Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Dette blir vel ikke oppussing og vedlikehold, men grunnbehandling. Jeg drister meg til å spørre likevel.

 

Jeg har fått laget meg ny stokk til ei av riflene. Denne er i flammebjørk og skal nå behandles med "farve og fett".

Ut fra tidligere råd, så har jeg oljet stokken godt en gang før farging. Du har tidligere anbefalt narvesverte i stedet for Herdins beiser, så da har jeg noen slike flasker stående klar. Nå står jeg ved valgets kval. Hvilke(n) farge® skal jeg velge??? Har forsøkt meg på oljet prøveflate med rødbrun, brun, tan og diverse kombinasjon av disse. Vil jo gjerne at mest mulig av "flammen" skal komme fram. Godt råd om farvevalget mottas med takk, da jeg er redd for å starte for mørkt. Ikke så lett å pusse vekk narvesverten som vannbeis om man skulle komme litt ut å kjøre.

 

Glemte å legge ut bilde, men her er'n før oljing og siste finpuss.

1900-01.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vekt en faktor her? En ny helstokk som vist over her, den vil vel suge desilitere med olje og lurium = hektoer i vekt?

Desiliter er nok å ta i litt. Sist jeg behandlet et nytt rifleskjefte gikk det med i overkant av 20 ml ren olje (+ løsemiddel, som for det meste fordamper). Vekten på skjeftet økte med omtrent 15 g. Denne trebiten var noe tettere og mindre porøs enn gjennomsnittet, men for et normalt valnøttskjefte tviler jeg på at vekten øker noe mer enn 20-30 g ved metting med f.eks. linolje.

Link to comment
Share on other sites

Red Root Oil er litt mer viskøs enn Conditioning Oil, men trenger likevel vesentlig bedre inn i treet. Jeg regner med at det siste som er det egentlige spørsmålet.

 

Red Root Oil er etter min oppfatning rå linolje av god kvalitet tilsatt alkannin/alkannaekstrakt. Den inneholder ikke løsningsmiddel. Herderen som hører til er koboltsikkativ (koboltnaftenat eller -oleat) i white spirit.

 

Conditioning Oil er (fremdeles etter min oppfatning) kokt linolje tilsatt sikkativ, en eller annen harpiks og white spirit. Konsistensen er mistenkelig "glatt", så det spørs om den ikke inneholder en dæsj silikon også...

 

"Min oppfatning" bygger på at jeg gjorde en analyse av fettsyresammensetningen i disse oljene for noen år siden. Analysen gir ikke svar på eventuelle andre tilsetningsstoffer. Når det gjelder Red Root Oil er jeg temmelig sikker på at den ikke inneholder noe annet, mens Conditioning Oil godt kan inneholde mye rart. Jeg skal få sjekket om det er silikon i den en dag.

Link to comment
Share on other sites

Ja, som mange andre her nå så har jeg latt meg inspirere og ikke minst imponere. Selvfølgelig av Raudnakke sitt arbeid og kompetanse.....men også av dere andre som har satt igang.

 

Det er med litt lavere selvtillitt og viss nervøsitet at jeg går igang med gamle elgbørsa nå......ingen spesiell stokk, men den trengs og stelles litt ekstra med nå etter mange mange år i skogen. Noen få hakk som jeg skal prøve meg på.....samt at den trenger gjøres mer vannbestandig.

 

Har rigget meg istand med papir, kluter og CCL Red Root Oil...og litt annet og har startet på prosessen.....første pusseøkt igår. Og neste pusse økt ikveld igjen.

Er endel møkk og annet som må bort nede i stokken der løp og kassa ligger....

 

Kamerat har kona så fikk ikke tatt bilder igår, men idag skal jeg ta noen.......og så får vi se om det blir en forandring :D

 

Et spørsmål: hva er det best og fjerne møkk, skitt, olje og annet fra stokken med??

Link to comment
Share on other sites

Kamerat har kona så fikk ikke tatt bilder igår, men idag skal jeg ta noen.......og så får vi se om det blir en forandring :D

 

Et spørsmål: hva er det best og fjerne møkk, skitt, olje og annet fra stokken med??

 

En kamerat har kona di og du bryr deg mest om møkka på stokken??? Må si du tar det pent :lol:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et lite tips fra en amatør: kjøpte en sikling (herdet metall plate) på clas ohlson og må si at den fungerte veldig bra. Kanskje jeg gjør noe feil, men synes det var vesentlig enklere å bruke den enn å sikle med en vanlig kniv. Det er litt flex i den også så synes den sikler penere på de mer ovale overflatene av stokken. Men kan være jeg gjør noe galt med kniven da :)

 

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=56172165

Link to comment
Share on other sites

Ut fra tidligere råd, så har jeg oljet stokken godt en gang før farging.

