Jump to content

NJFF BLAD


pettern

Recommended Posts

Fikk NJFF BLADET i posten i dag, Tenkte at nå mitt i jaktfelt sesongen så kunne det jo skje at det var en repotasje om jaktfelt,Men optimistisk så bladde jeg gjendom bladet og til min skuffelse igjen så står det ikke noe ang denne "SPORTEN"

NJFF har vel utalt at nå skulle JAKTFELT prioriteres, Jeg vet ikke hva som dem legger i det,men for min egen del så hadde jeg som medlem av NJFF og betaler for bladet forventa at noe mer oppmerksomhet rundt denne sporten snart kom i bladet.

Jeg har også jeger og jakt bladet, dem har jo skjønt at jaktfelt egentlig er noe som intresere folk,Men hva fram over er njff intresert i og gjøre noe mer en og satse på napp og nytt,Jeg er ikke noe fiske hater,Men nå meiner jeg det er på tide at NJFF gjør noe med omdømmet sitt rundt jaktfelt.På meg virke det som at jaktfelt bare er tidsfordriv og bort kasta papir og skrive om.Kansje det er et anna forbund som kunne være intresert i og ta over styringa for denne grenen .

DET HAR JO BARE VÆRT NM NÅ .ER SPENT PÅ OM DEM FÅR SKREVET OG SETT INN BILDER I NESTE NAPP OG NYTT.

LITT SARKASTISK men berettiget meine jeg, Er mange av oss rundt om som satse eriøst på dette,og da forlange jeg litt tilbake

Link to comment
Share on other sites

For snart ett år siden så uttalte NJFF at de skulle satse på jaktfelt og på rekruttering til denne sporten? Jeg har ikke sett noe til dette i det hele tatt! Er det noen andre som har gjort det? Hvis man ikke fisker eller jakter så er det absolutt ingen fordel å være medlem i NJFF. Hadde jeg ikke måtte være det for å skyte jaktfelt hadde jeg aldri vært medlem i denne organisasjonen. For å betale kontigent på snart 600 kr i året kan jeg ikke se EN fordel jeg har av å være medlem!

Link to comment
Share on other sites

...men hadde det vært for mye forlangt at det hadde vært en reportasje om NM siden de selv har uttalt at jaktskyting skal være et satningsområde framover? Det synes jeg ikke, det er tross alt et norgesmesterkap med utdeling av kongepokal!

 

De skal imidlertid ha ros for at de satte inn et bilde av norgesmesteren på hjemmesiden til Hedmark og noen linjer om mesterskapet. I neste nummer av bladet så forventer jeg å lese ett intervju med norgesmesteren!

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har noe spesiell innsikt i når og hvor fiske&fiske produseres, har jeg veldig vanskelig for å tro at de har deadline som tillater noe særlig omtale av Jaktfelt NM...

 

Når det er sagt, har de en relativt interessant omtale av en svensk undersøkelse om blyforgiftning av rovfugl på jaktslakteavfall samt en saksopplysning om at SFT har snikinnført forbudet med transport av blyhaglammo til Sverige, gjennom å fjerne en artikkel på hjemmesiden. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mulig at jeg lar meg lett provesere av ting, Men nå meine jeg at det snart er på sin plass at det blir mer om skyting og ikke minst hva med alle foreningene rundt om som sliter med rekrutering og frivillige til for eks aransjemang, Hadde kansje vært på sin plass og ta med et bilde eller tre og gi dem rundt i norge litt annerkjennelse av faktisk den jobben dem utføre, Jeg har selv sittet i et styre for en forening som har slitt med og få med folk.

