Jump to content

Tennhetter til .375 H&H Mag


Gunnar

Recommended Posts

Tror det blir litt hipp som happ, prøv begge deler og se hva som gir jevnest hastighet og/eller best presisjon hos deg. Selv har jeg utelukkende brukt Federal 215 magnum i min .375 H&H, og det samme gjaldt .300 winmag'en som jeg hadde i noen år. I 7mm remmag, derimot, har jeg kuttet ut magnumhettene til fordel for vanlige 210 LR hetter, da disse ser ut til å gi bedre presisjon.

 

Til slappe ladninger ville jeg nok brukt magnumhetter, for å sikre jevnere tenning av kruttet, men det er i grunnen bare å prøve, og gjøre seg opp sin egen mening om hva som funker best.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kun vanlige tennhetter med Norma og Vithavuori krutt i 375 H&H og lignende patroner. Både trykk og presisjon blir jevnere i de våpen jeg har testet. Mye amerikansk krutt ser ut til å være vanskelig å tenne med vanlige hetter(serlig i kulde). Når man da advarer mot moderat komprimerte ladinger, blir det slik at de fleste tror du trenger magnumhetter. Samme med 357 og 44 magnum.

Link to comment
Share on other sites

Ja her har vi forskjellige meninger ! Ut fra de patronene jeg testet på dette for mange mange år siden fikk jeg klart bedre for brenning med mag.hetter . Nå skal det nevnes at jeg kanskje bor på et av de kaldeste stedene i landet og jeg har opplevd dårlig forbrenning med vanlige hetter på en så stor ladning som i 375 men det har hvert spesielt vet temp under -20 .

I et amerikansk tidsskrift leste jeg for en tid tilbake at en tommelfingerregel fra de nordlige deler av dette kontinentet var at en alltid skulle bruke magn.hetter for alle ladninger over 65 grains.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...