 

Skal bli artig å høre om resultatet av oljing før beising.

 

Lag noen testplater der du tar for deg hele prosessen. Helstokkragen min ble endel mørkere med økende oljemengde og tid.

 

Vanlig brun eller mørkebrun narvsverte blir bra etter oljing.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Jeg er som sagt igang med pusse litt på stokken min.......har kommet igang med pussing med 240. Og er vel klar for å dampe opp en 2-3 hakk. Skal iallefall prøve meg på disse 2:

 

Den er midt på kolben:

normal_DSC_0004.JPG

 

Og denne som er på kolbeforhøyeren:

normal_DSC_0010.JPG

 

Så får vi håpe de kommer opp :D

 

Har vasket stokken i vegetabilsk terpentin nå etter pussinga også (etter bildene ble tatt).

Link to comment
Share on other sites

Skal bli artig å høre om resultatet av oljing før beising.

 

Lag noen testplater der du tar for deg hele prosessen. Helstokkragen min ble endel mørkere med økende oljemengde og tid.

 

Vanlig brun eller mørkebrun narvsverte blir bra etter oljing.

 

35 VRM

Har laget masse testflater og synes selv rødbrun blir mørk. En blanding av 1/3 rødbrun og 2/3 Tan ser ut til å bli valgt. Lurer på om jeg skal legge på et tynt lag til med olje først for at det ikke skal trekke så langt inn i veden. Flammene ble langt tydeligere på testflata der jeg hadde valgt denne løsningen. Nå blir det vel ikke mer jobbing med denne på noen dager, men etter påske!

Det blir litt slik Jacob Sande dette: "I morgon i morgon, men ikkje i dag......"

Link to comment
Share on other sites

Ja, uten puss etterpå er det helt umulig å uttale seg om resultatet. Det er en av grunnene til at det tar slik tid med å bestemme seg. Pusse - pusse - pusse - olje - farge - pusse - pusse - fundere. Kan være at det blir børdbrun - pusse - tan - pusse - pusse ...... Det ser bedre ut enn å blande fargene. Hmmmmm..... Jeg bør kanskje presisere som jeg skrev i det første innlegget, at det dreier seg om Narvesverte og ikke beis. Godt det blir grisejakt i stedet for bare tankespinn noen dager nå.

God påske!

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål til Sir. raudnakke. (eller noe andre som er flink med tre)

 

Jeg har en trestokk på min 7mm rem mag, stokken er fin og grei og skal ikke pusses opp noe, men jeg har en bit ibenholt liggende som jeg har lyst til og "bruke". Men hvordan i allværden skal gjøre dette?

Jeg regner med at jeg må kappe av stokken like langt som jeg har tenkt og ha ibenholtavsluttningen. Hvor lang bør ibenholt avsluttningen være? hvordan skal jeg feste den til resten av treverket? og hvordan bør jeg ha enden på stokken? rund? snabel? etc. skal poste bildet av stokken litt senere så får du si hva du tror

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest igjennom både Angelina tråden, og denne, for å få noen tips om hva jeg skal gjøre med nettskjæringen. Og jeg iler til Biltema for å kjøpe nålefilsett. Men du, hva gjør eg med den buede skjæringen som går rundt nettskjæringen? Må jeg har en slik skjære-dings :wink: også?

Bent

Link to comment
Share on other sites

I dag kom det et passende resteureringsprosjekt meg i hende :D

Etter en del inspirasjon fra visse personer her på kammeret, har lysta på å gi en aldrende skjønnhet en ny vår blitt påtrengende.

Etter litt om og men endte jeg opp med en aldrende Bajkal IJ-58 MAE. Frøkna er i det klassiske kaliberet for ei slik snelle.. kal 16/70. Pipene er 72cm lange og har typisk nok 1/1 og 1/2 choke. Ejektorene fjusker litt, men det har jeg tro på skal kunne fikses med litt TLC.

Siden dette er "Woodstock Workshop", står naturlignok skjeftet i sentrum i denne omgang.

Treverket er slett ikke verst til å være en rimelig russer, selv om det bærer litt preg av bruk. Noe annet skulle egentlig bare mangle, siden hagla ble kjøpt ny tidlig på 80-tallet.

 

2663_84909560824_730840824_1998566_934058_n.jpg

Venstre side..