Her har NJFF sentralt og fylkes vis en jobb. Når det er fylkesmesterskap så burde jammen det dekkes av den lokale fylkes delen om ikke anna,For dette er noe dem kan ta direkte med fylkeskontoret. Jeg vil ikke si jeg er snever i intresse når det gjeller jakt og (fiske) Skjønner at det skal skrives om begge deler

Link to comment
Share on other sites

Mulig at jeg lar meg lett provesere av ting, Men nå meine jeg at det snart er på sin plass at det blir mer om skyting og ikke minst hva med alle foreningene rundt om som sliter med rekrutering og frivillige til for eks aransjemang,

 

Det er mulig du allerede har gjort det, men er ikke dette noe du burde tipse redaksjonen for Jakt og fiske om - det er vel større sjans for de endringer du ønsker om du formidler dette til redaksjonen?

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig flk.

Man må gi ett tips om hva som er ønskelig. De som bare sitter på gjerde å skriker "vil ha, vil ha" og bare kritiserer, er etter mitt syn lite produktive for foreningen. Så mitt tips til dere som aldri er fornøyde. Meld dere ut slik at vi som gjør en stor jobb med å holde skytebanene rundt i Norge åpne, slipper å høre på sytinga. Den sliter mer på oss enn dugnadsjobbinga.

 

Start deres egen forening og eget blad eller hold kjeft.

 

makan.

Link to comment
Share on other sites

Arro: Hvis alle skulle sittet å holde kjeft slik som du foreslår hadde dette blitt ett dårlig forum! Det hadde faktisk ikke vært i det hele tatt, så hvis du ikke kan klare å høre på både negative og positive meninger ang. ting, så vil jeg at du tar din egen oppfordring til følge og holder kjeft!

 

Hvordan kan ting bli bedre om de ikke settes fokus på? Hvis du hadde fulgt med tidligere i tråden så hadde du sett at ting også er tatt opp videre via andre kanaler....

 

Dette er det siste jeg kommer til å ytre i denne tråden, men jeg må si det ergrer meg stort at ikke folk kan være mer voksne enn enkelte er. Å be folk om å holde kjeft for at man er uenig, er en dårlig argumentasjonsteknikk som bringer lite positivt inn i diskusjonen....

 

 

Og en ting til.....skal du bruke såpass kvasse ord så kan du jaggu være såpass til kar at du skriver under dine innlegg med fult navn så det går ann å se hvem du er!!

Link to comment
Share on other sites

Dette er også tatt opp med fylkeskontoret, Dem hadde en som gjorde jobbe før,Men han var ikke med lenger. Vet ikke helt hvordan denne saken kan løses, Det skulle vært en som var rundt på stevner og var skrivedyktig og et kamera, Så kunne dem på kontoret legge det ut på nette, Men dem hadde ikke noen ute som tok seg av denne biten selv.

Og dem som tror dem kommer langt med hold kjeft argumentet har vel egentlig sagt nok. Jeg vil si at det er mye artigre og skrive om di bra stevnene og posetive folkene som gjør mye rundt om i foreningene, Dette er noe som absolut burde få mer spalteplass i bladet. Uten disse kjernefolka så går njff under vil jeg påstå. Hva med innspill for den nye regelværket som skal gjelde for 2010, Så ingenting om dette i bladet, Dette er noe en må lese om på nettsiden. Men side opp og ned om ørret og lakse oppdret . Skjønner at det er medlemmer over det ganske land, Men synes det blir litt for mye fisk for min del.

Link to comment
Share on other sites

Fra artikkelen om gaupejakt:

 

"Da bladet gikk i trykken i midten i mars, var det skutt ca......." litt fra hukommelsen. Kanskje ikke så rart at jaktfelt-NM ikke er nevnt med et ord..

 

At det skrives altfor lite om jaktskyting generelt, er jeg helt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke lett og gjøre alle fornøyde til en vær tid, Men det er viktig og ta signaler og ikke bare dytte dem til siden. Jeg er kansje litt mer en middels intresert i sporten og da er det kansje lett og bli revet med,Men hva hvis folk ( utøvere) ikkke engasjerte seg, Da skjedde ikke stort rundt,Da kunne vel alle drevet med fotball.

