Jump to content

Beste "Reve-hund"


Roy

Recommended Posts

Selvfølgelig skal man ha bikkja utenom jakta også, skjønner ikke helt hvor du vil med dette utsagnet? Dessuten har dette ingenting med å være bastant å gjøre, her velges det hunderase ut i fra helt feile premisser. Hvis du skal ha en elghund kjøper du ikke en cocker spaniel fordi frua synes den er så søt.

 

Nei, da sier du at hvis du skal ha en Cocker, så skal jeg ha elgbikkje. Og blir det ikke elgbikkje, blir det ingen av delene. Og blir det ingen av delene kan du drite i den sydenturen, for jeg blir nødt til å ta ut alle feriedager under jakta ettersom jeg blir såpass mye mindre effektiv hvis jeg må jakte enda en sesong uten hund. Og ja, før du en gang tenker tanken var det mitt Visa-kort som betalte for både sofagruppa, tv'n, vaskemaskina og senga.

 

:twisted::lol::twisted:

 

(Jeg har forøvrig sju hunder, samboer har to om noen lurte. Og tv'n ER min)

Link to comment
Share on other sites

Kan stille samme spørsmål til T.Berg som jeg spurte taiko...?

 

Skjønner hva du mener! hvorfor gå over bekken etter vann... MEN her er det sånn at trådstarter har valgt rase og da må man gjøre det beste ut av det! Det er fult mulig og få en bra hund ut av en beagle!

Link to comment
Share on other sites

Må nok si jeg er enig med Polar her , Foxterrierne mine er interessert i både elg og rein men kommer aldri til å være i nærheten av å være elghunder. Noe av det mest irriterende som finnes , etter min mening , er å samle sammen noen kompiser for å jakte rev.......og så jager hunden feil viltslag hele dagen.

 

Og så har du snøforholdene , bratte berg......osv

 

Som sagt så kunne du valgt et annet navn på trådtittel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, da sier du at hvis du skal ha en Cocker, så skal jeg ha elgbikkje. Og blir det ikke elgbikkje, blir det ingen av delene. Og blir det ingen av delene kan du drite i den sydenturen, for jeg blir nødt til å ta ut alle feriedager under jakta ettersom jeg blir såpass mye mindre effektiv hvis jeg må jakte enda en sesong uten hund. Og ja, før du en gang tenker tanken var det mitt Visa-kort som betalte for både sofagruppa, tv'n, vaskemaskina og senga.

 

:twisted::lol::twisted:

 

(Jeg har forøvrig sju hunder, samboer har to om noen lurte. Og tv'n ER min)

 

:lol: Yes, det er sånn det skal væra! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kompromier er noe dritt, jeg begynner sånn smått å få en viss erfaring med å jage rev med kortfoter, er flere fordeler med det enn bakdeler spør du meg, reven går skjelden i hi fordi farta er lav, du får lange og fine loser.

Nå har ikke jeg jakta rev med annet enn Basset,men hvis en støver jager bedre er den jaggu god :wink:

Tror dette ikke handler så mye om rase, heller individ og innjaging, jeg har jaga bikkjene mine inn på rådyr, men de jager rev så det koster etter hvis de får sjangsen.

 

Ps. er vell like irriterende at revbikkja jager rådyr hele dagen :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Kompromier er noe dritt, jeg begynner sånn smått å få en viss erfaring med å jage rev med kortfoter, er flere fordeler med det enn bakdeler spør du meg, reven går skjelden i hi fordi farta er lav, du får lange og fine loser.

 

Ta deg en tur hit så skal du få se mange bakdeler med tanke på terrenget vi har.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel få uttrykke min enighet med flere her nå... jeg så at valget falt på Beagle, og da mener nok også eg at man må bearbeide ø.k. litt mere. Helt enig med jibrag og foxhound osv. Beagle er nok ikke rasen jeg ville valgt om jeg da ikke ønsket meg en harehund/rådyrhund med litt preging på rev. Som foxhound skriver så er det ikke noe mer irriterende å samle troppene til revjakt, og harelosen dundrer avgårde!

