Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Hei

Fin tråd dere har her.

 

Lurer på et par ting når det gjelder mausere :)

er forskjelden på m59 og m67 justerbart avtrekk? bare det?

og forkjelden på m98 og m59 bedre avtrekk og annen stokk?

+ litt små fiks?

m98 + timney avtrek m sikring og annen stokk = m67? (nesten)

 

er det ikke nødvendig med over-tre på 67/59?

 

har sett mange fine m67/m59 her inne og er fristende med noe sånt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Håper jeg får tillatelse til å bruke denne tråden for eget prosjekt på min Mauser.

Nå har jeg pusset og frest på stokken for å tilpasse den til Mauseren. Kjøpte et halvfabrikat fra Boyds til en M98, så det ble litt arbeide med å tilpasse den til en modifisert utgave fra KV. KV59'en passer nå stokken, og i morgen (eller i dag - klokka vise over 0:15) så skal den til børsemaker for ombygging av sikring, hevarm, montere kikkertmontasje (Leupold STD skinne), kappe løp, gjenges for demper og beddes. Når dette er ferdig så blir det ferdigstilling av stokk, som skal oljes inn og pusses så godt som det er mulig. Det blir fryktelig spennende å få den ferdig og prøvd. Bilder vil komme etterhvert....

Link to comment
Share on other sites

her er mine to Mausere den første er en m98 kal 30-06 fra 1940 som har vært i flyvåpenet etter krigen. den har orginalstokken som er i laminat. Letere modifisert. Den er blit stripet for sikter og montert baser for kikkert

normal_m98_1.jpg

 

Nr to er en Brazelian 1908 med matchløp i 6,5x55 Schultz & Larsen påmontert en m67 stokk som er slanket ned lit. den brukes mest til langhold. Den er orginal i kal 7x57 BESKRIVELSE: eksempel på brasilianske Mauser M.1908 infanteri rifle. ble produsert av DWM, Berlin, Tyskland,

 

normal_M67.jpgmau_0646-02.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ettersom skrible gløden sakte men sikkert våkner igjen så ville jeg nevne litt mer om 7x57 som langholdskaliber.

 

 

Da Engelskmennene skulle angripe Spionkop i RSA, så oppdaget de følgende faltorer, terrenget var ikke det beste, og motstanderne var noen av de beste rifleskytterne som var bevæpna med for det meste mausere i 7x57, boerne dukka opp raskt og forsvant like fort, og prikkskøyt nedpå britene, da slaget var over mista britene ca 2200 mann, boerne mista 50.

 

Men det var flere faktorer, en skyteteknikk som var basert på volley fire fra britenes side og ikke verdsetting av ammoen de brukte.

 

en boer gutt ble sendt ut på jakt med 2 patroner da han var ung for å felle sitt første vilt, det første skuddet skulle telle, den andre patronen kunne han gjøre som han ville med, resultatet var hvis han kom hjem uten ammo og vilt, noen rapp på baken med pussestanga av faren sin ( tenk hvis det ble prøvd i dag ) . ammo var dyr og boerne var fattige, den lærdommen, oppfostret et hel genrasjon med prickskyttere.

 

 

De beste geværene , Plezier Mausers som de kalte de, M95, og M93, M91 , og M98ere, ble utdelt til de beste skytterne, ofte byttet med velstående folk sine rifler, ettersom de ikke trenget så bra rifler og i fronten trengte de det som de kom over av rifler.

 

 

 

Britene tok lærdom av det og John Rigby som var Mauser agentur holder i UK utviklet rakst sin egen ".275 Rigby" eneste endring han tok av den var en 140 gr kule fmj, som hans produkt direktør endra på for at kula skulle bli bra til å gjennombore p ådiv hold.

 

 

Flere land i Sør amerika, Brazil, Bolivia, Venezuela (bare rett hvis det er feil) . benyttet 7x57 i sine rifler,

 

160-175 grs virka som en standard de gikk på.

Link to comment
Share on other sites

Heisann godtfolk :D

 

Lest masse på forumet men har ikke postet noe særlig så det er vel på sin plass å legge ut noen bilder av Mausern min.

 

Foreløpig første og eneste rifle men har på følelsen av att det blir fler etterhvert :)

 

Låskasse anno 1938

Pipe av S&L

Kongsberg avtrekk

 

Har tuklet litt med en gammel og litt shabby jaktstokk, vurderer og kjøpe en ny men vi får se hvordan bruken blir når det dukker opp noe nytt.

 

normal_IMG_0529.JPG

 

normal_IMG_0535.JPG

 

normal_IMG_0537.JPG

 

normal_IMG_0573.JPG

 

Blir litt jobb med dette for det vil jo bli en ny lakkeringsjobb hver årstid ;-)

 

Steinar

Link to comment
Share on other sites

Fint med en mausertråd. Har falt for mauser og kommer til å anskaffe meg en.

 

Har en mauser jeg kan overta, denne er en banemauser. Vet ikke betegnelsen enda.. men den er hvertfall kjøpt ny på 70 tallet og er lite brukt. Den er i kaliber 7.62x51 (nato) Så kaliberet vil jeg ikke gjøre noe med.

Planer jeg har for den er jakt, mest sansynlig elg.

 

Så mine spm.

 

Er det nok å få smidd om hevearm, montert fester til kikkert, samt fjerne diopter (hos våpensmed)

Bytte til en jaktstokk.?

 

Er dette nok til å han en god og billig jaktrifle?