2663_84909565824_730840824_1998567_7007671_n.jpg

Høyre side.

 

2663_84909585824_730840824_1998570_7291920_n.jpg

Treverket er langt fra ille, ihvertfall ikke om en sammenligner med frøknas kusine i kal 12 :wink:

 

En får se om det blir tider til å tafse litt på frøkna i løpet av påska.. planen var å bruke et "Pre-64" stokkoljesett fra Galazan på skjeftet, etter en full behandling med strykejern, våte omslag , sandpapir og siklestål :)

Link to comment
Share on other sites

En liten fremdriftsrapport:

Sprekken ble limt, en gang til da jeg ikke var helt fornøyd, håper dette holder hvis ikke må det forsterkninger og greier til.

limt.JPG

Treverket ble siklet og pusset:

pusset.JPG

En del hakk åpenbaret seg:

Hakk.JPG

Her er de dampet ut, oh treverket er renset:

hakk2.JPG

Bruddlinjene og sorte felt er "umulige" å få bort, (Raudnakke hadde nok klart det med litt eksorsisme i tårnkammeret), håper porefylling og oljing hjelper litt.

Innoljing blepåbegynt, og det er allerede en stor forbedring i mengden liv i stokken:

kolbe1.JPG

kolbe2.JPG

 

Ett av de store bekymringene som dukket opp er at forskjeftet er byttet en gang i tiden. Det er flere ting som plager en petimeters sinn med dette:

-noe dårlig tilpassning mot metallet

-annet treverk, ser ut som ung eik eller asks

-nettskjæring i annen linjeavstand enn kolben

Her er noen bilder av de to sammen, etter at "brukspatinaen" har avslørt fargeforskjellen:

sam2.JPG

sam1.JPG

Jeg vurderer dermed å lage ett nytt, så om noen har en trebit i "samme", dvs liknende, treverk som kolben, ta gjerne kontakt. Biten som trengs er min 24x5x3cm.

 

 

Som dere sikkert ser er jeg igang med oppfriskningen av nettskjæringen:

fortre1.JPG

fortre2.JPG

Dette så slik ut:

fortre.JPG

Den gamle nettskjæringen var gjort mer som skjæring av linjer, og var etter en del olje helt glatt.

Mønsterne var lagt opp skeivt på forsjeftet og i forhold til hverandre, så det ble dekking av gammel nettskjøriing som var løsningen. Noe juks måtte tillates, men det ser ut til å bli brukende. Ett av de største problemene var at det var skåret minst to ganger over hverandre tidligere, så retningssansen i treverket var omtrent som leire.

 

Til bla.a. Skaubjørn: En nybegynners erfaring med Dem-Bart

 

Du spurte angående verktøyene. Jeg prøvde fil mens jeg ventet på dem-bart fra midway, og synes det var enklere å få fint med dem-bart når de kom. Jeg bestilte et starter sett og det var veldig fint, og leveringstiden kjapp til midway å være, men jeg har følgene betraktninger (det skal også tas hensyn til at jeg er mann og nektet å lese bruksanvisningen først, eller å lese noe annet sted om bruken før jeg prøvde) :

 

:arrow: Kjøp gjerne et starter sett, men skal du legge ut ny nettskjæring og ikke bare skrape ut olje så kjøp med ekstra håndtak, dvs bestill et master sett=ca 50 kroner dyrere men mer for pengene). Det tok meg ca to timer med irritasjon :x over å måtte bytte skjærhode mange ganger før jeg bestilte nye håndtak. Du er avhengig av å ha 4 redskap hele tiden ved det arbeidet: høyre og venstre paralellverktøy, dobbeltkutter og enkeltkutter. Alle disse følger med i settet, men kun to håndtak passer, da det siste håndtaket sitter på et kort spesialskjær.

:arrow: Hold orden på skjærene. Som nevnt tidligere er det på børsa jeg jobber med to forskjellige avstander på linjene. Så jeg bestilte ekstra hoder i 18LPI og kjøpte Starter i 22LPI. Etter noe jobbing og litt bytting irriterer jeg meg over at linjene ble skjeve, og oppdager at jeg pusser i 18LPI nettskjæring med 22LPI hode... :oops:

orden.JPG

:arrow: Bruk det dobble merkeskjæret, høyre eller venstre, (Dem-Bart Style No. 4.x eller 3.x) til å markere nettskjæringen. Bruk også enkelt eller dobbelt hvis nødvendig, men ikke skjær dypt før alle linger er på plass, dette var og en personlig erfaring som holdt på å gjøre stor skade. :oops:

:arrow: Når alle linjer er på plass tas finishen, selv om du gjerne vil se endelig resultat selv på bare en liten del av nettskjæringen som resultat mens du driver på :oops:

:arrow: Bruk linjal og tegn i vei med blyant om nørvendig. Sjekk ofte om linjene blir beine. På gammel nettskjæring må en av og til godta litt bøy i linjene hvis den orginale nettskjæringen ikke er helt 100%.

