Jump to content

Krieghoff Plus


7 mm Rem Mag

Recommended Posts

Er på litt gyngende grunn her, men mener Plus har to slagmekanismer. Disse spennes med spenntangenten, når to skudd er avfyrt, må våpenet spennes på nytt med tangenten, og følgelig omsjalteren flyttes, før skudd nr tre kan avfyres.

På den dyrere Trumf, spennes haglepipene ved å brekke våpenet, og rifla spennes med spenntangenten. Denne er vel også noe lettere å spenne, pga kun en slagmekanisme (de to andre spennes ved brekking) kontra Plus sine to. Rett og slett en enklere mekanisme, og dette er vel hovedgrunnen til prisforskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Som et apropo til to kontra tre slaglåser på drilling, er jeg freidig nok til å sitere meg selv fra en tidligere anledning:

Tikkat3 skrev:

"Ellers maser jo alle om at det SKAL være tre slaglåser på en drilling. Da har vi merkel 96K og Krieghoff trumpf. Begge er påvei ut, men man får vel tak i noen enda.

Jeg skjønner ikke helt åssen man kan klare å skyte tre skudd med disse uten å måtte ned og fikle med løpsvelger eller sikring.

Om man spenner helt frem på merkelen kan man skyte en rifle og en hagle, så må man vel ned med børsa, gruble litt, trykke inn ekstrasikringen på oppspenneren, slippe den tilbake, ooops, det var for langt, litt frem igjen, der ja, nå kan jeg skyte siste hagleskuddet etter rådyret, som nå er 75 meter unna...

 

Krieghoff trumpf har det samme, skyter man rifleskuddet, må man ned med børsa, ta tilbake oppspenneren, så skyve frem sikringen for å skyte begge hagleløpene. Eller enda værre, spenner man opp rifla, kan man ikke ombestemme seg og ta hagleløpet på rådyret som sprinter rett imot uten at man også tar av haglesikringen om jeg har forstått det rett. Kanskje best å både spenne opp og ta av sikringen når man stiller seg på post?

Nei, dette med tre slaglåser er overvurdert sålenge man ikke har begge hagleløpene på en avtrekker og rifla på en annen. "

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg har aldri eiet en Plus, men har i en årrekke hatt en Classic som har akkurat samme oppspenner. Dette er selvsagt subjektivt, men jeg synes oppspennermekanismen er suveren ut fra sikkerhet og uproblematisk i forhold til bruk.

 

Om man trenger tre slaglåser på en drilling er er kanskje mere et konstruksjonsetisk spørsmål enn funksjonelt. Etter mange år med Sauerdrilling, Trumpf og Neptun, som alle har tre slaglåser, tror jeg at jeg har tømt drillingen bare et par-tre ganger.

 

Ellers er fordelen med den gamle Trumpf (skriver gamle fordi nå har Krieghoff lansert en ny Trumpf som er en Optima med tre slaglåser) at den er lett og ballansert og har en riktig klassisk mekanisme. Videre er løsningen med haglesikring og oppspenner for riflepipa sikerhetsmessig og funksjonsmessig suveren. Etter mitt syn er dette den eneste løsningen som fungerer når du fra før har dobbeltløper hagle med to avtrekkere og kolbehalssikring innarbeidet i ryggmargen.

 

Jeg har jaktet mye i fjæra med Hubertus, Classic, Trumpf og Neptun, og har aldri hatt problemer med rust. Om Plus har en dårligere underpolering og blånering vet jeg ikke, men har litt vanskelig for å tro det. Baskylen ruster i allefall ikke.

