Jump to content

Sammenlignet med stål.......


Keith

Recommended Posts

Vet ikke riktig hvor jeg skal poste dette, så jeg prøver den her, regner med at de som ser innom her har mer peiling enn andre:

 

Stål og fallfigurer krever endel *puff* for å falle, de av oss som liker å se resultater av skytingen, og som har beveget seg ut av glassalderen foretrekker stål

 

Men det oppstår lett problemer, dersom man forsøker å bruke stål i sammenhenger og miljø hvor mange ulike kaliber benyttes.

 

Som kjent skal det ikke store plata til før en .22 LR mister pusten.

 

Så det man trenger da er noe HARDT og LETT.

 

Så sitter jeg å ser på TV og ser reportasjer om flott nytt idrettustyr, og hører frasen:

"lettere enn aluminium, og sterkt som stål - sterkere enn stål, faktisk"

 

Hva jeg tenker på? Karbonfiber!

 

Er det noen som har forsøkt å skyte på karbonfiber? Hvor mye tåler det, sammenlignet med stål og aluminium, når det kommer til stykket, hvor tykt må det være for å tåle en 9mm para feks?

 

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Karbonfiber vil neppe tåle den punktbelastningen som en kule vil gi.

 

Det beste alternativet jeg kan tenke meg er polykarbonat(PC). (ikke akryl (PMMA)). Vanligvis brukt i politiskjold, hjelmvisir, jagerflycockpitglass o.l. Dette fåes i gjennomsiktige plater og 10-12mm tykkelse bør nok være minimum for 9mm. Siden de er gjennomsiktige er det nok en fordel å lakkere dem før bruk, men vær forsiktig med lakktypene... Dette materialet tåler mange ting men enkelte løsemidler tåler det ikke i det hele tatt. F.eks. aceton.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg aldri tenke meg. Polykarbonat er seig og spenstig, men mot en kule holder det ikke. En 22LR går rett gjennom 4-5mm PC, og 9mm er ikke en dårligere penetrator.

 

Hadde forøvrig en bumerang i dette, fantastisk morsom sak. Kunne kaste den rett i asfalt, bare spratt opp med marginale slagskader.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg aldri tenke meg. Polykarbonat er seig og spenstig, men mot en kule holder det ikke. En 22LR går rett gjennom 4-5mm PC, og 9mm er ikke en dårligere penetrator.

Det er derfor du må opp i over 10mm. 8)

Og ja, - jeg har prøvd. Det er en grunn til at dette materialet benyttes i skjold o.l. Er tykkelsen stor nok er dette materialet skuddsikkert. At det ikke vil vare like lenge som stål er en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Hva om en lager en kompositt da, aluplate som er gjennomhullet som en luftbrems på en century-series jetfighter for å spare vekt (mindre enn 5mm hull da, belagt med karbonfiber og resin og bakt sammen?

 

Eller fluenetting med fiber på begge sider, godt bakt?

 

Det selges vel figurer i USA, de tror jeg er laget av polyuretan, som kan gjøres utrolig seight og sterkt og som sies å tåle hundrevis av treff med grov pistol....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

kan du ikke lage en litt kraftigere verson av noe slik??

 

http://www.gamousa.com/Catalog.aspx?Product=114

 

som snurrer når du treffer den.. å går tilbake i den samme posisjonen som før du skøyt.

 

da vill jo mye av kraften bli absorbert i det den treffer å da kan du jo for alvor begynne å snakke om bruk av andre materialer i den plata du skal skyte på.

 

bare en tanke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...