Jump to content

Praktisk-utstyr, Rem 870 / pumpehagle


omega

Recommended Posts

Det gode menneske dk er i ferd med å overbevise meg: Jeg har fått lyst til å slenge meg med på et praktisk hagle-stevne!

 

De fleste her inne vil ha vansker med å forestille seg at det er mulig å være så dårlig til å skyte som jeg er, så det er det lite aktuelt å kjøpe en fullblods racegun med én gang, for å putte det på den måten. Men jeg har da en Remington Model 870 som jeg kunne tenkte meg å starte med. :) Den har ikke sikteskinne, bare korn, og sylinder-trangboring.

 

Så her må det kjøpes polychoke! Hvilken polychoke er den beste?

 

Og så må jeg ha sikter ... Jeg har fått anbefalt HiViz, men er det også andre som bør vurderes? TruGlo? Mepro? (En liten oversikt finnes her.)

Link to comment
Share on other sites

DK er vel en av de i Norge som har mest erfaring med Praktisk hagle, så det kan være greit å høre litt på han(husk å trekke ifra halvparten :D )

 

Når det gjelder sikte så hadde jeg ville gått for HiViz.(jeg skyte Open, og holder på å få montert rødpunkt)

 

Når det gjelder Choker så har jeg ikke noe kjennskap til Poly Choke. Jeg bruker orginalchokene på min Benelli M2

 

Regner med du kommer en tur på Vinstra da?

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

DK er vel en av de i Norge som har mest erfaring med Praktisk hagle, så det kan være greit å høre litt på han(husk å trekke ifra halvparten :D )

dk er vennligheten selv, og jeg hører alltid på ham. ;) Det er bare at jeg ikke ville plage vettet av ham med masinga mi, samt at jeg, mest av prinsipp, vil ha en second opinion.

 

Når det gjelder sikte så hadde jeg ville gått for HiViz.(jeg skyte Open, og holder på å få montert rødpunkt)

Da kjøper jeg HiViz. :) Hvilken rødpunkt velger du, forresten?

 

Regner med du kommer en tur på Vinstra da?

Ja, det ser ut som det ja. Gjør plass til en villfaren oslotrønder nederst på lista!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, den Burrisen så ikke dum ut. Er litt spendt på hvordan det funker å få prikken så nære øyet, jeg har en Burkettmount med Jpoint på AR'en, den kommer lengre unna en Burrisen der gjør men føles alikevell *veldig* nærme.

 

Hmm.

 

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Hmm, den Burrisen så ikke dum ut. Er litt spendt på hvordan det funker å få prikken så nære øyet, jeg har en Burkettmount med Jpoint på AR'en, den kommer lengre unna en Burrisen der gjør men føles alikevell *veldig* nærme.

 

Hmm.

 

 

/D

 

Har også Burkett mounten på AR'en, synes den er grei. Men satser på å ha den fremme på løpet på hagla

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmm, den Burrisen så ikke dum ut. Er litt spendt på hvordan det funker å få prikken så nære øyet,

Tok Burrisen i nærmere øyesyn på Shot Show. Det viste seg å bli en veldig bokstavelig opplevelse; jeg synes den kom veldig nær øynene. Jeg har angst, nesten fobi, mot å få noe inn på øynene, så dette er bare mine personlige og irrasjelt baserte ¢2 …

 

Mens vi snakker om holosikter: Er Docter, ev. Meprolight, noe å vurdere hvis jeg i framtida skulle investere i et dedikert skytejern?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, den Burrisen så ikke dum ut. Er litt spendt på hvordan det funker å få prikken så nære øyet,

Tok Burrisen i nærmere øyesyn på Shot Show. Det viste seg å bli en veldig bokstavelig opplevelse; jeg synes den kom veldig nær øynene. Jeg har angst, nesten fobi, mot å få noe inn på øynene, så dette er bare mine personlige og irrasjelt baserte ¢2 …

 

Mens vi snakker om holosikter: Er Docter, ev. Meprolight, noe å vurdere hvis jeg i framtida skulle investere i et dedikert skytejern?

