Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

har den eller en veldig lik stokk. Har bare en aimpoint på den så får ikke den presisjonen av optikken heller men tror ikke stokken hjelper da jeg kjenner at jeg drar spenn i det hele når det monteres. Frisk rekyl blir det også i børsa en mauser i 3006 på under 3 kilo.

Når det er sakt kan man sikkert (med litt tolmodighet) få laget en lett og billig mauser som skyter innen for en snus boks.

En ting til jeg har fylt min stokk med bygskum dette demper både ekko og jeg har følelse av den blir mer solid av det.

Jeg bor i oslo bare å komme og se på vidundere om du kjører forbi.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med den her:

Choate Conventional Rifle Stock Mauser 98 Military Barrel Channel Synthetic Black

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... ts/959739&" target="_blank

Livstids garanti, billig, nytt underbeslag

1189;-

 

Jepp har hatt en slik. Måtte skrape ut mye stokk før løpet lå fritt. Ok stivhet og god(i mine hender med korte fingrer) å holde. Presisjonen var også ok i stokken. Ble ikke bedre eller dårligere enn i orginalstokken. Ca 40mm med 5 skudd. Hadde bare en liten 2,5x32 kikkert på den.

 

Så ok men ikke regn med at den er like god som de til det dobbelte i pris.

Link to comment
Share on other sites

Det med at det er nytt magasin/underbeslag på den, er det bra eller dårlig?

 

Lurer på at komlettere med en limbsaver i tillegg.

 

På kommentarer i Midway så står det og at en må fjerne mye material for at få ned en Hv-mauser.

Jeg har og Timney delux avtrekk med sidesikring, tar mye plass det og.

Blir det noe igjen tru? =)

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja det nye magasinet/underbeslaget som du kaller det det er ett invendigbygget løsning. Du flytter over fjør og tilbringeren fra det gamle. Og det virket uten tull den tiden jeg hadde det.

 

Måtte ta ut litt for timney avtrekket mitt og du som har det med sidesikring må sikkert ta ut litt til pga det. Men ta det med ro det er mye stokk :?

 

Limbsaver kolbekappe kan være lurt da det som satt der var ok, men ikke mere.

 

Eller støtter jeg forslaget til han over. Har den typen stokk på Mausern nå og liker den bedre. Koster ca 300kr mere bare. Men der må du også ta ut tre pga løpet, hevarmen, sikring og avtrekker. Da er plasten i den første stokken lettere å jobbe med. Men boydsstokken er nok lettere å bedde og mulig litt stivere.

Link to comment
Share on other sites

Oppdaga denne tråden i dag og bestemte meg for å stikke ut en tur på banen å teste min M98 som jeg arva av bestefar. Bilde og tilbakemelding på hvordan den var å skyte med kommer senere.

 

Yes, da har jeg vært å testa den og du verden så morro når du treffer.

Mauseren gikk som en strek det var kun han bak som svikta til tider.

Tips til andre som skyter en bolt action for første gang, flytt trynet før du lader om. :lol:

Du kan si jeg var glad jeg var alene der da. :oops::oops:

Det eneste positivet her var at nå har jeg døpt rifla i blod.

Møt Kålrunn:

Photo300613185222.jpg

 

Fikk med litt ammo fra Bestefar også, ikke helt fersk kan du si.

Photo300613185239.jpg

 

 

 

Liten snutt her:

prøvde utallige ganger å få den integrert i forumposten men fikk ikke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom Sport1 på Kongsberg i dag og pratet med Jarle på våpen avdelingen. Egentlig så tok vi turen fordi en arbeidskollega skulle handle seg en R93 !

 

Det morsome med turen var at Jarle hadde fått tak i en veldig spesiell Mauser som han stolt viste frem. Det hele hadde startet som en spøk mellom noen kamerater for flere år siden. Én av gutta ville bygge om en M98 kasse til noe så sært som kaliber 30-40 krag eller 30 US. Jarle og de andre hadde bare fliret og mente et slikt prosjekt på en orginal M98 kasse ikke ville la seg gjøre...men 3 år senere dukket jaggu mannen opp i butikken med nettopp en M98 i kaliber 30 US.

Arbeidet på rifla er profesjonelt utført og den har ett 5 skudds magasin. En slik M98 er det ikke mange av i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Én av gutta ville bygge om en M98 kasse til noe så sært som kaliber 30-40 krag eller 30 US. Jarle og de andre hadde bare fliret og mente et slikt prosjekt på en orginal M98 kasse ikke ville la seg gjøre...men 3 år senere dukket jaggu mannen opp i butikken med nettopp en M98 i kaliber 30 US.

