Jump to content

kuler og krutt til 6,5-55


jørn

Recommended Posts

Nå er jeg kommet til det stadiet hvor jeg har funnet ut att det er min tur til og begyne og lade min egen ammo.

Og da har jeg sjekket litt rundt på diverse nettsider ,men blir egentlig ikke smartere.

Jeg har en 6,5-55 tikka t3 varmint .Hylsene jeg skal bruke er norma sine ,men har ett problem når det gjelder kuler og krutt.Det jeg vil lade er ammo som funker til skyting på litt lengre hold samt til jakt.Jakt ammoen vil jeg skal funke på det meste av vilt ,alt fra rev og opptill elg(villsvin).

Er det noe jeg har glemt og nevne som er vesentlig , så er det bare sifra..

Link to comment
Share on other sites

En "lot" har et bestemt lot.nummer, som henviser til produksjonen. Da det kan være små forskjeller på ingrediensene i "råvarene" som brukes til produksjon fra gang til gang, vil det også være variasjoner i kruttets egenskaper. Derfor er de ulike produksjonene (lot'ene) merket med forskjellige ladedata, selv om kruttypen (f.eks Norma 19) i utgangspunktet er den samme.

Enkelte kruttyper har større variasjoner fra lot til lot. Derfor kan det være lurt å skaffe et større parti slikt krutt for å ha samme egenskaper til mange patroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...