 

Har ikke så mye kjennskap til de. Jeg mener det er en fordel at man få det så lavt som mulig. Har en kompis som har en Remington 11-87 Open hagle(bygd av JP) Rødpunktet der sitter akkurat der det skal(min mening)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal også kjøpe en Poly-Choke. Tenkte først å kjøpe en Poly-Choke II med ventilator, men de er ikke er tillatt i Shotgun Standard Manual Division (pdf, s. 59, pkt. 12 i tabellen). Da blir det til en Poly-Choke II uten ventilator

 

 

Jeg husket — selvfølgelig! — feil ang. stripperne (ja, det heter faktisk det); det var hos Brownells jeg hadde sett dem:

 

pmt_01.jpg Progressive Machine and Tool (PMT) ($59.99)

 

ccw_01.jpg California Comp. Works (CCW) ($23.45)

 

Jeg har veldig lyst til å gå for noen av CCW-modellen, med mindre noen mener det finnes gode grunner for å styre unna disse. Noen?

Link to comment
Share on other sites

Progressive machien holderne ser mye bedre ut en CCW, men CCW er mye mere praktisk annvenlige av den enkle grunnen at de har en spacer i den ene siden som sitter med borrelås, og dermed kan du enkelt bytte mellom korte og lange patroner bare ved å hive spaceren inn og ut.

 

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å snike litt i tråden din, Omega.

 

Hvis jeg skal oppsummere litt er det følgende "must have" i forhold til en stock hagle:

 

- Sikter.

- Patronholdere.

- Magasin forlenger.

 

I tillegg kommer vel forskjellige typer skjefter avhenging av hva som er lovlig i forhold til mekanisme og alder på våpenet.

 

Men hva er å foretrekke i forhold til Choking, løpslengder etcetera ?? Ser forsåvidt Omegas innspill i forhold til Polychocken (har utsatt anskaffelse og montering av en slik alt for lenge selv).

 

Kan en praktisk hagle benyttes til andre ting ?? Innen figurjakt har jeg forstått at endel benytter 1/2 Autoer med rødpunktsikter.

 

Noen som har erfaring innen dette som eventuellt kan bidra til diskusjonen ??

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten komentar hva utstyret angår.

 

Du *trenger* ikke gjøre noe vesentlig med sikter med mindre du skal skyte open. Det som funker best er skinne og korn, kornet gjerne av en litt svær fiberoptisk type.

 

Standard laktstokk funker utmerket uansett divisjon - noen liker pistolgrepsstokk fordi de syns det gjør det lettere å holde hagla i skuldra ved weak hand loading men dette er en smaksak. Selv syns jeg pistolgrepsstokken er noe herk, fordi jeg får et lite men krapt rapp i kinnbeine for hvert eneste skudd jeg skyter med ordentlig kinnkontakt, og en jaktstokk peker mere naturlig.

 

Det er i alle fall ingen grunn til å leite land og strand rundt etter en pre-ban hagle med pistolgrep av konkuransemessige årsaker, og av politiske årsaker kan det være riktig lurt å la være.

 

Min egen liste over stash, i prioritert rekkefølge er:

 

Hagle som virker (for egen del i standard-semi) - jeg kjøpte en steingammal Browning gold med langt mag fra leeenge før politidirektoratet begynte å mene noe om dette.

 

Patronholdere fra California competition works og stivt webbelte - dette er polstra med isopor donert fra et gammelt liggeunderlag, både for å få holderne litt ut fra kroppen og for å få polstret over hoftekammene da beltet blir ganske tungt.

 

HiWiz fiberkorn

 

Thats It.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Må forresten legge til en ting: CCW holdere er kun et poeng for de av dere som har tenkt å lære weak hand reloading - skal dere lade med sterk hånd funker billigste sort patronbelte i nylon med strikkhemper helt topp - bare ta høgde for at dere antakelig trenger to belter.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Så i utgangspunktet er det ikke nødvending med baksikte ?? Skinne+korn er løpskinna med fiberoptikk ytterst, hvis jeg forstår deg rett.

 

870en min ble i utgangspunktet handlet ferdig satt opp for praktisk hagle engang på starten av 90 tallet, da øvelsen dukket opp for første gang i kongleriket og brukt i ett par konkuranser. Siden er den lettere jaktifisert, men dukker nok opp i sin opprinnelig prakt på Vinstra.

