Jump to content

Hvilken jaktbukse (uten membran)?


Sako 30-06

Recommended Posts

Da ser det ut til at den dagen jeg fryktet har kommet. Ikke pokker om jeg er i stand til å finne igjen Norrøna Vassfaret-buksa mi. Mest sannsynlig ligger den igjen ett eller annet sted etter en tur fordi jeg glemte å pakke den ned i bagen da jeg skulle hjem. Men hva skal jeg kjøpe? Jeg har Finnskogen som jeg er godt fornøyd med på de kalde og våte dagene, men på de litt varme og fine dagene i august-september egner den seg ikke. Da står varmen ut av alle åpninger som en lekk dampkjel når jeg åpner smekken for å pisse, så jeg skal ha ei bukse som ikke har membran i tillegg. Gamle Vassfaret var akkurat passe, lett mikrofiber med corduraforsterkninger i ræva og på knærne, akkurat slik det må være når man kryper over svaberg etter gåsa. Lett, ikke for tett, men likevel passe vindtett for fjellbruk og fin fasong. Men har gått ut av produksjon, for her må det være tex og membran, må vite :?

 

Så: Tips om ei god, lett, solid og passe vindtett jaktbukse uten membran for finværsdagene mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det at jeg har noen fornuftige forslag, men herregud som jeg savner vassfaret buksa mi. Har den forsåvidt enda, men den er pill råtten, hullete og egner seg dårlig ute i offentligheten. Kanskje vi skal lage ei gruppe på facebook som heter "vi som vil ha vassfaret dressen tilbake"

Link to comment
Share on other sites

Støtter bingo her....

Jeg har en Fjellräven Vidda selv, og er kjempefornøyd. Har hatt den i 4-5 år nå, og den har vært igjennom vierkratt på fjellet, og annet kratt i lavskogen.

Laget i tettvevd bomull (G1000), lett og fin å ha på seg.

 

Litt ekstra lommer til ting og kanskje en tang, dog ingen av de med glidelås. Men har ikke mistet noe enda av den grunn.

Jo, forresten... Det er en såkalt security pocket inn buksen langs linningen. Denne har jeg brukt å ha bilnøkkel i. :wink:

 

Prisen synes jeg heller ikke var avskrekkende, da jeg betalte 995,- kroner. :)

Link to comment
Share on other sites

bomull polyester: Samtlige modeller fra fjällräven. Kjøpte forøvrig en Norrrøna arktis bukse i grønt på salg til vinterjakt, er forløpig veldig godt fornøyd med den, men er litt høy oppover ryggen og fungerer dårlig uten seler på.

 

Lundhags lager også gode bukser, XXL bruker ha disse på tilbud iblant. Stretch i knær og ræv. Kan virke litt tynn over knærne, men ingen hull i min enda. Har "lås" i beinet så du kan hekte over og snurpe igjen rundt støvelskaftet

 

Syntet: Klättermusen Gere. Kjøpte en, endte opp med 2.......Bor boktavelig talt i den.... en grønn og en sort, slitersterk, litt tung, relativt vann og vindtett. Gode lommer. litt vel overpriset, men det er alt de lager. Kjøpte mine på salg, endte derfor opp med to, men hadde nok kjøpt en til fullpris nå som jeg vet hvor gode de er. Stretch over alt og god lås i beinet til støvlene. Seks lommer, derav to med glidelås, dype frem og baklommer som du ikke msister noe ut av.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt er jo Fjällreven alltids en slager. Den buksa jeg bruker mest og hele året er en Chevalier Arizona Patch - http://www.chevalier.se/products.asp?lngID=578&lngMainCategoryID=29&lngLangID=1. Denne buksa har jeg brukt utrolig mye og er vel egentlig yndlingsbuksa mi, hehe. De har den på XXL - http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=67693.

Link to comment
Share on other sites

Har også testa og forkasta Stormberg pga. at sømmene har røket. Er ikke sikker på om kvaliteten til Fjällräven er like bra som før. Har hatt totalt tre par. Det første paret var suverent slitesterk og komfortabel. De to andre var komfortable, men sømmene røk rimelig fort. Foreslår at noen på Kammeret tester Klättermusen. Dyrt, men ser de skryter av den på Fjellforumet.

