Jump to content

Sako Vixen L461 .221 Rem Fireball


Polardego

Recommended Posts

Tidligere stod det et .222 Remington-løp på rifla. Løpet var utrolig kresen så etter timer, dager, uker og måneder med funderinger sendte jeg børsa til Rafdal for å bytte løp.

 

Nå har rifla et 20" Lothar Walter-løp i blått stål med 1-8" snurr. Ganske feit profil, 17,8 mm ved munning. Friflukt nok til å skyte ganske lange matchkuler. Er også gjenga for lyddemper. Stokken er utsatt for mitt første forsøk på beding og ser også ut deretter. Sparte ikke akkurat på bedemassa :)

 

 

Beklager dårlige bilder, har et ganske dårlig kamera.

 

2286397648_1d218af80f.jpg?v=0

2286398170_f3d44af705.jpg?v=0

2285610173_097b04254d.jpg?v=0

 

Stygg stokk, den har vært med på mange harde jaktturer i steinura og så tror jeg noen av ripene kommer av uforsiktig skrustikkebruk. Skal byttes ut om ikke så altfor lenge.

 

 

2286399272_3938752b26.jpg?v=0

 

55 gr Hornady FMJBT med 19 gr N530 bak.

 

 

2286399490_0e46798573.jpg?v=0

2286399662_32b2068dc8.jpg?v=0

 

Nydelig vær for skyting i dag. Steve sitter på benken og forbereder seg til å kronografere. Selv fikk jeg veldig varierende fart på min ladning og mye uforbrent krutt i løpet. 790-840 m/s. Tror jeg hadde for tregt krutt. Eller kanskje for lite? Samla 5 skudd på 5-6 cm. Skal teste N130 og N120 neste gang.

 

 

2285611075_f36713bdf3.jpg?v=0

 

Må bare legge til "flaksegruppa" Steve presterte med Tikkaen i 308. Slike grupper skyter rifla hans ganske ofte, så det er kanskje ikke flaks? 8 mm senter til senter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Polardego. Hvor hentet du denne ladningen fra: 55 gr Hornady FMJBT med 19 gr N530 bak? Tilsvarender ladninger i mine kilder stopper på 17,5 og 18 grains N-130. (Nosler Nr 4 og Sierra Nr 5). Er ikke ukjent med at N-530 og N-540 klarer et par grains ekstra i hvis en kun har lade data til n-130/ N-140 krutt. Trur ikke du bør prøve mere krutt.

Nosler nr 4 har ladedata med H-110 (som er veldig likt Vit N-110) og N-130 krutt. Finner ingen som bruker N-120 krutt. Men du har vel fått masse erfaring med 222 lading og klarer sikkert å tenke sammen noe lurt.

 

Steve. Er det 308 eller 6mm br samling du har tatt bilde av. Hjemmelagde blinker? A4 ark i 130grams kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

 

Steve. Er det 308 eller 6mm br samling du har tatt bilde av. Hjemmelagde blinker? A4 ark i 130grams kvalitet?

 

Det er 308'n.

6mmBR rifla har ikke fått kikkerten sin enda, det gikk fint helt til den landet i kongeriket! Da stoppet den, men det var på fredags morgen, så kan vel ikke forvente at det skjer noe før på mangdag.

 

Hjemmelagde blinker ja, og må si gutta fra indre strøk har skarpt blikk, 130g A4 papir ja!

Har man kasta bort XX tusen kroner på børser så tillater man seg ikke å skyte på dårlig papir :mrgreen:

 

...og 308'n har skifta form sia sist du så den.

 

308winpm5.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

6X47: Når det gjelder 19 gr N530 bak en 55 gr kule så sier ladeboka at 19 gr N130 er maks. Selv om man ikke skal stole 100% på tabeller på brennhastighet så ligger N530 nærme N140 enn N130. Dessuten så har jeg ganske lang friflukt så jeg trenger ikke å stappe kula nedi hylsa som man vanligvis må med så tunge kuler i 221. Mye uforbrent krutt og veldig ujevne og slappe hastigheter indikerer heller at det er en for slapp ladning.

