Jump to content

43 mauser \ 11x61R


bob lee swagger

Recommended Posts

.43 Mauser er det samme som 11.15x60R som er det kalibret brødrene Mauser brukte i Infanteri Gewehr Mod. 71/84. 11x61R er kalibret som ble brukt i Infanteri Gewehr Mod. 71. Det er mulig å bruke .43 Mauser i I.G. Mod. 71 også, men da denne har en litt grunnere rifledybde i løpet og mikroskopisk kortere kammer går presisjonen fløyten i denne kombinasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Desverre.. Skal du hente presisjon ut av en Mod.71 er jeg redd det blir dyrt. Etter hva jeg har fått forespeilet er både diesett og kulestøpeverktøy omtrent like vanlig som virus på en apple, mange hevder det fins - men ingen har sett det..

Mulig at du kan bruke .43 Mauser dier, men skal du treffe noe med svartkruttmauser er det Mod. 71/84 som gjelder. Du får tak på grei skytbar børse for under 2000kr om du leter litt, og de går ofte veldig bra..

Link to comment
Share on other sites

Lee's diesett til 43Mauser kan benyttes til begge.

Std støpeblokk til .446 kuler har jeg ikke funnet, Custom fra f.eks mountainmolds.com kommer på ca 800. Jeg benytter 325gr .452 blokken fra lyman og sizer kulene ned til passe størrelse. Rcbs/lyman har sizerdier i denne størrelsen.

 

Presisjonen er det ingenting å klage på, ca 10cm på 100m litt avhengig av lys på siktene for begge modellene.

 

 

 

 

R

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Heisann.

 

Dersom man har flere slike Mausere da 71/84, vil man legge merke til at det finnes minst tre forskjellige merkinger på løpene, og det er alt fra 10.95 til 11.15, så det er flere varianter ute og går her.

 

Hva gjelder diesett, og hylser, så er dette ikke noe problem.

 

Vil da anbefale dere å handle diesett hos CH4D og hylser hos Buffalo Arms, begge lokalisert i USA.

 

Forøvrig et meget bra gevær dette, og presisjon skulle kunne bli fremragende !

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...