Kanskje en pm til noen her på kammeret(foxhound etc.) som kan hjelpe deg å finne valp. Selv så jager eg med en Schweitser. Harelosene hender det seg at jeg også har, men de er sjeldne. Men hun er meget hardt preget på rev. Min neste til sommeren er noe helt annet... Vi får no sjå!

 

Ellers er det ikke noen grunn til å ikke kjøpe langbeint. Stort sett så er de rolige, snille, avbalanserte hunder som er fantastiske å ha i hus. Nei, jeg henger meg på flere fra menigheten... gå hjem å bearbeid litt til du. Ikke kjøp noen hund du angrer på!

 

Ps. Selv har jeg seks Basset Artesien Normand, men skar jeg jakte rev finner vi frem noen av de langbeinte... Hihunder har jeg også, men sjelden de blir brukt på grunn av at reven går i hi. Stort sett turer det helt greit!

Link to comment
Share on other sites

Dersom man har en hund som nesten bare jager rev, finnes det alltid jaktmuligheter for slike i vårt distrikt. De som har slike hunder, har "problem" med at de må si nei til å komme å jakte. Sjeldent problem. Tror at det er slik flere steder i Norge, og derfor er det viktig at en revehund nesten utelukkende jager rev.

 

Skal man jakte for seg selv spiller det ingen rolle om den (kortbeint hund) jager rådyr, hare eller rev. Trådstarter er vel i den siste gruppa. Det er viktig at unghunden blir preget på det som eier vil jakte mest. Det var en oppdretter av Schillerstøver som sa at første gang du skal slippe på rev som du har sett(ferskt spor), så ikke gå bort til sporet, men stopp 50 meter ifra. Unghunden vil da lete/fote rundt og når den kommer til sporet etterhvert så ser du om den er moden nok. Hvis ikke må man vente 2-4 uker før den slippes på revespor igjen. Det er viktig at den ikke presses.

 

Har man flere hunder er det fint å spesialisere de på forskjellige viltslag. Som en tidligere nevnte så er det ikke bare å bli bedt inn til revejakt, men så jakter hunden hare hele dagen eller enda verre rådyrlos i februar og mars!!! Det blir nok siste invitasjonen da.

 

Rev er jo perfekt å jakte på. Her hos oss er det blitt mindre rådyr og hare, men reven er det en stabil og stor stamme av. Sjelden problem i få jaktkort hvis man skal jakte rev.

Link to comment
Share on other sites

Ser du får litt kritikk for valget av rase, ikke tenk så mye på det, det er alltid noen som ikke er enige med deg.

En ting er sikkert å jakte med bikkje er det sværeste i verden hvis bikkja er god, du får ha lykke til når den tid kommer :D

 

takk for det, blir kjempe gøy :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo litt opp til eieren å prege bikkja på det den skal jage :wink:

Og de prøveresultatene du nevner er jo bare et bevis på at mange vil ha beaglen

sin til harejakt, Som etter min mening er det vanskeligste for bikkja å jage og beaglen jager hare så det koster etter :D og at den avlsjobben som er gjort av mange oppdrettere de senere år har vært god. Og hvem vet, kanskje beaglen viser seg å være en kjempe revehund, som

gjør at du ikke trenger hihund i tillegg :idea: Også er det jo det at man skal ha bikkja

utenom jakta og da :D Kos deg med Beaglen du og preg den på rev så går

det nok godt skal du se. Merkelig hvor alvorlig dette med rase skal være og

at man må være så bastant.

Også må jeg bare nevne at å få beagle i familien her gjorda at fruen tok jegerprøven

og er blitt like ivrig i skogen som meg :D

Jakter du kun rev :?:

mvh Taiko

 

nei egentlig alt som jeg har mulighetn til og jakte på, skal skyte opp til storvilt til høsten og.. men har bare rev og sjøfugl på samvittighetn.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

det er nokk slik at det var den eneste hun likte....

 

aahhh, det forklarer saken. Frua har valgt jakthund for deg, er det hun som skal gå på jakt også?

