Jump to content

Antall medlemmer under 18!?


andreasli

Recommended Posts

  • Replies 188
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Artig å lese litt om hva som rører seg hos andre på samme alder her inne. For min del tenker jeg mest på et planlagt riflekjøp. Innen høstjakta skal en rifle være i hus. Har en gammel .308 østerriker etter høvdingen, men har ønske om en egen rifle. Er fortsatt litt usikker på både kaliber, merke, hvor mye penger som skal spyttes inn og hvor mye som skal legges i børse kontra optikk. Det som skal jaktes på er i første omgang rådyr, rev, tiur på topp, men det åpner seg snart en mulighet for reinsdyr, hjort og muligens elg. Av kalibre har jeg sett mest på 6,5, .308 (som jeg har mest erfaring med) og 30-06. Det finnes vel like mange råd og tips som det finnes jegere, men jeg er ute etter deres erfaringer. Er som sagt fortsatt litt usikker på prissjiktet jeg legger meg på, men det er ikke snakk om noe særlig over 15 lapper for hele pakka (rifle, kikkert og montasje). Blir nok en del ekstra hard jobbing fram mot høsten for å heller kunne kjøpe kvalitet framfor en billigløsning. Hvordan er det forresten med å søke om rifle før man er 18? Må man vente med selve kjøpet til man har fylt 18 eller kan man med godkjennelse av foresatt skaffe rifla før man fyller år? Hadde vært en fordel.

Link to comment
Share on other sites

knutti@, skal du ha 308 sparer du jo litt vekt og lengde hvis du kjøper ei rifle med kort kasse. hvis du skal ha lang kasse ville jeg personlig hatt en 6,5x55 eller 3006 så jeg får utnytta lengden på låskassen helt. det finnes jo mange bra rifler til en grei pris, har du vurdert og se på bruktmarkede?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en 30-06 og det er helt kurrant ;) Noen folk mener rekylen er høy kontra 6,5 f.eks, men jeg må si at jeg merker ingen forskjell. Forskjellen er i så fall veldig minimal. 6,5 er fungerer på elg det, men vill gått for en 30-06 for å spare en 50 m på hvor langt dyret går. Så klart, skyter du godt og du treffer der det skal er det nesten det samme hva du bruker :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp lokkegjess som er store å mørke på ryggen, helst de på xxl eller lignende. Vi setter "flokken" i en hesteskoformasjon, å grågåsa kommer som fluer, på enkelte dager da selvsagt :wink: Jo lengre du kommer deg utpå åkeren jo letter lander gåsa, siden den kan være skeptisk på åkerkanter.

 

Gås som er lengre enn unna enn 30 meter er vanskelig og få ned, spesielt med de skudda som er å få kjøpt nå. Ender ofte med skadeskyting uansett, og venter du litt til får du kanskje en sjanse som er mye bedre :D

 

Camo er ikke så viktig så lenge du ikke sitter i klær som skiller deg ut i mot landskapet, og prøv å ikke vise trynfjøla mer enn nødvendig :D

 

 

Jakta en del gås i fjor å endte vel opp med ca.50-60 gås totalt på åkern vår :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Hei folkens, har vært i England en ukes tid nå så det er noen nye innlegg her ser jeg. Men skal prøve å hjelpe knutti litt her :wink:

 

For det første så er alle de tre kalibrene du nevner supre allroundere. Og til den typen jakt du nevner, ialefall som du kommer til og begynne med vil jeg si at 6,5*55 er perfekt. Og om du øker til rein og hjort så er 6,5*55 fortsatt super. Den duger også til elg, selv om noen mener den er for dårlig. Det handler om plassering av skudd :)

 

Av rifler er det jo et hav og velge i, du kan jo fks. gå for en tikka t3 som du får godt under 10 lapper nå. Eller du kan gå for en noe billigere remington. Det viktigste er at du setter av nok penger så du kan ta deg råd til en orntlig kikkert. Den er viktig del av våpenet og om optikken svikter da er hlvette løst :twisted:

Ville personlig fulgt med litt på bruktmarkedet, dukker ofte opp gode tilbud der.

 

lykke til!

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar gutta, har vært i skauen i helga så det var fett å se at det var en del svar her.

 

Har snoket litt rundt på Finn.no nå, og fant denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17043324 .

