Jump to content

Portvin - ikke bare for gamle damer!


Sako 30-06

Recommended Posts

Nå som det lakker mot jul, har jeg lyst til å slå et slag for portvinen.

 

Portvin er av mange ansett for å være noe søtt kliss på linje med Cream sherry og kun egnet for bestemor. Så feil kan man ta. Joda, portvinen er søt. Men får man tak i skikkelig port, er det ikke kliss. Det finnes flere typer portvin:

 

Ruby (uten årgang) - moderat lagret, har fremdeles litt bærkarakter igjen. Den mest kjente her er Fiin Gammel. Grei, men bare en skygge av hva en skikkelig port kan være. Ofte ikke så mye personlighet. Dette er slikt man serverer til bestemor når det er tomt for Cream sherry.

 

Vintage - en "ruby" fra ett enkelt år. Portvinens Rolls Royce (eller London Best Gun om man vil). Lagret to år på fat, deretter tappet på flaske. Det finnes ikke Vintage Port fra et dårlig år, siden produsentene bare deklarerer årgang i gode år, akkurat som for champagne. Ergo: Kjøper man en vintage er den enten fra et bra år, fra et godt år, eller fra et glimrende år. Ulempen er at en skikkelig Vintage koster skjorta (500+ for ei helflaske) allerede når du får den på polet, og da er den antakeligvis ikke drikkeklar på mange år ennå. Etter min mening bør en Vintage minst ha nått myndighetsalderen før man spretter den, og en god vintage er holdbar i mange tiår. Dette er vin som man kjøper noen flasker av og legger ned for langtidslagring. Spretter man den for tidlig, kommer ikke den fantastiske kompleksiteten fram. Den beste vinen jeg noengang har drukket (og kanskje den beste jeg noengang kommer til å drikke), var en port fra 1963, og det er ikke mange år siden den flaska gikk over i evigheten. En vintage har alltid mye bunnfall og dekanteres over på karaffel før konsum. Når den først er åpnet, taper den seg. Den blir ikke sur - til det er den for sterk - men den mister vintagekarakter og vil etter ei lita uke være på nivå med en god ruby. Mine favoritter her er Graham's, Fonseca og Taylor, men de aller fleste er verd pengene. Churchill har vært et godt kjøp i det siste, men jeg vet ikke hvordan ståa er nå.

 

Late Bottled Vintage - en nesten-vintage fra et nesten-godt-nok-til-vintage-år. Lagret i fem år på fat før den tappes på flaske. Overkommelig pris (ca 200+ på polet) og en fin intro til verdenen av god port. Har som regel ikke bunnfall. Min personlige favoritt er Smith Woodhouse som har uvanlig mye vintagekarakter.

 

Tawny - lagret ca. tjue år på fat før den er tappet på flaske. Har mistet all rødfarge og har en farge omtrent som konjakk. Ingen bærkarakter er igjen, smaken domineres av tørket frukt. En helt annen drikk enn ruby/(Late Bottled) Vintage

 

Colheita - en tawny med årgangsbetegnelse

 

Portvin drikkes til jul. Den er perrfekt tilbehør til småspisinga av nøtter, dadler og julekaker. Blir man lei av søttmedsøtt, passer port også aldeles glimrende til den engelske blåmuggosten Stilton. Den sterksalte stiltonsmaken brytes på en fortreffelig måte av den kraftigfyldige, søte portvinen. Yummy.

 

Nå gjelder det bare å holde seg i skinnet til jula kommer, jeg ble brått tørst... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Joda, portvin hører julen til. Ja, det gode liv generelt!

 

Kjøpte meg en grei 5-pack sist jeg var ute og fløy. Her har du 5 sorter Portvin fra Graham's: Fine White, Fine Ruby, LBV, Six Grapes og 10 Years Old. 2 dl i hver flaske, slik at du kan finne din favoritt ;-)

 

72syy6c.jpg

 

Jeg reduserte bildestørrelsen din jeg. Det er en generell fordel at alle ser over bildene sine og tar dem ned til f.eks 800x600 før de legges ut. Ellers blir det tungt å laste opp for de med treigt nettverk og små skjermer.