:arrow: Finn ut hvilken vei du "drar" linjene og husk dette. Jeg er venstrehendt, og linjene har en tendens til å svinge slakt mot høyre om jeg ikke passer på. :?

 

Raunakke finnes det et Dem-Barthode som egner seg til kurver? Uten om det korte skjæret?

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppdatert bildetråd Raudnakke. Lurt tips det der med å ikke gå mot veden... Eirik takk for oppdatering om Dem Bart settet. Jeg tenker å holde meg på forsiktig filing nivået... :wink:

 

Raudnakke, jeg har et spørsmål til. Går du over alle linjene i nettskjæringen med fila, selv der det ikke er så veldig slitt? Hvis ikke, gjør du noe ekstra for å trekke ut gammel olje i nettskjæringa? Kan jo ikke sikle der... Jeg har sett børser som har fått stokken pusset ned og oljet opp igjen, hvor nettskjæringa er mye mørkere (og nesten ser lakket ut, full avgammel gugge) enn resten av stokken. Eller tar terpentin den gamel oljen i nettskjæringa?

Link to comment
Share on other sites

Driver å pusler med et lite påskeprosjekt her, en mauser skal ned i en gammel bane-mauser-stokk. Enkle greier i forhold til det dere andre driver med her, men jeg er litt retardert når det kommer til finere trearbied enn tømring.

 

Et bilde sieer mer enn 100 ord;

 

skjefte006.jpg

 

Jaktmauseren har naturligvis tynnere pipe enn stokkens gamle beboer, har noen gode forslag til hvordan jeg fixer dette? De to mest åpenbare forslagene, beddemasse eller la det være sånn er forkastet så da er det vel å lime inn treverk som er løsningen???

Link to comment
Share on other sites

Hva med å frese rent på begge sider i stokken og lime inn staver av nøttetre, er det en brukbar løsning? Hvilket lim bør en evt bruke?

 

Har gjort det, men det er jo litt mer jobb.... Pleide å bruke West-epoxy men jeg har testet Biltema's lamineringsepoxy med like godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Få tak i noe valnøtt og får skåret noen tynne lister. Bløt disse litt i vann, da blir de litt seigere i konsistensen. Lim disse langs kanten med Casco poliurethanlim. Bruk klemmer (jeg har brukt noen fjærklemmer jeg kjøpte på Chlaes Olson tror jeg) til å klemme de til innsiden av løpskanalen. Limet gjør at dette blir glatt, så du må bruke litt fantasi for å holde listene "nedi" kanalen. Jeg festa noen "støttelister" 90 grader på løpskanalen med strikk for å hindre listene i å gli opp fra løskanalen under limingen. Lim en side av gangen, ellers blir det fort noe skikkelig klin! Engangshansker anbefales, det limet er ikke bare å få av etterpå! Har du nok klemmer så du får listene skikkelig inntil løpskanalen blir skjøten nesten usynlig etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Det var da tidenes pris,på frakt! Greit nok at en må putte i noen glassflasker for å slippe "small order fee", men 114$ i porto :shock: !

 

 

Kender du nogen der skal til Danmark i den nærmeste fremtid, kan det købes i mange

af de butikker, der kaldes matrialisten. :idea:

 

Ellers prøv at google på matrialisten, du kan så eventuelt ringe dem.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipset Jomela, men fant ingen nettside.

 

Raudnakke: Etter å ha surfet litt rundt i "from nature with love" og andre nettbutikker så slår det meg at det er et rikt utvalg av naturlige fargeprodukter, alt fra røbeter og henna til paprika og eksklusiv sagmugg, er alt like egnet til tinkurering av olje, eller er det alkanna som utmerker seg mest? Tenker på intensivitet, holdbarhet etc.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg rett og slett ikke peiling på, Eirik....

 

Ville ha prøvd en mail til "Fromnaturewithlove" og hørt med dem. Jeg og en annen kar her på forumet handlet Alkanna fra dem før jul, og det var definitivt ikke så dyrt .... Husker ikke i farten, men han melder seg kanskje her i tråden :wink:

 

Har selv prøvd en ringerunde hos Materialisten-butikkene og gjennomgangstonen der var at de som regel ikke skjønte hva jeg spurte etter.... Reiser en tur til Lisboa om en uke, og da skal jeg myse litt rundt i de utallige småbutikkene der... Er et par andre luriumingredienser jeg begynner å gå litt tom for...

