi vekk lit trevirke under hævearmen.

• Like 1

Mnja, jeg vet ikke om du får overtreet på en M67-kolbe på hvis det er snakk om standard M98k/F1, pga. baksiktefoten. Har du bytta pipe er det jo ok uansett.

Baksiktet er jo bare å ta av om du ikke skal bruke det. Det er bare loddet fast med vanlig loddetinn og fjernes enkelt. Vis ikke får du smi et hull til det i overtreet. På min M67 bruker jeg ikke overtreet da det jo kun er til pynt.

Da er det vel rett fremm. Men skal en ha topp presisjon er det mye å hente på god bedding.

• Like 2

Blir morro og teste mauseren med nytt løp til helgen 😁 ny pipe fra Rafdal i cal.340wby magnum med 700mm pipe 1-10twist og GRS Hybrid stokk 😍

340wby.jpg

340.jpg

340wby2.jpg

• Like 1

Nice! Den der likte jeg!! Hva forventer du av hastighet? 250gr Scenar? 

Hvor lange patroner får du plass til? Den blir vel ganske lang den ser? 

Aannerud

• Like 1

Posted (edited)
53 minutter siden, Aannerud skrev:

Nice! Den der likte jeg!! Hva forventer du av hastighet? 250gr Scenar? 

Hvor lange patroner får du plass til? Den blir vel ganske lang den ser? 

Aannerud

Takker 😁 ifølge quickload(teoretisk) ligge mellom 850-900m/s med ladestigen jeg har gjort klar. er 250gr BTHP fra Hornady som jeg hadde en pakke fra gammelt av med Col på 93.5mm.

Planen er å bruke fast 285gr Eld-match når løpet er skutt inn😉 planen er å få den testet og kronografert i helgen eller iløpet av påsken på 100m og 300m i første omgang 👍

Er enkeltskudd pga magasinet tar maks 84mm på min, men har frest og slipt ut slik at kan klikke ned 1 patron med Col opp til 100mm og patronen må jo bli matet fra magasinet for at bolten skal klare å føre den inn i kammeret😅

Edited by Heradianer
  • Like 1

Posted (edited)

Heftig skyts i en Gammal Mauser den der! Jeg klarte og tyne drøye 90mm fra magasinet på min med .300wm. Tror jeg skulle klart 93mm, men uansett litt snaut for .340'n skjønner jeg..

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 1

Er selv spent her😅 mauseren ble bare støvet ned i skapet. Fikk plutselig lyst til å testa ett heftig kaliber i mauseren etter å ha lest ditt prosjekt med 300wm i m98😉 takk for inspirasjonen Aannerud 😁👍

• Like 1

Hehe! Bare hyggelig, morro jeg har vært til inspirasjon:) Hold oss oppdatert om resultatene! 

Aannerud

• Like 1

Posted (edited)
23 timer siden, Heradianer skrev:

...Mauseren ble bare støvet ned i skapet....

Det var en lækkerbisk ja! 👌 Noen prisoverslag på prosjektet Heradianer? Har selv noen som står og støver ned i skapet, men vet ikke ennå om jeg har råd til å begi meg utpå prosjektet.

Forresten noen som har erfaringer eller tanker om denne ProMag Archangel-stokken fra Browells med magasin? (med disse sinnsyke auto-oversettelsene 🤓 )

stokk Archangel.JPG

Edited by TS
emoji

33 minutter siden, TS skrev:

Det var en lækkerbisk ja! 👌 Noen prisoverslag på prosjektet Heradianer? Har selv noen som står og støver ned i skapet, men vet ikke ennå om jeg har råd til å begi meg utpå prosjektet.

Forresten noen som har erfaringer eller tanker om denne ProMag Archangel-stokken fra Browells med magasin? (med disse sinnsyke auto-oversettelsene 🤓 )

stokk Archangel.JPG

Prisen med stokken pipa og litt anna pjusk kom vel på ca 15k. Den archangel stokken hadde jeg på før. Den funker, men følte den var veldig myk framme når jeg brukte 2fot.

Magasinet matet fint👍

• Like 1

48 minutter siden, TS skrev:

stokk Archangel.JPG

Her en slik, er fornøyd med den, men ikke forvent mcmillan kvalitet😆 

Svingte malerkosten over en gammel Mauser i 22WMR her en dag.

Kom over noe gammelt stål lokalt og fant ut at jeg hadde diverse deler liggende så da var det bare å hive seg rundt.

IMG_20190414_170822.jpg.c88b33f2264636de3afd284108f161ac.jpg

• Like 1

Det har jeg ikke rukket å finne ut enda.

Ble bare en kjapp runde med innskyting samtidig som jeg lufta kjøterne i dag så vi får komme tilbake til presisjon.

Den andre jeg har leverer rundt 20-25mm 5 skudd @ 100m med CCI.

Den her skal testes med bl.a. RWS i håp om å få til et noe bedre resultat.

Det er ikke så dumt da det er ganske sjelden vare. Det er en M201. Samme som den "Safaribørsa" jeg har postet tidligere i tråden.

• Like 1

På 10.4.2019 den 12.46, Aannerud skrev:

Hehe! Bare hyggelig, morro jeg har vært til inspirasjon:) Hold oss oppdatert om resultatene! 

Aannerud

Fekk testet første ladning idag👍 rekylen var ikke gale. Likt som 30-06 uten demper😁 hadde bare ladet stige opp til 83grain, men ingen tegn til trykk så kan forske videre om jeg har behov.20190415_154031.jpg.9e262f794afc0b7362c48ed628da7ab0.jpg

20190414_133542.jpg

Snapchat-534885279.jpg

• Like 1

👌 får god fart med 250gr kuler i den der da! Lada 250gr kuler til drøye 900ms i en .338LM jeg utvikla ladninger til så tett oppunder 900ms med den der er jaggu bra! Fikk du noe inntrykk av presisjonen  da? 

Aannerud

Ladningen med 82.5grain samlet best til nå, men testet bare med 3 skudd per ladning. Den  utstikkeren på bilde var han bak rifla sin feil😅 potensialet er der, men venter på å få 285gr eld-match kulene før jeg forsker videre 

20190415_171606.jpg

• Like 1

7 timer siden, thomasvainio skrev:

Jeg kan anbefale Mauser m18 på det sterkeste 😁

På grunnlag av hva?

Hva har du sammenlignet med?

20 timer siden, bbdg skrev:

På grunnlag av hva?

Hva har du sammenlignet med?

Jeg har kjøpt en slik selv i kaliber 30-06 og jeg er strålende fornøyd. 

Den har veldig god presisjon, er god å holde i og fremstår som et solid våpen. 

Prismessig mener jeg at denne er verdt hver eneste krone. Etter å ha sett og følt på flere forskjellige modeller så var det denne rifla som virket best i prissegmentet, etter min mening. Har hatt tikka t3 tidligere.