Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Etter å ha blitt en smule målløs over responsen på Angelina-tråden ( http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=15802 ) og mine andre prosjekttråder, starter jeg nå denne tråden etter å ha fått utallige forespørsler om tips, triks, kurs osv. .

 

Har du en gammel hagle eller rifle der du syns stokken har sett sine bedre dager, så få den ut av skapet og opp på benken nå som jakta er over til og med i Nord...

 

Denne tråden er ment å være et slags interaktivt kurs i hvordan man får det beste ut av den stokken man har. Det er meningen at medlemmene her på kammeret deltar aktivt med egne prosjekter, bilder og spørsmål i tråden. Frustrasjoner, fremskritt og erfaringer har likeverdig plass her.

 

Angelina-tråden er et high-end prosjekt der jeg fra første stund hadde bildet av sluttresultatet på netthinna. Der ønsker jeg utelukkende å konsentrere meg om å presentere den veien jeg har valgt for å nå dette.

I denne tråden kommer jeg til å drøfte forskjellige fremgangsmåter opp mot hverandre, presentere enkle teknikker og alternative produkter som er kommersiellt tilgjengelige. Jeg stiller selv med et eget prosjekt som jeg skal presentere nærmere i neste post.

 

I Angelina-tråden valgte jeg å poste i separate postinger etterhvert som arbeidet skred frem. Dette ble gjort for å holde en tidslinje i prosjektet, men det fører også til at man må bla ganske mye for å se fremdriften. Der gjør det forsåvidt ikke noe, siden jeg holder på å redigere den sammen til en artikkel til portalen...

I denne tråden kommer jeg til å holde mitt eget prosjekt i neste post og oppdatere den etterhvert med kapitler, slik at en kan slå tilbake til de enkelte momenter senere hvis man setter i gang sitt prosjekt på et senere stadium.

De av dere som ønsker å delta med egne prosjekter oppfordrer jeg til å gjøre det samme; Hold bildene og oppdateringer i en post, men ta gjerne spørsmål i separate poster...

 

Jeg kommer selv til å besvare spørsmål, delta i diskusjoner og bidra med eksempler i separate postinger utover i tråden....

 

For å besvare noen FAQ:

 

- Jeg jobber ikke som børsemaker, men jeg har hatt gleden av å lære en del av gamle kunnskapsrike og erfarne mennesker.

 

- Jeg har ingen bransjetilknytning, og ingen kommersiell forbindelse med noen produkter jeg omtaler.

 

- Det hender at jeg tar noen rehabiliteringsjobber siden jeg forsøker å spare til en egen drilling, men jeg tar bare de jeg føler noe for....

 

Der var åpningssalutten unnagjort, så : Kjør......

Edited by Guest
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20/3 Presentasjon av mitt prosjekt

 

Forrige uke så jeg tilfeldigvis en stokk som var for salg her på forumet. Dette var en helstokk til en Sako Vixen, og jeg må bare innrømme at dette er ei børse jeg har hatt lyst på siden -80tallet. Sako's helstokker i de større kalibrene har alltid virket som en smule klumpete for meg, men denne lille saken har proporsjonene i orden.

 

Nå har jeg ingen Vixen i skapet så det er muligens en litt bakvendt fremgangsmåte å kjøpe stokken først, men for å sitere Øystein Sunde: "Har du klave får du ku og har du ku så får du støtte til å kjøpe det du trenger og det du er nødt til å ha for å holde deg på banen....."

 

Nå har jeg ingen umiddelbare innkjøpsplaner (eller nevneverdig økonomi til slikt :( ) for tiden, men er det noen som vet av en kasse eller en herpet stygg Vixen til en rimelig penge der ute så send meg et tips :wink:

 

Her er noen bilder av stokken. Først bildene fra annonsen :

 

normal_vixen1.jpg

 

normal_vixen2.jpg

 

Denne ser akkurat ut som de fleste nogenlunde vedlikeholdte bruksbørsene jeg ser på banen under storviltprøva; Litt hakk, skrammer, rikelig med olje utapå...