Link to comment
Share on other sites

Fant denne butikken på nett. De skulle kun ha en god hundrelapp i porto, helt ok. De har og minstepakke nede i 100 gram.

 

Hvor er det mulig å finne ut slikt om naturlige fargestoffer? Hadde jo vert fint å kunne farge hagla til kjæresten røbetrosa uten å bruke DuraCoat? :mrgreen: Du kan jo eventuelt spørre børsemakeren du kjøper drilling av om han har vert borti noe? Skal uansett gjøre et lite eksperiment på hobbyrommet når tiden strekker til.

Link to comment
Share on other sites

Ser at dere leter etter Alkannarot pulver.

Jeg har god erfaring med pulveret fra http://www.fromnaturewithlove.com/

Her er direkte link til pulveret.

 

Jeg bestillte en pakke hver til meg og Raudnakke før jul. Tror vi bestillte 1lbs hver da det var mest lønnsomt i forhold til frakt.

Enkelt og problemfritt, betalte med Visa og etter ca ei uke lå pakken på postkontoret.

 

Kraftig farge på pulveret, så en slik linoljemikstur er drøy i bruk.

Hvordan man lager konsentratet får Raudnakke selv avgjøre om han vil ut med.

Link to comment
Share on other sites

Kraftig farge på pulveret, så en slik linoljemikstur er drøy i bruk.

Hvordan man lager konsentratet får Raudnakke selv avgjøre om han vil ut med.

 

Det kommer oppskrift på "Das Kammerschaftøl" etterhvert, men prosessen er egentlig infusering og bunnfelling eller siling... Viktig at dette er en kald prosess og ikke varm som det enkelte steder beskrives.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har min russiske veninne, Ludmilla, i kal 16 begynt å skifte ham.

Gammel finish har blitt fjernet, og de verste hakk og bulker har blitt dampet ut.. Jeg har aldri hatt noen ambisjoner om noen "meisterstuck" på Ludmilla, da hun er en noe rustikk og grovkornet frøken. Jeg benytter meg av et " Pre-64" stokkfinish sett fra Galazan, og dette ser ut til å virke helt greit.

Etter at gammel finish ble fjernet med sikling, pusset jeg lett over stokken med 400-korning papir, før jeg dampet ut skader i stokken.. stokken ble deretter bløtt for å reise busta. Pusset igjen over med 400-papir, før jeg farget inn stokken med trefargen i settet.

Stokken ble etterhvert satt inn med en porefyllende pasta av pussestøv og stokkolje. La pastaen på i et godt dekkende lag og lot dette tørke helt..

Dagen etter var det til og pusse vekk det overflødige av porefylleren med 600-papir.

Stokken ble rimelig godt fylt opp, og jeg gikk over til å legge oljefinish på stokken. Denne ble fortynnet med 2:1 terpentin og lagt på vått i vått til å begynne med. Stokken trakk til seg en god del av blandingen.

Jeg har nå kommet så langt at jeg har lagt et par strøk med ufortynnet stokkolje på stokken.. tanken var å la dette herde et par dager, før jeg våtsliper stokken med lett fortynnet stokkolje og 800-papir..

Vi får se hvor glatte og fine Ludmillas kinn blir etterhvert..

 

Slik så hun ut i morres, etter et par strøk stokkolje/terpentin

3106_87144015824_730840824_2026992_6081985_n.jpg

Work in progress

Link to comment
Share on other sites

Her er et link til en importør i DK af Alcanorod.

 

Hei jomela, det er ikke helt den samme planten, men ellers takk.

 

 

Kvann

 

Vitenskapelig(e)

navn: Angelica archangelica

L., 1753

Norsk(e) navn: kvann,

kvanne

Hører til: kvanner,

skjermplantefamilien,

Apiales

Habitat: terrestrisk

Utbredelse: Norge, Sverige, Finland og Island

Underarter: fjellkvann

strandkvann

vossakvann

 

Kvann (Angelica archangelica) er en toårig plante som vokser i de nordlige delene av Norge, Sverige, Finland og Island. Det første året vokser det bare blader, men i løpet av det andre året får den en stamme som kan bli opp til to meter høy.

 

Planten har vært brukt som krydder, som grønnsak og som medisin for en lang rekke tilstander. Det er påstått at den er effektiv mot pest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...