Jump to content

Krieghoff Trumpf er død...


Ole-Johan

Recommended Posts

Ryktene som gikk om at Krieghoff hadde sluttet å produsere Trumpf viser seg å stemme. De lanserer nå en "ny og forbedret Trumpf", som i sannheten er en Optima som endelig har fått tre slaglås. En tragedie at Trumpf er borte (selv om det samtidig er en glede at Optima endelig får ett slaglås til hver pipe).

 

Svenskekrona er rekordlav, og Smålendske Vapen importerte i sin tid en aller så liten mengde Trumpf'er. Disse ligger så og si ukentlig billig til salgs på blocket.se, løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du fått greie på dette ? Synd hvis det bare blir vanlig oppspenner å få! Får vel heller snuse på en Merkel rifledrilling da tenker jeg. Optimaen er altfor tung i de mindre kalibrene

 

Krieghoff lanserer den på web-sidene sine. Siden de kaller den "den nye og forbedrede Trumpf" regner jeg den gamle Trumpf for død. Jag kan ikke tenke meg at de skal produsere både "klassisk Trumpf" og "ny og forbedret Trumpf".

 

Ja, Optimaen er bare ok i Big5-kalibre pga den overdrevne høye vekten. I kalibre opp til 9,3 er den nye lettvektsdrillingen til Merkel uslåelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes den så fin ut jeg :D . Rett og slett optima med 3 slaglåser. Litt leit ,men den gamle Trumphen ble nok for dyr å produsere. De lager jo Neptun fortsatt.

 

Optimaen liker jeg svært så godt både i big5 og i 8 mm S

Link to comment
Share on other sites

Ja så det på hjemmesiden. Tok en telefon til Jakt & Friluft. De hadde vært på IWA i helga og sett på den. Det er en optima med tre haner . Oppspenneren er på nederste løp. Det som før var løpsvelger er nå sikring for begge øvre løp. Går ikke å avsikre, å spenne oppspenneren sånn at tre skudd kan avfyres i rask rekkefølge men sånn var det vel på Trumpf også ,og ikke som på Merkel sin. Og vekta på optimaen er ca 3,9 kg som rifledrilling mot 3,2 på Merkel . Vurderer dobbelrifledrilling igjen men er litt bekymret på kvaliteten på Merkel. Er det grunn til å være det???

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten på Merkel er helt sikkert ok. En dobbelrifle drilling i 9,3x74 R på 3,2 kg vil etter min oppfatning bli for lett. Skal en skyte presise dobbel skudd trengs det etter min erfaring litt vekt på dobbelrifle drillingen eller dobbel rifla. Blir den for lett blir det bare hopp og sprett :D

Link to comment
Share on other sites

Det er en optima med tre haner . Oppspenneren er på nederste løp. Det som før var løpsvelger er nå sikring for begge øvre løp. Går ikke å avsikre, å spenne oppspenneren sånn at tre skudd kan avfyres i rask rekkefølge men sånn var det vel på Trumpf også ,og ikke som på Merkel sin.

 

Kunne du forklart litt nærmere hvordan dette systemet med tre haner skal fungere? Er det slik at hanene til hagleløpene er spent hele tiden, og at optimaens løpsvelger er trumpfens sikring?

Når og hvordan kan rifleløpet avfyres, og hvordan er dette forskjellig fra optimaen?

 

bare for å slenge ut noen spørsmål... :P

Link to comment
Share on other sites

De 2 øverste pipene blir vel spent når du brekker våpenet.Og det som var løpsvelger på optima er nå blitt sikring for de 2 øverste pipene. Og så må du spenne opp når du skal bruke nederste løp.Tror ikke du kan spenne opp nederste og ta av sikringen for de 2 øverste og så skyte 3 skudd men dette er jeg ikke sikker på. Er jo et idiotsikkert systen som gjør det umulig å avfyre rifla uten å spenne opp først så det skal mye til å sende ei riflekule etter orrhanen som kaster seg opp fra lyngen. Den gamle optimaen var sånn at du hadde til rådighet de 2 øverste eller høyre oppe og nederste pipe alt etter hvordan løpsvelgeren sto.Etter å ha spent opp først vel å merke.

Men jeg ville foretrukket bare en sikring som på den nye Merkelen og hatt de 2 øverste pipene på på fremre avtrekker og nederste løp på bakre avtrekker. Da kunne man kjøpt dobbelrifledrilling og hatt et innstikksløp i haglepipa og dermed et kjempevåpen til drivjakt og uten instikksløpet hatt den perfekte rådyrbørsa . Merkel selger jo løpsett med 3 rifleløp men det blir mye dyrere enn et instikksløp fra Krieghoff.

Link to comment
Share on other sites

Smaken er jo som baken...

Men det er absolutt normalt ingen problemer med en dobling/drilling på 3,2 kilo i 9,3. Det er perfekt. Haker du på en Zeiss så veier den jammen nok. Men det er klart hvis man bare skal fokusere på skuddøyeblikket og fysikk, så er få våpen tunge nok.

 

Jeg er en stor tilhenger av flere av Krieghoffs våpenmodeller og deres kvalitet. Men Optima'en er for tung i alt annet enn Big5-kalibrene. Hadde den vært produsert for 75 år siden hadde de solgt ingen av den. Det er tull at en drilling i moderne stål skal veie mere enn 3,2 kilo, og dobbeltrifledrilling 3,4. Og det er fullt mulig å lage dem enda lettere. Hvorfor det ikke gjøres er for meg en gåte, og den overvektige Optimaen er i så måte en tragedie. Merkel har med 141/161/961 gjort den eneste dobbeltrifle-/drillinginnovasjon etter ww2.

 

Løpsvelger-systemene, kan man selvsagt aldri bli enige om. Det er og blir personlig hvordan man vil ha det, og hvilke behov man har. Da er det veldig greit hvis produsenten kan lage den til deg slik du vil. Personlig må jeg ha det slik at for å skyte de to haglskuddene, så må det være slik som på et dobbeltløpet haglgevær. Det sitter i ryggmargen og kan ikke forandres. Og når jeg skal skyte rifleskuddet vil jeg ha en oppspenner hvor jeg helt bevisst og med en annen bevegelse klargjør og velger riflepipa. Om og hvordan jeg kan skyte alle tre blir underordnet, det er meget skjelden jeg "tømmer" drillingen etter vilt (men så jakter jeg heller aldri klassisk drevjakt). Behovet er forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...