 

Opprinnelig tror jeg denne var lakkert, men at lakken ble pusset bort før den ble oljet. Her er et bilde jeg fant av en på en Amerikansk salgsside:

 

normal_vixen3.jpg

 

I oppdateringene fremover skal vi se litt nærmere på hvordan vi kan få denne til å fremstå som en presentabel bruksbørse som tåler å være ute.

 

 

23/3 Hvordan fjerner vi gammel finish?

 

Siden dette er en oppussingstråd, må vi gå ut fra at stokken din har en eller annen finish fra før. Dette kan være lakkfinish eller oljefinish og i værste fall har en eller annen luring malt/sprøytelakkert børsa i gilde farger.

Det værste tilfellet som noen gang har vært innom her var en Beretta 686 der en billakkererlærling hadde prestert å lakkere børsa blå metallic med flammedekor. Han hadde for ordens skyld sparklet nettskjæringa med fin polyestersparkel også....

 

Nok om den historien, vi får se litt på hvordan vi blir kvitt den gamle finishen.

 

Det er i hovedsak to mulige fremgangsmåter å velge; mekanisk eller kjemisk fjerning av overflatebehandling.

 

I det tilfellet stokken er lakkert, er det mange som bruker malingsfjerner for å bli kvitt lakken. Det finnes et utall av ferdige produkter å få kjøpt, fra CCL hos våpensjappa, merkeprodukter fra Jotun o.l. hos fargehandlerne til Biltema.

Er du av gjør-det-selv typen, kan du jo også lage din egen ved å røre ut Kaustisk Soda og Aladdin Tapetklisterpulver i Salmiakk. Det er ofte det som er i kommersielle malingsfjernere.

 

Jeg har personlig sluttet å bruke kjemisk fjerning av lakk for lenge siden og foretrekker mekanisk lakkfjerning.

Her kan man gjøre det på flere måter, og den mest vanlige er nok pussing med sandpapir.

 

Den metoden jeg selv bruker mest er sikling. Sikling er kort fortalt å skrape av overflaten med en skarp egg som holdes 90 grader eller mindre på arbeidsstykket. Holder du litt for mye over 90grader, risikerer du at eggen biter seg ned i arbeidsstykket men holder du mindre risikerer du bare at eggen sklir over uten å fjerne noe. Jeg sikler ved å trekke eggen mot meg...

 

Det ideelle er om hvert drag kan gjøres i hele arbeidsstykkets lengde. Desverre er ikke dette alltid mulig, og jeg begynner da bevegelsen et stykke bortenfor sjøten og retter gradvis eggen opp til 90 grader på veien.

 

På lakkerte stokker liker jeg at eggen ikke er for skarp, men på oljede skjefter vil jeg ha den sylskarp.

 

Som egg bruker jeg både rette og buede knivegger... Morakniv og diamantbryne fra Biltema er fine greier...

 

På dette litt dårlige bildet ser du en lakkert Winchesterstokk jeg sikler lakken av. Bildet viser at jeg alltid holder eggen med begge hender:

 

normal_sik01.jpg

 

Neste bilde viser hvordan jeg starter bevegelsen.Her har jeg tatt vekk høyrehånden for fotoets skyld:

 

normal_sik02.jpg

 

..og i løpet av bevegelsen, men før jeg når lakk-kanten, har rettet skjæret opp til denne vinkelen:

 

normal_sik03%7E0.jpg

 

Her har jeg grovt fått fjernet lakken, og litt mere arbeid med sikling hadde jevnet overflaten:

 

normal_sik04%7E0.jpg

 

Det er bedre å ta mange lette pass enn å prøve å ta allt i en jafs.

 

La oss ta og se hvordan dette blir på et oljet skjefte.

De neste bildene er av den helstokken jeg presenterte før helgen.

 

Et nærbilde av overflaten viser den gamle finishen:

 

normal_sik05%7E0.jpg

 

og et par bilder der jeg har siklet litt av:

 

normal_sik06.jpg

 

normal_Sik07.jpg

 

På det neste bildet har jeg for sammenligningens skyld pusset vekk finishen med 240 på det lyse feltet over kvisten:

 

sik08.jpg

 

Overflaten der jeg har pusset ser slik ut:

 

sik09.jpg

 

mens der jeg har siklet ser det slik ut:

 

sik10.jpg

 

Jeg har latt disse bildene være litt store, slik at en kan se hvorfor jeg foretrekker sikling....