Arbeidet på rifla er profesjonelt utført og den har ett 5 skudds magasin. En slik M98 er det ikke mange av i Norge.

Spes, ja, burde jo vært en Krag. Men selv om det er en krave patron skjønner jeg ikke at det skulle være noen hekse kunst å dytte en 30-40 ned i en M98. Er set noe jeg har gått glip av?
Link to comment
Share on other sites

Tok i bruk min lånte Carl Gustaf M96 fra 1911 her forleden, og brukte den på ett dynamisk Level II stevne (MAS).

Ble nok ett aldri så lite kultursjokk for gutta med AR når denne og en K98 dukket opp på første stagen (komentarer som Hva F... Svartkrutt???? kom når langemann ble gjort klar og lagt til hofta). :lol:

 

Med åpne sikter (Org stolpe fremme og SMK bak) gikk det rett så bra og mer moro med buksene på klarer jeg ikke komme på at jeg har hatt.

 

Att de to Mauserne ble de som folk gikk og tittet på blant skårer av ARer i stativene gjorde ikke saken verre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. Har også to mausere. En FLY-mauser i 30-06 og en sivil 338 WinMag.

 

Magasinet på den sistnevnte kan fylles med 3 skudd (1 i kammeret, to i magasinet etter ladegrep.) Men lader jeg magasinet med mer enn to patroner, skjer det alt for ofte at magasinet vrenger seg, og jeg må pirke opp patronene med det jeg har for hånden. Derfor lader jeg bare med to skudd på jakt.

 

Kan det være at jeg har montert magasinfjæra feil vei. Hva er i så fall rett vei? Magasinet er sånn type som må plyndres med sluttstykke (ikke boks eller fallem). Eller er det bare å skifte magasinfjær?

 

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har en K98k 1940 7.62x63 (.30-06) som jeg har modernisert litt. Denne har aldri vært skutt med og jeg slet med å finne tomgods som gikk i kammeret. Da jeg ladet Oryx 11,7g (180gr) var det ikke mulig å få disse inn i kammeret. Kom frem til at tuppen på den butte kula ikke går inn i løpet og med litt klussing med en .308 kuleisetter fikk jeg den ned til 81 mm og skal da forhåpentlig ha 1 mm friflukt. Men det jeg lurer på er, hva når jeg kjøper ferdigrullet? Vil den også bli for lang? Bør jeg brotsje kammeret? Kan jo alltids velge en spissere kule, da, men... Ble litt oppgitt, skal da alltid være et hvert :)

Link to comment
Share on other sites

???????

Har du målt friflukten med en tilsvarende kule?

 

Har målt friflukt ved å presse halsen lett, sette i oryx med fingrene og sote den før jeg satte den i våpenet. Har også prøvd ammo i .30-06 fra 1951 i den, men den går i, da mantelen er lang og spiss. Oryxen jeg ladet og prøvde med går i, men ble sittende noe dypt i halsen, da. Går til nøden. Har ikke kjøpt ammo og prøvd med. Men noen som vet lengden på kjøpt Oryx evt. Nosler eller annet, så slipper jeg kjøre ens ærend for å kjøpe bare for å måle?

 

Våpenet ble bygget om til hær-mauser (.30-06) og har stått i skapet siden. Har ikke vært skutt med. Nr-lik, men manglet rem og bajonett så var ikke verdt stort. Var et offisersvåpen.

 

Kommer rett fra børsemakeren som har sjekket løpet og han også mener at våpenet trolig aldrig har vært skutt med, men ingen som tenkte på å sjekke størrelsen på kammeret.

 

Begynner å bli dyr, den mauseren nå etter hvert. Har komt på 18 000,- uten kikkert og jeg er utrolig spent på å omsider få prøvd den, men får vel tolme meg og kjøre noen mil til med den da.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Som tidligere nevnt her.

 

Klem forsiktig en hylse som er skutt fra ditt våpen, Sett kulen i hylsen og sjekk at kulen sitter ok fast.

kamre patron, og når du tar ut patron så ser du patronlengde når kule står i bommene, (på den type kule)