Link to comment
Share on other sites

Har også testa og forkasta Stormberg pga. at sømmene har røket. Er ikke sikker på om kvaliteten til Fjällräven er like bra som før. Har hatt totalt tre par. Det første paret var suverent slitesterk og komfortabel. De to andre var komfortable, men sømmene røk rimelig fort. Foreslår at noen på Kammeret tester Klättermusen. Dyrt, men ser de skryter av den på Fjellforumet.

 

Har veldig lyst på Klättermusen Gleipner(bomull), men lommeboka setter seg på bakbeina :(

Link to comment
Share on other sites

Hos meg så går det i Forsvarets modeller når det er uten membran, har også prøvd noen fra Stormberg på høysommeren for de modellene var tynne og fine i varmen.

Med membran så har det gått i Norrønna Finnskogen for lydløshet, Univern som egentlig er arbeidsklær har en friluftsmodell som heter Lavvo, meget grei rimelig og bråkete membrandress. Sweadteam har jeg en bukse fra og den har jeg brukt i 5år, har måtte sy sømmen i skrittet, men til min fortvilelse har den "krympet" i livvidden, må vel ta meg på tak å ta noen sittups frem mot bikinisesongen, så kanskje jeg får den på meg igjen uten å må holde pusten...

Link to comment
Share on other sites

Prøv Lundhags som du får kjøpt på XXL for under 1000 kroner.

Stretch på kne og i baken gjer godt.

Store og gode lommer.

Det er åpning i sidene for litt lufting om låra går seg varme.

Svært god passform.

 

Kjerringa har reiste med den siste Lundhagsbuksa mi

med det restultat at eg må ta ....... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Måtte bare bare prøve den "Gere"-buksa, har hatt den et par uker nå og den kjennes riktig bra ut. Mange smarte detaljer og fine luftemuligheter. Sømmene ser meget bra ut. Første dag syntes jeg den virket litt trang rett over knærene, men den følelsen forsvant etterhvert.

Har du en onkel i Sverige så sender Addnature fraktfritt, da kommer den på ca. 15-hundre norske kr. Det tror den er verdt...

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at noen på Kammeret tester Klättermusen. Dyrt, men ser de skryter av den på Fjellforumet.

Jeg går i Gleipner bukser og Njal anorakk.

 

Fantastisk materiale. Helt vindtett, og fibrene sveller når de blir våte så det holder vann ute i et par timer. Buksen blir noe lettere våt gjennom på lårene.

 

Jakken har bra passform, men litt smale ermer (ikke plass til altfor mange ullgensere) og litt kort hette (ikke plass til svær lue). Buksen er litt høy i livet og burde hatt feste til bukseseler. Stramming nederst rundt ankelen, kan gå uten gamasjer på ski i dypsnø. Kevlarforsterkning foran på leggen og over kneet. Kunne godt hatt forsterkning i baken også, men er det klatrebukser så er det klatrebukser.

 

Er såpass glad i denne dressen at jeg har en lei tendens til å dra den med på storbyferie og se skikkelig turist ut.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påstå at jeg har prøvd alle bukser på markedet...meeeen at noe uten membran kan være så mye bedre enn Jerven sine bukser stiller jeg meg tvilende til. De kan i såfall sendes direkte til meg, tar 5 par.

Det blir nesten sånn; " Idag er det egentlig "tex" vær, men skitt au, bedre å være litt bløt i Jerven buksa, enn å ta en "tex"" :wink: Fyttigrisen for noen bukser :!: Savner dog den beige "sivile" utgaven, den nye i fjellkamo egner seg dårligere blandt vanelige folk

Link to comment
Share on other sites

Har to stykker Fjellreven Greenland.

Den eldste vet jeg ikke hvor gammel er, men må nærme seg 8 - 10 år.

