Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

@Raudnakke:

Jeg sliter litt med å få fylt porene i stokken.

Enten:

:arrow: er jeg for utolmodig, har pusset fire ganger nå og prøvd å fylle porer

:arrow: bruker jeg for fint papir, 800

:arrow: venter jeg for kort før bortpussing, ca 24 timer

:arrow: forsvinner massen når jeg pusser den bort, (bruker stålull da 800 papir bare kladder seg til)

 

Har du et tips?

Link to comment
Share on other sites

Sånn, bare for å ta det med teskje... :oops:

 

Brukt 800 papir, stokken/porene ser ok ut nå - vente i 48 timer før jeg børster/tørker vekk? (regner med at man på dette tidspunkt ikke bruker vegetabilsk terpentin ) :arrow: evt. ny runde hvis behov? :arrow: Deretter olje, evt. olje og herder.?

Link to comment
Share on other sites

På dete stadiet er det ofte tilstrekkelig med 24 timer tørketid, men hver stokk er individuell...

Å pusse av for tidlig, fører til at en "Skurer" fyllinga ut av porene igjen siden det er der det er tjukkest og tørker senest. Du er da i verste fall tilbake ved utgangspunktet :roll: Det er også derfor jeg foretrekker å starte porefylling sånn litt før stokken er mettet. Da trekker olja i porene litt innover og tar med seg pussestøvet.. 48 timer er derfor tryggere hvis du ikke har erfaring med å vurdere om det er tørt nok.

 

Terpentinen er ryddet bort på dette stadiet :wink:

 

Hvor mange ganger du må gjenta porefylling vil også være individuellt... Noe bestemmes av porøsiteten i treverket ditt, og noe av hvor plant resultat du ønsker. På Angelina kjørte jeg 6 runder her... Jeg begynte med 600 og gikk over til 800-korning etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

S&L97 - Denne kolben din er bare fantastisk!! Blir spennende å se om du får match på fortreet! Har ikke fått noe skikkelig inntrykk av hvordan strukturen i fortreet er, men hvis jeg var deg ville jeg kanskje - med denne kolben som utgangspunkt - ta en research rundt omkring til noen som handler med edelt nøttetre og høre om de har en liten bit liggende, som ligner kolben i struktur..

Link to comment
Share on other sites

Drev og strippet en Krieghoff i omtrent samme trekvalitet hrt i dag....

Den hadde heldigvis et matchende forskjefte:

 

normal_wood1.jpg

 

Einride på Nøttetreimport har en del forskjellige liggende. Jeg kjøper av og til biter til bakkapper av ham og han er slettes ikke dyr. Send ham et par bilder og spør...

Selve arbeidet er dog det som koster, men det er ikke umulig å få det til sjøl :wink:

Link to comment
Share on other sites

Handlet inn en flaske Schaftöl extra dunkel hos Rafdal og Kvale i dag, noen som har noen formening om dette faktisk er eit brukanes produkt? :D joda, handle før man spør er mitt motto. Ihvertfall for ting til under 100-lappen eller så.

 

Var også på Clas Ohlson, og fant siklingsplaten de selger, som noen anbefalte tidligere i tråden, og er også i besittelse av det 'anbefalte' biltema filsettet (etter at vi fikk det som skal være norges største biltema butikk het utfor haugesund, så må jeg si verktøykassen min (også kjøpt på biltema) har blitt mer og mer velfylt.)

 

Så nå er jeg klar og skal ta for meg kolbe og fortre til min Uberti 1873 replica en av dagene.

Link to comment
Share on other sites

Handlet inn en flaske Schaftöl extra dunkel hos Rafdal og Kvale i dag, noen som har noen formening om dette faktisk er eit brukanes produkt?

Så nå er jeg klar og skal ta for meg kolbe og fortre til min Uberti 1873 replica en av dagene.

 

 

:shock::shock::evil: Jeg bruker ikke og anbefaler ikke denne av to prinsippielle grunner;

 

a: Den inneholder silikon, som virker nedbrytende på treverket

 

b: Jeg er ikke sikker på det fargestoffet de bruker i dem.....

Link to comment
Share on other sites

Hallo Raudnakke

 

Håper på svar

 

:mrgreen::mrgreen:

 

Jeg vet jeg er litt treg til å svare av og til, men... :mrgreen:

 

Liberon er et produkt som er basert på en olje utvunnet av nøttene på det kinesiske Tung-treet... Det har litt forskjellige egenskaper fra CCL og andre linoljebaserte produkter. Selv har jeg lite erfaring, men brkere som Reinhard og 35VRM med flere har erfaring og har skrevet en del om det i flere poster.