 

 

Her er jeg grovt ferdig med hele siden:

 

normal_sik11.jpg

 

og her har jeg pusset lett over med tørt 400-papir og vasket med vegetabilsk terpentin:

 

normal_sik12.jpg

 

For å vise et annet område... før:

 

normal_sik13.jpg

 

...og etter:

 

normal_sik14.jpg

 

 

Helt til slutt en bildeserie som viser sikling av et innhult område. Jeg starter her i bunnen og sikler meg ut av gropa i begge retninger:

 

normal_sik15.jpg

 

normal_sik16.jpg

 

normal_sik17.jpg

 

normal_sik18.jpg

 

Vi ser at sikling etterlater overflaten mye jevnere enn pussing gjør, og i mitt tillfelle holdt det med lett etterpussing med tørr 400-korning...

 

 

20/3 Da har jeg endelig fåt begynt på nettskjæringa....

 

Jeg tenkte jeg skulle vise et par teknikker som Kun krever enkle hjelpemidler

for å gi et bra resultat....

 

Biltema har et nålefilsett, Art.nr.: 19-942 til den svimlende pris av kr. 34,90. :

 

normal_nett11.jpg

 

Favoritten min i dette settet er fila med elliptisk tversnitt. I tillegg syns

jeg en hobbykniv av X-Actotypen kan være nyttig til enkelte ting:

 

normal_nett12.jpg

 

Nettskjæring i denne tilstanden har du sikkert sett før:

 

normal_nett13.jpg

 

Noe av det første jeg går i gang med er å rense opp grensene. Dette er av og

til også det første jeg gjør på en stokk hvis nettskjæringa er nesten bortslitt:

 

normal_nett14.jpg

 

Det er viktig å gå med veden... Her har jeg stoppet akkurat før jeg går

direkte mot veden:

 

normal_nett15.jpg

 

..og her har jeg snudd, slik at jeg ikke risikerer å stikke ut fliser:

 

normal_nett16.jpg

 

Buede linjer krever litt øvelse, mens rette linjer er relativt lett...

Her har noen av linjene "Forsvunnet":

 

normal_nett17.jpg

 

Men ved å bruke fila med retningsstøtte i den intakte delen av linja, kommer

den frem igjen:

 

normal_nett18.jpg

 

Et par forsiktige pass med fila så har hele de skadde feltet linjer igjen:

 

normal_nett19.jpg

 

...og et drag i hver av de kryssende linjene så er dette partiet ikke værre

enn resten:

 

normal_nett21.jpg

 

Observante lesere har sikkert sett at grensebuen ikke gkk helt jevnt. Denne

var faktisk så ujevn at jeg velger å justere formen med kniv:

 

normal_nett22.jpg

 

Litt finjustering med fila,så ser det straks mye bedre ut. Trestrukturen

kommer også frem i skåret:

 

normal_nett23.jpg

 

Det kommer seg nå, men her kommer jeg nok til å holde på en stund:

 

normal_nett24.jpg

 

Fortsettelse følger...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fantastisk tiltak!

 

Jeg føler meg ikke verdig, men kan ikke la muligheten til å samle litt kunnskap av en mester gå fra meg!

 

Skal se å få tatt noen bilder av kurs/prosjektbørsa mi for å legge ut i løpet av helga. Og samtidig som jeg gleder meg som en unge til dette kurset så gruer jeg meg hinnsides til å blotte mine manglende kunnskaper for folket... Skumle saker dette her..

Link to comment
Share on other sites

Dette kan bli et meget kjærkomment oppslagsverk for en amatør, Raudnakke!!

Jeg har 3 mulige kandidater her.

En gammel Brno hagle, sideligger (som har sett sine bedre dager), og,

en Mauser M52 8x57, orginal Kongsbergpipe med lakkert stokk, og,

en nyervervet drilling, som trenger litt spa. Vi gyver løs på drillingen først! ......kødda....

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ei gammal hagle som skal moddes litt til CAS, så en pen stokkfinish hadde jo vært en god ide til prosjekt, samt en Uberti 1873 winchester som trenger noen nye skruer og litt stokkrepp og ny finish. Må si Angelina tråden gav meg stor lyst til og prøve, så kom med tips, triks og materiellister, jeg er klar for en utfordring.