 

 

 

Selvfølgelig skal man ha bikkja utenom jakta også, skjønner ikke helt hvor du vil med dette utsagnet? Dessuten har dette ingenting med å være bastant å gjøre, her velges det hunderase ut i fra helt feile premisser. Hvis du skal ha en elghund kjøper du ikke en cocker spaniel fordi frua synes den er så søt.

 

 

For fet første er her ikke hare, og for det andre så viss jeg preger hunden på rev og revespor går hunden etter dette. ingen har valgt en beagle til revehund hvis den ikke fungerte. og når fruen ikke fordrar hunder i utgangspunktet kan det jo være greit å respektere dette å velge en hun har sjans om å like.

 

og til sist, synes du kan holde deg for god til å va frekk..Slike utsagn blir folk forbannet over.

Link to comment
Share on other sites

og når fruen ikke fordrar hunder i utgangspunktet kan det jo være greit å respektere dette å velge en hun har sjans om å like.

 

 

For min del hadde det värt grunn til å bytte frue, men jeg skal jo ikke bestemme over andre.

Tror nok som de fleste andre at det blir vanskelig å gjöre en beagle til revespesialist. Å få til en revespesialist er nok noe av det vanskeligste og mest tidkrevende man kan gjöre med jakthunder. Om du da i tillegg ikke starter med det beste utgangspunktet ja da blir det jo enda vanskeligere. En nordisk stöver av revelinjer er min rekommendation, men det er ett fritt land så du får gjöre som du vil.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til Roy :D Hvem er foreldrene til den aktuelle hunden :?:

Vet om en nordpå så er plaget med revelos med beaglene sine så han har vært

nødt til å rømme til en revefri øy for å jage inn bikkjene :lol: Kos deg med bikkja du

så kan du jo skryte litt her inne når det begynner å synge :D

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Beagle er jo en kjempetrivelig hund :!: så hvorfor ikke velge det? det er jo fult mulig og få en god revehund av en beagle. vi har hatt en fra eget opprett som helst jaga rev sjøl om han var prega på hare. noen av søskene hans både fra hans kull og tiligere kull ble vist premiert på hare, rådyr, rev og disse kom fra hunder som kun ble brukt til harejakt. Hanbikkjene og hubikkja til fattern hadde til avl ble kun brukt til hare. så jeg tror at du kan få en god revehund av en beagle med litt tid bare :!:

 

Det er vel bare det at folk legger forskellige kriterier til det å være " en god revehund " :wink: Jeg og du feks har ganske så forskellige kriterier ser jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

har vi sikkert, men skal bruke den til los og kansje ettersøk pluss di førnevnte kriteriene.. Har go tro på den hunden, og det hjelper vell ikke med den beste hunden i værden om du ikke har god trener...

Link to comment
Share on other sites

Beagle er jo en kjempetrivelig hund :!: så hvorfor ikke velge det? det er jo fult mulig og få en god revehund av en beagle. vi har hatt en fra eget opprett som helst jaga rev sjøl om han var prega på hare. noen av søskene hans både fra hans kull og tiligere kull ble vist premiert på hare, rådyr, rev og disse kom fra hunder som kun ble brukt til harejakt. Hanbikkjene og hubikkja til fattern hadde til avl ble kun brukt til hare. så jeg tror at du kan få en god revehund av en beagle med litt tid bare :!:

 

Det er vel bare det at folk legger forskellige kriterier til det å være " en god revehund " :wink: Jeg og du feks har ganske så forskellige kriterier ser jeg :wink:

 

Nå skal ikke jeg si hva en GOD revjager er da jeg ikke jakter rev(enda) :wink: men jeg er ganske sikker på at det er flere enn far min som får "brukbare" revejagere av beagler. Du får jo fint en god revjager av eks en finne fra reine harelinjer.