Der er stor forskjell fra kule type til kule type, du kan da sette kulen 3mm dypere i patronen og si at det er max col på den kulen i ditt våpen på det løpet.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Om jeg dytter Oryx 180 gr inn 3 mm blir patronlengden 79 mm, og blir sittende altfor dypt i halsen, men da er ikke hylsa skutt i dette våpenet. Dytter jeg den inn 1 mm, får jeg patronlengde på 81 mm, og da er skråen på bakkant av kula omtrent jevnt med begynnelsen på skulderen. Kan jo alltids helpresse hylsa og flytte skulderen litt bak.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg dytter Oryx 180 gr inn 3 mm blir patronlengden 79 mm, og blir sittende altfor dypt i halsen, men da er ikke hylsa skutt i dette våpenet. Hylsa er 63,3 mm. Dytter jeg kula inn 1 mm, får jeg patronlengde på 81 mm, og da er skråen på bakkant av kula omtrent jevnt med begynnelsen på skulderen. Kan jo alltids helpresse hylsa og flytte skulderen litt bak.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Begynner å bli dyr, den mauseren nå etter hvert. Har komt på 18 000,- uten kikkert og jeg er utrolig spent på å omsider få prøvd den, men får vel tolme meg og kjøre noen mil til med den da.

 

 

Håper 18000 er en skrivefeil?

 

For meg høres det ut som du har et løp som ikke er ferdig kamret, marsj avgårde til smeden.

Link to comment
Share on other sites

Pleier å sette kuler med 0,2-0,5mm friflukt, unntaket er Barnes som anbefaler 0,05" eller ca 1,3mm pga at det er massive kobber kuler. Ok et unntak til, hylseforming, da jages kulene helt i bommene, da også med noe redusert krutt dose.

Link to comment
Share on other sites

normal_DSC_3673.jpg

 

 

Børsemakeren har nok sjekket det meste, og spisse patroner kamrer jo, men vil tro det er liten friflukt på de, og i og med at den ikke er brukt, er den veldig treg. Har ikke polert sluttstykket enda. Kan jo håpe på at friflukten øker etter ca. 1000 skudd, men det er nok kanskje lettere å brotsje den før en skyter med den.

 

Lurer jo også på om den bør skytes inn. De andre jeg har med nytt løp, har jeg skutt inn med molybdenfett. Kan det være nødvendig å gjøre med denne? Blir nok en tur til til børsemakeren før jeg prøveskyter sånn for sikkerhetsskyld :cry:

 

Liker disse mauserne, og tenkte stæsje den litt. Kunne jo alltids kjøpt et hvert annet, men det er jo ikke Mauser da :oops: Og så har jeg jo et par Sauere :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

En Lapua Mega skal ha en totallengde på 79-79.5mm 30.06

En Nosler Partition Skal ha en patronlengde på 83.5-84mm 30.06

 

Eg ville være forsiktig med å ha for kort friflukt,,

Står kula i bommene så skal eg garantere høgre kammer trykk en med en ok friflukt på kula.

Normal fri flukt er 3mm

På 300 win mag så er det ikke uvanlig at der er 8mm når man sjekker mot det som står oppført på C.O.L. 84.8mm

30.06 = C.O.L. 84mm

Link to comment
Share on other sites

Hvor i all verden har du dette fra?

Når man lader til eget våpen, går man jo ofte etter best mulig resultat.

 

Her

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/73

 

Du sier du setter kuler med en friflukt på" sitat 0,2-0,5mm friflukt".

Det er ekstremt lite å gå på fra å ha friflukt til at du ikke har friflukt.

 

Når eg sjekker friflukt på nye løp til Sauer og bruker Lapua scenar og C.O.L. som vihtavuori oppgir

så har eg 2.5-3mm friflukt.

Det samme på mauser. 7.62x51.

 

i mine våpen så er det viktigste at kulene står rett i patron, og at kulehold er noenlunde likt og at man finner rette kruttladningen og krutt som fungerer best til løp og kule. Eg har prøvd forskjellige friflukter og eg har ikke opplevd at fri flukt på 8mm gir dårligere presisjon en 2mm. Men på enkelte kuler så må man sette kulene dypere i halsen for å få kule hold som er jevnt. kule hold som er forskjellig fra patron til patron gir høgde spredning.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ok, COL er noe fabrikkene benytter seg av så alle skal få inn patronene i kammeret og og trygt kunne fyre av. Kort og godt det som ligger nærmest opp mot slik et standard kammer skulle vært. Etter å ha målt, ladet og skutt med flere børser enn jeg har tall på i noen tiår, er det veldig mange som ikke er standard, ikke bare Weatherby magnum(de kaller det free bore, og er designet for å slippe ut litt av trykket) kammer som kan ha lange fri flukter. Ved lading av presise patroner er oftest lang fri flukt en uting, kula kan komme litt ut av kurs før den treffer bommene. Mulighetene for dette øker selvsagt med lengden på hoppet fra hylsehals til bommer og vidden i kammeret ved hylse hals, andre ting kan nok også på virke.