NJFF har jo som og jeg har fått med meg et veldig vidt spekter med aktiviteter som skal følges opp, Men nå har det blitt tatt opp at jektfelten skal prioriteres fram over og da regne jeg med at i neste nr at det ikke er så mye fisk. Og fylkes avisa kunne sikkert tatt seg plass til mye rundt viterns felt, er ikke så mye at av sesongen nå.Det er noe med respekten og for utøvere som virkelig satser på dette, Ser hvor mye DFS kommer i avisa så har vi en jobb i NJFF, Men når vi ikke kommer så langt engang i vårees egen avis da må en vel være forsiktig med og håpe

Men NJFF skal få tid til neste avis med og bevise at satsing/prioritering spalte plass kommer, Og følger dem ikke opp da så kansje dem kan vurdere en egen kontigent for oss som må være medlem for og delta i NM.

Link to comment
Share on other sites

Skal støtte at der er mye om fisk i NJFF sitt medlemsblad.

Men det reiser seg samtidig et spørsmål, er fiskerne flinkere å skrive om hobbyen si en vi skyttere er?

Jeg har forlengs registrert at den fiskene delen av Norge skriver flere artikler om fisk og fiske enn jegeren skriver om jakt og vilt.

Forøvrig er det ikke vanskelig å få noe inn i lokal pressen, det er bare å hive seg over tastaturet. Send det inn helst sammen med et bilde. Det kommer fort på trykk.

Link to comment
Share on other sites

Eg er vel forsåvidt einig i at det er for lite stoff om skytesporten i Jakt og fiske, etter min smak i alle fall. Men nå heiter nå faktisk bladet "Jakt og Fiske".

 

Jeg ser den, og da burde det i det minste bli mindre fisk og mere jakt slik at dette blir jevnere fordelt. Nå er det ca. 80% fisk i bladet og hvis man regner JAKT-skytinga under jakt så hadde det hjulpet noe om man skrev litt mer om den. Dette er min mening. Respekter at andre kan ha ett annet syn....

Link to comment
Share on other sites

Men NJFF skal få tid til neste avis med og bevise at satsing/prioritering spalte plass kommer, Og følger dem ikke opp da så kansje dem kan vurdere en egen kontigent for oss som må være medlem for og delta i NM.

 

Helt enig. Jeg mener det er dyrt å være medlem i ei forening da det koster nesten 600 kr i året, da den eneste grunnen til at du er medlem er for å skyte ett NM. Å skyte i gjesteklassa kan være ett alternativ......

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig i det Jmonsen skriver! Jeg har vært fast medarbeider i Jakt&Fiske i en årrekke (ikke i dag), og vet bladet gjerne tar imot interessant stoff og GODE bilder mot OK honorar for de som er litt skrivefør. Mail Ole Kirkemo en liste over idéer til saker, enten du kunne tenke deg å skrive sjøl eller som tips, og jeg er sikker på at han ser på det!

 

Mulig jeg er inhabil, men jeg synes hetsen mot J&F tar litt av med et hylekor av anonyme folk bak tastaturene her inne, og på salige Sluttstykke. Særlig når det er folk med særinteresser som vil ha sine ting oftere og større på trykk. Så må vi huske at bladet skal favne over 100.000 medlemmer med deres interesser, og da må det bli bredt. Langt flere driver med fiske enn med jakt, og fiskefolket er flinke til å lage og tipse om stoff. Så det er litt opp til en sjøl hva slags stoff som kommer inn.

 

Jeg har selv vært bladets journalist på NM i jaktfelt, i Alta for noen år siden. Det bruker å være 3-4 sider fra et slikt arrangement, men trykketida er lang og det tar gjerne en måned eller helst to før lengre saker kommer på trykk. På mer sesongbetont stoff lagres sakene gjerne i et år, til neste sesong, før det kommer på trykk. Dvs, lager du en sak om rypejakt i september, så presenteres det gjerne i august- eller septemberutgaven neste år for å være sesongaktuell.

Dette er også noe av årsaken til at vi går inn i en periode med mye fiskestoff nå.

 

Men ja, jeg kan være enig i at det blir mye fisk i perioder etter min smak. Men de lager ikke bladet bare etter min smak, det er hele poenget.

