Jump to content

merking av ville dyr


Guest solheimen

Recommended Posts

Det kan virke litt betenkelig at så mange dyr merkes, hvor mye de plages av div. merker og GPS/radio etc. vet ikke vi jegere så mye om, vi får tro at de som gir slike lisenser vet hva de gjør.

Her på Haugesundshalvøya har vi fått mye nyttig info om hjortens vandringer de senere år med GPS mottagere på endel hjorter. Problemet har vært å få disse motakerne til å falle av på progammert tid. Selv har jeg vært ute noen ganger nå i vinter og sett etter ei kolle som ble merket for 2 år siden og som trolig fremdeles har klaven på. Jeg så den 2 ganger i jakta. Nå er der gitt fellingsløyve på den for å få tak i klaven og for å spare den for mer eventuelt ubehag/lidelse og jeg er en av dem som skal prøve å få avlivet denne i vitenskapens navn. Må si jeg må stålsette meg endel for å skyte den nå når den trolig har ny kalv på gang, men det går. Først må vi få vær slik at det går an å se den. Man må jo prøve å ikke forstyrre hjortene mer enn høyst nødvendig på denne tiden av året, de trenger ro nå.

 

Så min konklusjon er at det er greit å få vite mest mulig om en art, men det kan virke som om noen lager seg jobber på dyrenes bekostning enkelte steder og på enkelte arter. Myndigheten bør være meget restriktive med hva de tillater og ikke minst over hvor lang tid man får holde på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...