Link to comment
Share on other sites

Herlig! Dette ser jeg veldig frem til. Stiller opp med det eneste våpenet jeg eier som har trestokk. Ei Star Baikal hagle, kjøpt i sommer. Som forsåvidt er min første og eneste hagle. Hadde vært veldig morro å få den til å se litt mer – eeeh... eksklusiv ut? I den grad det er mulig med en Star...? Her er den ihvertfall. (Tatt med mobilkamera)

normal_20032009_006.jpg

 

EDIT: Dum skrivefeil :roll:

 

25/3 Fjerning av gammel finnish.

 

Da er jeg igang :) Synes det går relativt greit, men ikke helt smertefritt heller. Hadde store problemer med å få siklet i gropa som går langs hele forskjeftet. Så det endte med at jeg måtte ta pussepapiret fatt for å komme til skikkelig akkurat der. Treværket var veldig lyst, så det må gjøres noe med etterhvert. Har penslet stokken med vann for å få fiberene til å reise seg, og ligger nå til tørk.

 

normal_23032009.jpg

 

 

Har bare venstrehånda til rådighet om dagen, siden jeg var så uheldig å få kappet av en bøyesene og noen nerver i høyere hånda for et par mnd. siden. Så det er et lite handikapp, men det går da fremover:D Noe tidsfordriv må jeg ha mens jeg går sykemeldt :lol:

 

To be continued...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kjempetiltak raudnakke :!::!: ...

skal følge denne tråden like slavisk som forskerne følger ulven for tiden;)...

tror jeg hiver meg på dette og pusser opp en gammel hagle..

en star kal 16/70, enkeltløper med lakkert stokk fra 64...

greit våpen å starte med når man har 17,5 tommeltotter som meig :lol: ..

har forøvrig netopp pusset opp en valmet 412 kombi, og resultatet bli langt fra ille så dette ser jeg virkelig frem til :lol: ...

 

må dessuten berømme raudnakke for alt dette han har delt med oss, og alle disse trådene blir jo litt arbeid for han, så all ære for slike tiltak som får oss gjennom en litt traust tid som jeger 8)

Link to comment
Share on other sites

Se dær ja :!::arrow::D

 

Detta glede æ mæ te å følge me på :)

Har dessverre ikkje nåkka å pusse på selv (ikkje no lenger :wink: ).

Tør ikkje å ta frem Berettaen å starte me den, en ultralight med skjefte så fint at æ ikkje har sett så bra et på feks en lux som skal være penere i treet (Mulig feilsortereing fra Beretta :mrgreen: )

Den ser ganske så bra ut allerede å vil ikkje risikere å kludre d te :oops:

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg allerede har dreti meg ut, med overflatebehandling av en ny stokk til min M67. Så har jeg tyvstartet og fjernet den gamle oljen, og gått til innkjøp av terpentin i påvente av denne tråden.

Må si jeg gleder meg til å "gå i læra" til en mester som Raunakke.

Link to comment
Share on other sites

23/4-09

Mitt prosjekt: en Lanber O/U

 

Like før jul snubla jeg over ei børse på qxl, ei Lanber hagle som bar preg av års bruk og hadde et par små merker etter å ha vært en jegers beste venn og verktøy i 18 år. For den ringe sum av kr 420,- ble den min..

 

Det tok litt tid før jeg fikk den hjem da selger var litt borte og reiste, men den som venter på no godt... :D Så her forleden kom frøkna reisende i sånn Bring-bil..

 

Hun er egentlig i fin form i grunn, men treverket er tørt og har noen små arr her og der, samt at nettskjæringen ikke er av ypperste klasse og bærer preg av masseproduksjon og nok sikkert kunne tålt å bli pyntet litt på... Og prisen tatt i betrakting så er jeg ikke så fryktelig redd for å prøve, og når man da har en læremester som Raudnakke er det jo tilogmed muligheter for å lære litt i forsøket ;)

 

Her ligger dama på mitt nye lekerom på jobben (det er vanligvis litt renere der..):

normal_full.jpg

 

Et bilde av kolben:

normal_venstre_kolbe.jpg

 

Fortrèet:

normal_venstre_fortre.jpg

 

Og hele treverket:

normal_ventre_hele_treverk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul børse, Anders G... Og den prisen er jo helt uslåelig :mrgreen:

 

Jeg syns jeg ser en del liv inni det treverket der....

