Jump to content

Drilling stevne. Noe av interesse?


Jæger og Hund

Recommended Posts

Over en kaffekopp så snakket noen av oss som skyter her på Sokna om at vi trener jo alt for lite med drillingene våre.

Hva med da å ha et høyst uoffisielt arrangement hvor alle skytterne gjennomfører stevnet med drilling?

Tanken er å lage noe som blir en kombinasjon av tradisjonell jaktfelt og leirduesti (og kanskje figurjakt).

Jaktfeltløype har vi i forbindelse med BOJ og vi har også en leirduesti med 10 kastere så vi skal nok alltids finne på noe som er artig og varierende.

Uansett, dette er bare på tankestadiet så langt men jeg kaster det ut her på kammeret for å høre om hva andre drillingeiere sier. Er dette av interesse?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det? Hvis du tenker på treffpunktklatring og slikt, kan man vel bare legge opp programmet slik at "problemet" blir av mindre betydning for de årntli'e drillingene? Dessuten tror jeg ikke at jeg for min del ville bekymret meg for om en eller annen Blasereier kom over meg på lista. Jeg er vant til å ligge et stykke ned på resultatlista på lokalstevnene, og vanligvis er det ikke utstyret som har skylda...

 

Forøvrig likte jeg ideen. Hadde vært moro om noe slikt ble dratt i gang i nærområdet mitt også. Gjerne med et program tilpasset toløps kombivåpen også for å øke rekrutteringsbasen :)

Link to comment
Share on other sites

Tanken er super, men det vil vel gi en stor fordel til de som har blaser drillinger.

 

Tenker du da på frittliggende rifleløp? Man må legge opp en slik konkurranse slik at den er tilpasset ordinære drillinger/kombivåpen med loddet løp, hvis ikke er vitsen borte.

Holder med et rifleskudd pr blink, slik at våpnene får tid til å avkjøle seg mellom hvert skudd.

Link to comment
Share on other sites

Man kunne f.eks. starte med etpar skudd på fugleskive på litt hold. Da trenger man såpass til presisjon at klatring vil være et problem, men med bare to skudd vil problemet være lite. Så kan man følge på med, som du sier, toskudds hagleposter på både rabbit, storfuglslhuett på streng og vanlige leirduer, før man setter opp noen rådyr eller æljer på omkring 50-70 meter. Så kaffe og stekt flesk, før man går til en ny post med fugl på langt hold ;)

 

Men man bør søke disp om å bruke bly, evt. anskaffe noen pakker vismut-leirduehagl. En del av disse ærværdige damene er nokså kresne i matveien

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av disse som snakket med Jæger og Hund om at det skytes for lite med drillingen. Artig å se at det har kommet mange positive reaksjoner, og synd at flere av dere synes å ha for lang vei. Vi tar i alle fall med oss ideene videre, og jeg tror vel ikke vi trenger så veldig mange interesserte før vi lager til noe. Min mening er at det skal være uhøytidelig, realistisk, avslappende, nyttig og først og fremst moro. Vi bør lage til noe som i store trekk "går av seg selv", for da blir det ikke så ressurskrevende og vi kan dra igang et stevne selv om antall deltakere ikke er stort.

 

Har allerede begynt å glede meg til å stille opp med min kjære drilling. Er forøvrig interessert i å høre om andres erfaringer med drilling tilsvarende min: Simson 1965 modell, 65 cm løp, kal 16/16 og 8x57IRS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...