 

Ellers forhører jeg meg litt rundt samt at jeg gjør meg opp meninger om hva jeg liker og ikke liker...Og skal finne ut hvordan jeg gjør det med våpensøknaden.

 

Kommer tilbake med mer...Men nå er det natta her!!

Link to comment
Share on other sites

Ser helt grei ut den, Browning a-bolt er ei bra rifle. Ligger rundt 9000,- ny tror jeg (mulig det er den enkleste utgaven?)

Flere geniale løsninger bla. med sikring på kolbehalsen og hengslet magasin.

Kikkerten er ikke av allverdens til kvalitet da, men om du er villig til å legge litt mer penger i en bedre kikkert etter 1-2 år så funker den helt greit :wink:

Lønner seg og legge litt penger i optikk serru.

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

16 år her også, men trass i stor interesse har jeg valgt å utsette min skytter- og hjemmeladerkarriære noen år. Lite penger, vanskelig å komme seg til skytebane osv er faktorer som gjør hobbyen vanskelig. Jakter en del i nærheten av der vi har hytte, og etter at jeg ble 16 har jeg hatt meg en del turer både med kammerater og alene. Av våpen har jeg en Baikal dobbelhagle, en Sauer STR og en enkeltløper hagle. Solgte nylig småvilt-og treningsrifla mi, en Howa 1500 i .223, og savner den veldig. Til storviltjakt og annen jakt som ikke dekkes av våpnene jeg har, låner jeg en rifle av min far i 30-06.

 

Så innen våpen og skyting blir det mest teori, synes dette er spennende. Men jakt er det mer av, og her er det stor variasjon. Storvilt, skogsfugl og sjøfugljakt er vel både det jeg liker best og jakter mest på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hei:)

Mitt navn er Simon jeg kommer fra Nordland ( Var forresten i det siste bladet jakt, fiske og friluftsliv Nordland) og begynnte med jakt som min store interesse da jeg var 9 eller 10 og var med min far på fjellrypejakt for første gang. Jeg hadde ikke våpen da men så bare på og var på en måte en (Hund) xD

Nå er jeg 16 og jakter det meste untatt storvilt og rådyr.

Jakter mest rype, skogsfugl, rev og kråkefugler.

SKal til neste sesong prøve meg på gåsejakt, skarvejakt og andejakt med noen kammerater. Nox og Sorrarampen.

 

Som våpen har jeg en Cz 452 ZKM American 17.HMR Som står på mitt navn og En Lanber Gyttorp jeg betalte for da jeg konfirmerte meg. Den blir snart på mitt navn. Senere tenker jeg å kjøpe meg ei rifle i 6,5*55

For sommer jobb pengene skal jeg kjøpe meg en ny kikkert til rifla. Den jeg har har for liten zoom så jeg tenker å kjøpe meg en kikkert 3-14 eller noe lignende gange 50

Sikkert en Zeizz med lys.

Link to comment
Share on other sites

Heter Emil Vestheim og bor i Vallest i Stange. Ble 16 år i april, så har ikke veldig mye erfaring, men gleder meg vilt til 15 juli.(sinsykt med kråke her) Har en Mauser i 308 fra min onkel, og skal kjøpte meg hagle snart. Skal også ha ei salongrifle. Skal jakte i hovedsak kråke,due,skjør og rev. Men også alt anna av jaktbart vilt jeg kommer over. Tror jeg også skal være med på elgjakt til høsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er litt sent ut siden jeg nettopp er blitt 18, men syns jeg må hive meg med likevel. :mrgreen:

 

Vært med på rypejakt siden jeg var 6/7 år.

Driver på elgjakt siden jeg var 14år.(samme året som jeg tok jegerprøven).

Fra jeg var 14 gikk jeg på rypejakt med enten en enkelløpet aya(med åpen hane :oops: ) eller med ei S/S star.

Kjøpte mi første hagel då jeg blei 16, det ble ei Lamber Baron.

Nå har jeg nettopp kjøpt meg ei Browning A-bolt 6,5x55(Links) med en Zeiss 3-12x56 og en a-tec demper.

 

Startet å lade i vinter og kommer til å fortsette med det. :wink:

 

Nå jakter jeg på det meste. rype, hare, kråke, skarv, kobbe, gås og elg.