Link to comment
Share on other sites

T.Berg : Du har jo akkurat skrevet at en Beagle ER en god revehund , så skriver du at du ikke skal si hva en god revehund er da du ikke har erfaring med revejakt. Når du så skriver at det er en bra sjangs å få en god revehund av en Finne etter reine harelinjer , så må jeg spørre hva du baserer det på da ? En GOD revehund er ikke en hund som jager litt rev nå og da , den skal BARE jage rev , etter min mening , alt annet er i beste fall middelmådigheter. Men mange klarer seg med det og er fornøyd.

 

Ser ut for meg at problemet her er at de fleste rådene her kommer fra folk som ikke er revejegere engang , og da tenker jeg ikke spesielt på deg T.berg.

 

MEN......valget er gjort og jeg gidder ikke legge meg mer opp i det , håper du blir fornøyd med valget ditt.....og det mener jeg selv om jeg er uenig i valget ditt av hund.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg mener en god revehund så ser jeg på det som en som er god til å jage rev derfor ser jeg på beagle som en mulig revehund, men hva en rein revejeger som ikke vil ha en hare eller rådyrlos innimellom ser på som en god hund er nok noe helt annet :!: Det blir vel som at noen harajeger syns det er greit med en revelos av og til mens andre ikke... jeg er blant de første, men bikkja gir f... i rev å det gjør meg ingen ting :wink:

Link to comment
Share on other sites

T.Berg : revehund av en Finne etter reine harelinjer , så må jeg spørre hva du baserer det på da ? quote]

 

det jeg mente med det er at jeg veit om flere som har kjøpt finne for revejakt. i linjene er det harejagere. disse har fått til reine revebikkjer. da burde det samme være mulig med beagle.

Link to comment
Share on other sites

det er nokk slik at det var den eneste hun likte....

 

aahhh, det forklarer saken. Frua har valgt jakthund for deg, er det hun som skal gå på jakt også?

 

 

 

Selvfølgelig skal man ha bikkja utenom jakta også, skjønner ikke helt hvor du vil med dette utsagnet? Dessuten har dette ingenting med å være bastant å gjøre, her velges det hunderase ut i fra helt feile premisser. Hvis du skal ha en elghund kjøper du ikke en cocker spaniel fordi frua synes den er så søt.

 

 

For fet første er her ikke hare, og for det andre så viss jeg preger hunden på rev og revespor går hunden etter dette. ingen har valgt en beagle til revehund hvis den ikke fungerte. og når fruen ikke fordrar hunder i utgangspunktet kan det jo være greit å respektere dette å velge en hun har sjans om å like.

 

og til sist, synes du kan holde deg for god til å va frekk..Slike utsagn blir folk forbannet over.

 

Frekk??? Det er jo dette som kom frem som en sannhet, og tåler du ikke å høre den så er det ditt problem. Frua har valgt jakthundrase for deg, og det er du som skal bruke hunden, er det ikke noe som skurrer her?

 

Forøvrig ikke første gangen jeg ser her inne at folk har blitt anbefalt beagle når de har ett helt annet behov, heldigvis tok nå vedkommende til fornuft.

 

Den dagen frua i huset velger ut hundene for meg så slutter jeg å gå på jakt. Og det med bakgrunn at hun har null peiling om hva som gjelder og hva som kreves.

 

Forresten, endre tittelen på tråden slik at det stemmer litt mere med virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

er litt enig med polar,når jeg klikker inn på dette emnet forventer jeg meg,å lese om forskjellige revehunder,synspunkter med forskjellige raser,og VIRKELIGE erfaringer,ikke bare synsing,og favorisering av en rase....,men denne tråden kunne i stedet hete "beagle til rev?"...

Link to comment
Share on other sites

Dette er humor samt litt trist lesinng.

satt meg ned å leste hele tråden i stad, og her er det mye moro, men når jeg var ferdig å lese synes jeg det hele virket mer tragisk enn moro....

 

Jeg kan prøve å gi en oppsumering for dere som ikke har lest hele:

 

Trådstarter forklarer at han ikke har greie på revehunder og har planer om å gå til anskaffelse av en slik.

 

Flere aktuelle raser blir nevnt, og tråstarter forteller at med tiden er hi hund også aktuellt, her kommer det også frem noe viktig for fortsettelsen av historien "dama må også like den".