 

jaktlykke, moderator

Link to comment
Share on other sites

Nei, for en koselig førjulstråd! Bra tiltak av Sago 30-06. Selv om jeg personlig som regel holder meg til tawny, ikke noen av de andre typene, når jeg skal sette til livs stilton.

 

Men det er nå min mening da. For når det gjelder portvin, er jo som kjent smaken som baken. :) Altså rund og deilig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Portvinen er en fin ting! Siden det nå er over tyve år siden* jeg var ansatt som kjellermester hos Hotel Residence i Tronhjem, har mye gått i glemmeboken. Kan ikke du Sako, også fortelle folket forskjellene på Portvin, Madeira og Sherry? Sikkert mange som lurer!

Og si gjerne noen ord om den hvite portvinen også!

 

*Jadda jeg hadde enda ikke fylt tyve og hadde ikke noen forutsetninger, men direktøren var en framsynt mann som sjønte hva denne unge karen var verdt..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke du Sako, også fortelle folket forskjellene på Portvin, Madeira og Sherry? Sikkert mange som lurer!

Og si gjerne noen ord om den hvite portvinen også!

Tja, det kunne jeg alltids. Men det blir bare selvfølgeligheter som jeg har lest meg til. Ergo lite verd. Jeg tror at for å utvide det perspektivet bør noen andre komme inn, kunnskapen min er på rød port. Jeg har aldri fått helt fot for verken hvit port, madeira eller sherry. Den eneste av dem jeg synes litt om (men ikke kan så mye om) er fino sherry.

 

Noen andre som "kan" hvit port eller madeira? Og er det andre som har andre favoritthus blant de røde?

Link to comment
Share on other sites

Kan jo dele noen linker om temaet jeg, da...

Om det er ting man "bare" har lest seg til så er det ihvertfall en liten hjelp på veien

for andre som ikke har lest seg opp på temaet en gang! :wink:

Og det man kan lese seg til er jo også det man lærer om man har hatt vinlære på skolen.

 

Portvin: Ruby eller colheita?

 

Madeira. Forsømt vin.

 

Sherry i fokus

 

Så har man litt å lese på, og så starter den spennende delen.

Kjøpe seg noen halvflasker og finne sine favoritter :D

Da passer det godt at det snart er jul, men fri fra jobb og bilkjøring for mange av oss! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noen andre som "kan" hvit port eller madeira? Og er det andre som har andre favoritthus blant de røde?

 

Hvit portvin

Hvit portvin har aldri nådd den helt store anseelsen. Med noen svært få unntak, vil jeg si at dette er forståelig.

Majoriteten av hvite portviner er karakterløse, overdrevent søte viner som gjerne blandes til cocktails.

Det finnes hederlige unntak som for eksempel fra Churchill og Niepoort som lager relativt tørre viner med lang lagring på fat.

Disse oppnår en karakter i retning av lagret tawny og fungerer utmerket som aperitif.

 

Hvit portvin er laget av hvite druer med lite eller ingen maserasjon (utrrekk av farge og aromastoffer fra skallene).

Sødmen varierer fra relativt tørre (seco) til svært søte (lagrima).

Leve seco (lett tørr) indikerer at vinen foruten å være relativt tørr har en lavere alkoholprosent (16,5 prosent, mot normalt rundt 20).

 

Støtter meg nok en gang på andres ekspertise her, og må bare si meg hjertens enig!

Er noen år siden vi smakte oss gjennom et vell av portviner på skolen,

men at hvit ikke er noen særlig høydare det husker man :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal du handle for å drikke nå, finner du ikke en vintage under lavalderen på polet, og finner du noe sånt andre steder koster det alt for mye. Jeg ville gått for Smith Woodhouse LBV til ca. 250 blanke norske kroner. Eller en annen LBV som måtte være på lager fra et av de andre kjente husene.