 

@Bukkebrøl: Jeg tror Biltemas terpentin er vegetabilsk, men for å være å¨den sikre siden skal jeg kikke på baksia av en flaske når jeg er innom der i morgen...

Det er veldig viktig at det ikke er mineraloljebasert, som f.eks. whitesprit.

Link to comment
Share on other sites

...

Jeg syns jeg ser en del liv inni det treverket der....

Jo jeg synest å ane litt liv jeg også, og har lyst å få det livet litt frem.. Men siden jeg kan mere om tyskproduserte knivslipemaskiner for næringsmiddelindustri enn jeg kan om å lokke frem liv i treverk er det for meg nå spenningen og læringen begyner..

 

Stokken er fryktelig tørr og har en del porer, men det er ikke så mange arr og hakk så jeg trenger neppe strykejernsmagi på denne..Ser for meg at treverket hadde hatt godt av en rens og oljebehandling.

Kolbekappa passer så dær, og treet forøvrig kunne nok vært finere tilpasset der det går mot metallet.. Dette har jeg lyst til å gjøre noe med.

 

Men så var det denne nettskjæringen... De ytre linjene ser ut til å være laget med ett eller annet roterende verkøy, hjørnene er runde og kantene ujevne og står absolutt ikke i stil med de svært tynne linjene i nettet innenfor. Jeg har lyst å forsøke å gjøre de ytre linjene rettere skarpere og med mer markerte hjørner samt gjøre selve nettet litt tydeligere slik at det passer bedre sammen med de ytre linjene.

 

Er det fornuft å spore i mine ønsker, og i hvilken ende bør evt jeg begyne?

Link to comment
Share on other sites

Du min gode mann Raudnakke - fant du ut om Biltema`s "Balsamterpentin", er en vegetabilsk terpentin? Jeg ser den er biologisk nedbrytbar, men det trenger vel strengt tatt ikke bety, at den er vegetabilsk?

 

Edit - jeg forsøkte nemlig å spørre Biltema selv, men kunne like gjerne snakka til selve flaska.....

Link to comment
Share on other sites

Ok - dette blir garantert som å "hoppe etter Wirkola", men så har jeg da altså handla en eldre Krieghoff Waldschütz drilling, cal 16/70, 7x57R, som trenger litt behandling her og der. Den har stått i skap i lang tid, og stokken virker noe tørr, så en oljebehandling er påkrevet.

 

Etter å ha blitt inspirert, av trollmann Miraculix (Raudnakke), så går jeg til verket med stort mot, kanskje endog med overmot, men gjør et hederlig forsøk etter beste evne.

 

Drillingen er tenkt som et bruksvåpen fra min side, og vil nok aldri nå "Angelina-standard", men mitt mål er at den skal bli bedre, enn den var. Det vil nok bli behov for oppfrisking av nettskjæring etc., men den saken tror jeg at jeg overlater til noen som kan. PÅ sikt vurderer jeg en ny brunering på pipene, men den mattheten synes jeg faktisk har sin egen sjarme også.

 

Legger inn noen bilder av utgangspunktet.

 

Skade bak på stokk. (vil kanskje bytte kolbekappe på den etterhvert.)

IMG_0515.JPG

 

Noen hakk her og der, ved kinnstykket.

IMG_0496.JPG

 

Dette blir nok en utfordring....

IMG_0479.jpg

 

Wish me luck..... :?

 

Edit - jeg skal overhodet ikke garantere resultat, eller en progresjon som Miraculix, men CCL olje er nå i bestilling, botoxbehandlingen (utjevning av hakk etc.) er startet, og nedpussing av stokken. Har startet med 240 papir.

Link to comment
Share on other sites

Som nevt i Angelinatråden er prosjektet allerede funnet.