 

Så følger en rasediskusjon mange fornuftige og gode forslag kommer på bordet, samt at det blir sagt at de fleste drivende raser vil vise interesse for rev om den preges.

 

Etter litt mere rasediskusjon skriver tråstarter at han nok lander på støver. Her synes jo diskusjonen ha gått bra og en konklusjon er tydligvis nære.

 

Nå er det litt utveksling av nettsider og tips om oppdrettere av de nå aktuelle rasene i tråden, helt til diskusjonen om hare naturlig vis kommer opp og diskuteres på fornuftig og saklig vis.

 

Deretter dukker spørsmålet i fra trådstarter opp om spissunder som elghund og shiba er brukanes revehunder, for øverstkommanderende vil nok ha en av de rasene.

 

I denne fasen av diskusjonen går det opp for en del bidragsytere i tråden at det ikke er revejakten som er det viktigste ved denne anskaffelsen.

 

Nå begynner moroa.

Her får trådstarter både klar beskjed, og noen litt høfligere antydelser at elghund og shiba ikke er å anse som drivende revehunder.

 

Dette ser det tilsynelatende ut som trådstarter tar til seg og svarer at javel da ser det jammen ut til at det blir to hunder, jeg klarte ikke å se vilke to raser det er snakk om men men..

 

Tråstarter har nok en gang bestemt seg, det blir visst beagle, et kompomiss visstnok, uvisst mellom hva.

 

Så følger en ny runde med fornuftig rasediskusjon, hvor tråstarter bemerker at nå er avgjørelsen tatt det BLIR beagle..

 

Siden tråstarter tydeligvis er lettlært og fra første innlegg 29 mars og ca 2 sider med diskusjon til 7 april har han gått i fra null peiling som han selv så fint sa det og til ganske bastant på at det bare er innjaging som skal til på beaglen så blir det bra skal du se holdningen.

 

På denne tiden ca 2 sider ut i tråden blir tråstarter konfrontert med at det kansje ikke er vits å stresse kanse gjøre et litt mer gjenomtenkt valg.

 

hvor han parerer med å si at naboen har fått terrier og da har de også hihund, og er instilt på at med en beagel oppå bakken blir det også masse jobb for terrieren under bakken.

 

Og helt til slutt forteller tråstarter at visse personer som har kommet med mange gode tips i tråden om å holde seg unna for at han er frekk.

 

Roy: I fare for å virke frekk må jeg si dette.... mitt råd til deg

VENT MED Å KJØP HUND..........

På ti dager Har du bestemt deg/ ombestemt deg for rase 4 ganger.

Jakt med folk som har revehunder av forskjellig slag, se forskjeller, hør på disse hundeførerne, og velg hund etter dette.

Det er til syvende og sist du som blir skuffet og kansje angrer på valget senere.. i dag tenker du beagle og for noen dager siden tenkte du støver ....

Hva tenker du om 6 mnd??

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler!!

 

Roy må bare beklage å si at polar har rett....hvis kjerringa har bestemt revehund for deg blir det litt feil....

Var i samme situasjon for 3-4 måneder siden da jeg skulle velge hunderase. Da var jeg klar over at det måtte bli kompromiss med kjerringa og da var mitt eneste krav at jeg må kunne bruke hunden på jakt....og kjerringa ville ikke ha en stor hund...

Og siden jeg ikke var låst til hvilke dyr jeg skulle jakte på så var foxterrier et greit kompromiss, og siden jeg er allsidig jeger så blir det mink og revejakt på meg framover :)

 

Men hvis det er revehund du skal ha så les hele tråden din en gang til og se hva de som faktisk har drivende hunder til rev sier. De vet faktisk hva de snakker om....

 

 

En god fjellvett regel er: det er ingen skam å snu....