 

Hva er "normal" ammolast å ha på seg på stagene ? Utifra hva du skriver om rigging av belte ol, virker det som det er en viss mengde...:D

Link to comment
Share on other sites

Så i utgangspunktet er det ikke nødvending med baksikte ?? Skinne+korn er løpskinna med fiberoptikk ytterst, hvis jeg forstår deg rett.

 

870en min ble i utgangspunktet handlet ferdig satt opp for praktisk hagle engang på starten av 90 tallet, da øvelsen dukket opp for første gang i kongleriket og brukt i ett par konkuranser. Siden er den lettere jaktifisert, men dukker nok opp i sin opprinnelig prakt på Vinstra.

 

Hva er "normal" ammolast å ha på seg på stagene ? Utifra hva du skriver om rigging av belte ol, virker det som det er en viss mengde...:D

 

Du kan jo "risikere" en 32 skudds øvelse da(maks 28 targets), når det gjelder Vinstra så blir det kanskje en på 28.

Også vil jo evt. bommer komme i tillegg :D

Link to comment
Share on other sites

Flashman & andre:

 

For å være dobbeltsikker har jeg snakka med sjefen sjøl 8), blackops92, om øvelsene, og situasjonen er som følger: På øvelser med vanlige hagleskudd, ikke slugs, er det ønskelig å kunne variere trangboringer underveis, siden holdene blir forskjellige.

 

 

Flash: Les eposten din. ;)

Link to comment
Share on other sites

Flashman & andre:

 

For å være dobbeltsikker har jeg snakka med sjefen sjøl 8), blackops92, om øvelsene, og situasjonen er som følger: På øvelser med vanlige hagleskudd, ikke slugs, er det ønskelig å kunne variere trangboringer underveis, siden holdene blir forskjellige.

 

 

Flash: Les eposten din. ;)

 

For å poengtere det, man kan skifte choker mellom vær stage. Ikke så lurt å gjøre underveis i øvelsen... :D

Et annet alternativ kan være å bruke forskjellig ammunisjon. F.eks. 24 gr lerdueammo til en stage der det er bare nært hold, og 30 gr jaktammo hvis det er lengre hold.

 

Selv bruker jeg stort sett Modified choke(1/2) og 28 gr 7,5 hagel eller 30/32 gr 5/6 hagel.

 

Nå kommer vi på Mountain matchen kun til å skyte på lerduer(bortsett fra slugstagen) og da kan det kanskje være en fordel med 8 eller 9 hagl, for å få mest mulig i lufta. Det holder jo tross alt at det bare mangler en bit av lerduen

Link to comment
Share on other sites

Reglene for Standard Manual Division sier vel at man får ha maks 8+1 (eller er det 9+1, her må noen hjelpe meg/oss!?!) skudd i børsa VED START. Etter start står man fritt til å dytte inn så mange skudd man vil. :)

 

8+1 er maks ved start ja, etter pipet kan man dytte i så mye man vil.(Det er det samme for Standard og Standard manuell) Er kun Modified Hagle som har begrensninger på lengde

Link to comment
Share on other sites

8+1 er det jeg er satt opp for...

 

Materiell i haglpatronene er det av betydning ?? Leser at det er lerduer som er målene minus slugstagen(e) og da er det fritt frem ellers ??

 

Omega: Mail lest og positivt besvart. Ringer deg i løpet av morgendagen... :mrgreen:

 

Stålpatroner kan selvfølgelig brukes på lerduene, og vil du bruke andre materialer.... så vil de ikke være noe sjekk på det

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Noen her som kan hjelpe?

Hvis jeg husker riktig navn er Firepoint en tidligere utgave av JP. Er det noen her som vet om jeg kan bruke samme fester som JP på en Firepoint. Passer delene om hverandre?

 

Er ikke 100 % sikker, men regner med at det går. For å få ett sikkert svar, så er det bare å sende mail til JP. De er raske til å svare på mail

Link to comment
Share on other sites

Fikk dette svaret:

Yes the Firepoint is any early incarnation of the JPoint. Although the JPoint has been updated with better electronics and a better lens, they do share mounting adapters and accessories. The Tasco Optima also uses the same mounts and accessories.

-Brock

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...