 

Hvor mye jeg oljer før porefylling varierer fra stokk til stokk.. Kort fortalt oljer jeg til stokken bruker mellom 24 og 48 timer på å trekke inn en tynn påføring... Står litt om det i Angelina-tråden

Link to comment
Share on other sites

Selve arbeidet er dog det som koster, men det er ikke umulig å få det til sjøl :wink:

 

Tja, for en med tretten tommeltotter midt inne i hånda er det nok umulig..

Regner med at overslaget på 4000 primært er arbeid da jeg vil anta at han jeg spurte garantert har noen biter "liggende".

 

Slik ser det ut når jeg har pusset bort gammel olje :(

 

forskjefte001.jpg

 

Du.... Jeg kom på et gammelt rottetriks jeg prøvde en gang...

 

Bunnfarget med rødbrun Narvsverte og lagde "Fake mineral streaking" med sort Narvsverte og Qtips 8) Ble såvidt jeg kan huske slets ikke så verst :wink:

 

Hvis du tar sjansen, kunne jeg jo prøve det for deg :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg oljet såpass mye, at stokken ikke tar til seg mere. Jeg har gått over på blanding av olje/herder, og har nå hatt på 4 strøk. Polerer med håndbaken. Siste behandling var sent i går kveld. Tok bilder i dagslys nå idag, uten blits.

 

IMG_1223.jpg

 

Det er litt fargeforskjell på forsjefte og stokk, men, det betyr lite synes jeg.

IMG_1222.JPG

 

Porefyllingen gikk relativt ok. Tror ikke jeg gjør mere med stokken nå.

IMG_1228.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nå går det i porefylling for hagla. Var innom Vilmarksmessa og snakka med et par av børsemakerene, de kunne skaffe en trebit som lignet for 250 og oppover kroner. Får ta en liten vurdering på om det er verdt pengene å btte forskjeftet. Fant en bit selv i bua som hadde vert fin, om den var 3 mm tykkere...

trebit.JPG

Her ser en og den nye nettskjæringen, den gamle så slik ut:

Gammel_nett.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg også begynt et prosjekt. Pusser opp stokken på en winchester featherwight som jeg kjøpte brukt før helga. Har forløpig siklet av gammel oljefinish, og rettet ut noen bi\ulker i skjeftet med "strykejernmetoden". Forrige eier hadde fjernet lakken kjemisk og satt den inn med olje, men var behov for oppusing. Siden det er min datter som skal få den i konformasjonspresang må den jo være pen :-) Hun ønsker seg ORDENLIG rifle sa hun "ikke sånn blank plastgreie" :wink:

 

Jeg har to utfordringer:

1. Trålet alle sportbutikker på Elverum i går , man fant ikke ccl red root oil, bare schaftoil. Ser på nettet at xxl selger ccl produkter, men hvilket sett er det jeg trenger? noen som vet?

 

2. på siden av stokken var det en svart "runding på hver side. Trodde det var forsterkningsbolt for stokken ved låskassa som et er på en del kraftige rigler, men nei, det var Fake! kun farget på to svarte flekker :evil: Hvordan får jeg fjernet dem? skal jeg bare fortsette å sikle eller pusse til de er borte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørsmål om sikkativ som jeg tar her istedenfor i Angelina-tråden (synes liksom det passer bedre her)

 

jeg stryker overflaten med et Sikkativ et partre ganger med lett pussing med stålull 0000 og 24 timer tørketid i mellom
Er det særlige krav til sikkativet? Jeg har ei flaske med noe sånt liggende som jeg kjøpte på en malerforretning -- sånn for kunst- og hobbymalere -- en gang, men jeg veit ikke nøyaktig hva det er. Bortsett fra at det er "sikkativ for linolje" :oops:
Jeg går utfra at det du har stående burde være egnet... Jeg bruker et koboltbasert et som jeg hadde med meg hjem fra Tyskland en gang i forrige årtusen :roll: Drøye saker...

Regner med at Elgen har noen innspill her.. :wink:

Er det stor forskjell på metallbaserte og ikke-metalliske sikkativer? Jeg kikka litt på flaska som jeg har stående, og den er metallfri. Er visst noe alkydbaserte greier...