 

Beste drillingkjøpet finner du i Sverige, pass opp en Trumpf dural på Blocket.se

Link to comment
Share on other sites

har en Krieghoff Plus 5.6x50R/12

er veldig fornøyd med våpnet, veier det samme som Berettaen min..tror det er 3.2 kg

oppspenner'n fungerer helt fint, brukte den først på rypejakt...det ble noen tilfeller av somling de første gangene...men etter 2-3 turer, er det automatikk og rekleks, som på ei vanlig sikring...+ at du får trent tommelen din:)

rifla har meget god presison! MEN det er noa annet å skyte med drillingen enn ei rifle (det er hagle-stokk), har funnet ut at børsa må ligge godt i skuldra, og ha et generelt godt anlegg, selv med 22 kalibret som er i min

har bommet en del pga det! er nøye med det nå.

men når børsa ligger der den skal blir det treff (gjelder liggende skyting!)

har lodda løp, så det er et lite mareritt å skyte inn børsa:) DET er eneste bakdel med Plus'n min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var Krieghoffen på plass :D

 

Har hatt den ein tur på skytebanen der han viste god presisjon i rifleløpet og relativt tronge hagleløp, fin for rådyrjakt :) Den har ein Schmidt & Bender 1,25-4x20 i hakemontasje på toppen. Oppspennermekanismen trur eg blir grei å håndtere med littegrann øving.

 

Stokken passa meg perfekt, så alt er egentlig bra. Satser på å få tetsta den utover hausten :D

 

displayim%20...%20?pos=-8509

 

displayim%20...%20?pos=-8508

 

displayim%20...%20?pos=-8507

 

displayim%20...%20?pos=-8506

Link to comment
Share on other sites

Grattis med Krieghoff eier!

 

jeg regner med at du blir godt fornøyd,...oppspenneren er noe man må vennes med, kontra ei vanlig haglesikring

kluet er å spenne opp før man beveger våpenet opp i annlegg...., synes å huske at det var det jeg måtte drille inn...best å gå med børsa med løpet pekende opp (som man står på lerduebanen)...da er man (jeg) sterkest og raskest med tommelen..

jeg hadde en tendens til å prøve å spenne opp samtidig som jeg beveget opp børsa, blei for veik i tommelen.. når børsa var sånn omentrent ved kinnet:)...noen ryper som bærga livet på den måten. ja...

men det er fin "drill-trening" å gå på rypejakt (iaff. om det er litt ryper da)....man lærer seg teknikken fort

i dag er det ikke noe jeg tenker på, det smeller bare:).mulig man blir noen 1/10 deler av et sekund tregere, men det er nok oftere en fordel enn en bakdel, spes på rypejakt.

 

lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er selv eier av en Krieghoff Plus og kan bare skrive under på det andre skriver.

Oppspenneren venner du deg fort til og er ukritisk til praktisk jakt. I tillegg er sikkerheten på et høyere nivå. :)

 

Har heller ikke problemer med rust, men så er jeg da også relativt nøye med puss og gnikk.

 

At man kun kan skyte to skudd før ny "oppbrekking" kreves har heller ikke gitt meg noe problemer sålangt.

Drillingen er for meg en hagle, med mulighet for et rifleskudd, og ut i fra dette er to skudd som regel nok.

Hadde jeg drevet mye med drevjakt, der ulikt vilt kunne sprette ut, er kanskje saken annerledes.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Har tak i en brukt Krieghoff Plus hvor jeg ikke vet trangborringen i kal 20/76 hagelpipene. Begge løpene er merket 15,7. Kan trangborring leses ut fra dette? Evt andre tegn som beskriver noe rundt dette?

 

Har også hørt at denne drillingen ikke tåler stålhagl eller andre moderne haglepatroner. (Heavy shot)

Noen som kan noe om dette?

 

Mvh

Blåbær

Link to comment
Share on other sites

Hagleløpene er trykktestet til 1095bar. Mener det skal være 1370bar for bruk av stål.

Stål skal ikke brukes med mer trangborring enn 1/2. Løpene er loddet så en skal være ekstra forsiktig.

Jeg har aldri brukt stål i min Plus for å være helt sikker. Føler ikke det store behovet heller..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

I følge boka av Kjell Løvold, Haglpatronen og haglskuddet, er tabellen over cirka reduksjonen i diameter slik:

 

Full 1mm

3/4 0,7mm

1/2 0,5mm

1/4 0,3mm

Forbedret sylinder 0.1mm

 

Du har 0,9mm og 0,6mm, som jeg vil gjette på er full og halv. Trangboring er ikke en eksakt vitenskap, så du må testskyte og måle dekningsgraden for å bli helt sikker.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 11 months later...
  • 2 years later...