 

De har vært med på fjellklatring, masse jakt, seiling, to turer til afrika, to trekkingturer til Irland, vasket gud vet hvor mange ganger og fortsatt er det ingenting som har gått i stykker.

 

Litt mange lommer kanskje, men slitesterk og lett, god passform...anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Med en jahti-dress som kun egner seg til postering i regnvær, og en finnskogen som er grei nok til bevegelse når det er våte og regnfulle dager, så er jeg mettet på "tex" noen år. Fine regnklær men heller ikke mer :?

 

Har i dag diverse billige og tynne bukser i forskjellige kvaliteter men de fleste er dårlige, trekker vann "kjappere enn sin skygge" eller lyder shjipp shjupp, shjipp shjupp..... altså alt annet en stille :evil:

 

Mange interessante forslag her, men er det noen som skiller seg ut med lavt lydnivå :?:

 

Har vært å prøvd noen bommullsklær fra fjellreven men synes det er litt mye støy, men det kan være de blir bedre etter litt bruk...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har kjøpt meg en haglöfs rugged mountain bukse, er ekstremt fornøyd så langt.

den jeg har kjøpt er litt tykk og stiv, men de fins i lettere modeller.

min kosta 1300kr, men du får de lettere modellene til under tusenlappen.

 

jeg blei lei og tenkte til slutt, at jeg kan lett bruke 1000kr på en olabukse. Så hvorfor

ikke putte litt ordentlige penger i en tur\jaktbukse også?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da har det gått et år og vel så det siden innkjøp av Klättermusen Gere-buksa. Må vel komme med en liten rapport? Har stort sett "bodd" i den hele fjor-sommer og høst, også brukt den mye nå på vårvinteren under Scooter-buksa,(Spyder Entrant/Dermisax) samt nå i mai-juni.

Positivt: Virker veldig slitesterkt, både stoff og sømmer. Stoffet (MFR 5) minner mye om Hagløfs sine groveste kvaliteter, i områdene med mest slitasje: rundt sko- og belte-høyde kan man såvidt se ørsmå nupper i stoffet, men sammenlignet med f.eks forvarets feltbukse har den holdt utrolig bra. Ikke en eneste søm har gitt seg! Fantastisk. (Glidelåsen i smekken revnet riktignok i bunnen, men ikke verre enn at den kunne repareres i felt med litt nål&tråd og en glue-stick.) Herlig passform, også i våt tilstand. Lange gode lufte-glidelåser i sidene, (skulle ønske Bergans kunne ha samme lengde på sine Breheimen-bukser.) Innenfor glidelåsene er det en slags strech-myggnetting som reduserer luftingen en smule. Men antar konstruktørene har vært såpass i Nord-Sverige en sommersdag at de innså fordelen av å holde tett der... :)

Strammingen nede har jeg ikke brukt, men den lille "boot-loc"-en er genial, (liten mini-karabin i plast som klipses i sko-snøringen og hindrer buksa i å gli opp.) Medfølgende belte også veldig behagelig og raskt å betjene.

Store gode lommer, lårlommene kommer naturlig nok litt langt fram, og selv om de kan romme mye,( en hard-cover Rite-in-Rain-blokk går faktisk nedi,) så er det ikke så behagelig å ha for mye i disse. Dype stikk-lommer framme og bak, men disse er helt åpene og kan samle mye rusk i skogsterreng. Baklommene kommer jeg antagelig til å sy igjen da de aldri brukes.

Negativt: Ganske dyr i innkjøp. Stoffet er ikke spessiellt vann-avstøtende. (Kanskje blitt tettere med rett impregnering, men har ikke prøvd da jeg var redd for å miste de gode "puste-egenskapene".)

Men alt i alt vil jeg klart anbefale denne buksa: svært solid og god. Overraskende behagelig selv i varmt vær.

Link to comment
Share on other sites

Har du sett på Norrøna Finnskogen Hybrid ?

 

Jeg kjøpte en slik på Villmarksmessa i vår. Den er lett og fin, med gode luftemuligheter. Den har membran kun i baken og på knærne. Har ikke fått brukt den noe særlig enda, men førsteinntrykket er i hvertfall bra.