Lenge siden jeg leste første delen i Ladeboken, men i utgave en eller to sto det om lading for presisjon, sjekk den.

Optimalt skal lengden på holdet i hylsehalsen være lik diametern på kula. Er alle hylsehalsene(og hylser av samme fabrikat) trimmet like lange, har jeg ikke opplevd problem med mindre enn diameter hold, problemer blir det selvfølgelig om holdet blir så kort at det er lett å bøye patronen skjev i f.eks lomma.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg dytter Oryx 180 gr inn 3 mm blir patronlengden 79 mm, og blir sittende altfor dypt i halsen, men da er ikke hylsa skutt i dette våpenet. Hylsa er 63,3 mm. Dytter jeg kula inn 1 mm, får jeg patronlengde på 81 mm, og da er skråen på bakkant av kula omtrent jevnt med begynnelsen på skulderen. Kan jo alltids helpresse hylsa og flytte skulderen litt bak.

 

Hvis du bruker Norma C.O.L for den kulen, Bullet Norma Oryx 180 gr

Bullet weight 11.7 g / 180 gr

B.C 0.288

C.O.L 81.0 mm / 3.189"

# 20676381

 

Så det stemmer nokk om du vil bruke 1mm friflukt med det du målte når du satt den inn med 1mm og målte total lengden til 81mm.

http://www.norma.cc/en/Ammunition-Acade ... ringfield/

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Takker for all hjelpen :smile:

Har pukket sammen litt forskjellige kuler og målt og prøvd litt, og komt frem til at jeg får ca 1 mm friflukt på alle jeg har målt og de blir like lange som fabrikkammo. .30 Ball patronen har ikke mer enn ca 1mm klaring til bommene den heller. Så har ladet opp og avgårde for å testskyte. Utolig spent på samling og treffpunkt med/uten demper... :D

Link to comment
Share on other sites

Har gått til anskaffelse av Mauser i dag, men det er verken M98 eller M96.. landa på den nyeste kreasjonen demmes, nemlig M12. og jeg må si at det er et svært likandes våpen :) på toppen sitter en Trijicon Accupoint 3-9x40. kaliberet er 6,5x55. gleder meg virkelig til å teste presisjonen på denne i løpet av helga :) skal skyte med Norma jaktmatch sia elgjakta nærmer seg :) men vil tro det er Lapua Scenar 7 eller 8 gram som er tingen ;) håper ikke det ble OT da det ikke er snakk om en M98 eller M96 :winke1:

 

Er også et fantastisk fint avtrekk på den og nydelig sluttstykkegange :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som tidligere nevnt så har jeg en Mauser M98 jaktrifle som jeg har fått av min bestefar. Jeg fikk med noe gammel Raufoss ammo som er 7.62x51mm NATO. Det jeg lurer på er hva skal jeg bruke til elgjakt og hva skal jeg bruke til trening? Jeg er analfabet når det kommer til kaliber på rifle. Hva vil funke i rifla mi?

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli dyr, den mauseren nå etter hvert. Har komt på 18 000,- uten kikkert og jeg er utrolig spent på å omsider få prøvd den, men får vel tolme meg og kjøre noen mil til med den da.

 

 

Hvordan forsvarer børsemakeren din den summen der? Missforstå meg rett, rifla di fin den altså!!

 

Jeg og far min(gammel børsemaker) har restaurert 3 mausere alle med nye løp og brunering og hjemmelaget lyddempere, 1 av disse en villkatt som innebærer mye ekstra jobb. Har i tillegg bygd en mauser med Heen muffe og 3 løp(ikke nye) kappet og gjenget og laget lyddemper til de, tilpasset uderbeslag og løse magasin, bedda stokken, boret og monterte kikkertbaser.. Tror fortsatt ikke vi er oppe i 18000,- samlet pris på disse 4 riflene... Nå vet ikke jeg hvor mange timer vi har på de, men en børsemaker bruker ikke mange timene på en standard ombygging og tilpassing av en M98! Det har de gjort en del ganger før;)

 

just saying!

 

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt så har jeg en Mauser M98 jaktrifle som jeg har fått av min bestefar. Jeg fikk med noe gammel Raufoss ammo som er 7.62x51mm NATO. Det jeg lurer på er hva skal jeg bruke til elgjakt og hva skal jeg bruke til trening? Jeg er analfabet når det kommer til kaliber på rifle. Hva vil funke i rifla mi?

 

NATO-ammunisjonen bruker du til trening. Den funker sikkert fint til det. Så kjøper du deg noe bra .308 Win. jaktammo.

