Jump to content

Nybegynner trenger laderåd


BENELLI M4

Recommended Posts

har begynt å sette meg litt inn i den kompliserte ladeverden etter som at fabrikkammo er litt i dyreste laget for de kalibre jeg bruker mest. Så nå begynner spørsmålene å hope seg opp. skal lade .375 H&H Mag. har kjøpt inn 100 norma oryx 300gr og 1 kg Norma 204 til å starte med, hylsene jeg har tenkt å bruke er engangsskutte federal. Magnumhetter har jeg ikke handlet ennå.

 

Har lest etter at jeg handlet krutt at 204 og n160 fort gir komprimerte ladninger i .375. skjønner at det at hylsa blir rimelig full men lurte på om noen kunne forklare meg litt om komprimerte ladninger. fordeler hvis det er noen og ulemper. gode lade data for .375 H&H taes også imot med stor takk. :)

Link to comment
Share on other sites

Mange er redd for å lade komprimerte ladninger fordi hylsa blir så full. Men komprimerte ladninger er helt supert når det brukes riktig krutt. Gir jevn tenning og jevne hastigheter som er et pluss rent presisjons messig.

Ikke rasler kruttet i hylsa når du er på smygjakt heller. :mrgreen:

 

Kommer ikke på noen negative sider med komprimerte ladninger i farten, annet enn at det går en del mer krutt enn ved bruk av raskere kruttsorter. :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, komprimerte ladninger er ikke så skummelt som mange skal ha det til. Eneste problemet er at det kan bli vanskelig å få satt i kula, og at det fort blir søl i karusellpresser. Bruker man en lang trakt eller heller kruttet i litt sakte øker ladetettheten ganske merkbart.

Link to comment
Share on other sites

Tror du sliter litt med å få på plass maksladninger med 204 uten laaaang kruttrakt så du får komprimert ladningen litt allerede når du heller den i. I federal hylser blir det nok trangt, så det kan hende du må krympe på plass kula for å ha en stabil patronlengde, komprimert krutt kan trykke litt på kula og sammen med rekylkreftene under skyting kan kulene "tyte ut igjen" av de patronene som ligger i magasinet når du skyter.

 

Jeg synes komprimerte ladninger er noe plunder, og min erfaring er at 80-85% fyllingsgrad jevnt over gir meg bedre presisjon. 203B er glimrende til .375HH, maksladninger rundt 70gr med 300gr kuler gir omtrent så mye hastighet du kan få med denne kulevekten (og mer enn nok for Oryx!) uten at hylsa blir for full. Andre gode krutt er N150, N540 og N550. Koster ca. halvparten av Norma og gir tilsvarende resultater.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Og skal du bruke komprimert ladning så er det lurt å bruke trakt. Forsøk å får til en virvel, slik at du heller kruttet på skrå langt oppe på trakta, og så virvler det ned i hylsa. Blir det for fullt enda kan du holde en barbermaskin eller noe annet som durer.... borti hylsa. Da setter kruttkornene seg pent på plass. Er det såpass med plass at du får ned kula uten at det sier *krunch*, altså at du får feste for kula som komprimerer kruttet når du presser kula ned i hylsa, så har du en komprimert ladning. Ikke mer hokus pokus enn det. Men siden det er trangt nedi der kan kruttet skyve kula utover, det løser du ved å legge en pen liten krymp. 375 har såpass tynt godt i hylsehalsen at du fort lager trekkspill dersom du skal sette kula og krympe i en operasjon. Altså, sett kulene i, og gå over og lag en krymp i en egen operasjon. Står godt beskrevet i ladeboken.

Når alt dette er sagt vil jeg støtte de over som sier at det er unødvendig med komprimerte ladninger. Bytt kruttet til et som er mer egnet, selv har jeg brukt N150 med godt hell til både 375 H&H og 375 Weatherby.

Lykke til!

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt:

 

350gr Woodleigh/66,5gr 203B (715m/s)

300gr Nosler PT og Woodleigh PP/71gr 203B (780m/s)

270gr Barnes XLC/75gr 203B (820m/s)

260gr Nosler Accubond/73gr 203B (845m/s)

 

Av disse er nok den siste favoritten, meget god presisjon og bra skuddvirkning på Elg og Hjort. Noen av disse ladningene her er absolutt maks, så start ikke rett på noen av de. Følg vanlige rutiner og begynn 5% under og følg med på trykk/hastighet.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...