Link to comment
Share on other sites

Her spør du om noe jeg ikke kan svare på, Sako... Jeg bruker det jeg er vant med og har erfaring med. Problemstillingen med et substitutt har ikke vært aktuell for meg så langt... Sannsynligvis må du bare prøve og se :)

Elgen hadde et innlegg der han går nærmere inn på de kjemiske egenskapene, mulig han kan svare deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som man roper på elgen får man svar (gammelt jungelord) :wink:

 

Sikkativer er egentlig utenfor mitt kompetansefelt, men jeg skal prøve meg på et svar. Først må jeg spørre deg Sako; er du sikker på at dette sikkativet ditt ikke er metallbasert? Står det spesifikt at det er metallfritt? Det er jo ikke alltid at produsentene forteller hele sannheten i innholdsfortegnelsen.

 

Såvidt jeg kjenner til har ikke alkyder i seg selv noen herdende egenskaper på linolje eller andre planteoljer. De kan korte ned herdetiden hvis de blandes i oljen, men jeg tror nok ikke vi snakker om moen sikkativeffekt. På samme måte vil tilsetning av delvis polymerisert olje (f.eks. kokt linolje), eller oljer med høy andel av umettede fettsyrer (f.eks. tungnøttolje) korte ned herdetiden på ubehandlede oljer.

 

Herding av planteoljer kan (veldig forenklet) beskrives som en radikalpolymerisering, hvor nærvær av metallsalter katalyserer reaksjonen (jeg angrer nå på at jeg ikke valgte polymerkjemi i steden for organisk, for da kunne jeg sikkert forklart det mer inngående). Det finnes også ikke-metalliske alternativer, f.eks. o-fenantrolin (kjapt patentsøk), men jeg tror ikke de er i alminnelig bruk, eller at de har noen fortrinn fremfor metallsaltene.

 

Hvis denne påstått metallfrie herderen fungerer, kan jeg ikke se noe i veien for å bruke den. Hvis den ikke fungerer, ville jeg heller spandert noen kroner på et metallbasert sikkativ. Jeg bruker noe som jeg har kjøpt fra KEM (www.kem.no). Husker ikke i farten hva det heter, men det inneholder kobolt- og zirkoniumsalter som er løselige i olje. Jeg har god erfaring med å tilsette denne direkte i oljen i konsentrasjon på 0,5 %. Alternativt kan den fortynnes i valgfritt løsningsmiddel (terpentin for dem som mener at petroleumsbaserte løsningsmidler er skadelig for treverk, tennvæske eller white spirit for oss andre) til en konsentrasjon på rundt 5 % for påføring direkte på oljet treverk.

 

Fettløselige metallsalter er garantert ikke særlig helsebringende, så jeg bruker alltid hansker når jeg arbeider med sikkativer. Etter at oljen er herdet, er metallsaltene bundet, og jeg anser dem som helt ufarlige. Oljer med koboltsikkativ er godkjent for treprodukter som kommer i kontakt med matvarer, så jeg er ikke bekymret for det. Kobolt- og zirkoniumbaserte herdere i konsentrert form har en ganske sterk blålilla farge, men i de mengdene vi bruker har de ingen som helst innvirkning på fargen på treverket.

Link to comment
Share on other sites

Vekommen i klubben. :D

 

1. Du vil være best tjent med et "Traditional Gunstock Oil Finishing Kit"

 

2. Veldig ofte er det en rekylbolt som er forsenket... Hullene blir deretter plugget med et plastmateriale som pusses plant med treverket...

 

Desverre er det ikke en rekylbolt som jeg også trodde, men et forsøk på en "falsk bolt". Det er rett og slett malt/trykket på to svare rundinger med en eller anne form for farge. Etter at jeg siklet over ser jeg treverket igjennom. Hadde jeg visst det hadde jeg vært litt mere forsiktig så de ikke ble borte, men nå har jeg begynt så nå nå skulle jeg gjerne fjernet dem

Link to comment
Share on other sites

er du sikker på at dette sikkativet ditt ikke er metallbasert? Står det spesifikt at det er metallfritt?

Jepp, jeg er relativt sikker. Det står ikke spesifikt at det er metallfritt, men det er ikke angitt noen metaller på innhodsfortegnelsen. Her er noe som Google fant for meg da jeg søkte litt på navnet på flaska:

Sikkativ de Haarlem (Art.-Nr. 2226) ist ein klassischer Trocknungsbeschleuniger für die Ölmalerei, der sowohl

für schnelles Antrocknen als auch für gesundes Durchtrocknen der Ölfarbe sorgt. Es handelt sich übrigens nicht um ein echtes Sikkativ, sondern um eine Harzlösung [Grundbestandteile: Cyclohexanonharz, Alkydharz, Testbenzin].

Det var den flaska de solgte meg da jeg spurte etter sikkativ på butikken. Ingen metaller oppgitt, men sykloheksanonharpiks og alkydharpiks i et løsningsmiddel.