Prøv gjerne noen forskjellige merker, typer og kulevekter og finn noe som går passe likt med NATO-skuddene dine. (Ikke helt sikker på om det alltid stemmer, men noe Nato jeg veide hadde 147grains kuler.) Jaktammo som heter 150gr Sako Super Hammerhead gikk veldig likt Nato i min rifle. Elgjegerne her kan nok gi bedre ammoråd til skogens konge enn jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Prosjekt lavkost elgvelter

 

Faderen kom med en mauser her om dagen , en kystarteleri mauser som ser ut til å være så og si ubrukt . Han vil at jeg skal hjelpe han og få børsje ut av den, da hans gammle carl gustav begynner å synge på siste salma etter 40års tjeneste .

 

Litt om børsja: stemplet bcd , 41 og k.art.nr 5180 .

 

Jeg er akurat ferdig med ommbygging av en m-98 6,5x55 til meg selv .

Og veit at et mauserprosjekt blir fort dyrere en planlagt ,men fytti grisen så bra børsja vart.

På dette prosjektet er målet å bruke så lite som muligt

-Bruker løpet som står på da dette er knapt innskutt ,må ta av opne siktene

-har en stokk stående fra 6,5 prosjektet (hjemme spikka bjørkeplanke )

-skal rense avtrekket og se om det blir bedre om ikke må dette byttes da det var ruskete

-en annen sikring må til

-må inn til børsjemaker og gjenge opp til lyddemper ,smi om hevarmen og montere baser til kikkert

-et hengslet underbeslag eller magasinløsning , men kun om jeg finner noe grisebilligt

 

 

Klarer jeg dette for under 3500 ?

om det er noen som har tips hvor jeg finner billige deler på nettet ?

kommer til å bruke handelskammeret og ebay .

Har god tid på meg da han ikke trenger den før til neste års jakt

 

Ja ja når jeg finner ut hvordan poste bilder skal jeg legge ut bilder av både dette prosjektet og prosjektet jeg er ferdig med

Link to comment
Share on other sites

Nei er ikke noe galt med gammle Carl gustaven til faderen, men 40 års bruk begynner å merkes .

Har selv en Carl gustav stående sån i reserve . min er fra 1913 og har det orginale løpet og avtrekk . Knakende god børsje, men fattern sin er to år eldre og mye mer brukt .

Siden han fikk den m-98 var det bedre å bygge om den og ha gammle svensken som reserve

Link to comment
Share on other sites

Prosjekt Lavkost elgvelter

 

Ja ja budsjettet kommer kansje til å ryke

 

Liten oversikt av pengebruken så langt :

-sikring Timney Buehler-Style Low-Swing Safety Mauser 98 Blue kr 536

-avtrekk Timney Sportsman Rifle Trigger Mauser 98 without Safety 2 to 4 lb Blue kr 767

-beddemasse kr 290

-duracoat matt svart kr 435

-Oberndorf Extended Floorplate Release Mauser 98 kr 131

-wever baser (ebay) kr 130

-mauseren gratis kun regkostnaden for mange år siden

-stokken gratis men krever mye arbeide for å få fin

-omsmidd bolt gratis takk Ståle B

-da mangler kosten fra børsjemaker for boring for montasjene og gjenging til potte og optikk , men er levert inn

Regner ikke kosten med pussepapir og kjemikalier da beddemassa og duracoat er innkjøpt til to våpen

 

Da er jeg oppe i 2289 kr

 

Det som er gjort så langt : Deler bestilt og motatt , skur og sikter er tatt av løpet og løpet har blitt grovpusset . Fjernet gammel beddemasse fra stokken og ny gummikappe er satt på . gummikappa hadde jeg ligende etter en lakeladerstokk som knakk i vinter .stokken var til overs etter et tidligere prosjekt,hjemmespikka trudde det var bjørk men nei ! under noen lag med maling var det nøttetre . har lagt inn mange timer på den stokken nå , trådene til Raudenakke om treetokker var til god hjelp .

Lurer på og bytte ut wever basene med leopold standar baser da jeg har en del ringer liggende

 

Optikk får vi ta etter vært , kommer sikkert noen røverkjøp etter vært og går ikke på samme budsjettet

Hadde kansje fått kjøpt noe ferdigt ombygd for en billigere penge ,men er kansje ikke så morro . Børsja til fatteren blir bra !

 

Eksospotte kjøpt sonic 45 for en høvding på handelskammeret

 

oktober/november er jeg ferdig ok kommer til å legge ut bilder , samt slutt budsjettet

Pga jobb (jobber på sjøen) blir det en pause i september .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...