 

Prosektet er som følger:

 

Våpen: hagle, sideligger

Kaliber: 16-70

Produsent: Trust Eibarres i Spania

Alder: er ukjent

Stand: godt brukspreget

 

Ideen slo meg under Raudnakkes oppfriskning av nettskjæring da kommentaren om Skaubjønns tolleknivskjæring falt. For som tidligere nevnt har tollekniv, nåler, tapetkniv, spiker, stein, og muligens mer vert brukt på post for å reparere her... (Litt fri tolkning av merkene)

pistolgrep.JPG

fortre.JPG

Men problemene med denne børsa stikker litt dypere en med Angelina...

sprekk_apnet.JPG

Den har vert limt før og nå kan sprekken ikke presses helt sammen lengre...

 

Da børsa ikke var serlig brukende på nåværende tidspunkt så var kompisen min ikke særlig vrang med å låne bort fattern sin si børse...

 

Mer info om hagla mottas med takk.

Flere bilder kommer senere, da disse ligger på PCen hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Hei Raudnakke og takker for nok en fin tråd.

 

Lurer litt på dette med sikling.

Så en børsemaker bruke varmluftspistol og varmet lakken for lettere å skrape den av.

Har siden prøvd dette selv et par ganger med godt resultat.

Må selvfølgelig være forsiktig så en ikke brenner treverket, men er det noen andre grunner til at du

ikke bruker varme?

 

Vet du forresten hvilken type finnish det er på BRNO våpen?

Ser hverken ut som lakk eller oljefinnish og lakkfjernern fra CCL beit ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Bukkebrøl skrev

Du min gode mann Raudnakke - fant du ut om Biltema`s "Balsamterpentin", er en vegetabilsk terpentin? Jeg ser den er biologisk nedbrytbar, men det trenger vel strengt tatt ikke bety, at den er vegetabilsk?

 

Biltemas balsamterpentin er vegetabilsk, var innom og kjøpte en flaske idag.

Det står ren terpentin, vegetabilsk bak på innholdsdeklarasjonen.

 

Et spørsmål Raudnakke: på mitt prosjekt, en sako Forester carabine har det i mange år sitti et klistremerke på kolben. Etter sikling igår kveld ser jeg fortsatt en mørk ring etter limet fra klistremerke i treverket.

Har du noen triks på lager for og fjerne dette. Har prøvd med møbelrens fra Liberon og rødsprit på slipepapir med 240 korning.

 

Flere spørsmål kommer men jeg må sette meg inn i hvordan jeg legger ved bilder :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke, Jeg vil gjerne beise stokken min. Den er i lys valnøtt og vil derfor ha den litt mørkere. Lurte derfor på om du har noen anbefalinger om hvordan jeg bør gjøre dette? Og evt. hvilke produkter som egner seg best til formålet..?

 

mvh. Pedern

 

EDIT: Oppdatert "prosjektposten"

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg veldig til fortsettelsen! Har en salong (gammel finnbiathlon-skiskyttergevær) som jeg har lyst til å gjøre noe med og med trådene til Raudnakke har jeg endelig gode tråder å gå etter. Men er faktisk ikke sikker på hva slags materiale stokken er av :oops:

 

Har ikke bilder her, men EGun har en til salgs med flere bilder: http://www.egun.de

 

Noen som kan si om dette er en vanlig stokk av tre?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder til av prosjektet

menanisme_med_navn.JPG

hele.jpg

mekanisme.JPG

Målte nettskjæringene for å få et skjærhode som passer sånn cirka, det er 18 linjer/in på fortreet og 22 på grepet...

 

Fikk i allefall renset sprekken godt og pusset den forsiktig med sandpapir før den ble limt. Så for håpentlig vis er sprekken borte i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Har et par problem jeg ønsker tips for og løse. Håper noen kan hjelpe meg.

 

Her kan du se misfargingen etter et gammelt klistremerke, det synes mye dårligere på bildet enn i virkeligheten. Ønsker tips for og fjerne misfarging.

255pfkk.jpg

 

Her og på neste bilde ser man tydelig fargeforskjell på fortre og kolbe.

Har ikke lyst til og beise stokken, hva kan gjøres for at fargen fremtrer mer likt?