 

Mvh christian

Link to comment
Share on other sites

skjønner poengene deres og tar di til etteretning, har meldt meg inn i finskstøver klubben for å få litt mere innblikk og kunskap om va jeg eventuelt går til. Det kullet jeg kansje får fra er ikke før i høst og ingen hund blir kjøpt før jeg er helt sikker.. gidder ikke kaste bort nesten ti tusen på ett halvhjertet forsøk.Det blir ikke bra for verken hunden eller meg.da kan jeg likegodt drite i det.. og når det gjelder Polar var det ikke det han sa men måten han sa det på..

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut!

Etter det jeg forstår er det ganske krevende å få en god revehund, tror ikke det er noe jeg kan ha siden jeg jobber man-fra hver uke og derfor kunn jakter i helgene. Men det er jo noe andre her kan mye mer om enn meg.

 

Tror det å treffe hunderasene sammen med fruen er en en god ide for at hun eventuelt skal få ett riktig inntrykk av de aktuelle hunderasene hun også. Greit som forbereding/bearbeiding :wink:

 

Syns du gjør rett i å bruke litt tid på dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hadde litt av det samme dilemma her når det ble kjøpt hund her i gården sist, da skulle sisters ha bikkje, til kjæledyrbruk. Når man først skulle ha bikkje så blei det lagt ned veto fra undertegnede om at det måtte være en jakthund. Så den kunne brukes til noe i det minste.

 

Da skilte beaglen seg ut. Den har størrelsen, utseende og temperamentet som passer til både hus og jaktbruk.

 

Bikkja jager hjort, hare og rådyr . Den går også på blodspor. Rev har vi bare spora i bånd, men det var utrulig interessante spor. Den lar ferskere harespor være hvis vi først har spora reven ei stund. Jeg tror også at noen av losene har vært på rev, men har aldri kunnet bekrefte det.

 

Beaglen er en allsidig jakthund som godt kan preges på et viltslag hvis man bare har is i magan til å vente på sporsnø, eller å går med bikkja i bånd til man får kontakt med ønska viltslag. Sjøl syns jeg at bikkja bør jage flest mulig viltslag. Vi gikk på ferske spor om sommeren, når det var sporsnø om vinteren, men bikkja fikk også jage masse på egenhånd, og det har virka, hu jager alt hu kommer over.

 

Til høsten bli beaglen med til Ungarn, da skal vi nok få prøvd oss på kanin og villsvin :)

 

Når en hund skal skaffes, så må man faktisk kompromisse noen ganger, spesielt om man ikke bor på sin egne lille knatt inne i skauen ;), det er jo et familiemedlem man skaffer seg. Men beagle er ikke et kompromiss, det er midt i blinken! At den skulle være noe dårligere enn andre harehunder på rev stiller jeg meg svært tvilende til. Finner du valper der foreldrene har premiering på rev syns jeg du skal slå til. Og på www.beagle.no får du masse informasjon om rasen.

 

Bedre med en hund som kjærringa liker, enn ikke noen hund....

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

skjønner poengene deres og tar di til etteretning, har meldt meg inn i finskstøver klubben for å få litt mere innblikk og kunskap om va jeg eventuelt går til. Det kullet jeg kansje får fra er ikke før i høst og ingen hund blir kjøpt før jeg er helt sikker.. gidder ikke kaste bort nesten ti tusen på ett halvhjertet forsøk.Det blir ikke bra for verken hunden eller meg.da kan jeg likegodt drite i det.. og når det gjelder Polar var det ikke det han sa men måten han sa det på..

 

10000kr er for lommeruskt å regne i forhold til alle de x antall hundre timene i marka bare for å oppdage at du har satset på feil rase ! Det er mye billigere med riktig hund til 10000kr enn feil hund til 5000kr........

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Hmm..interesang tråd. Jeg går å vurderer et nytt jaktværktøy..en Jack Russel terrier. Kan noen kloke mennesker gi meg noen gode råd og vink m.t.p rasen og revejakt? Kan nevnes at dette er en 3 år gammel unghund som jeg kan få. Men dn har litt"problemer",som jeg kan kåmme tilbake til. Finnes det noen videoer jeg må/kan/bør se som kan være til innspirasjon/hjelp for meg m.t.p råd og tips om trening på spor/hi?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...