Jump to content

Problemer med søknad på hagle


slemmo

Recommended Posts

Nå har jeg akkurat vært på oslo våpenkontor og levert søknad på en beretta halvauto med begrunnelse rypejakt, jeg har allerede en 870 pumpe for gåsejakt.

Som tilleggsinfo skrev jeg også at jeg har tenkt å bruke berettaen til leirdueskyting men ikke hadde mottatt medlemskort fra OJFF enda, dette fordi jeg trodde det måtte være positivt at jeg hadde flere bruksområder på hagla.

Fikk med en gang beskjed i skranken at jeg kom til å få problemer med denne søknaden fordi jeg hadde en hagle fra før som dekket dette bruksområdet og hvis jeg skulle ha en hagle for baneskyting måtte jeg dokumentere trening og konkurransedeltakelse, eller så måtte jeg selge pumpa.

Pumpa har jeg tenkt å bruke på gåsejakt allerede neste år og Berettaen har jeg tenkt å bruke til alt annet av fuglejakt og leirdueskyting, så jeg trodde jo ikke mine egne ører når jeg fikk høre dette.

Jeg kan jo ikke dokumentere konkurransedeltakelse før jeg har en hagle som egner seg for lerdueskyting heller.

Det mest frustrerende er at jeg allerede har lagt av hagla hos Interarms til en jævlig god pris og ikke har tid til noe mikkmakk med våpenkontoret nå. :(

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er halvautoen bedre egnet til rypejakt? Hvorfor er pumpa ikke egnet til rypejakt? Du må godtgjøre at de to våpnene ikke dekker samme bruksområde. Nå har man jo hørt at saksbehandlerne i Oslo kan være nokså stivbeinte, men i utgangspunktet skal du ikke innvilges to våpen til samme bruksområde uten særlig god begrunnelse. Jeg ville argumentert på hvorfor pumpa er dårlig egnet til rypejakt (vekt, håndterbarhet, kaliber,...) og hvorfor halvutoen er dårlig egnet til gåsejakt (korrosjonsmotstand, kaliber, vekt,..). Siden pumpa er dårlig egnet til rypejakt, må du ha en halvauto til rypa. Siden halvautoen er dårlig egnet til gåsejakt, må du beholde pumpa. Din konklusjon er at de to våpnene ikke dekker samme bruksområde, og at du dermed skal gis ervervstillatelse på halvauto uten å måtte selge pumpa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...