 

Såvidt jeg kjenner til har ikke alkyder i seg selv noen herdende egenskaper på linolje eller andre planteoljer. De kan korte ned herdetiden hvis de blandes i oljen, men jeg tror nok ikke vi snakker om moen sikkativeffekt. På samme måte vil tilsetning av delvis polymerisert olje (f.eks. kokt linolje), eller oljer med høy andel av umettede fettsyrer (f.eks. tungnøttolje) korte ned herdetiden på ubehandlede oljer.
Jeg kan omtrent ikke tysk, men "Es handelt sich übrigens nicht um ein echtes Sikkativ" pluss det du skriver fikk meg til å lure på om jeg like godt burde stikke innom butikken på nytt og kjøpe meg ei flaske koboltsikkativ.

 

Herding av planteoljer kan (veldig forenklet) beskrives som en radikalpolymerisering, hvor nærvær av metallsalter katalyserer reaksjonen
Jeg tror du klarer deg like bra med organisk kjemi som polymerkjemi her, for jeg kan ikke huske at det sto noe om egenskaper til polymeriserte planteoljer i polymerkjemi-boka mi :wink:
Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg vi i fellesskap nærmer oss en løsning på det opprinnelige spørsmålet ditt. Jeg tror nok du har forstått setningen på tysk; den kan oversettes med "For øvrig dreier det seg ikke om et ekte sikkativ, men en harpiksløsning [Hovedinnholdsstoffer: Sykloheksanonharpiks, alkydharpiks, renset bensin]".

 

Ut i fra dette vil jeg tro at middelet fungerer som herder hvis det blande i oljen (i forholdsvis høy konsentrasjon?) før påføring, men at det ikke vil fungere som herder på en allerede påført oljefilm.

 

Nå forsto jeg ikke helt om det var Haarlem sikkativ i flasken du har, men disse gammeldagse sikkativene beregnet på ojebasert kunstmaling, som Haarlem og Courtrai sikkativ, er ikke så veldig godt egnet til våre formål. (For øvrig, om produsenten bruker kjente begrep fra klassisk malerkunst, betyr ikke det nødvendigvis at produktet har noe som helst med de gamle oppskriftene å gjøre).

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg vi i fellesskap nærmer oss en løsning på det opprinnelige spørsmålet ditt.
Enig. Note to self: Kjøp ei flaske koboltsikkativ neste gang jeg er i byen.

 

Forresten, takk for info! :) Og joda, det står ihvertfall Sikkativ de Haarlem på flaska. Om det er "ekte" Haarlem-sikkativ får man vel nesten ringe Lukas og spørre om. Hvis man gidder 8)

 

PS: Egentlig, hvis man tenker over det, burde det vel bli et like "godt" resultat av å bruke det gamle kjerringrådet om å halvblande linolje og Benarolje som å bruke det der alkydbaserte, metallfrie "sikkativet" oppi linolja...

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips angående koboltsikkativ, det er muligens en fordel å velge et sikkativ som inneholder både kobolt- og zirkoniumsalter. Jeg vet ikke hvorvidt det er korrekt, men jeg har sett at koboltsalter omtales som "surface driers", mens zirkoniumsalter betegnes som "through driers". Jeg innbiller meg at mange såkalte koboltsikkativer i virkeligheten er kobolt-zirkoniumbasert (sikkativet jeg bruker er definitivt det), da de stort sett har erstattet blybaserte sikkativer (bly er også en "through drier").

 

For øvrig brukes koboltsikkativer ved produksjon av tyknede eller delvis polymeriserte oljer. "Kokt linolje" som fås kjøpt i dag er i virkeligheten ikke kokt, men produsert ved oppvarming med koboltsikkativ (naftenat, oktoat eller oleat) under samtidig tilførsel av oksygen. Benarolje inneholder også koboltoktoat i følge databladet, så det er nok en medvirkende faktor til suksessen bak blandingen av linolje og Benar blank.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Legger ut et par bilder av ny nettskjæring. Ble ganske fornøyd, noe skjevt og et par linjer som dukker opp/forsvinner er det, med det var et temmelig grøtete utganspunkt (se tidligere bilde). Det var ikke en avskrekkende opplevelse å gjøre dette, og jeg har ikke tatt i nettskjæringsverktøy før. Så for de som lurer på om det er verdt bryet å så vil jeg anbefale det.

nett1.JPG

nett2.JPG

nett3.JPG

 

@Chiefen: Prøv deg litt frem på den kappen du skal sette på. Jeg bruker finere og finere sandpapir og stålull til siste finish, men det finnes nok andre måter. Raudnakke beskriver tilpassning av kolbekappe i Angelina tråden.