Link to comment
Share on other sites

1983......hvis det er en banemauser så er betegnelsen m67....da slipper du å smi om hevarm. Bare kakke bort diopteret og borre kassa for kikkertfester,,,du kan bruke den som den er....søk på m67 her på forumet....mange fine ombygninger:) Hvor mye du vil bygge om er opp til deg,men her er det ingen begrensning for hvor mye du kan gjøre...bare spm om kostnad og om du synes det er verdt det:)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at det er en M67, hevearmen er "bøyd" så da slipper jeg å tenke på det.. en annen ting jeg lurer på er sikringen, må den byttes, og hvordan gjør man det? er 19mm løp på den, så da trenger jeg vel bare en jaktstokk :)

 

Du kan kjøpe en buehlersikring og instalere den selv. Helt grei løsning. Anngående stokk så bør du se nærmere på boyds. Har kjøpt to stokker direkte fra dem for under tusenlappen pr stk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hei :wave:

Nå kan jeg også endelig melde meg inn i klubben :-P

 

normal_IMAG0040.jpg

 

normal_IMAG0041.jpg

 

normal_IMAG0043.jpg

 

kjøpte meg denne i går, og er kjempefornøyd

 

Kommer til å bli brukt til bane skyting i sommer :) og antaglig vis bygget om senere :D

Det er en m67 i 308w

og denne er det nesten ikke skutt noe med :) (eieren fikk denne ny da han skulle over fra cal22, men den gikk bare noen treninger og etter det ble den brukt noen ganger av sviger's og stått i ro etter dette :) )

 

den har nr13*** og det står kv på avtrekkeren, er det justerbart avtrekk på den da?? eller hvordan var dette??

Link to comment
Share on other sites

det er en såkalt kongsbergmauser du har fått deg der! Kjempebra utgangspukt når du skal bygge om siden hevarmen allerede er omsmidd. Avtrekket tror jeg ikke er justerbart, men det er mye bedre enn et originalt et. Siden du sier den nesten ikke er brukt trenger du ikke bekymre deg for å kjøpe nytt løp heller. Så her har du et flott utgangspunkt til å få en billig jaktrifle

Link to comment
Share on other sites

Kjempe bra tråd!!!

Jeg er i besittelse av 2 stk. Mausere selv.

Den ene er en standar M98 HV mauser i kaliber 8x57

 

Den andre er litt mer spesiell 8) .

Det er en GECO produsert Mauser i kaliber 9mm x 57 (det er ikke 9,3x57)

Dette er en small ring kasse så den er perfekt som hundeførerrifle med sine knappe 3kg ink. kikkert.

 

Men jeg vurderer å selge den ettersom jeg har litt tegn til øresus og jeg vil ikke montere lyddemper på denne :( .

 

normal_DSC00021.JPG

 

normal_DSC00022.JPG

 

Sluttstykket på bilde er med omsmidd hevarm å annen sikring men jeg har også det orginale sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei! Går og spekulerer på kjøp av en mauser mod.1924(yugo Mauser) med intermediatekasse. Kassen ser rimelig grei ut, men stokken/skjefte er blitt "spikket" på en gang i tiden og skulle nok vært byttet. Det jeg lurer på er om det er noen som produserer stokker til intermediate kassene eller om man blir nødt til og modifisere en vanlig M98 stokk/skjefte... :?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor "ødelegger" 90% av alle her inne børsene sine ved å sette på slike syntetiske stokker????

Alt som kan ligne en børse blir jo borte med dette.....

Er det et savn av noe som kan ligne noe matcho??

Jeg bare spør...?????

Synes nå en børse bør ha original stokken slik den var ment å være, å i allefall være av tre...

PS...sikkert mange som ble provosert nå.. :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde av mine favoritter.

Den øverste er en 35 whelen med henglset underbeslag, m70-sikring, stokk fra en gammel oberndorfer og en kahles helia super av ukjent dato.

Den under er en 9,3 Tailgunners Belted Magnum :mrgreen: Stokk fra boyds, FN-kasse av sivil type og hengslet underbeslag. Skal montere en voere-sikring på den og er på søken etter en passende kikkert.

normal_DSC02298.JPG

Link to comment
Share on other sites

Takk for det.

Jeg er veldig fornøyd med stokken på den øverste. Den var sauset inn med stygg lakk og det var vanskelig å se potensialet. Jeg tok sjansen når jeg kjøpte og ga den full overhaling med sikling, damping, pussing og ny oljebehandling. Den var utrolig pen i treverket men behøvde mye pils og pleie før den ble bra. Fikk i tilegg et veldig pent underbeslag, oberndorf-kasse og et ekstremt langt 6,5 løp som blir liggende til et nytt prosjekt. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på leit etter en BILLIG jaktrifle. og har da vært innom tanken på en gammel HV-mauser. Vil denne bli godkjent siden forskriften sier at "våpen av militær karakter er ikke tillat"? karabin er vel heller ikke så populært mtp godkjenning (karabiner 98 kurz)..?

 

er ikke interisert i å bruke masse penger på våpen, da jeg mener dette skal brukes, ikke vises bort som status-symbol..

 

takk for svar

 

 

Du kan fint bruke en HV mauser :)

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke om denne går inn under denne tråden... :wink:

 

Men på lørdag kom det en ny Mauser i hus....!

.....nemlig en M03 Norwegian. :D

 

En pakke med innhold: M03 Norwegian (grade4-stokk), Et løp i 6,5x55, et løp i 3006 Sprg, koffert for 2 løp, montasje med 30mm ringer og Atec Maxim....

 

1 stk rimelig fornøyd M03- eier her ja... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...