Man ser også at rundt låskasse og løpskanal svetter det stadig ut gammel olje, må dette bare sikles/slipes etterhvert som olja svetter ut

34dlr0o.jpg

 

fvy4iu.jpg

 

Håper noen kan komme med forslag til en løsning på disse tinga, da jeg er litt redd for bare og prøve meg frem. Børsa arva jeg nemlig av bestefar i 1997 så jeg vil ikke risikere og gjøre uopprettelig skade :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Vel, da har jeg kommet et lite stykke på vei iallefall, og pusset ned litt. Har brukt 240, og 400 papir til dette. Får ikke vekk alt virker det som, men satser på at jeg kan gjøre mye med oljesliping, når jeg etterhvert begynner med det. Nevnte tidligere at stokken virker tørr, så jeg regner med endel arbeide, med å mette opp stokken.

 

Ellers har stokken litt forsjellige farver på sidene av stokken, men akter ikke å begynne med noe beising etc. Får være som det er. Nåvel - her er et noen bilder av resultatet så langt:

 

Stokk ( lys side)

IMG_0571.jpg

 

Stokk kinnstykke

IMG_0573.jpg

 

Nevnte at det var en skade ved pistolgrep. Hakket var ganske dypt (ca 1,5-2mm), men har greid å dampe det ut, samt pusse vekk det verste med 400 papir. Her er "før, og etter".

 

IMG_0479.jpg

IMG_0575.JPG

 

...så er det bare å vente til CCL oljen er i hus. Antakelig får jeg den ila helgen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Men, jeg sliter litt mere med dette hakket, og de 2 "prikkene" foran hakket. (Hakket er ca. 1mm dypt) Har dampet ca 25 ganger her, men nå ser det ut til at jeg ikke greier å trekke det opp mere. Fylle opp med noe? Og - evt. hva/hvordan?

 

 

IMG_0583.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en stokk-oppussing 'gjør-det-selv' video fra dette firmaet http://www.americangunsmith.com/ og der brukes det epoksy til og fylle inn de verste skavanker som ikke kan dampes ut.

 

Trikset er og fylle opp akkurat nok og så legge maskeringsteip over, så epoksyen mest mulig følger stokkens kontur det. Puss så ned med fil fulgt av sandpapir på pusseblokk. Men vet ikke om Raudnakke har en bedre måte, eventuelt så kan jo skavanken få bli der, børsa er jo et bruksvåpen som har sett og vil se bruk og litt 'sjel' skal den jo ha.

Link to comment
Share on other sites

- Sett på maken - her er showet i full gang og jeg har ikke oppdaget det før nå! Snakk om å være treg i oppfattelsen. Må i tenkeboksen og finne ut om jeg har et høvelig objekt nå da...

Raudnakke; Du er i sannhet en handlingens mann - som sagt så gjort...

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir med! Jeg har blitt inspirert av tråden til Raudnakke der han pusser opp min drilling, og setter i gang med hagla. Jeg er en rimelig klønete kar, med arr og hakk på legger og armer, og de børsene jeg bruker mye ser slik ut også... Hagla er en Remington Europa. Fint treverk synes jeg, men vedlikeholdet har bestått av innsausing med Schaftol med farge.. Her er noen før-bilder.

Stokken

hagleside.JPG

Skikkelig dunk i kammen...

haglekam.JPG

Fortreet

haglefortre.JPG

En smule dunker i svanehalsen også...

hagleende.JPG

 

Jeg har brukt litt tid i kveld med sikling. Og det går fint det! Men, enkelte steder blir det hakkete. Virker som siklingen hopper litt rytmisk? Se på dette bildet. Hva gjør jeg feil?

 

haglesikling.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei Raudnakke og takker for nok en fin tråd.

 

Lurer litt på dette med sikling.

Så en børsemaker bruke varmluftspistol og varmet lakken for lettere å skrape den av.

Har siden prøvd dette selv et par ganger med godt resultat.

Må selvfølgelig være forsiktig så en ikke brenner treverket, men er det noen andre grunner til at du

ikke bruker varme?

 

Vet du forresten hvilken type finnish det er på BRNO våpen?

Ser hverken ut som lakk eller oljefinnish og lakkfjernern fra CCL beit ikke på.

 

Kan godt tenke meg å bruke varme jeg, men jeg er litt bekymret for at syntetisk lakk skal smelte ned i porene og forbli der....