Funderer på å kjøpe en brukt Plus med frittliggende riflepipe (TS). Har forstått det slik at dette er en rimeligere versjon av Optima. Stemmer dette? Noen som kan si noe om i hvilket tidsrom de er produsert og hva var omtrentlig nypris på disse? Den modellen jeg har sett på har "enkel" utførelse uten spesielt treverk. Ble det levert flere utgaver av denne?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har fulgt med på drillingmarkedet noen år, og 40 for en plus er minst 10 for mye mener jeg. Min merkel 96k fra 2007 med en swaro z6i betalte jeg 36' for. En ny/utstillingsmodell 96k ble nettopp solgt av Winge for 30'. Siste Plus jeg husker å ha sett på Finn for ca et år siden ble solgt for 28', tror den hadde kikkert også.

Link to comment
Share on other sites

Ja, som dere skriver, 40 er altfor mye..

Jeg kjøpte min Krieghoff Plus på starten av 2000-tallet. Den gang hadde Jakt- og Friluft et tilbud på 26.000 for den enkleste Plus-modellen. Jeg kjøpte en utstillingsmodell med enkel jaktgravyre og fikk den for samme pris (denne gravyren kostet vel 4-5000 på den tiden). Hakemontasje og Schmidt & Bender 1,5-6x42 kom raskt på plass. Denne Plus'en er i 20/76 og 6,5x57R.

 

DSCN03720186b~0.jpg

Her avbildet etter vellykket gåsejakt :)

 

Må si at jeg har vært meget fornøyd med dette våpenet. Oppspenneren er treg, men dette blir man fort vant til. Jeg føler ikke at dette er noe handikap, selv på skogsfugljakt der ting skjer fort innimellom furuleggene :) Hovedsakelig har dette vært et rådyr- og småviltvåpen, men et par rein har det også blitt.

Denne typen drilling med 63,5cm piper er, i mine øyne, mer velbalansert og egnet som haglevåpen enn mange av de nye som ofte kommer med 55cm piper.

Link to comment
Share on other sites

Det var kjapt! Post svaret da. Jeg sendte en mail til Merkel da jeg hadde K96, og spurte hvilke slug jeg kunne bruke, i hvilket løp. Fikk svar med en gang at de anbefalte Brenneke, i det mest trangborede løpet :shock: . Det viste seg å være good shit, fikk best samlinger med trangeste løpet. Skal bli morro å høre hva de sier.

 

Jeg for min del hadde neppe skutt Hevishot i drillingen min bortsett fra hvis det var en Blaser D99. Har hatt en sånn forresten, fint våpen men ikke noe for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i hvert fall vært veldig forsiktig med å skyte stål..

Men det er vel langsiktig bruk som, sakte, men sikkert, kan slite ut våpen med lodda piper? Eller kan skyting med stål gi "umiddelbar" skade av få skudd?

 

Jeg trodde det var greit å skyte noen skudd i ny og ne..

Link to comment
Share on other sites

Har noen sesonger med Krieghoff pluss og kan ikke si jeg savner tre slaglåser til min jakt, er mye mer begeistret over sikkerheten med oppspenner og at våpnet pr. dfenisjon ikke er farligt når den er nedspent.

 

Min drilling er i 2x20-3" og 7x57R haglepipene er full trangborret og ikke helt som jeg ønsker det, jeg vil åpne så mye som mulig og helst 1/4 choce som max. Jeg liker lit filosofien til gamle Anders Dahlmann i svenske jakt&vapen som hadde sitt mantra i lette hagleladninger i mindre haglstrørrelser.

 

Rådyret på bildet ble felt med hagl #4 og avstanden var 22 meter, dyret vendte og gikk 30 meter før det var dødt.

 

Haglstørrelse # 4 går tvers igjennom et rådyr om noen lurte på det...

25flslz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dear Helge,

 

thank you for your request.

I checked the gun details and YES indeed you can shot Steel Shot with it.

It is especially proofed for that.

You can see this on your gun with a "Lillie" stamp.

 

Best regards and Waidmannsheil

 

Daniel

 

 

 

With kind regards

 

Daniel Spatz

Sales Department

 

Likte svaret jeg fikk fra Krieghoff i dag! Bare å sjekke drillingene folkens :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...