Blir vel reinjakt i år også. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Heter så forsåvidt Rasmus, blir 17 år den 30.desember.

Vært med på jakt siden jeg har kunne gått. Syntes aldri dette var noe veldig spesielt før jeg var med pappa på duejakt og det datt ned fugl hvert 10 minutt.

Tok jegerprøven når jeg var 14, 3 nomskudd på orrfugl/rype. Men ifjord - 15åring fikk jeg mine første vilt.

Driver for øyeblikket og snylter våpen på farsjan men sikler etter ega hagle. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

er da under 18 ennå jeg også :P

hatt interesse for jakt og fiske så lenge jeg kan huske, og tok jegerprøven nå i vår. har ennå bare en s/s hagle, men har lyst på en .308 og .22 snart.

skal jakte alt av småvilt jeg kommer over i høst, ser fram til det :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Til konkurranse brukes Sauer 200 STR toppet med en Leupold VX-III 6,5-20x40. Den børsa veier "kun" 7 kg, og er suveren til jaktfelt og elgbane etter min mening.

 

Påsan

litt drøy den vekta der vel når det ikke er låv med tungere børse en 4,5 kilo på jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

hei. Mitt navn er Peder Skoie og kommer fra mandal og bor i holum. Er en gutt på 16 år ( 17 i april ). har jakta i 2 år nå og tok jegerprøven i 2006, hadde 49/50 og var best i klassen min.

 

Våpen: Får en kimber 84M men lothar walther pipe i 223.

Exxo dobbelløper 12/76. har også en Blaser somm jeg får lov til og ta hver gang jeg skal ut ( Pappa sin ).

 

Bor i heia, jakter, fisker i den :mrgreen:

 

Min fritid går til jakt, fiske, og friluftsliv. jeg er stolt av og være jeger og har hund som viser det :mrgreen:

 

MVH Peder

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Får vell hive meg på her jeg også :D

Jeg er 16 år blir snart 17 8)

kommer i fra Vesterålen som ligger i nordland, og jeg jakter det meste som går under Rovvilt :wink: men det blir vell alltid en og annen gås også når høsten kommer :D Har drevet med aktiv jakt i snart to år

 

Jeg jakter med:

Howa 223

Hawk 12/76

Remington sportsmann 308

 

og håper på at det blir en kombi snart også :D

 

ellers så heter jeg vell somo på nettby, er artig og se at det er mange andre på min alder som liker jakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hei og hå!

 

Er en kjekk ung mann på 17 som har jakta siden det fjortende året. Har ikke vært noe voldsomt aktiv småviltjeger, men har vært med på både rype, skogsfugl og rådyrjakt, spesielt i fjor. Har skutt 1 stk. Rugde :lol:

Har også begynt med åtejakt på rev.

 

Har lengre erfaring med elgjakt som jeg har vært med på siden jeg var rundt 12-13 år. Skjøt ei feit ku i høst.

Var også med på bjørnejakt i Sverige i fjor.

 

Står i besittelse av en Merkel KR1 30-06 og en Beretta Silver Pigeon S 12/76.

 

(Har ingenting imot en kopp kaffe, kjeks og en god bok :) )

Link to comment
Share on other sites

må full henge meg på her jeg å :D

er 15 år og kava trysling og for det meste driver jeg med jaktfelt og langholdskyting. samt en del jakt.

har en engelsk setter som jeg jakter en del fugl med samt noe rev :roll: også jakter jeg en del rev sammen med en russer støver og en border terrier.

ellers har jeg en m98 6.5x55 med en 4-16x44 meopta som går som et skudd(m98 får en del dritt sleng angående presisjon men slenger ikke det inn her nå), husqvarna 1600 i 243 win toppe med en billigkikkert av noe slag og til slutt en winchester sx3 :D

Link to comment
Share on other sites

heii

 

Jeg er en jente på 16, som har jaktet så lenge jeg kan huske. Jeg driver mest med storviltjakt og fikk skutt mitt første rådyr i år :D har en hagle, rifle, kombi og en salong. Jeg har utrolg mange jaktopplevelser, men må si at mitt fårste rådyr står øverst på lista over alle dyrene jeg har felt:)

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg si, det var artig og høre at det er jenter på formuet også og ikke minst jenter som jakter! Er vell ikke så mange av dem :wink:

 

Må vell komme med en oppdatering siden det er lenge siden siste jeg har skrevet her :wink:

Har vært og hentet meg to stk fox terrier på sørlandet, som jeg nå skal bruke til aktivt jakt på rev, mink osv, dere kan lese mer om de under tråden "Fox Terrier" :D

Link to comment
Share on other sites

får kjøre inn en skribletitt her å da!

