Jump to content

Hålogalandsalmenningen!


Andre_Eilertsen

Recommended Posts

Klarte ikke finne noen innlegg om Hålogalandsalmenningen.

Ønsker å høre hva folket mener om denne.

 

Fra en tidligere spørreundersøkelse viste det seg at 93% er mot hålogalandsalmenningen, mens 3% er for, og de resterende 4% er usikker på sin mening i saken.

 

For de som ikke er kjent med denne, så er det kort sagt et ønske om å legge ned Statsskog og overføre eiendommene i Troms og Nordland til Hålogalandsalmenningen. Det er samerettsutvalget som har levert denne innstillingen.

I fylkestinget i Nordland ble dette forslaget stemt ned, mens i Troms ble det stemt for.

Det vil si at dette forslaget blir å ende opp på stortinget.

 

Dette vil få store konsekvenser for jegere og sin utdøvelse av jakt i Troms og Nordland.

Selv er jeg en aktiv jeger som i mange år har dratt på jakt i Finnmark. Etter Finnmarkseiendommen kom ble mitt favorittområde stengt. Dette var grunnet beiteområde for reinen. Året etter dro jeg på fisketur til et par hemmelige vann, men ble møtt av skogsvoktere som sendte meg ned til bilen etter en dags marsj.

 

Dette kommer til å skje i Nordland og Troms hvis samerettsutvalget får valget sitt.

 

For mer informasjon om Hålogalandsalmenningen, se http://www.utmarka.net

Link to comment
Share on other sites

Må bare innrømme at samene irriterer meg mer og mer.

 

"rettigheter til grunn og naturressurser i tradisjonelle samiske områder fra og med Troms og sørover" Hva er dette? Bare fordi at samene har fått lov til å bruke naturen over store deler av Norge, så skal de nå plutselig ha alle rettighetene over den?

 

Trøndere har også tradisjonelt bosatt seg over hele landet. Kanskje vi skal gjøre hevd på narurressursene i norge?

 

Og når det gjelder hvem som var først til å bosette seg i diverse deler av norge (for det handler vel om at de påberoper seg status som urbefolkning), så har jeg stillt meg følgende spørsmål: Hva er mest sannsynlig, av at norge ble befolket langs kysten etter hvert som isen trakk seg tilbake, eller at de første gikk hundrevis av mil ovet et ishelvete de ikke viste om endte, og kom til kysten av trøndelag, nordland, troms og finnmark?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...