Jump to content

Hylsepolish-erfaringer...


RAYJO

Recommended Posts

Brukte stoffet fra Dillon inntil jeg leste litt på etiketten, gikk på Rema og kjøpte messingpuss.

 

En liten dæsj, akkurat nok til at det fukter media etter noen minutter virker bra.

 

Og dersom lokket på vibratoren er lukket så holder det en dag eller to, slik at dette blir billig!

Link to comment
Share on other sites

bruker first price middagsris, og mr muscle messing(begge deler handles på kiwi). det er som nevnt lurt å ha litt fuktig media, det samler opp dritten bedre. men blir det for fuktig, kan det legge seg klumper av smuss på hylsene.

fyll opp med ris, bruk ca en spiseskje mr muscle, la det jkøre ca 15 min før du dumper oppi hylsene. etter det bruker jeg et ar teskjede mr muscle ved hver omgang i trommelen, og bytter risen når den begynner å bli ueffektiv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg hadde oppi litt Kiwi messingpuss for en tid tilbake og har ikke tenkt mer på det. Etter å ha sett hva det inneholder ble jeg veldig skeptisk, 1-5 % amoniakkløsning høres ikke bra ut for styrken på hylsene.

 

Jeg kommer til å kaste pussemedia men bør jeg kaste hylsene som har ligget der et par uker?

Link to comment
Share on other sites

bruker first price middagsris, og mr muscle messing(begge deler handles på kiwi). det er som nevnt lurt å ha litt fuktig media, det samler opp dritten bedre. men blir det for fuktig, kan det legge seg klumper av smuss på hylsene.

fyll opp med ris, bruk ca en spiseskje mr muscle, la det jkøre ca 15 min før du dumper oppi hylsene. etter det bruker jeg et ar teskjede mr muscle ved hver omgang i trommelen, og bytter risen når den begynner å bli ueffektiv.

 

evert

Synest eg erindrer at eg har hørt at noen også bruker litt vann oppi i tillegg for og få mediet fuktigt, har du erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker kunn tørt medie pga at jeg har erfaring med at fuktige hylser gjør at media som blir fuktig kan pakke seg inni hylsa og gi problemer senere i ladeprosessen.

 

Har opplevt dette fenomenet eg også men det dukka opp etter at eg bytta polish, om det er mengden eg har oppi eller typen kan eg ikke si noe om.

Har derfor lagt meg til at trommelen ikke står med hylsene i etter at den er ferdig, trekker eg ut stikkontakten så tømmer eg den.

Da er det problemet løst så langt. :D

Link to comment
Share on other sites

Tror at det er valnøtt eg har i trommelen men er ikke helt sikker.. :oops:

Men ikke noe rusk i hylsene når eg brukte Frankford Arsenal Brass Polish uansett hvor lenge de lå i trommelen etter at eg var ferdig og trommle.

Men som nevnt når eg gikk over til Berrys MFG Brass Brigth Polish så risikerer (les kan hende) eg at dett ligger rusk i hylsene visst de står i trommelen en stund for eg "gjør rent bord"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Drar opp igjenn etter at tråden har lagt "på hvil" en stund..

Var innom butikken forleden og der sto de ei vakker og gullfarga flaske... :shock:

KIWI 830 Kobber/messing puss.

Selfølgelig måtte eg jo ha denne da det minka på Frankford Arsenal Brass Polish flaska som sto på furteboden.

Men når eg no har fått meg ei pils og roen senka seg litt så sitter eg og leser innholdet:

Inneholder "litt amoniakk".

Ble jo litt usikker da eg har en erindring om at det var et spørsmål om dette var usundt for hylsene....

Noen som har et svar på dette?

1 time og kjøre for og kjøpe Brass Polish, 5 min og kjøre for og kjøpe KIWI Kobber/messing rens..

:roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

En stund siden det har vært aktivitet i denne tråden nå. Jeg har brukt Frankford Arsenal brass polish, som kom med hylsetrommelen. Det minker nå på polishen, og jeg lurer på hva kammerfolket bruker til å ha oppi pussemediumet? Er det noe å tenke på om det er et produkt med "litt ammoniakk? Selvsagt er det ikke en stor greie å bare bestille en stor flaske med "ekte" brass polish fra en våpen relatert produsent, men jeg har en formening om at prisen er noen ganger høyere, enn hva på Rema 1000, Biltema etc

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Trenger ny medie og poleringsmiddel. Tror det er corn cob jeg har nå (kjøpte tumbler brukt med medie i) og er egentlig fornøyd med det, men hvis jeg kan kjøpe messingpuss i stedet for polish til 200kr så gjør jeg jo det. Kom gjerne med tips til medie+polish.