Link to comment
Share on other sites

Kansje det er et anna forbund som kunne være intresert i og ta over styringa for denne grenen .

Det er vel det motsatte som i praksis har skjedd de siste åra. Etter en kontakt mellom (administrasjonene til?) DFS og NJFF, gikk det ut et bud fra keiser Augustus, unnskyld, Skytterkontoret, om at skytterlag ikke hadde lov til å lage noen form for jaktmessig skyting for andre enn egne medlemmer. Resultatet ble at det lille tilbudet som var av slik skyting i deler av landet, forsvant helt.

hva med alle foreningene rundt om som sliter med rekrutering og frivillige til for eks aransjemang

Nettopp, her ville DFS-folk, med erfaring med å lage feltskyting, vært en ressurs for JFF-lag. Men forbudet mot å gjøre noe som helst slikt i skytterlagsregi har nok passivisert en del av disse (meg sjøl inkludert).

 

Etter som jeg ikke er NJFF-medlem, og dermed bare leser "Gjedde-nytt" sporadisk, skal jeg ikke si mer om den redaksjonens mer eller mindre bevisste prioriteringer. Jeg vil i stedet vise til skifeltskyting/skogsløp med skyting i DFS, og hvilken omtale disse aktivitetene får i "Norsk Skyttertidende". Der er det både dagsaktuelle reportasjer, og ikke minst mange artikler med historisk stoff fra denne fronten. Så det er i alle fall ikke redaktør Viktor Storsveens skyld at skogsløp/skifelt-sektoren fortsatt sliter!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at det må være ett blad med bredde osv. men så lenge NJFF har uttalt at jaktskyting skal være ett satsningsområde framover, så mener jeg at dette bør gjenspeiles i bladet på en bedre måte. Dette er mitt poeng, og jeg synes ikke dette er et urealistisk ønske. Det må jo være fint for NJFF å bruke bladet for å kunne sette fokus på jaktskytinga også. Så lenge de skal satse på disse grenene og rekruttering til disse, så når de jo alle medlemmene gjennom medlemsbladet, både de som er interessert og ikke. Hadde de ikke selv uttalt at dette er et satsningsområde så skulle jeg ikke sagt noe.....

 

Nå har jeg bladd gjennom bladet i årevis med fisk og atter fisk. Selv om dette har irritert meg, som dere skjønner, så har det ikke tatt livet av meg. Da hadde kanksje ikke fiskerne dødd av å bla. over noen sider med jaktskyting heller!

Link to comment
Share on other sites

Det at vi ønsker annet stoff i Jakt og Fiske er greit.

Der er en ting mange ikke er klar over, Styret i NJFF, Representantskapet eller NJFF landsmøte kan ikke beordre Redaktøren til å skrive noe som helst. NJFF medlemsblad er et blad drevet etter vanlig redaksjonelle prinsipper.

De kan ønske retnning på bladet men redaktøren har rett til å styre hva han skriver om.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis det kommer mange ønsker fra medlemmer rundt, så må vel redaksjonen ta dette inn, Eller så har ikke redaksjon følht med i hva som skjer rundt. Og et årsmøte/styret er det organ som tilsetter og selvfølgelig kan avsette ansatt.

Redaktøren er ikke suveren,han er bare sett til og gjøre en jobb og det er og lage et blad med bredde faglig med jakt-fiske.

Og her under kommer jaktskyting inn, Er bare det at mange medlemmer føler seg glemt her.

Og jeg må si det at hadde vært noe og spare så hadde jeg kutta ut bladet, Jeg har både jakt og jeger og må si at redaksjon der er mer våkene for hva folk vil ha, Det er tydelig med di siste bladene, Blir spennende og følge dette fram over.