Link to comment
Share on other sites

Må si Polardego at min sako ai i kal 222 nå står mer og mer i fare for å bli kamret om i en 221 fireball.

6x45 faller mer og mer ut.

Men, er det pga at du har riflestigning 1:8 at du har fått laget ekstra friflukt?

For min del tror jeg ikke det er aktuelt å bruke andre kuler en 50-55g på ryper, men kansje noe letter kuler ned til 40-45g på kråker og rev.

Er derfor spent og følger prosjektet ditt, i påvente av å se hvordan våpnet ditt blir å samle forskjellige kulevekter.

Tror for det området jeg blir å holde meg innenfor at det blir å holde med riflestigning 1:10, men har du noen formening om dette??

Kalibret holder til jerv og gaupe og ser jeg i en tråd på sluttstykket, noe som kan være greit, da spesielt jervefanten stadig stikker hodet fram under rypejakten.

Link to comment
Share on other sites

I dag løsna det på banen :) Virker som at N130 er mer egnet enn N530 til kulevekter under 55 gr. Dårlige forhold borte på Steves skytebane i dag. 2-5 m/s sidevind og -8°C. Fikk en del sidespredning på seriene.

 

Lapua 55 gr FMJBT med 18 gr N130 bak var ikke noe å juble over, men potensialet er der. Ca 3 cm samling med VO på 820-840 m/s. Den skal testes mer, variere friflukt og i tillegg gå et halvt grain opp og et halvt grain ned. De første skuddene hadde best fart. Ganske naturlig med tanke på at ammoen blir kaldere av å stå ute. Lærerikt med kronograf. Med en trykkmåler i tillegg så hadde man nok blitt rene geniet :) 52 gr SMK med 19 gr N130 var en stor overraskelse. Lada 1 gr under maksladninger jeg fant på nett. Ligger på maksladninga til 55 gr kuler i ladeboka. Fikk bra fart, 885-900 m/s. Poster bilder av de tre seriene vi skjøt.

 

2290859461_fdde14efc3.jpg?v=0

2291649932_9460287ff8.jpg?v=0

2290859615_6270ce9842.jpg?v=0

 

Ingenting å klage på presisjonen, men dette er neppe de rette kulene til rypa. Mest spredning sideveis, kommer kanskje av ujevn vind? Skal teste Norma 50 gr FMJBT og forske litt mer med 55 gr FMJBT.

Gordon setter: Det går sikkert bra å ha litt kortere friflukt og litt slakere snurr, men jeg tror ikke du skal gå altfor mye ned på friflukt hvis du primært mener å skyte 55 gr kuler. På dette bildet har jeg 1,3 mm friflukt. Hele hylsehalsen har grep på kula, det er kun boat tailen som stikker ned i hylsa. Går jeg lengre ned i hylsa med kula så går det ut over hylsevolumet.

 

2290859559_cd92043566.jpg?v=0

Link to comment
Share on other sites

Et spennende prosjekt du jobber med Polardego! Jeg har en Vixen i 222 som begynner å bli noe "grå" i pipa med årene og har syslet litt med tanken på å prøve noe annet når jeg skifter pipe. Den går enda som en stråle, men tror den om ikke så altfor lenge nærmer seg slutten. Den brukes mest til forskjellig småviltjakt til fjells og da hovedsakelig rypejakt. Tenkt en del på 6x45, eller noe i den duren for å gjøre den litt bedre i vind. Er litt skeptisk mtp at kua må settes så dypt, og har derfor fundert på forskjellig annet. Men har ikke tenkt i dine baner om å gå ned til 221, og lurer litt på hvilke kriterier du la til grunn når du gikk ned fra 222 til 221? Er det bare "morofaktoren" om å eksperimentere med noe ikke alle andre har eller er det andre ting?