 

 

Edit: Du har nok kjøpt deg bukse allerede. Så ikke før nå at tråden er fra 2009. Antar at du ikke har gått bukseløs i over ett år.

Link to comment
Share on other sites

Har du sett på Norrøna Finnskogen Hybrid ?
Jepp, jeg oppdaget at Norrøna har kommet med noe slikt nå. Jaggu på tide at de lager noe som ikke har membran, ihvertfall ikke over det hele :!:
Antar at du ikke har gått bukseløs i over ett år
Stemmer. Gamle Finnskogen kom til rette igjen etter noen måneder, så problemet er utsatt ennå en stund 8)
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Dovre Veidemann på Magasinet sent i vinter, og har utsatt buksa for relativt friske utfordringer siden da. Den har så langt fungert helt utmerket. Buksa har skinnforsterkninger foran fra knærne og ned og i bukserumpa. Resten av buksa er i relativt grovvevd bomull. Veldig behagelig.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Dovrefjell Veidemann er ei knall bukse mye bedere enn klamme tex bukser og tåler mye mer juling.Har holdt meg til Dovre på jakt de siste åra ca like bra som det jeg har hatt av mye dyrere merker, og med en pris som gjør at du slipper og blakke deg helt når de må byttes ut.Har hatt 2 Stormberg bukser til ca tusenlappen og på de gikk stoffet i vevingen på under 6 månder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti mye bekledning i og med at jeg jobber med utvikling av dette i Forsvaret. Synes absolutt du bør se på Klättermusen sine bukser, sjekk sportsnett.no som er en av forhandlerne. Arcteryx softshell bruker jeg også mye, men ikke de med fleece inni.

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti en del forskjellig, har blant annet en stk Gore-tex jakke/bukse sydd av Cato Ringstad (tror det er en "kopi" av Norrøna) hengende. Har også en annen membran-dress som jeg tror er sydd av HH. Ringstadversjonen er robust som f... og med gode luftemuligheter. HH-modellen er...dårlig.. Ikke tett og lite slitesterk.

Til tross for at disse henger i skapet er det kun ett antrekk som nå benyttes til jakt: vadmelsbukse i 100% ull, ullskjorte+ ullgenser og lett bomullsanorakk ved behov. Lydløst og alltid varmt nok. Når det blir FOR varmt er det lite å jakte på uansett:)

At jeg blir våt merker jeg lite til/bryr meg midt på kneet.

Dessverre er det vel vanskelig å få tak i vadmelsklær i 100% ull. Jeg kjøpte stoff og fikk min lokale skredder til å sy den for meg.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte DENNE buksa for et par dager siden. Gikk en tre timers tur i varmt og vått vær. Må si jeg var veldig fornøyd etter testturen! :D Viktigste kriterie for meg var at den var så lydløs som mulig i tillegg til at den skulle være luftig. At den er litt vannavvisende er en bonus!

Fornøyd så langt!

Link to comment
Share on other sites

Den buksa har jeg brukt i 4-5år nå. Det er yndlingsbuksa mi, haha, men nå begynner den å bli relativt slitt - jeg har brukt den j.... mye. Impregneringen gikk ut ganske fort, men det er jo bare å impregnere igjen. Jeg skal garantert ha en igjen, når buksa er klar for utskiftning.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Har Norrøna hybrid, god og gå i men lår lommene er helt ubrukelig pga de er på framsiden, allt du har i dem går og slår deg på låra, jæ..... Irriterende, særlig når du går bratt oppover, sverger til

M65(militærbuksa ) perfekt turbukse, tåler bålgnister sterke sømmer min er fra 1985, passer fortsatt

 

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Vil slenge inn Norrøna Bitihorn som et lettvektsalternativ.

Lett og pustende bukse i akkurat passe vann og vindavvisende material, pluss store lufteåpninger på lårene.

 

Ikke en bukse du laster full i lårlommene, men til tidlig reinsdyr og rypejakt blir denne førstevalget i år!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...