 

SW LBV er ellers nevnt i første innlegget som en av favorittene mine.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for god info ang Portvin Sako....

 

Eg hadde ikkje lyst å svare på denne tråden første gong den blei oppretta, fordi eg var tidligere av den oppfatning at det var netopp tilfelle det som overskrifta slår fast det ikkje er. Men eg fant ut at kanskje eg skulle bite i det sure eplet ( eller i den sødmende kosedrikk ) og teste dette ut.

 

Gjorde som anbefalt her og kjøpte og kjøpte ein Smith Woodhouse LBV, 1995 til den nette sum av Kr : 249,50.- i dag.

 

Har nettopp opna flaska, og du verden for ein positiv opplevelse, det var eit heftig flott søtlig smak, med snaskens etterdønninger av diverse fine smaker..

 

Så takk Sako 30-06, for at du opplyste meg og andre her om denne flotte drikk.

 

Lurer på ein ting, kva skjer etter flaska er opna, tenkjer på korking og lagring over lengre tid igjen? Går dette bra i romtemperatur, eller er kjøleskapet anbefalt å bruke ? Har ikkje lyst å korke denne flaska i kveld etter 2 glass, for så og opne den igjen om 3 veker, og innholdet smaker papp og plast.... Har du et tips å komme med der Sako ??

 

Ærbødigest helsing Mauser68 :P

Link to comment
Share on other sites

Lagring av åpna flaske, ja.

 

Som vi alle veit blir svakvin sur hvis den står for lenge etter at flaska er sprettet. Det kommer til eddiksyrebakterier som omdanner alkoholen til eddik. Men hetvin som port er for sterk til at disse bakteriene klarer å leve nedi der, så porten blir ikke sur. Men en god port som vintage eller LBV mister endel av kvaliteten pga. at lufta bryter ned aromastoffene, og etter ei stund ender man med ei flaske med noe som like gjerne kunne hett Fiin Gammel. Absolutt drikkbar, men ikke samme nytelsen i glasset.

 

Sjøl "investerte" jeg for noen år siden i ei lita pumpe med tilhørende gummipropper som man setter i flaska og pumper ut lufta. Vacu-vin tror jeg den hette. Den gjør at vinen holder noe lenger før den blir dårlig, og denne bruker jeg også på juleportvinen. Mulig at det er feil, men jeg tror det hjelper. Lagring i kjøleskap er alltid en fordel for å bremse kvalitetstapet, men da er jo vinen kald når jeg skal ha et glass igjen neste kveld, så det gjør ikke jeg ;) Uansett varer ei sånn flaske ikke lenger enn ei ukes tid hjemme hos oss, og etter den tida er vinen fremdeles godt drikkbar og smaker godt, men den er ikke like fantastisk som den kvelden man dro korken opp av flaska.

 

Ellers er det moro å høre at det er flere som får øynene (ganen? ;)) opp for denne tildels glemte perlen av en vin.

Link to comment
Share on other sites

He, he, joda denne elegante drikk, vil bli kjøpt opp til fleire gonger, det skal du være sikker på.

 

Og om den overlever jula/nyttår ( eller kvelden ?? ), skal vel være usikkert, men då har eg ein ide om kva ein må gjere.

 

Eg peiser alltid opna rødvins flasker i kjøleskapet, så då veit eg iallefall dette.

 

Men denne får vel stå i kråskapet i jula, så får me heller lagre den i kjøleskapet seinere...

 

Takker og bukker !!

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg har kosa meg med 1 - 2 småglass med portvin kvar kveld no, etter eg testa denne vidunder drikken...

Kos og snadder må eg sei... Den var utrulig fin i smaken, jaggu godt eg fekk augene sperre opp for denne...

 

Skal kikke litt på den linken din slemmo, så får eg vite litt meir om portvinen.. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...