Jeg synes det bli litt som om en har en Remington med lang kasse i 30-06, for så å kamre om til 308 Win fordi en vil ha en litt svakere patron, som en etterpå forsøker å lade opp mot maks, i stedet for å lade 30-06'en litt ned. "Normalen" i dag synes jo å være å kamre om gamle 222'er til 223. Nå får jo riktignok stigningen i ei "vanlig" 222 pipe mange til å gå fra denne ideen etter litt funderinger, men likevel.

Er i tenkeboksen, men det enkleste er kansje å bare bytte pipa uten å rote med kaliberbytte!

Link to comment
Share on other sites

... og lurer litt på hvilke kriterier du la til grunn når du gikk ned fra 222 til 221? Er det bare "morofaktoren" om å eksperimentere med noe ikke alle andre har eller er det andre ting?

 

Hva polardego la til grunn for kaliberbytte må han svare på selv.

 

Men slik jeg vurderer det så er det for å minske hylsevolumet, og få en mest mulig tillpasset volum/kulekombinasjon som mulig til det formålet man ønsker.

Link to comment
Share on other sites

GAfireball_091405B.jpg

 

Er ganske stor forskjell på patronene selv om kronografen prøver å overbevise meg om noe annet :)

 

Den største grunnen til at jeg valgte 221 var at det er den patronen som gir best hylsefylling når man lader 55 og 62 gr kuler til de hastighetene jeg har kommet fram til egner seg best på rype. Ville også som du sier ha noe som ikke alle andre har. Har i tillegg vurdert 6X45 og 6,5 Grendel, men valgte til slutt 221 Rem siden jeg primært skal bruke børsa til rypejakt. Med lange kuler ser den faktisk ikke så merkelig ut i magasinet på Vixen. Nesten all magasinlengde blir spist opp.

 

222 Rem med rask riflestigning er nok mer anvendelig hvis man jakter f.eks. rådyr. Tror ikke den ligger noe særlig bak 223 med tunge kuler siden man i 223 må stikke kulene langt ned i hylsa pga kort magasinlengde i Vixen. Både jeg og Steve har hatt 222 Rem og har vært veldig fornøyd med kaliberet. Eneste ulempen har vært at 1-14" løp har stabilisert tunge kuler dårlig. 55 gr har syntes å være grensa. Noen 55 gr kuler har blitt stabilisert, andre ikke. Samme er det i 223 til Steve med 1:12" løp. 55 gr er grensa der også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg og Steve var og skjøt i dag. Testa ladninger og innskjøt. Rifla er ganske kresen. Testa tre ladninger i dag, to med 55 gr Hornady SP og en med 55 gr V-max. Samla 3-6 cm og ble forkasta. Har til nå funnet tre ladninger som går bra. 50 gr Norma FMJ med 19 gr N130, 55 gr Lapua FM med 18 gr N130 og 52 gr SMK med 19 gr N130. Har sikkert prøvd mellom 15 og 20 ladninger. Skal teste N120. Kanskje litt hurtigere krutt er tingen.

 

Heldigvis hadde jeg ladninga med 52 gr SMK med i dag ellers hadde det gått på selvtillita løs :) Steve innskjøt sin 6mm BR med 77 gr SMK. Jeg skjøt 2 skudd hull i hull omtrent mitt i en skivelapp. Innskytinga var ikke forandra fra vinterens minusgrader. Etter at vi ble ferdig å innskyte stabla vi opp fem stk. 7.62 NATO tomhylser på skiveholderen. Steve plaffa ned 3 med 4 skudd og jeg plaffa ned 2 med 2 skudd :) Fant bare tre av tomhylsene senere.

 

10195.jpg

 

Steve sin innskyting. En treskuddsgruppe.