 

Mitt navn er Adrian er 16 år ( fyller 17 i april), tok jegerprøven i fjor (:P)

min jaktlyst aner ikke hvor kommer fra, den nærmeste i min familie som jakter er vel broderen til min stemor, så er litt vanskelig for meg å komme meg ut for å jakte siden jeg bor i en by.

Men takker være ungdomsgruppen som NJJF har i mitt lokallag gjør vi mye sammen, teltturer, jaktdager og sosialt samvær.

 

har tre våpen.

Wehterby hagle

side by side Baikal, veldig gammel som er etter min bestefar, skal få tatt den med til en børsemaker pga, stokken er ikke heeelt trygg.

så har jeg en Tikka t3 lite med Leoupold 3-9x 40 som jeg er knakenes fornøyd med, jakter det jeg kan og har tilgang til. men Elgjakt er vel det mest spennende jeg har vært med på, pga skuddsjangs. lot hver å skyte da jeg ikke så hele bogen.

 

det var et kort sammendrag om meg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

Får prøve å slenge med noen ord je og da :wink:

Jeg er kar på 17 år, tok jegerprøva for 2 år siden. Jeg jakter så fort jeg får muligheten (for det meste småvilt) har så vit prøvd meg på lit fangst men det har ikke hat den store uttellingen enda (men artig lell 8) )

 

Av våpen har jeg en Baikal 27 m1 1c 12/76 med løse choker. (har en tasco haglekikkert til hagla som jeg bruker til slug og gluggjakt :D godt fornøyd :) )

har også en mauser m98 i 30-06 med en gammal 30år simmons kikkert (vurderer å skaffe en ny) men samler på en 20 kroning :wink:

 

har nå i det siste begynt å lade riflepatroner til mausern. driver også lit med haglelading :wink:

 

er også en ihugga gjeddefisker, og rovdyrmotstander :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

17 år gammelt hannkjønn.

 

Skutt en del med salong og litt med grøvre kalibre som mindre. Har av natur likt villmarksliv fra ung alder. Er ingen i familien som fisker på generell basis, så dette er egen opplært interesse. Far er friluftsmann men nøyer seg med kameraet. All honnør til ham som tok med seg ungene på tur fra de kunne sitte i bæremeis.

Startet ikke med jakt før jeg ble 16. Ble med jaktlaget til en kammerat i området på rådyr og harejakt. Mine oppgaver var å føre bikkja og skyte med kameraet (hadde ikke tatt jegerprøven ennå). Etter noen få turer bestemte jeg meg for at dette var noe jeg ville drive med, så jeg meldte meg på kurs ikke lenge etter. Sto med god margin og kjøpte meg Star Baikal 12/76 etter endt kurs. Ble mye duejakt den høsten. Var også med på revejakt i løpet av vinteren. Skal imidlertidlig jakte mye mer denne høsten :D

Håper på å felle due, rev, rådyr, trost, kråke, and, kanskje mink, skarv, måke, skjære, nøtteskrike, hare, gås og div hønsefugler til høsten vis alt går som planlagt... Bor på tjukkeste toten, så jaktmulighetene er gode for flesteparten av de nevnte artene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei :D

 

15 år gammal jenta fra Vestlandet. Har vore med på jakt heilt frå eg var lita, og er no veldig glad for at pappa alltid har dradd meg med. Tok jegerprøven i vår, og i den anledning fekk eg mi første jaktrifla til konfirmasjonen :D var ikkje få misunnelige fjes når eg fortalte om Kimberen min ;) Ellers så har vi skaffa oss hund, ein Bayersk Viltsporhund. Begynte å trena ho på blodspor heilt fra ho var lita, og no ser vi fram til å endelig ta prøven med ho :D

 

Er òg ein veldig aktiv DFS-skyttar. Var ikkje store jento når eg deltok på mitt første stevne ;b Fekk mi første børsa på 12-års dagen, ein sauer 200 str.

 

- June K. (:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...