Njff bladet burde ta med og mer om lokalforeninger med ildskjeler, Dette er noe vi ikke kan undvære, og disse fortjener litt oppmerksomhet,Og i den sammenheng da ta med hva som dem driver med,Og da vil det komme fram mye om faktisk skyting. Er mange foreninger som går over til jaktskytterklubb istede for forening,Dette har jo en sammenheng med at det er det som er mye av aktivitet. Og dette at vi nesten er påtvunget et blad som ikke er slik som enkelte ønsker seg,så kansje det skulle vært gjort noe med og kunne velge bort bladet,Så slipper dem maset fram sånne som meg og MANGE ANDRE

Link to comment
Share on other sites

Du kan vel vanskelig sammenlikne J&F med Jeger og Jakt og de spesialbladene som kun omhandler jakt, ventet nesten på at det skulle komme. Og det er vel ikke så forferdelig mye jaktskyting der heller? Correct me if I´m wrong, har ikke hatt de bladene på et par år nå.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan jeg ikke sammenligne di? Er ikke jakt en del av bladet, Skal vel deles 50-50 vil jeg tro utfra navnet.

Jeger -Jakt er vel et blad som ikke noe mer er et skytter blad en NJFF sitt. Jeg mener ikke at halve bladet skal omfatte jaktfelt heller, Hadde vært fornøyd om dem hadde kunne brukt kansje en side eller to. Men alt fra sjøørret fiske til kalking og kultivering osv, Jeg fisker selv,Men hoved intressen min er skyting,Men jeg skjønner jo at dette må balansere i bladet, ellers så blir det som jeg fikk til svar bråk med dem i vest. Og jeg vil ikke legge meg ut med vestlendinger jeg. Men dette er vel bare slik denne saken ser ut til og bli,Mange er uenig i hva som blir skrevet men vi får ikke gehør for det som er ønsket TAKK :idea:

Link to comment
Share on other sites

Mange er uenig i hva som blir skrevet men vi får ikke gehør for det som er ønsket TAKK :idea:

 

Om så alle var enig med deg her - tror du det automagisk ville sørge for en endring i bladet?

 

Du må nesten ta opp temaet med redaksjon, jeg ser i ikke hvordan du kommer lengre med å argumentere her. Jeg tror i alle fall ikke at det er noen som ikke har fått med deg hvor du står i saken :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nytt blad i napp og nytt, hadde vel litt forventninger om at det ville bli mer en det som kom.Nå har vel dem hatt tid til og lage en stor repotasje om NM jaktfelt. Tre sider ble det, Ikke dårlig at dem tok seg bryet med det heller. Men for dem som argumentere mot og forsvare NJFF bladet her så i anstendighetens navn så ser vel kansje dere at det må kunne penses "litt" mer over til skytegrenene som er under paraplyen til NJFF. Og hvis det kun er opp til redaktør og legge føringer på hva som skal i bladet, Så er det en sak for styret i NJFF kansje og ta opp vurdering om prisreduksjon for oss "survere" som ikke er intresert i fiskedelen. Kirkemoe kan nok legge ut om at jakt og fiske er det bladet med fram gang når medlemmene like godt kan ta bladet når det ikke er noe og spare på og ikke få det i abonemanget. Jeg har både Jeger og Jakt og må si meg mer fornøyd med mye av det. TAKK

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk umiddelbart lyst til å skrive: "Egoistiske sutterunge" her, men gjør det ikke, fordi jeg er nokså flink til å beherske meg. Skriv sjøl da vel?? Lær deg å ta gode bilder, norsk språk ser det ut til at du behersker sånn noenlunde, og jaktfelt har du øyensynlig god greie på. J&F er sikkert kjempeglad for å innrullere entusiaster som deg i sine skriveføre rekker. Men da blir du kanskje bedt om å ta oppdrag du ikke liker innimellom, feks en fisketur med nymfeflue etter vakende torsk i solnedgang ved fjorden. Disse entusiastene som digger det, ser seg helt sikkert totalt uinteressert i ditt hjertebarn og alt som handler om våpen og jakt, og kunne aldri tenke seg å skrive eller lese om det. Og så kan du tenke etter hvor mange hundretusen kroner i reklame en tresiders reportasje i J&F tross alt er verdt. Sjøl takk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...