Link to comment
Share on other sites

Alt man trenger er sitronsyre og Zalo i ei bøtte med varmt vann i  en halv times tid. Hylsene blir reine og blanke nok, og jeg tar 250 hylser i slengen. Tørker hylsene med varmluftsovn.

Hva er vitsen med poleringsmiddel og lignende? Reiser folk på utstilling med hylsene, eller skal de skytes med?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, SchmidtR skrev:

Alt man trenger er sitronsyre og Zalo i ei bøtte med varmt vann i  en halv times tid. Hylsene blir reine og blanke nok, og jeg tar 250 hylser i slengen. Tørker hylsene med varmluftsovn.

Hva er vitsen med poleringsmiddel og lignende? Reiser folk på utstilling med hylsene, eller skal de skytes med?

Dette er faktisk helt sant. Men jeg bruker nå en trommel med stålmedia (og Zalo) likevel - det tar forresten en halvtime det også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Faktisk ikke. Vel, OK da, det hender.

,

Men det er ikke poenget her. Hvorfor må folk absolutt blande seg inn i diskusjoner de ikke er interessert i? Eller svare på ting folk ikke spør om? jjrckd gjør noe av det samme, han gir en oppskrift ment for rustfrie pinner som han selv mener er uegnet for vanlig media.

giphy.gif?cid=790b76115ca082695142457751b0abd4

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg trur diverre eg endå har til gode å sjå ein diskusjon rundt hylsetromlig utan at ein eller annan proklamerar kor unyttig, forfengeleg osv. det er. Dei same individia tykkjer nok truleg at hylsene ser flotte ut, men ser ikkje seg til syne med tid og investering som skal til, og føretrekk heller at alle andre skal slutte med tromling.

Link to comment
Share on other sites

He, he. Er det ikke slik med (de fleste?) tråder her inne, uansett tema. Avsporing kan komme nok så umiddelbart. Spørsmålet eller problemet ignoreres. I stedet for å svare på det som blir diskutert, kjøres gjerne egne kjepphester frem, for sikkerhets skyld ikke i tillegg til (noe som kan være greit nok), men i stedet. Sannsynligvis ikke gjort av vond vilje, men det hjelper nødvendigvis ikke trådstarter stort. Skal ikke si at jeg ikke har syndet selv. Det hjertet renner over av osv.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Og der vet vi hvem en av de er🤣

 

Trommler hylsene mine i nøtteskall med litt messingpuss. De kommer ut like blanke som fabrikkammo. Om andre vil ha blankere hylster enn det må de for all del bare pusse og gni.

Du har ikke hatt noe problem med å bruke messingpuss vs "spesiallaget" polish? For da prøver jeg nok det neste gang jeg også.  Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere brukt en liten elektrisk trommel (beregnet på ringer, smykker osv) for å vaske hylser. Ble drittlei av å vaske i mange omganger (ca 80stk 6,5x55)  så nå har jeg gått over til sementblander.
3kg med rustfrie pinner, en liten dæsj sitronsyre i pulverform og noen liter vann.
Klarer fint 3000 hylser i slengen (tror jeg, har ikke testet med mer enn 1000, men har overkapasitet så det holder) og de er rene nok til mitt bruk etter 30 minutter, men de får ofte en time så jeg kan stille de opp til pryd.
En gang i blant river jeg i en vasketablett for å få rengjort trommelen godt også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støy blir det uansett når det skal tromles hylser.

Plassmessig så krever de jo litt, men Jula har en fin liten sak på 63L som ble testkanin for min del.

Jeg har også en på 180L som brukes til det den er laget for og den er betydelig større.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Nei, det blir bare rene og blanke (nok..) hylser. Orange flaske, Mr.Muscle? 

Hylsene blir rene uten messingpuss også, bare ris eller nøtteskall funker.

 

Skjønner. Har bare registrert at det har vært bekymring knyttet til amoniakken som kan være i messingpuss, men da antar jeg at det går fint :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...