 

Brno har jeg liten erfaring med, tror jeg bare har beddet et par stykker.

Men

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke, Jeg vil gjerne beise stokken min. Den er i lys valnøtt og vil derfor ha den litt mørkere. Lurte derfor på om du har noen anbefalinger om hvordan jeg bør gjøre dette? Og evt. hvilke produkter som egner seg best til formålet..?

 

mvh. Pedern

 

 

Hei, Pedern.

 

Søker du litt rundt på forumet finner du garantert fremgangsmåter ved bruk av Herdins lysekte vannbeiser.

 

Jeg selv foretrekker et lærfargingsprodukt som heter Narvsverte. Dette er spritbasert, trenger dypere inn og har dessuten den fordelen at det trekker inn selv om det skulle være oljerester igjen i treet. I The Piirka Makovertråden ligger det litt forklaring og bilder om dette..

Link to comment
Share on other sites

Har et par problem jeg ønsker tips for og løse. Håper noen kan hjelpe meg.

 

Her kan du se misfargingen etter et gammelt klistremerke, det synes mye dårligere på bildet enn i virkeligheten. Ønsker tips for og fjerne misfarging.

Her og på neste bilde ser man tydelig fargeforskjell på fortre og kolbe.

Har ikke lyst til og beise stokken, hva kan gjøres for at fargen fremtrer mer likt?

Man ser også at rundt låskasse og løpskanal svetter det stadig ut gammel olje, må dette bare sikles/slipes etterhvert som olja svetter ut

:

 

Hei, Team Sauer.

 

Artig, siden jeg har lillebroren til børsa di som demostokk i denne tråden.

 

Misfargingen etter klistremerket skyldes mest sannsynlig at treet har endret farge der lyset har kommet til, mens der klistremerket var har det ikke...

Det finnes jo treblekere i handelen, men personlig ville jeg ikke gjort det. Litt av forskjellen dempes en del etterhvert som oljen trenger inn i porene.

 

Utifra bildene tror jeg at jeg ville forsøkt å justere fargeforskjellen mellom stokkdelene med fortynnet Herdins i egnet farge.

Herdins går det nemlig an å pusse vekk hvis du bommer litt... Det hadde dog vært litt artig å sett fortreet og den korte biten ved siden av hverandre.

Link to comment
Share on other sites

En smule dunker i svanehalsen også...

hagleende.JPG

 

Jeg har brukt litt tid i kveld med sikling. Og det går fint det! Men, enkelte steder blir det hakkete. Virker som siklingen hopper litt rytmisk? Se på dette bildet. Hva gjør jeg feil?

 

 

Dunker er vel ditt varemerke snart, Skaubjønn. Ingen tvil om hvilken bikkjerase som måtte være riktig for deg :mrgreen:

 

De hakkene etter siklingen kan være symptomer på flere ting; For mye kraftbruk der hensikten er å bli ferdig fortere, for skarp anleggsvinkel eller rett og slett struktur i treverket som forårsaker dette. Prøv med lettere press og skarpt redskap...jeg har veldig lite nedoverrettet press på eggen.

Link to comment
Share on other sites

Muchas Gracias! Ja, jeg dunker.... For det førte er jeg klønete, for det andre er jeg jaktidiot. Jeg har stor tro på at jeg finner rypa der det er aller j...ligst, og da går jeg ike utenom for å spare hverken meg eller børsa! Så jeg kravler i blokkura og slipper meg utfor umulige fjellkanter... Og da faller jeg av og til, og det går ut over både meg og børsa. Men jeg finner fugl da, stort sett :D

Link to comment
Share on other sites

Vel.. Du vet hvordan det er nå du kjører deg fast på vinteren, ikke sant? Og du må legge noe under dekkene for å få feste. Nå blir hun jo så fin og bruksvennlig at det må jeg da kunne gjøre? I alle fall bruker jeg henne som vandrestav oppover lia. Det var derfor jeg fikk satt på Pachmayr kolbekappe, gir så god friksjon mot spisse steiner. En klar fordel er at det blir en slags naturlig "nettskjæring" over hele kolben av alle hakkene. Da glipper jeg ikke taket så lett, så sånn sett blir det jo færre hak av å ha en hakkete kolbe :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...