 

:?: er det noen som vet om en butikk som selger valnøttolje og sikkativ i oslo-moss-lillestrømsområdet (bor på Ås)?

Link to comment
Share on other sites

:?: er det noen som vet om en butikk som selger valnøttolje og sikkativ i oslo-moss-lillestrømsområdet (bor på Ås)?

Du finner begge deler på KEM i Oslo, se www.kem.no.

Valnøttolje finnes også i de fleste matbutikker, men jeg vet ikke om den er noe bedre eller dårligere enn den du får fra f.eks. KEM.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å styre unna valnøtt olje. Den harskner utrulig fort, og det lukter surt møkk av treverket etterpå. Har brukt det litt i tredreiing, men gav det opp, og bruker no vanlig solsikkeolje, som er å få kjøpt for ein brøkdel av prisen i dagleigvarebutikker.

Veit ikkje om akkurat det er å anbefale til stokker, men eg ville definitivt ha brukt ei annen olje...

Link to comment
Share on other sites

har en lakkert lincoln hagle jeg skal pusse opp..

Er det filsettet fra biltema alt jeg trenger for å få vekk all lakken fra nettskjæringen?

 

hvordan vet jeg at all lakken i nettskjæringen er borte?.. så jeg slipper flekker der olkja preller av :roll:

 

og ett par ting til.. kolbekappen er en sånn stygg hakkete hardplast sak.. hvor får jeg kjøpt ny kolbekappe?

Og hvor får jeg kjøpt den olja dere prater om.. root oil eller hva den het?

Link to comment
Share on other sites

Olja heter ccl red root oil. den er har den i settet "CCL gunstock oli finishing kit" som Raudnakke anbefalte meg. Hen mente jeg hunne bruke de andre ingrediensene i settet også. Jeg lette etter dette i div nett og sportsbutikker men fant det ikke. Etter råd fra Raudnakke ringte jeg Landrø i går, og de sendte det i posten med det samme :-)

Link to comment
Share on other sites

Er det filsettet fra biltema alt jeg trenger for å få vekk all lakken fra nettskjæringen?

 

Du greier deg fint med det hvis ikke mange paralelle linjer er forsvunnet....hvordan vet jeg at all lakken i nettskjæringen er borte?.. så jeg slipper flekker der olkja preller av :roll:

 

Om du ikke får av rubbel og bit gjør det ikke så mye... Olja trekker oppunder den eventuelle lakken som måtte være igjen på "tennene" og det ser brukbart ut likevel. En gang jeg skulle nettskjære en stokk som en kar hadde laget sjøl i bjørk måtte jeg faktisk "Herde" grepsflatene med tynnet celluloselakk for å få nettskjært... Ble bra.

 

og ett par ting til.. kolbekappen er en sånn stygg hakkete hardplast sak.. hvor får jeg kjøpt ny kolbekappe?

 

Pachmayr har en skikkelig fin sak i Old English stil som er egnet for fluktskytingsvåpen. Den har modellbetegnelsen SC-100 og det spesielle med den er at hælen er laget i et hardt glatt plastmateriale som ikke henger seg fast i klærne i oppkastet....

Midway.no har denne, men jeg vil tro at de fleste forhandlere/nettbutikker som har Pachmayr's produkter vil kunne skaffe denne...

 

quote]

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... det kjipeste med stigespillet når en var liten var den lange stigen som tok deg tilbake til start... Er nå litt bekymret for om dette har hendt i hagleprosjektet mitt. Madammen var i ryddehjørnet her om dagen og ryddet i boden hvor stokken henger til tørk. Til alt overmål har hun subbet en kasse eller lignende forbi kolben og laget fine lange riper på tvers av kolberyggen... :(:( Har nå pusset over en gang med ojle på papiret for å se om den kan reddes, hvis ikke er det rykk tilbake til start for min del... :x

 

@ lappen: Nei, rensemiddel som fjerner olje og skit fra treverket. Lukter sølvpuss. Fint stoff...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... det kjipeste med stigespillet når en var liten var den lange stigen som tok deg tilbake til start...

 

Slik har det gått med forskjeftet mitt. Når jeg startet med red root på forskjeftet forsvant Herdinsfargen :x Nå har jeg begynt på nytt med Herdins og testet litt med skjeftevoks og det ser ut til å fungere. Håper bare at jeg får like fin "finish" med voks som med olje..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...