 

 

10197.jpg

 

Min Vixen og flaksehylsene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Joda, testa 40 gr V-max med 19 gr N120 bak :) Skjøt 6 skudd over kronografen, hastigheten varierte fra 1017-1027 m/s. Samlinga var også meget bra. 13 mm senter til senter skutt med anlegg over ryggsekken. Tror nok det blir ladninga jeg kommer til å innskyte med utenfor rypesesongen. Testa forresten også med et gr mindre krutt, men da varierte hastigheta mer og presisjonen var ikke like bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Sjekket opp pris med Rafdal i dag for å se på hva det ville kostet å få bygget om min vixen til 221 fireball, ble dyrt gitt...i hvertfall med ny stokk.

Men har lyst på en ren ryperifle i kalibret, så lett som mulig og så kort som mulig dvs 47 cm løp som jeg vil ha gjenget for lyddemper.

Gassfiberstokkene vil jeg tro er lettere en den originale trestokken, hadde vært tøft å fått stoken i slik kamuflasje som er på jerven duken, fjellkamuflasje.

Men med alt i alt blir det å koste 10-12000,- og det er såpass mye at jeg må tygge på det.

 

Med et lett kikkertsikte ala leupold ultralight 3-9x33, eller det samme siktet som jeg har på drillingen, leuold 2,5-8x36 så hadde ikke denne rifla blitt å veie mye.

Lyddemperen blir neppe så mye med på rypejakt da jeg bærer med meg hagla og, men er kjekk å ha når man skal skyte i nærheten av bebyggelse f.eks på kråker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Litt oppdatering siden jeg har kjøpt meg lyddemper. Bestilte en A-tec TMM5 fra J&F. Med alle fem ringene så høres rifla ut som en CCI stinger skutt gjennom en demper. Med to ringer høres den ut som en vanlig 22 LR overlydspatron uten demper. Skal prøve den med tre ringer, kanskje det er nok til å dempe alt kruttsmellet. Har av en eller annen grunn samme treffpunkt med og uten demper. Kanskje fordi jeg har et kort og relativt tykt løp?

 

Forresten så var fjære på utkasteren(eller det heter kanskje en utstøter?) brukket. Heldigvis kom Steve på besøk før jeg satte i gang et større detektivarbeide for å finne en ny fjær. Han lagde en ny fjær til meg av fjæra man finner inne i en Abu Droppen spinner. Ble god som ny igjen. Fint å kjenne en mekaniker :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Maser litt i denne tråden din polardego :P

Litt opptatt av hastighet og synes den bør være under 850 m/s i patroner ladet for å skyte ryper.

Får du noe presisjon på 50-55 g helmantelkuler ladet i hastigheter under 850 m/s kansje ned mot 800 m/s med din 221 fireball??

 

Ser på QL at den med 19 g 120 krutt oppgir 963 m/s med 50 g kule og 50 cm løp og 941 m/s med 55 g kule, og da er man oppe i hastigheter som kan gjøre at man kommer hjem med enkelte ryper ferdig flådd.

Må helt ned på 16g 120 krutt for å få hastigheter jeg synes er akseptable, men spørs om presisjonen må lide da?

 

Har testa 55 gr med 15 gr N120, da var det mye soting og dårlig presisjon. Skal absolutt teste mer på det området. Har en del Norma 50 gr FMJ jeg bare har testa i relativt høy fart, skal prøve å lade de ned.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke klart å få 55 gr FMJ til å gå godt i lavere hastigheter med N130. Skal teste med raskere krutt. Når det gjelder 50 gr Norma FMJ har jeg bare testa en ladning og den gikk superbra. Skal prøve å lade litt ned, men jeg hadde egentlig mest lyst til å få 62 gr Speer FMJ til å gå bra i lav hastighet pga. bedre BC. Får forske mer når det blir litt varmere i været.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hvilken hastighet og presisjon får du da?

 

Ser at det står at du har "Friflukt nok til å skyte ganske lange matchkuler." i ditt første innlegg. Betyr du at du har er lenger friflukt enn vanlig i 221 Fireball? Har du spesialbestilt brotsj?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...